AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.752

Uturustad F10 20d M Sport eller ganska ren F07?

Sida 1 av 2
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Du har strax över 500 000 att köpa ny bil för, privat. Den kommer säkert ägas någonstans mellan 5-8 år. Du får välja mellan en ganska utrustad 520d M Sport (F10) och en ganska ren 530d GT (F07). Utrustade enligt nedan. Vad väljer du?

520d Sedan
Totalpris 554 500 sek
520d Sedan 349 900 sek
Vald extrautrustning 204 600 sek

Sophistogrå
Läder Dakota Svart

Paket
Comfort
M Sportpaket

Extrautrustning
Automatisk sportväxellåda med Steptronic
Automatiskt avbländbara inner och ytter-speglar
Automatiskt avbländbar innerbackspegel
Komfortstol fram, el. inställbar
Svankstöd
Ambient light
PDC
Navigationssystem Professional
Internet
Förberedelse för Bluetooth
HiFi Högtalarsystem
USB-Anslutning
Anslutning för iPhone samt mobiler med MP3-funktion
Individual Tonade Rutor

530d Gran Turismo

Totalpris 562 800 sek
Vald extrautrustning 41 800 sek

530d Gran Turismo 521 000 sek

Sophistogrå Brillanteffekt metallic 11 400 sek
Läder Dakota Svart 21 000 sek
LM Fälg Dubbeleker 234 18" Standard
Interiörlist - Fineline natur 5 900 sek
Ambient light 0 sek
Park Distance Control (PDC) Bak och fram 3 500 sek
Xenonljus Standard
Klimatautomatik Standard
Jag skulle ha valt en F10 av dom två bilarna eller egentligen hellre en F11 för egen del om det vore möjligt.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
F10 utan någon som helst tvivel. F07 funkar bara inte för mig utseendemässigt. Jag vill inte gå in på vilka superlativ som behövs för att beskriva hur anskrämlig den är. Men detta är ju mest en personlig åsikt, å andra sidan är det ju allt vi kan leverera här ;)

Skulle frågan varit mellan en ordentligt utrustad 520d F10 vs spartansk F10 530d så vet jag inte om det vore lika självklart.

-------
//Lövet
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Nja, känns som två skumma bilar att välja mellan. Jag skulle skala av nån utrustning så att du får in en sexa i budgeten. Helst bensin men är du dieselfrälst så minst 525d.

Mvh
Arese
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
En F11 med ovanstående utrustning, men med panoramasoltak (om det får plats i budgeten)

----
BMW CS #6212
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag skulle valt en spartanskt utrustad 530d F11

//Stefan

Mina bilar:Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Helt klart en F10 eller F11 med Navi Pro samt aut. låda.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
@Arese

Förstår att det låter skumt, men just nu känner jag inte för fler cylindrar än fyra. Särskilt inte om det betyder att utrustningslistan blir kortare. Har klimatkompenserat för folks miljöbilar med MB's 8:or sedan 1993, det får räcka ett tag nu. GT:n har ju förvisso en sexa men man kan ju inte få en mindre motor i den bilen.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
I så fall finns ju ingen anledning att behöva smutsa ner uppfarten med en F07 ;)

En väl utrustad 520d F11 kommer sannolikt också vara ordentligt attraktiv på begagnatmarknaden när du tröttnar sedan.

-------
//Lövet
Bi
133
Bimmerfrei
BMW 528i F10
Snart 330dA Touring -12
Om du inte vill ha mer än fyra cylindrar så är det kanske läge att kolla om den nya 4-cylindriga bensinmotorn är på väg ner i F10/11. Tvålitersdieseln är snål och fin men känns enligt mitt tycke lite mager i 5:an. Håller annars med StefanL om att en varsamt bestyckad 530d vore optimal.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Om du skall äga den så lång tid - varför inte ta en lågmilad demovagn eller liknande?

Relativt fullsmetade GT 530ds kan du ju få för strax över 500k?

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Skulle också hellre kolla på en demo F07 isf. Med mer utrustning tror du kommer ångra lite på att lägga 500" av dina egna pengar på en så fin bil och då ha standard stolar och ingen nav mm på en sådan bil.

Här är ju två st demo som du säkert kan få för starks över 500" och med en fin utrustningsnivå.

