AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.568

Yngre killar sitter snett i bilen...

Sida 1 av 3
Något jag funderat på under lång tid är varför yngre kilar ofta sitter lutade inåt i bilen när dom kör.
Det ser ju onekligen väldigt obekvämt ut...

Varför sitter man så?

Bättre ljud i stereon?
Någon illusion av mittstyrd bil?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vi äldre som kört Saab 96, 99 o första 900 har fått lov att sitta snett ;) Hur många har inte tvärnitat med vänsterfoten vid växling efter att ha kört V4 ;)
jo... men med huvudet rakt bakom backspegeln?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tv-spelsgenerationen.... Inga muskler som rätar upp ryggraden. :)
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det handlar nog om att man vill sitta med vänsterhanden i position kl 12 på ratten, då blir lätt så att man skjuts in lite mot mitten.
Sen finns det ju dom som är värre än andra för att man tycker det ser "schyst" ut på något sätt.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Innåt lut ger r35p3k7 ;)

//Anders
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Anders-72:
Det gäller fortfarande på saab. Brorsans 9-5 har pedalerna snett åt höger. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Jag vet inte om jag fortfarande räknas som yngling med snart 30 år på nacken men jag sitter inåtlutad. Tycker jag sitter bekvämt så, armbågen på stödet och vänsternäven kl12. Vid längre turer rätar man upp sig efter ett tag när ryggen tagit tillräckligt med stryk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror Haas sammanfattar det hela bra.

Själv tillhör jag den här generationen men är lika oförstående som trådskaparen. Tycker det mest ser dumt ut.

Mixtus
E60 530i 2004
Många gånger har jag funderat över detta fenomen. Ofta är inåtlutandet kombinerat med en kraftigt bakåtlutad stol där förarens rygg endast ligger an mot stolsryggens nederkant. Ryggen blir därför vriden i en ostbågsform, med den övre rygghalvan utan stöd, och ställningen säkras upp genom ett fast grepp (med en hand) på ratten. Som en prick över i:et förekommer många gånger en keps på topp.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
M.a.o en fantastisk körställning för den aktive bilföraren

//Stefan

Mina bilar:Länk
ja upptäcker själv att ja sitter å kör så ibland ^^ vet faktiskt inte riktigt varför de blir..
men helt klart en poäng med att sitta å luta sig mot armstödet och handen mitt på ratten.

dock sitter jag oftast "normalt" dvs rakt
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Tror att det har att göra med att släppa väder, lättare om man lutar sig inåt........

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Folk som jag kör om blir rätt snea. Kanske beror på det?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Två roliga kommentarer på slutet, ha-ha!

Stefan skrev en not om den aktive bilföraren, men det är precis just det man inte blir med denna konstiga körställning. Sitter man kraftigt bakåtlutad så får man raka armar, och det är precis det man vill undvika. Bara en tanke.
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
Detta uppmärksammades i Bilsport för ett antal år sedan, enligt uppgift hade dryga 20 graders lutning uppmätts i Hagfors i Värmland. :)
Min teori är att de tror det ser bra ut, ungefär som häng på byxorna.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Yngre har ett stort självhävdelsebehov.
"If you gonna be dumb, you better be tough!""
(notera fönsterveven :))
Länk
Den som tror att man sitter så bara för att det är "coolt" måste ju skaffa sig ett liv istället.
Alla hittar vi en position i bilen som vi tycker känns bra och det här är en position som funkar jätte bra för mig, personligen blir jag mer avslappnad och kan koncentrera mig på körningen, har provat att sitta rakt och köra flera gånger men då känns det ganska stelt och för mig "farligare" armbågsstödet gör väl en del också att man drar sig åt det hållet då jag aldrig sitter lite snett i bilar utan armbågsstöd.

Plus att man får ont i rumpan om man sitter för länge på båda skinkorna, då vill man byta :P
Rent ergonomiskt är det ju inte särskilt smart att sitta på det sättet för att inte tala om vid en krock eftersom det blir väldiga sidokrafter och vridningar då i rygg och nacka som inte blir lika stora om man sitter rakt upp och har säkerhetsbältet där det är designat att sitta för att ge optimalt stöd till bålen

Men sådana aspekter skiter kanske en del i bara för att det är "tufft"

Att snedbelasta rygg, stjärt och armar kan knappast vara nyttigt i längden. Då skulle vi inte varit symmetriskt konstruerade på det sättet vi är.
Visa användare
83
Birgeer
BMW M3 3,2 -97
BMW 318 -97
VOLVO 142a -72
BEACH BUGGY-67
Husqvarna -67
HUSQVARNA MILITÄR-68

Hahaha ja du varför?Jag undrar det oxå:)
Visa användare
1.986
Frrla
volvo 242 -75
volvo 244 GL -80
volvo 245 GLT -84
brukar luta mig in mot mitten och lite bakåt själv för att få lite variation i körställningen. har då ofta vä handen i nederkant på ratten.
till vänster finns inte så mycket plats att luta sig. så om man åker långt får man kliva ut och töjja kroppen.

så fort man vill åka lite aggressivare far stolen fram och ryggstödet upp vilket de oftast är ;)

BMW ownz
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.