|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tja! Har en 520i touring -03 E39 för ca 2 veckor sen bytte jag batteri för ja trodde att de gammla var total slut. Nu ikväll startar inte bilen igen trots nytt batteri. Fick igång den med starthjälp och mätte på tomgång över batteriet =14V verkar ju ok sen slog ja på helljus, värme på bakruta, båda stolsvärmarna fram samt dörr öppen så innerluset var på. Mätte över batteriet då allt ovan var på och fick då bara 12V Är detta normalt? Bilen har gått drygt 16000 mil Innebär detta att laddningsregulatorn är slut dvs paj eller kolen slut eller vad ska man tro?? Ingen batterilampa som lyser vid drift utan den slocknar då bilen startat. Falken_1 | |
|
Glömde säga att ja sökt i forumet å vet att de finns mycke trådar i ämnet men ja blir inte klok av allt ja läst. Verkar som många har problem med att nått drar ström men ja hoppas på nått så enkelt som generator strul. En sak till min generator idag är på 90A kan man ta en 120A och byta till eller måste bilen programeras om då? |
|
|
Hej! Har du kollat tjuvström det vanligaste orsaken är fläktmotståndet fins en hel del att läsa ang detta på forumet. MVH Fonzi |
|
|
Tjuvström eller något som ligger och drar ur när bilen är avstängd är ett separat problem. Här verkar det som generatorn inte orkar ladda när belastningen blir lite högre, kan vara laddregulatorn inkl kol osv. Jag hade provat denna först, och i andra hand kanske hela generatorn, t.ex en utbytes osv. Det kan funka med en större om den passar mekansiskt i fästen osv, det är inget som behöver programmeras om på E39 vad gäller generatorn. FP |
|
| det kan mycket väl vara normalt om du stod på tomgång 700rpm, ditt batteri var ju dessutom tomt vid mätningen. Bakruta+2x elstolar drar mycket. Du borde göra om samma mätning men lägga en sten på gasen så att du har 1200-1500rpm eller så. Generatorn tappar effekt på de där sista några hundra varv/min neråt tomgång. | |
|
Hej Tacksam för alla svar. De som förundrar mig mest är att ja har inte märkt nått spänningsfall över natten då bilen stått. Men samtidigt så dom gånger som bilen inte startat så har den ju gått utan utan problem till ja stängt av å ska starta igen för då är den död igen. Bilen rullar ca 4 mil om dagen så ja kör inga jätte sträckor. Men de som oxå förbryllar mig är kan en generator som är dålig ge så pass att bilen funkar då den är igång men inte lyckas få nått över till batteriet? Mvh Falken |
|
|
Hej! Jag har exakt samma problem som du har Falken_1. Jag har bytt batteri utan ngn framgång heller. Jag börjar också misstänka generatorn. Problemet är ju att ingen lampa lyser! Har du börjat hitta felet? Mvh |
|
|
Har ni ingen möjlighet att ha multimeter direktkopplad till batteriet under färd? Spänningen ska alltid ligga runt 14v, förutom om man på tomgång drar på alla förbrukare samtidigt. Vid start är det en fördröjning i generatorn innan den börjar ladda, så några sek efter start fortsätter spänningen vara låg men sen ska den gå upp. Om ni har en riktig batteriladdare kan man koppla på den, med bilen bortkopplat från batteriet, om spänningen nästan hoppar upp till över 14v direkt är batteriet kass. Vilket det inte ska bli om spänningen är enligt ovan och batteriet är "nytt". Kolla även om något drar tjuvström genom att låsa in en multimeter i bilen och läsa av den genom rutan efter 20 minuter. |
|
|
Nu jä...... Nu har ja varit å fixat en tångamperemeter som heter duga. Lånade av en bekant som jobbar med försäljning av dylikt. Nu ska ja hem å jaga tjuvströmmar men hoppas att ja slipper hitta några. Vore ju enkelt om de bara är regulatorn som e i slutet av livet. Mitt stora meck problem är att ja har nyopererat ena handen så de tar lite tid att skruva i bilen med bara en hand men ja återkommer då jag mätt lite i bilen, visst går den i sov läge efter 16 min om bagaget ör öppet? Falken_1 |
|
| Jag ska nog köpa en multimeter på Clas Ohlson idag tänkte jag. Om spänningen inte är 14v när bilen är under färd får man misstänka generatorn som inte orkar ladda det nyköpta batteriet, eller? | |