Länk
Länk

Tror det betalar av sig om 5 år också en sådan bil då utan utrustning kommer inte vara lika eftertraktad för om 5 år kommer genomsnitts kravet vara högre på teknisk utrustning i bilar också enligt mig iaf:)

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Missade ju denna är ju den snyggaste av de tre;)

Länk

When Batman takes a vacation he does the Gumball
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
F10 utan att tveka. F07 är inget alternativ för mig och om fyra cylindrar räcker så är det perfekt. Själv föredrar jag sex, men om man som du vill ha fyra skulle jag vara nöjd med din F10-spec.
Skulle aldrig köpa en sparsamt utrustad 530 d GT. Det är en bil som köparen normalt vill ha komfortstolar, navi pro mm. Samtidigt skulle jag heller inte lägga över 200 tkr på tillval till en 520d F10. Skulle hellre då som andra föreslagit köpa en 530d F10/F11 med inte lika diger tillvalslista som på 520 d förslaget ovan. Om du funderar på en 530d GT så skulle jag dessutom istället importera en från Tyskland. Finns stort utbud av bilar som du kan ha hemma för cirka 425-440 tkr beroende på utrustning om du tar hem den själv. De har ofta motsvarande utrustningsnivå som du lagt på 520 d ovan. Många är BMW Premium Selection också. När du verkar ha köpt "utseendet" på GT så anser jag det vara det klart bästa alternativet. Där har du en femma med rätt motor och med massor av utrustning (inkl komfortstolar o navi). Men då gäller förstås att du gillar utseendet som inte alla verkar göra här på forumet. Jag tycker GT börjar bli rätt OK utseendemässigt nu, men den "kräver" snygga 20 tummare som på länken från wsemme samt som på den bilen shadow line, det gör mycket på utseendet även på GT. Den är ju dessutom enormt komfortabel och du verkar ju inte ha behov av Touring när du specat en F10 och inte F11. Det är ju dessutom lätt att importera. Hör av dig om det låter intressant och du vill ha hjälp.

/Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Röstar på snygga GT, som någon ovan nämnt så lät en välutrustad demobil eller lätt begagnad bil inte fel. :)

//Bjersér
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Trevligt med feedback! Tack för länkarna och info om alternativ.

Jag köper bil och utrustning som jag gillar utan att bry mig om det är bra eller dåligt när den ska säljas. Jag ska ju köpa bilen, inte sälja den. Får alltid skitbetalt för mina bilar ändå. När det gäller F07 skulle jag kunna tänka mig en ren då designen är helt outstanding. Tycker jag. Andra tycker den är gräslig. Roligt!

Visst, sticka till Tyskland och få hem en ordentligt utrustad bil för samma stål, det låter ju fint. Kan ju vara värt ett försök, men har aldrig importerat förut.

Hörde förresten att F10/F11 skulle få inbakat larm och BT i komfortpaketet från maj. 13 000, bara sådär. Trevligt.
Tjeeena, bmw f10/11 är för vanlig och därmed tycker jag att du i valet lätt ska ta BMW 5 GT för den är mycket coolare än den vanliga 5 serien! :) :) :)

Mvh,
Detta är en lätt begagnad Bmw 550iA GT med mycket utrustning - Svingrym och därmed drömbilen?! :D :D Med denna kan man axxa om vilken 530d/535i som helst :D Prutläge + schysst valutakurs... = köpläge ?

Neptunblau
Leder Dakota Elfenbeiweiss
Alufelgen 20" Styling 253
Integral Aktivlenkung
EDC
Dynamic Drive
Sport Lederlenkrad
Automatische Heckklappenbetätigung
Komfortzugang
Soft Close für Türen
Edelholzausführung Fineline Natur
Innen und Aussenspiegel automatisch abblendbar
Individual Fond Leseleuchten
Panorama Glasdach
Sonnenschutzrollos
Komfortsitze vorne
Sitzheizung vorne
Spurwechselwarnung
Scheinwerferwaschanlage
Park Distance Control
Xenon Licht
Adaptives Kurvenlicht
USB Schnittstelle
Night Vision
Navigationssystem professional
Head-Up Display
Bluetooth
DVD Wechsler
HIFI System Professional
24 Monate BMW Premium Selection Garantie

Länk

Mvh,
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Thanks, men jag vill helst ha ny bil. Och om det blir en GT med bara skinn, metallic, USB och PDC utöver standardautomaten och utrustningen motsvarande F1x komfortpaket så får det bli så. Nya bilar är dyrt. I mitt fall kanske det blir jättedyrt genom att begagnatmarknaden tydligen kräver mer utrustning. Jag får 60k för min fullutrustade och ovanligt fina E430T från 02. Wow.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Har kört Mercedes 1993. Nästa vecka hämtar jag min allra första BMW. En F07 550i. Safirsvart med ivory/black. En 10:a som gått 1500 mil. Ser ut som om årets bilsemester blir något extra. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.