|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
jonny jp: Så vad har du gjort, bekostad byte av dyna själv eller gillar du läget och lever med problemet? |
|
|
Hej freeskier Jag tog reda på att det kostar 4000:- hos BMW att byta klädseln, men har avvaktat lite.. Tänkte höra med nån bilrekond med om de har kontakt med nån som pysslar med inredning.. |
|
| Mina sprickor är små, borde gå att laga/limma ? Får kolla upp med BMW först. 4000:- känns dyrt.. | |
| Man kan inte köpa en bil som en tjej/kärring har haft, klädsel är förstörd pga av diverse kvinnliga attiraljer såsom tuffa skärp med spännen och liknande, folien på ratten är sabbad pga långa fingernaglar som skall pilla på knapparna ( sådan var min 08:a) jag räknar iskallt med att vxllåda också fått ta en del stryk under de 2 år som en kvinna rattade min stackars bil.... Nä, i sann opolitisk inkorrekt anda så borde man hålla sig ifrån "tjejkörda" bilar..... Under alla mina år kan jag räkna de gångerna jag träffat på en kvinna som kan föra bil på min fem fingrar. | |
| Oliver, nu är det ju så att BMW bygger bilar till båda könen och om inte knappar etc håller för långa naglar så är det BMW som inte kan bygga bilar. | |
|
Det här är ett mycket vanligt fel! Vi har letat efter en E87 ett tag och när vi letade bil var jag medveten om det här problemet. Jag sett väldigt många med sprucket fuskskinn på vänstra sidostödet som beror på att fuskskinnet inte tål att veckas vilket det gör vid i och urstigning, elasticiteten minskar säkert vid kall väderlek vilket ökar risken att det spricker. Stolarna är snygga att titta på men dom tål inte att man sitter i dem. Tycker att det är riktigt dåligt att en premiumbil som BMW inte har bättre kvalitet på sin stolklädsel. Det borde ligga i BMW:s intresse att ordna det här då det helt klart är undermålig kvalitet. BMW borde ta sitt ansvar med åtgärd, det räcker ju inte med att byta till nytt likadant material då det också kommer att spricka. Är det några andra som har problem med att fuskskinnet spricker på sina 1-seriebilar så skriv gärna i tråden. Skriv då, Årsmodell: Mil: Skriv gärna om det har åtgärdats av BMW eller sadelmakare. Bilen vi köpt är en 2006:a som gått 10700 mil. |
|
|
Jag har samma problem. 120d 2008 18 000 mil. |
|
|
Min såg likadan ut. 4200 tog BMW för att fixa det. 120d LCI 2007 då 8000 mil |
|
|
Halloj ! Samma problem med det vänstra sidostödet på förarstolen. BMW 130iA 2009, 5700 mil Fick också 4200 SEK som prisförslag av BMW. Skulle nog föredra en Goodwill på det här ! |
|
|
Samma problem. 118d 2010 4500 mil vid tillfället Åtgärdades på garanti. |
|
|
En BMW förväntas vara en premiumbil och kostar mer än genomsnittsbilen, då förväntar man sig som köpare också att kvalliten på material håller bra standard. Så är inte fallet vad det gäller Sensatec-klädseln, det är inte OK. Jag tycker att alla som har problem med sprucken stolklädsel ska besöka närmaste BMW återförsäljare och kräva att dom fotodokumenterar och skickar det till BMW Sverige så att det uppmärksammas på högre instans. Det hjälper inte att gå hemma och knyta näven i fickan, om tillräckligt många framför sitt missnöje kommer det säkert att hända saker. Smarta biltillverkare är måna om sitt rykte, Subaru och Toyota och uppstickaren KIA är väldigt duktiga på att sköta sådana här saker vilket ger märkena bra statistik och nöjda kunder med merförsäljning som följd. För min egen del hjälper det tyvärr inte, jag skulle aldrig köpa en KIA eller Toyota då de är könlösa bilar med avsaknad av känsla och körglädje. Men dom tar marknadsandelar och om premiumbilar inte håller bra kvalitetstandard så får dom svårt att motivera ett högre pris. Det är nog många idag som kan tänka sig att köpa en KIA för halva priset med 7 års garanti, förmodligen håller klädseln på den dessutom. Kristoffer Nilsson: Skamligt att BMW inte tar det som garanti då bilen bara gått 5700. Det borde hålla minst 20 000 mil.. |
|
|
Lustigt.. Upptäckte exakt samma vikproblem på förarastolen igår och skulle just till att söka här på forumet när jag såg det här inlägget. 2008@8000mil. Surt sa räven. Om man vill kontakta BMW Sverige med ett sådant problem, var vänder man sig? Tack! /eFx |
|
|
Samma fel här med sensatecklädseln. 118d -08 som då hade gått 3500mil ungefär. Efter mycket tjat fick jag den utbytt på 3års reklamation. Eller goodwill som dom valde och kalla det :) |
|
|