|
Nu så då börjar jakten. Första testet talar för generator teorin. Satte min multimeter på övervakning och startade bilen varvade 3000-4000 och mätte 14.05V slog sedan på lite förbrukare och varje last sänkte V talet slutade på ca 12V då ja slagit igång lite system. Slog av bilen å tog tångampermetern över minus på batteri och bilen slukar 2.86A ca en minut efter stopp. De är väll ok? Nu är väntan på 16 min en låååång tid känns det som. 1300 kostar regulatorn och en ny generator kostar 3500 med 3års garanti. Vad skulle ni valt? Falken_1 |
|
|
Vet inte om dessa passar till Din kärra Länk Borde stå något nr eldyl som hjälp? |
|
|
Sjönk spänningen till 12v trots 3000varv? Låter inte ok. Jag skulle hämta ett oscilloskop och kolla om alla tre faser i generatorn fungerar, och om de ger lika mycket. Kan jämföra med min bil men vill bestämt minnas att det bara är på tomgång man kan få ner spänningen till 12v. Då kan ta ta en stund innan spänningen går upp igen eftersom man laddar ur battieriet i det läget och har man ett friskt batteri kan det suga i sig ganska rejält med ström när man vill ha upp det till 14v igen. Apropå viloströmmen verkar det ok då t.e.x kilmatstyrenheten är igång 16 minuter efter stopp och då bl.a. håller båda värmeventiler stängda. Ström efter 16 minuter med alla dörrar stängda och bilen låst? |
|
|
nu har ja kollat sovläget på bilen och de verkar helt ok i mitt tycke, den drar 0,02-0,03A då den gått in i vila. nu ska jag försöka slakta generator å se hur kolen på regulatorn ser ut är dom slitna så tror ja att ja börjar med att byta den så får ja hoppas att felet försvinner då. Falken_1 |
|
|
Lite tjatig men nu har jag pillat lös generatorn å kollat kolen på regulatorn å de var inte mycket kvar av något av dom ett var nästan obefintligt. Generatorn låter fint då man snurrar den för hand å slitbanorna är släta å fina dock lite ojämnt nötta, antar att dr kortare kolet har gått varmare än de som var lite längre och på så sätt nött lite mer men ja kommer testa montera ny regulator med nya fina kol sen är det bara hålla tummarna att de löst sig. /// Falken_1 |
|
|
Regulator komplett med kol osv kommer säkert lösa problemet. FP |
|
|
Fegade ur lite i sista stund å for me generatorn till en firma en polare rekomenderade. Dom ska mäta upp slingorna, städa ur generatorn, se över släpringarna. Troligen skulle ja ha den hel och fin imorgon. Bara vänta å se vad resultatet blir å framförallt prislappen. Uppdatering kommer. /// Falken_1 |
|
|
Da var generator på plats igen och de verkar ju lovande nu laddar bilen 14 V trots belastning eller nästan 13,98V de är väll ok? Roligt me verkstäder där de känns som man går bakåt i tiden då man kliver in i dom. Mannen ja prata me sa att han bytt kol i den å mätt slingorna testkört den i deras testbänk så den kom upp i temp ordentligt å den var i bra skick sa han. Notan slutade på 100 riksdaler, överkomligt. Doch blir de ny remm ny vattenpump å ny torkare på bakrutan då den rostat ihop. Bra för bilen att stå i garaget ibland. Återstår nu bara att se om laddningen håller eller om ja e utan ström om nån vecka igen. Den som lever får se. /// Falken_1 |
|
| Härligt! | |
|
Ja ropade hej alldeles för tidigt och alldeles för högt han köra 8 mil idag sen var de dax igen. Går ej starta inte ens med starthjälp. forts följer Länk /// Falken_1 |
|
|
Ett par frågor dyker upp: Stannar bilen under färd, med tomt batteri? Eller var det efter stopp/paus som den inte orkade starta? För en hundring kan inte verkstaden bytt några delar, regulator med kol t.ex brukar oftast ligga runt 500-800:- sen vill man kanske ha lite för jobbet också. Rengöring av generatorns inre är aldrig fel men man måste nog söka upp ursprungsfelet också. Värt att tänka på: Man får aldrig någonting för ingenting.. en hundring är nog att betrakta som ingenting i samband med ett verkstadsbesök, tyvärr. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.