|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Ängnade detta en tanke när jag var ute och åkte igår. Jag sitter nog inte helt mitt i stolen jag heller, utan att veta om det. När jag ansträngde mig att sikta mitt för ratten kändes dörramen påträngande nära skallen. Och då har jag ändå stolen i botten. Kan hända att vi BMW-förare är inträngda av de ganska lutande sidorutorna ;) | |
| Nej Anders, erkänn nu att du gör det bara för att folk ska tycka du är cool haha | |
| Näää, jag är ju en gammal gubbe jag! ;) | |
|
Sen förstår jag inte hur man kan köra bil med raklånga ben. Det händer rätt ofta att jag får flytta fram stolen som jag vore en kärring när någon har kört en bil innan mig. Det är ju inte ens skönt för fem öre. |
|
|
Lättare att slita in växlarna på en nanosekund om man sitter snett inåt/framåt. Alla runt 18-20 växlar på strax under en nanosekund. That's why. I alla fall för mig, och jag har varken jättelånga ben eller jättekorta armar, tror det handlar om att hamna i rätt vinkel med armen helt enkelt. /Berga BMW - Beste Marke Weltweit. |
|
|
Anledning 1: Inåtlut = Närmare passagerarsätet = Mer mysfaktor, förutsatt att man är ute och åker med nån man tycker om Anledning 2: Det är skönt att luta sig inåt om man har den sportigare varianten av stolar Anledning 3: Vänster hand kl 12 till ratten, höger hand kl 12 till växelspaken, mycket praktiskt Summa summarum - det finns alltid en anledning till att sitta inåtlutad! |
|
| Saknar tygprasslet när vinterjackorna gneds mot varandra när man åkte två i en V4. Man behövde inte luta sig alls för att mötas i mitten. Men p.g.a. pedalstället var man ändå tvungen att sitta snett. En kille här i trakten som körde rally med V4 hade kartläsarstolen ca 3 dm kakom förarstolen för att inte armbåga kartläsaren vid växlingarna. :) | |
|
Jag ltar mig inåt för att jag vilar mot mittarmstödet.Blir bekvämt så med automaten oxå ;) Blogg för er med stort bilintresse: Länk |
|
|
Tack Anders för en härlig beskrivning av V4-körande. Det ger härliga flashbacks! Sak samma i min PV544, man sitter axel mot axel, och man får se upp när man drar i 4:an med långspaken så man inte landar med handen på passageraren *ASG* |
|
|
Jag satt ofta så när jag var yngre med en hand på ratten kl 12 och en hand på tjejens lår....mycket trevligt sommartid måste jag säga. Jag var naturligt skapt för det med min skolios :) men det blir inte så mycket mer sånt nu, annan tid annan strid, mest samma tjej som åker med. Så det sitter kvar men det blir mest "bananställningen" skada från för mycket jobb i kontorsstolen. Men jag håller med det är ofta man ser nån 18 åring med vaccum mellan örona och kepsen bakofram komma glidande så. Jag erkänner jag är en sne jävel sitter snett går snett... |
|
|
Jag testade att sitta så häromdagen, men det gick inte eftersom E90s sportstolar fungerar som en korsett, banne mig. Fick ont i revbenen av sidostöden och kunde inte luta mig åt sidan. RBiH for life! |
|
|
E34an är som gjord för det, om man har armstöden dvs. Det blir naturligt så, och jag tänkte på det när min sambo satt likadant i passagerarsätet. Delvis mysfaktor och delvis en rätt så naturlig ställning att sitta lite inåt med vänster hand kl 12 alt kl 18 på ratten. Och jag sällar mig inte till den yngre skaran med mina 33 år. -- Markus |
|
|
Dom sitter i billiga skitbilar? Volvo 740 har ju standard att höger del av ryggstödet är trasigt, billigt skitbil... men jag lyckades hitta hela säten och skruva in i bilen, men tyvärr så tog huvudet i taket och blev mer eller mindre tvingad att luta in mot mitten.. BMW735:an har tyvärr taklucka och så blir jag tvungen att sitta snett. Men Volvo 360GLT har perfekt takhöjd fast den har taklucka, även med quattron, nemas problemas. Är bara 185 lång. Fast mupparna man ser i golfarna är ju pygmér med sned keps och allmänt fula.. så jag vet inte varför dessa sitter snett.. svullen brunöga av vissa aktiviteter? |
|
| Du är 185 lång och slår i taket i en volvo 740? | |
| Vid längre körningar så kan man glida ner till höger och hänga på mittarmstödet, men när man bara åker kortare sträckor sitter iaf jag med ganska böjda ben, rak i ryggen och ratten i bröstet. Man får ju en helt annan upplevelse av bilen när man sitter så:) | |
| Länk | |
|
**Stefan** (som inte ska ta det inte personligt) uttrycker det mycket träffande: "Tycker jag sitter bekvämt så..." för att fortsätta: "Vid längre turer rätar man upp sig efter ett tag när ryggen tagit tillräckligt med stryk" Bekvämt -samtidigt så obekvämt att det inte funkar några längre turer... Sportargumenten är också märkliga - varför sitter de då inte så i rally/banracing? Det borde väl gå att vinkla stolarna ca 20 grader om det nu "är bättre". Utöver rygg-/axelproblem ger det väl även gamnacke av att ha tittat i döda vinkeln vid alla de otaliga omkörningar som följer med den "sportiga" körstilen? Jag kan respektera att den som har sned rygg och/eller besvärliga hemmorojder tycker det är bekvämare att hänga på armstödet än sitta i stolen, men i övrigt undrar jag om dessa förare egentligen vet sitt eget bästa. |
|
|
Håller med om att det är en märklig körställning men som så mycket annat beror det nog på nå't slags mode, förmodligen låg takhöjd pga keps och svårigheter att ta sig in i bilen pga byxor nere vid knäna. Som gubbe (utan keps) har jag ställt in sittpositionen så att armbågarna kan vila på armstöden och benen vila lätt på sitsen när jag sitter rakt i stolen , har märkt en liten risk för att somna på långkörning då det tydligen blir alldeles för bekvämt... If it works, don't fix it. |
|
|
Jag sitter också så ibland och har funderat ett tag. Dels handlar det om att sitta "bekvämt" dvs att kunna "stödja" sig på mittarmstödet men jag tror också att det kan handla om att vilja bli av med A-stolpen som kan tyckas vara i vägen ibland. (skymmer sikten) Lutar man sig innåt tycker man sig nog ha bättre uppsikt framåt. Att just många yngre ägnar sig åt detta kanske beror på det?? Provar man att luta sig åt vänster istället så blir A-stolpen än mer i vägen.(?) Kommer ihåg min Peugeot 307. Den hade en jättelik A-stolpe som jag tyckte skymde sikten i början. |
|
|
Jag förstår faktiskt dom som sitter snett lutad mot armstödet då jag själv också gör det ibland (iförd keps, ja! :)) Men sen har jag sett folk främst i äldre mercor som sitter lutad åt andra hållet, dvs i princip använder dörrsidan som ryggstöd ser det ut som... Någon som har erfarenhet av det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.