AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.058

Värt att kosta på nya fälgar?

Sida 1 av 2
Verdi
Ska förmodligen sälja min bil till sommaren. Problemet är att mina sommardäck är snedslitna fram. De är förmodligen lagliga men det ser ju illa ut då de nästan är helt blanka på den del man ser.

Dessutom är fälgarna relativt skrapade och ser lite halvtrista ut.

De är av typen V-eker 188. Länk och själva modellen tycker jag är snygg.

Nu har jag en uppsättning stjärneker 189 Länk på gång till ett hyfsat bra pris. Däcken är nästan nya och det finns bara något litet skrapmärke.

Hur mycket är rimligt att betala utan att gå back?

Blir min bil lättare att sälja med 18"-arna? Hur mycket kan jag få för mina 17"-are?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Som indikation, köpte dom här Länk för 5k förra veckan.
Vet inte vad modellen heter. Nån som vet?
We
210
Weismüller
Audi A6 Avant -08
Min åsikt (spekulation) är att en potentiell köpare av din bil kommer hävda att framdäcken omg måste bytas och prutar 5k.

Så "diffen" mellan dina gamla och de nya, ca 5k. (4-5k vs 9-10k)?

Tycker definitivt det är värt att byta till 18´´, bör ju dessutom göra bilen mer lättsåld.

Verdi
Marin,
Ser ut som Stjärneker 157. Länk
Roffa1
Verdi: Annars finns det regummerade däck till lågpris, tänkte ifall du vill spara en slant;-))
Roffa1
Annars kanske detta kan vara ett KLIPP: Länk
Visserligen några kosmetiska skönhetsfel,men inget allvarligt som stör. priset är väl annars passande. Vem vet det kanske t.o.m går att pruta bort ett par tusen spänn.
Verdi
Tack för omtanken Roffa. Du får tycka att jag är snål om du vill. Den här månaden får jag bara ut 45k efter skatt så jag får passa mig så att jag inte får gå från hus och hem.
Jo
211
JockeX
Touareg
Jesus Roffa... de var ordentligt skrapade. En fälgfirma kanske kan fixa till dem igen, men det lär säkert gå på ett antal tusenlappar - per fälg.

Verdi, om du får ut 45k efter skatt varje månad så tycker jag att du ska köpa dig en lite mer motorstark bil ;)
Verdi
Får inte ut 45 varje månad. Snittar kanske 40.... Men jag prioriterar annat i livet. Sparar rätt mycket tex. Vi ska få barn snart och ska väl köpa hus om nåt år osv. Känns själviskt och oansvarigt att slösa bort pengar på onödigt dyra bilar.
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Det är väl inte själviskt att göra av med sina egna pengar som man vill :)

Låt inte kvinnnan lura i dig annat hehe

Hursom, shcysst lön VD eller?
Verdi
Nej, inte vd. Långt därifrån. It-konsult. Pendlar 10 timmar i veckan och får bra betalt för det. Även bra milersättning. Grundlönen är inte riktigt lika bra tyvärr. Sen får jag diverse bonusar med ojämna mellanrum. :-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
*haha*
Har en känsla av att Verdi och Roffa inte kommer duscha ihop den närmaste tiden. Ni kanske börjar jämföra nått annat också?! *asg*
Verdi
Nu har jag iaf varit och hämtat fälgarna. Fick de för 9500:-. Ska åka och höra om Däckia kan sätta på dem på måndag morgon. Ska inte använda bilen på en vecka och sen ska det väl ändå vara vår?

Onödigt av mig att dra upp min lön som jag dessutom vet inte är nåt att skryta med på ett forum där många har egna företag och köper bilar som jag bara kan drömma om. Ville väl ändå freda mig lite från Roffa på nåt sätt. Och så hade jag druckit lite rödvin och whisky och då växer egot... :-)

En edit-funktion skulle inte vara i vägen heller...
Roffa1
Verdi: Det kanske finns en anledning till att hjulen slumpades bort så billigt. Be däckia att de kollar upp om fälgarna är skeva innan de monterar dem på bilen.

Det var väl dessa du köpte: Länk
Verdi
Nej, det var inte dem. Köpte mina i Västerås. De var ute för 10500:- men jag prutade 1000:-.

Varför skulle de vara skeva? De är ju inte lika nya som dina och däcken var heller inte helt nya.
Aj
466
Ajvar
BMW F11
M-SPORT
Seriöst låt killen (Verdi) vara!! Vill han pruta så låt han pruta, det gör väl i stort sätt alla. En jävla massa påhopp Roffa!! Vaddå ska han inte kunna ställa en fråga utan att han får em massa motfrågor.

Hade du inte 18" på din bil Verdi om det var en Bavaria Modell? Det satt väl på BMW Motorsport 18" på dem eller minns jag fel? Klart du får bättre betalt för justa fälgar, det lyfter ju hela bilen (bara även däcken är justa förstås). Det brukar nästintill alltid löna sig att ha snygga fälgar på en bil, vilken som. När det gäller just utseendet på en bil så gör just fälgarna oerhört mycket, kantstötta fula fälgar gör att kunden vänder direkt och tänker att inte vill jag köpa en bil där man kört så vårdslöst så fälgarna är så skrapade. Lycka till med försäljningen!

/Anders
Verdi
Anders,
Nej, på den här modellen så var det 17" V-eker 188 som jag länkade till i första inlägget. Fanns Bavaria-paket utan M-paket också då... Iofs ganska snygga tycker jag men det kändes tråkigt att köpa nya däck till i fälgar som inte var helt i toppskick.

Sätter nog ut bilen i juni men om jag inte får bra betalt behåller jag den över sommaren och försöker igen sen efter semestern.

Ajvar,
Tack för ditt stöd. :) Men det är ärligt talat ganska lugnt från mitt håll även om jag kan bli rätt trött ibland. :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag tycker dina orginal 17" är snyggare än dom nyinköpta 18".
Det råder lite inflation i fälgstorlekar, eller så börjar jag bli gammal ;-)
Förut var 17" & 18" sportigt och snyggt, men nu snackas det istället om 19" & 20". På en sportbil kan jag förstå (911, F430, M3 m.fl), men på en standardbil är det vansinne.
Verdi
Marin,
En liten hemlighet, jag tycker också det. :) Gillar verkligen V-188, men de är inte i så bra skick tyvärr efter mitt lilla besök i diket förra sommaren och dessutom nåt kantskrap sen tidigare. Skulle säkert ha blivit dyrare med rekond och nya däck. Nu kan jag ju dessutom sälja de i befintligt skick och få åtminstone någon tusenlapp. De är ju iaf inte skeva eller nåt... Eller så sparar jag de till vinterfälgar om jag köper en E91.

De här stjärneker 189 är dock mina favoriter bland BMW:s 18" originalfälgar. Gillar även M193 men känns inte helt rätt att sätta M-fälgar på en bil utan M-paket. Så jag är rätt nöjd nu ändå. :)
sp
63
speedy83
BMW 320d
Pugg 206 Gti
Honda Civic VTI
Volvo 740
Verdi: Hehe ok, min andra gissning hade varit IT-Konslut, vi har några såna på jobbet och de har minst sagt odrägligt bra betalt :)

Nu ska jag inet gå mer OT, utan bara gratulera till nya fälgarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.