|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den stannar inte under färd utan går hur fint som helst då den väl kommit igång. Han som fixade generatorn har inte bytt regulatorn men han har lött på nya kol på den därav de billiga priset. Efter de har han testkört den i testbänk och jag har åter monterat den å den verkar ladda helt ok på tomgång och körning pendlar mellan 13.9-14,2V Beroende på hur mycke jag har igång dvs helljus sätesvärme rutan bak fläkten fullt ös. Efter detta stod bilen 1 natt, startade utan problem körde 4mil lastade skoter på släp körde 4mil hem (14-14,2V hela körningen) fik motorstopp då ja skulle backa uppför trottoarkant sen var den riktigt stendöd och vägrade starta inte ens med grannen som tokvarvade sin bil så ja skulle ha mycke ström av han. Slutade me att vi drog upp bilen med 4-hjuling så den inte skulle stå och blocka vägen. ikväll ska den bogseras till BMW och genom gå lite felsökning å se om dom har nått att säga. Själv blir ja inte klok vad som e fel. tur man har gammel Volvon som backup. försäkrad å påställd idag hämtas imorgon (om den startar) :) /// Falken_1 |
|
|
Gick den inte runt på startmotorn, ens med extra starthjälp? Eller den snurrade friskt utan att tända? FP |
|
|
Startmotorn går inte runt alls bara klickar. Laddade batteriet i ca 30 timmar och testade starta bilen nu ikväll för ca en timme sen. Ja backade bak min firmabil å hakade på startkablar oxå bara för att verkligen ha nog med ström. Batteriet själv i bilen med poler kopplade låg spänningen på just över 13V och kopplade på den andra bilen fick då 14,55V och innerbelysningen har aldrig lyst så starkt så länge ja har haft bilen men då ja vred på nyckeln så klickar de bara i startmotorn den prövade inte ens att snurra inte en enda gång. Nu har ja bogserat bilen till BMW imorgon bitti ska dom börja kolla på den, blir inte förvånad om dom säger att (startmotorn var bara skit) Ja tycker att BMW i allmänhet brukar låta ettriga då startmotorn går men upplever att min startmotor alltid låtit lite seg. typ så här en ettrig(na.na.na.na.na.na.na) och som min en seg (nja.nja.nja.nja.nja.nja.nja) vet inte kan startmotor ha nått fel å käka batterier? /// Falken_1 |
|
|
Det kan bli fel i startmotorer, och även i solenoiden som sitter utanpå motorn, där batterikabeln är ansluten. Om denna är dåligt fastdragen så går man ditt symptom. Även hela pluskabeln bak till batteriet inkl ev. skarv/förgrening på vägen bör kollas, liksom batteri anslutningarna. Dessa har du ju säkert koll på eftersom batteriet är bytt, men kolla även minuskabelns anslutning i chassiet. Slutligen även motorns jordkabel till chassiet. Alla förbindningar måste vara ordentligt åtdragna. Troligen berodde laddproblemet tidigare också pga ovanstående och att det sporadiskt finns ett spänningsfall som visar sig vid lite högre belastning. FP |
|
|
Dåså gott folk nu har BMW finnig felet var tyvärr som ja misstänk lite granna. Startmotor har skurit ihop totalt så de har nog aldrig varit så mycke strömbrist utan bara helt slut startmotor. Hoppas att problemen slutar nu bara. /// Falken_1 |
|
|
Hej, (Mitt första inlägg som ny bmw ägare) Jag har haft min 530i -02 nån månad, och rätt som det var en morgon då jag skulle hem från jobbet startade inte bilen ens med starthjälp (startkablar av en annan bil). Böt ill ett nytt batteri (Global) och då gick bilen igång som en klocka. Körde efter batteribytet ca 40 minuter, rätt hård körning och bilen startade några timmar senare igen. Bilen stod över natten och det nya batteriet var tomt igen, däremot gick bilen igång med starthjälp från annan bil. Min fråga är som följer: om man mäter under huven på polerna på motorn , då borde man väl få en aning om generatorn laddar eller inte? Vid mätning vid motorn får jag 13,7-13,8V, men vid mätning direkt på batteriet bak i skuffen 12,34V. Vill bara veta om det ens lönar sig att kolla kolen i generatorn eller är det "fläktmotståndet"? Någon som vet utifrån mina mätningar och antaganden? Tacksam för svar :) Slapp och glapp Volvo, NEJ tack... |
