AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
6.383

Köpråd, M eller konkurent?

Sida 1 av 2
ck
70
ck75
E92 M3 2008
Ska köpa en bil och behöver lite hjälp att välja, har vart runt och kikat och fått ihop en lista över intressanta modeller som funkar i min bugdet.

Alternativen just nu (i dagens priolista, men den ändras dagligen):
M3 E92 -08
Porsche Cayman S (eventuellt utan S) -07
Z4M -08
M5 -06
Corvette C6 -08
Camaro SS -10

Bor i Kuwait och bensin, skatt och försäkringskostnader är i stort sett obefintliga här. Däremot kan ett eventuellt andrahandsvärde i sverige om ca 3 år kan vara intressant också om jag tar hem bilen.

M5, M3 och Corvette ligger runt 300000 sek, dom andra tre strax över 200000.

Andra förslag mottages också tacksamt men tyvärr är M6 och Porsche 996/997 lite för dyra just nu.

/Calle
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En liten kommentar är ju att här hemma så kostar M3 E92 -08 betydligt mer än M5 -06 och dessutom så brukar M3 hålla värdet bättre än M5. En ny M5 kommer i höst medan nästa generation M3 dröjer ett par år. Så står valet mellan dessa två så lär M3 E92 vara det klart mest ekonomiska valet.

___
//Ulf
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
I min värld lirar Porsche i en egen division. Dessutom håller dom värdet bättre än BMW.
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

Har inte kört någon av bilarna du skrivit upp, men M3 och M5 verkar nog mest intressant.

Andrahandsvärdet kommer nog vara bäst på M3,an om 3 år skulle jag tro.
Importbilar ses ofta med lite skeptiska ögon (tyvärr) för det finns många fina bilar annars som är intagna.

Gör servicar enligt bok och spar all dokument så kan du alltid få lite till den dagen du säljer.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är väl sant att en del tvekar om importbilar men det är ju lite annorlunda när det handlar om flyttgods, dvs den har rullat i ett annat land men med samma ägare. Sen om det faktum att den rullat i Kuwait är negativt eller inte spelar någon roll vet jag inget om.

Den kommer hur som helst att betinga ett lägre värde än en sv-såld men med tanke på hur lågt inköpspriset är så lär det ändå bli en god affär med t ex en M3 eller som Marin skriver, en Porsche.

___
//Ulf
Med tanke på ditt prisläge kan det ju helt klart vara av intresse att köpa en Porsche 997 4s/turbo.
Dessa bilar står sig rejält bra i andrahandsvärde här hemma.

Bland dina val känns M3an som det givna, väljer en med dkg då dom verkar väldigt populära.
Vad kostar en RS6 -08?
ck
70
ck75
E92 M3 2008
Jo helt klart men tyvärr är porscharna lite för dyra för mig, känns inte helt kul att binda upp så pass mycket kapital. Kan kanske klämma in en 997 -06 Carrera 2 i budgeten men turbon är för dyr. För att vara säker på att få en bil med bra historik vill jag inte köpa för gammalt heller. Inte lika lätt att kolla upp saker här om man inte kan prata arabiska. :/

Finns tyvärr inga RS 6 ute på nätannons. Ett av problemen när man letar bilar är att dom inte gillar att annonsera sina objekt, man får fysiskt åka runt och prata med beg handlarna och kolla vad de har. Tror inte att dom gillar att det blir så lätt att jämföra priser om dom skulle lägga ut allt på nätet.

Det här är den största annonsmarknaden vi har:
Länk
Det där kändes som ett väldigt begränsat utbud.
Jag antar att det blir flyttgods i framtiden, betalar du någon skatt på införseln?

Har du inte behov av utrymmet skulle jag nog gå på 997an för att förena nöje med bästa värdet vid en import.
ck
70
ck75
E92 M3 2008
Yes, tanken är det blir flyttgods. Flyttar enligt planen hem om ca 2,5 år.

Som jag har förtått det på gamla trådar så slipper man tull/skatt så länge man har ägt/kört bilen i ett år utomlands och behåller den ett år efter att man har kommit hem.
Spännande, du sitter i en fördelaktig sits med förutsättning att kunna köra en dyrare bil gratis under en begränsad tid.

Lycka till!
hampe m3
ck75, får man fråga vilken bransch du jobbar inom, fick själv ett jobb erbjudan för 3 år sedan men kommande utökning i familjen gjorde att jag va tvungen att tacka nej, vilket känns mindre roligt idag, drömma gör man fortfarande dock.

Angående bil, alla trevliga de du tittar på men ta tillfället att åka en riktig mans bil en Camaro ss/rs är riktigt balla,bara ljudet och känslan även att åka bludder v8 slår det mesta. Tittat man på pris bilden på 2005 mussarna så håller de fortfarande en hög nivå vilket även den nya camaron lär göra tror jag.

mvh hampus
Q8Car har även en Bugatti Veyron -08 för 265000 KWD, vilket motsvarar 6.5miljoner kronor, Vad ligger dom på för pris i sverige förövrigt?
ck
70
ck75
E92 M3 2008
Jag är datanörd, har kontrakt här nere som "linuxexpert" i 3 år. :)

Kollade på lite bilar idag efter jobbet och har blivit lite kär i en svart m3 -08, den är manuell men i annars hade den det mesta i utrustning vad jag kunde se. 1600 mil och ser schysst ut sånär på några repor där nån har tagit bort m3 märket men det lovade dom att fixa till. 318k sek ska dom ha för den efter lite prut. Ska kolla runt lite till men den ligger väldigt bra till för att bli min.

Ja hade man 7 mille över så kanske en veyron kunde va nåt. Heh

/Calle
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Köp ingen M3/M5.
Välj hellre nåt vasst amerikanskt/japanskt alt en landcruiser
Om du skulle sälja din M-bil så skulle det troligtvis dyka upp ngn tråd här om den "kuwait-importerade" bilen, massa besserwissers skulle då hävda att den är skadad av sanden.
Jag har bott i UAE, utbudet av roliga bilar var stort, expats som krävde av innan flytt var det kanske enklast att köpa av.
Tänk på att du måste varit reggad ägare av bilen i
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
menade "krängde av innan flytt"
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Copy+paste funkade inte:

Tänk på att du måste varit reggad ägare av bilen i minst år för att ta in den som flyttgods.
köp en m3:a eller z4m ... visst har camaron grym motor men resten då??
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
*haha* så klockrent Andersk....sandskadad Kuwaitimporterad M3-a

CK75
Passa på och köp nått riktigt törstigt monster, för du kanske aldrig får chansen igen. Bensinpriset idag 14:-
Verdi
Skulle lätt köpa en MB C63 AMG om jag stod inför ett liknande val. Klart hårigare motor än M3:ans.
Håller helt med Verdi! C63 AMG utan att tveka för mig också. Sen skulle jag inte ens komma på tanken att importera en bil från Kuwait, jag skulle aldrig köpa den om inte till ett förbannat bra pris. Kanske 1/3 mindre än dom billigaste på blocket av den modellen. Sälj av innan du flyttar!
kl
346
klabbarparn
Z3 M-Roadster-98 530D xdrive g30-17
Mercan kanske är hårigare men BMW är faan så mycket vackrare!!

Klabbarparn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.