AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.595

Avställd bmw m3 e46 under vinter.

Sida 1 av 2
ka
20
kaki87
bmw m3 e46 03
tjena.

Har en fråga till dom som har en bmw m3 e46 eller m5 med smg låda.
Har haft bilen avställd under vinter och då drog jag bort stömmen till bilen.
Är det normalt att saker o ting inte funkar korekt när man börjar köra igen ? med elen alltså. motor o låda går lika bra som alltid.

tacksam för snabba svar.
Ja, elhissar, taklucka, abs, antispinn mm.mm Måste läras in igen när du har haft strömmen borta.

Kör ner elhissarna i botten och dra sedan upp dom, när fönstret är högst upp så ska du hålla kvar knappen en stund, sedan ska det funka, gör detta med alla fönster samt taklucka.

Alla varningslampor på instrumentet slocknar när du har kört en stund.
ka
20
kaki87
bmw m3 e46 03
hej igen tack för ditt svar. alla har slocknat för utom smg lampan.

Det problem som jag fortfarande har är den digitala växelvisaren i bilen blinkar hela tiden + smg lampan.

Vad gör jag?
GI
53
GIDE
Bmw M3 E46 -03
Intressant, lyfter denna tråd lite!

Då jag själv har en m3 e46 SMG stående utan ström så vill jag veta varför SMG lampan lyser och hur man får den släckt om nu min kommer att börja lysa också.
Det är inte så att sensorn (knapp på vänster sida i motrummet, sett framifrån) som spökar?
ka
20
kaki87
bmw m3 e46 03
Nja har i inte haft problem med den tidigare? Vart sitter den sensorn? Ringde BMW o dom vill såklart att mekanikerna tittar på den.
Co
8
Cookie
M3coupe-97
Man ska helst inte ha en bil med smg låda strömlös under vintern,va något med att styrenheten till smgn kunde tappa minne.dvs lämna in till bmw :(

Ne men vad fan säger du...
Säkert?
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Aj fan, får man gå va orolig ett par veckor nu då=( har smg låda jag med och strömlöst! verka inte så smart det då alltså

M3 CAB -03
Co
8
Cookie
M3coupe-97
Om de e någon minnes krets på något kretskort som ballar ur eller vad de nu är som gör att de blir så "ibland" på smgn.Dom nollar den å kör in programet igen har jag för mig,de behöver inte hända men jag har ctek laddare efter de.

En fråga bara, varför har ni bilen strömlös ?

För lata för att ladda en gång varannan månad eller ?
Eller så har de inte tillgång till att ladda där bilen står, men DU kanske var för lat för att ens tänka DEN tanken?
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Ok Cookie, då låter det ju lugnt ändå? och ska ju in på insp2 och då skulle dom kolla felkoder och sånt och fixa om det va nåt

Och Berg3r svar har redan Phoenix svarat bra på, finns inge strömuttag där bilen står och vilar i ett flerbilsgarage

M3 CAB -03
ka
20
kaki87
bmw m3 e46 03
Jag ringde bmw o dom fixsar det för 800 men det känns endå trist att behöva betala.

Dom sa att det inte finns någon annan lösning än att nolla systemet.

Gasen i botten efter de:)
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Okok får se nästa vecka om det blir lika på min? bara räkna in 800 till då säkert hehe

M3 CAB -03
Dom flesta batterierna klarar utan problem att stå en vinter utan att underhållsladdas, så länge man har en bra syranivå och att batteriet är schysst laddat från början :) sen finns det ju bilar som drar mer ström än vad dom ska såklart

Och nej, varken bil eller batteri tar skada utav detta.
Jag har aldrig fått ett bilbatteri att hålla en hel vinter utan understöds laddning. Då har det varit helt nya och fullt laddade vid urtagning(vinterförvaring för båt batteriet). Och visst tar ett dåligt/tomt batteri skada när det står så.
Nu har jag alltid ctec laddare på alla batterier under vintern.
Jo självklart ska man inte låta ett oladdat batteri stå ute i minusgrader, då är det ju bara sopor av det på våren sen.

Själv har jag aldrig fått ett batteri urladdat under vintern, ville egentligen bara veta varför folk låter sina bilar stå strömlösa över vintern, då jag själv inte ser något positivt i det hela :)

// MVH
jo
129
jorgens3
Bmw M3 CAB -03
Berg3r, du förstår fortfarande inte varför vissa kanske inte har ström där bilen står eller? eller har du fått svar på det här du fråga om? här kommer din dumma fråga igen

En fråga bara, varför har ni bilen strömlös ?
För lata för att ladda en gång varannan månad eller ?

M3 CAB -03
Precis! Jag citerar mig själv igen:

Till Berg3r: "Eller så har de inte tillgång till att ladda där bilen står, men DU kanske var för lat för att ens tänka DEN tanken?"
Sk
1.302
Skorpionen
BMW 1M COUPE-2012 - AW

M3-E46 kan man inte rekommendera att stå strömlösa , pga

finns ett backuppbatteri i panelen som håller koll på servicar mm som behöver ström från huvudbatteriet.

Själv brände jag mina dioder i generatorn pga dåligt huvudbatteri?
Låter konstigt men förklaringen kom från Jarls bilservice.

Ju mer minne o grejor som behöver ström mer problem kan de bli.

Har man ingen ström där bilen står blir det genast jobbigt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.