|
|
Kan tilläggas att laddningslampan inte lyser och bilen har gått 14t mil. Slapp och glapp Volvo, NEJ tack... |
|
|
Hjälpstartsanslutningen framme i motorrummet och anslutningarna på batteriet är direkt förbundna med en 70mm2 kabel, där skall ligga samma spänning i alla lägen. Annars är det avbrott på vägen, lösa eller oxiderade förbindningar osv. Jag får uppfattningen att du mätte där framme med motorn igång, och bak på batteriet med motorn avstängd, då är det inte så konstigt att du får olika värden. Kolla också en annan viktig sak: När du mäter bak på batteriet, mäter du då direkt på batteriets runda blypoler, eller på kabelklämmorna runt dessa? Om du har spänningsskillnad där så skall du lossa klämmorna och göra rent, detta är ett klassiskt felställe om det vill sig illa. Kolen och regulatorn byts som en enhet, samtidigt bör man rengöra generatorn och kolla över lager osv när man ändå har den öppen. Frågan är om du får in någon laddning i nya batteriet, och isf om det töms över natten så har du en duktig strömtjuv i elsystemet. Kupéfläkten med sitt effektsteg är en möjlig felkälla, kan elimineras genom att rycka ut 40A-säkringen för denna, alternativt att lyssna om fläkten står och snurrar med bilen avstängd. FP |
|
|
Tack för tipsen folke, jag har läst en massa andra trådar om just fläkt problemen osv, men ville ändå fråga lite just angående mitt fall. Jag satt och lyssnade efter att jag varit ute på en tur och konstaterade då jag stängt av bilen att fläkt går efter avstängning. Har även mätt vid motorbelastning och då ligger det på 14V, så då borde generatorn ladda enligt min logik men kan ju ha fel. Ska prova att byta "fläktmotståndet" imorgon och se om det sen slutar att ladda ur, om det nu är det som är felet. Slapp och glapp Volvo, NEJ tack... |
|
|
OK. Kupéfläkten brukar höras ganska tydligt om det är tyst och när man står utanför bilen. Om du sitter inne i bilen så hörs den så klart också, och du kan känna om det blåser i något av luftutsläppen osv. Tänk på att det sitter en liten sensorfläkt för temperaturregleringen inne i klimapanelen, denna snurrar helt normalt under 16 minuter, även efter att man stängt av allt, tills bilen går ner i sleepläge. Den hörs normalt knappt alls, men ibland kan ett svagt surr höras om det är helt tyst i bilen för övrigt. Direkt efter frånslag hörs även surrande från alla spjällmotorerna i klimatanläggningen under en kort stund. FP |
|
|
Hej på er allihopa, nu går det det Bayerska werket igen :) Problemet var fläkt slutsteget, som för övrigt var varmt vid byte. Orginal hos BMW kostar det 970:- för info till övriga. Mycket bra folk på detta forum. Slapp och glapp Volvo, NEJ tack... |
|
|
Dåså nu går även min kärra som den ska igen. Hämtade den igår och dom sa att den startmotorn som satt på inte luktade så gott totalbränd invändigt. Gissa om ja blev förvånad då ja gick ut å startade bilen då startmotorn varvade friskt utan minsta tvekan. Bilen har aldrig under dom 4år ja ägt den låtit så pigg i startmotorn, antar att problemet för mig har krupit närmare å närmare under åren ja haft bilen. Summa summarum slutade kalaset på 5600:- för felsökning och byte startmotor. Känns lite surt att ja han byta batteri för 1500:- innan men nu är batt, startmotor, generator upp fixade så då borde den väll fungera ett tag igen hoppas jag. Ganska bra ändå att de enda stora felet på 4år har varit en startmotor. /// Falken_1 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.