AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
12.576

Köp av BMW 740/750 E38

Sida 2 av 5
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Autoleitners Scarabeegröna 750 är nog den optimala 750n i min bok. Köp den så slipper jag drömma mardrömmar om att jag inte gör det.

/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Finns ingen anledning att leta mer. Har kollat runt lite och det finns ingen mer prisvärd E38 än min nu när jag sänkt priset om man letar efter ett exemplar i "entusiastskick".

Någon av E38 länkarna i denna tråd är till bilar som kostar närmare 20 000 euro, det är ju lite löjligt med tanke på att min är i lika bra skick av den informationen som framgår. Min har bara gått 14500 mil så det är knappt någon skillnad i mätarställning heller. Dessutom har den M-chassi med mera och V12:a vilket bilen för 20k euro inte hade om jag såg rätt.

BMW 4 Life
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
C-Tech:

Du har helt rätt, du har en grym fin bil men som det är nämnt tidigare så skall det mkt till för att ngn skall vara villig att betala över 100 000:- för 11 år gamla bilar med närmare 15´mil på mätaren speciellt när soppan ligger nära 15:- litern...

Sen så kan man inte jämföra din bil mot andra sönder körda 750´n för 40 000:- heller...Fina, välvårdade bilar skall så klart kosta mer.

Men du kanske får mer intresse för bilen nu när du har sänkt priset.

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Min bil är värd pengarna eftersom det är ingen bruksbil utan en entusiastbil som jag vårdat extremt pedantiskt. Jag har kostat på den massor trots att det inte behövdes då jag köpte den i mycket fint skick redan.

De dyraste åtgärderna syns inte ens som tex en rostskyddskonservering osv. Sedan att jag vårdar bilen som ett litet barn och byter olja med några 100 mils intervaller på verkstad bara för att få en "garantistämpel" så serviceboken förblir komplett är en annan sak.

Har ofta sett folk på forumet klaga att det bara finns lik där ute och de undrar var alla grymma BMW bilar nära nyskick tagit vägen. Jo, de står som min i entusiastens garage under ett svindyrt orginal BMW täcke som andas och tas ut lite på sommaren för att motioneras en gång om året och för att göra ett överflödigt oljebyte till av den dyra Castrol 10/60. Eftersom ingen vill betala vad det kostar att ha en extremt fin bil så väljer många ägare att inte ens annonsera ut bilarna och spara sig besväret. När sedan någon enstacka entusiast som jag tar sig tid att skriva en annons så spekuleras det istället vem som vill lägga pengarna. :-)

Bilen är nästintill helt perfekt och jag hade inte för avsikt att sälja den någonsin och vill ingen köpa behåller jag den för alltid. Jag tycker inte priset är speciellt högt om man jämför vad som finns istället för pengarna om man vill ha en entusiastbil i grymt skick och kanske blivande klassiker. Att jag ens kommit på tanken att sätta ut den på annons är för att jag har andra prioriteringar nu och hinner inte ens köra med bilen längre utan det blir mer som ett extra jobb för mig där jag betalar för att jobba.
I år tex ska jag bara ta ut bilen för en service, köra slut på två tankar V-power, byta framdäcken och besiktiga. Sedan tvätta, konservera allt skinn i kupen och ställa av igen efter någon vecka. Sätta in nya stora luftavfuktare och låta den vila till nästa sommar.

BMW 4 Life
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Tycker också den verkar vara värd pengar i den prisregionen, helt klart. Ser extremt fin ut. Tycker någon borde vilja kolla på den så småningom, men det kanske tar lite tid.

Hade den haft de specifikationer jag är ute efter hade jag kommit och tittat på den, bilarna jag just nu har som alternativ är uppe i nästan samma pris (~90k, de ligger inte ute för försäljning utan jag har blivit kontaktad personligen).

Men, ska man lägga ut dessa summor för en bil så ska ju bilen ha exakt det man söker efter. Så tänker jag i alla fall, då jag planerar att ha kvar bilen väldigt länge.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Morzach: Det gör du helt rätt i. Jag letade också så länge tills jag hittade exakt den utrustnings och färg specifikation i kombination med skick som jag kan leva med hur länge som helst. Priset var sekundärt då jag köpte utan gick mest på komplett och bra historik, full servicebok och skick.

BMW 4 Life
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Ursäkta det lilla avsteget, kan inte låta bli... sagolikt att köra den nederländska texten för Autoleitners stratusgrå E38 genom Google autoöversättning :D:

En dröm om en bil, insidan verkligen fläckfri. Ingen plats finns. Ratten är lika tråkig som, under 2001. Mats, sits paneler och lister, okej. Det är inte rökt. I bagageluckan hittar du en intakt Cargo. Alla verktyg på plats. Under huven helt klar. Lacken är nästan som ny. Några grus fläckar på näsan är egentligen det enda betydande. M-parallella fälgar inte skadas eller oxidationsreaktioner. Alltid underhålls av en enda återförsäljare. Teknisk 100% OK och allt fungerar.