Samma här e81 2008 9000mil Hmm, 4200Kr... då har jag ett pris iaf... |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Skitbilar... Mamma kör 120D M-Sport -07 lack och klädselmässigt i nyskick men tråkiga fel finns efter 13600 mil.. Sliten ratt, flagnar vid knapparna Lådan slut..? Jätte trögt att få i växlarna Motorn tar mycket olja trotts att vi kör 5-40 olja sen ett tag tillbaks på rek av verkst Knarr och missljud i inredning Antisladdsystemet reparerat (svindyrt) Bränsleförbrukningen har plötsligt stigit med en halv deciliter.. Sportsätena är stenhårda absolut ingen långfärdsvagn Bullrig oavsett däcksval Underrede och chassi håller klart sämre kvalitet än tidigare modeller exvis E39, länkarmar etc som rostar. Tidigare bilar rostade i karossen men chassit ser oftast som nytt ut efter en tvätt.. Till plussidan då.. Vibrationsfri Grymt bra väghållning och styrrespons All elektronik fungerar Rostfri kaross |
|
Tråkigt att du upplever din mammas bil som skit, tror överlag att dom flesta är nöjda med sina 1serie bilar? Det verkar ju vara något som inte riktigt stämmer i motorn om den tar olja, min förra drog aldrig någonting, inte heller visade den några som helst ålderstecken under där den såg ut som ny när jag var under den iaf, och den han gå 12k mil. Växellådan är som känt trög på 120d men vissa har haft problem med växellänkaget, kanske även så att din mamma har det felet? att förbrukningen stiger en halv dl(?) är väl inte så mycket att orda om, kanske satt på större sommardäck? antispinnen har jag en bekant som fick laga på sin 3serie för det var någon modul som hade ballat ur och det var som sagt svindyrt! Sen hur man ska lyckas kombinera dina två plus och minus vad gäller chassit tror jag inte går om man nu inte har ett aktivt chassi med aktiva dämpare. för en bil utan det med grymt bra väghållning och strrespons kommer nog aldrig att bli någon riktig långfärdsvagn, tror iof inte att bilen är tänkt som det heller, mer som citybil. Som sagt tråkigt att du upplever den som skit, dock verkar det ju vara någon form av "måndags ex" som ni har fått. Hoppas problemen löser sig. |
|
|
BMW är bra men dom är inte felfria och deras garanti är usel!!! Mitsubishi har 8 års garanti eller 15 000 mil, det vore väl något för BMW att ta efter men jag tror i ärlighetens namn att en BMW krånglar mer än en Mitsubishi och det är anledningen till en kortare garanti, har man ett krångelfritt bilmärke är det väl inga problem med att lämna lång garanti.. Tyvärr är det så att jag gillar BMW vad det gäller deras chassiesättning samt bakhjulsdrift vilket borgar för körglädje, deras motorer är marknadsledande med bra bränsleekonomi och trevlig karaktär som inspirerar till aktiv körning så en Asiatisk bil är inte att tänka på.. Att BMW:s motorer har kamkedja är dessutom bra men det ska en bil ha om man ska räkna in den i premiumsegmentet anser jag. Men!! Dom är dyra och då förväntar man sig bra kvalitet! I den här tråden var det Sensatec-lädseln som var det huvudsakliga diskutionsämnet och det är inte OK att klädseln spricker efter ett par tusen mil eller efter ett par år på en så dyr bil... d.fagersten: Jag tror att om du tittar lite extra noga på vänstra sidostödet på förarstolen i din mammas bil så ser du säkert längsgående sprickor, syns extra tydligt om du veckar Sensatec-klädseln, annars är det nog nytt rekord med felfri klädsel vid 13600 mil på en 1-serie med Sensatec-klädsel. Jag har också knarrande instrumentbräda samt att jag har fått byta kåpan till M-sportratten pga att den flagnat, var det när jag köpte bilen och då hade den gått 10800. |
|
| min v70 som gått 800 mil har längsgående sprickor på sittdynan.... | |
|
Precis som flera sagt så är det riktigt dåligt att BMW inte tar sitt ansvar kring de fall där klädseln är undermålig. Vår 130 har precis samma åkomma och då vi påtalade det för vår lokala BMW-handlare så var det Nej från generalagenten. Bilen var då knappt två år gammal och hade gått 4000 mil. Bedrövligt. München |
|
|
1-seríen har ju den BMW-modell som har varit med befriad från typfel, och med en väldigt stor andel nöjda ägare. Sensatec-klädseln är dock tyvärr undermålig, vilket även besvisas av att nya 1-serien med M-sportpaket har samma typ av tyg-alcantara klädsel som 3- och 5-serien har. Volvo har också haft stora problem med sprickande konstläder på kinetic-utrustade V70 II, min kollega fick byta klädsel redan efter ett tusen mil i sin V70, ingen diskussion dock om det var inte skulle vara garanti. När den nya klädseln sprack 1,5 år senare hade bilen rullat över 12000 mil och var utanför garantin, men det slutade ändå med att Volvo tog på sig detta och bytte klädslarna på bägge framstolarna till en nyare uppdaterad modell som skall hålla bättre. BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.