Inte kan väl en bil utan plats fast med grusfläckar på näsan någonsin vara värd 19750 Euro?! Och en ratt som är lika tråkig som... tja...
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Haha, fan vad klockrent. Dessa tokiga holländare ;-)
Har märkt att priserna går stadigt uppåt på välbevarade E38:or i hela Europa, Då är det inget att förfasas över att soppan kosta 15:- litern. Köp t.ex en ny Citroen för 300.000:- Efter ett år är den värd 180.000:- Åk då hellre en riktig bil! För 120.000;. får man en väldig massa bensin!!!
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Håller med, Sinnlos.

Har en kompis som köpte en splitterny Mini Cooper för 280k som nu rullat några tusen mil. Han har försökt bli av med den för 170k men ingen har visat intresse... En mardröm, i mitt tycke ><

Nä en E38 kommer det bli förr eller senare! Ser ut som prislappen på den jag är närmast att köpa kommer hamna på drygt 90k. Fickpengar i sammanhanget (nästan) ;-)
GI
2.196
GINO
Man får tänka till lite innan man slår till på en bil.

Morzach:

Du kanske får loss bilen för 90 papp men se gärna över hur pass mkt slitdelar som är bytt på bilen.

Byta dämpare, bussningar, framvagn/bakvagns detaljer, olja i lådan,nya däck, bromsar mm kostar en o annan slant.
I värsta fall kan du hamna långt över vad du hade tänkt dig.

När en E38 besöker verkstaden kan man räkna med en o annan tusing som försvinner från plånboken.

BMW M-POWER
Min e svart och i hyfsat skick 2 ägare !
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
GINO:
Absolut! Inte alla slitdetaljer är bytta. Dock många dyra detaljer för iaf 30-40k de senaste två åren samt växellådsolja. Får se hur det blir, får väl känna vid en provkörning hur tight framvagn m.m. känns.

Niklas Olsson:
PM:a gärna en liten sammanfattning!
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
"Så jag tar fortfarande gärna emot förslag om ni vill "bli av med" eran 740 eller 750. Den måste vara svart ( mest nöje att putsa ;-) ) och i mycket bra skick (full servicehistorik), ingen rost. "

Kan tipsa om polarens B12 i väldigt fint skick, dock ej facelift.. Sitter numera även 16:9 skärm i den samt nyare GPS.

Länk

//Henrik
GI
2.196
GINO
Den bilen är inte helt fel.....

BMW M-POWER
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Älskar dom bilarna också, grym som få. Jag övervägde faktiskt köpa en B12:a när jag var på jakt efter min E38, problemet var bara att de kostade ungefär dubbelt så mycket så jag lade ner dom planerna när jag hittade min.

Skicket på den svarta B12:an verkar vara bra enligt bilderna men frågan återstår hur mycket den kostar och hur långt den gått ?

BMW 4 Life
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
B12 är ingen bil, det är högklassig erotik :)
Visa användare
721
Constrictor
Volvo XC70 D5 AWD -15 & Saab 9-5 Aero -07

Suzuki Hayabusa
Har för mig att det rullat c:a 20... Motorn är helt genomgången, endast sommarkörd i polarens ägo och mest nyttjad som putsobjekt.. Jag vet att det inte är några fantasipriser, snarare billigt om man jämför med liknande e38:or...
Minns ej vad jag hörde för summa senast, kan ha varit runt 120k.. gissar jag på... Bilen har det mesta i utrustningsväg. Tror färgen heter petrolmicametallic....

//Henrik
Mo
55
Morzach
BMW 740ia -99 (E38)
VW Passat Syncro -99

BMW CS #8150
Fantastisk bil, hamnar dock lite utanför min liga... :-)

Men intressenter bör det ju finnas.
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Ganska svalt intresse för min E38 än så länge. Inget jag är speciellt orolig för då jag gärna behåller den. Tycker dock det är lite märkligt trots allt efter att ha scannat marknaden på mobile.de, blocket och autopower.
De som verkar jämförbara i ålder, skick, mätarställning och utrustning är få i europa, ett tio tal objekt som jag hittat totalt och kostar allt mellan 8000 och 16000 euro.

Har inga planer alls att sänka priset mer då min bil är en klar 5:poängare i sammanhanget så det återstår att se om det kommer någon seriöst intresserad entusiast som vill ha en grym E38.

BMW 4 Life
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.