AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
31.095

Nybliven ägare till världens bästa bil - E65!

Sida 2 av 3
Kolla på Teknikmagasinet, finns digital-TV-avkodare för 395 kr. Du kanske får lösa lite själv, men med BMW original är man torsk på Tallin.. Den kostar 20 gånger mer för exakt samma bild...

M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
steaman: Det framgår i Ditt inlägg att Du uppgraderade samtliga mjukvaror INNAN Du bytte Din videomodul. Om Du inte har köpt en fabriksny hybridmodul, utan en begagnad från en annan bil, förmodar att Du idag skulle få problem om Din bil kopplas upp mot BMW för att kontrollera mjukvarustatus. Om så inte är fallet skulle det vara mycket intressant att få det bekräftat av Dig!!

När jag eftermonterade min DVD-växlare så kunde varken Per Larsson eller Borgs Bil koda in den för att den analoga videomodulen och navin (bytt från Navi02 till Navi03) var utbytta. När jag satte tillbaka de gamla enheterna/modulerna så gick det däremot utmärkt att koda in DVD:n och sedan var det bara att skifta enheter igen. Allting fungerad då utan några som helst problem. Jag förmodar därför att jag framöver tvingas skifta dessa enheter varje gång bilen skall servas och kopplas upp.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hybridmodulen jag köpte på Ebay var ny från en firma i Holland.
Efter installationen hade bilen inne för problem med bilens säkerhetssystem då man kopplade upp den och körde lite diagnoser. Även då jag bytte in den på BMW så kontrollerade BMW Solna, bl.a felkoder och status, jag var själv närvarande, som del av värderingen av bilen. Då framkom inget som gav upphov till någon kommentar. Jag inte till 100% bekräfta att det inte förekommer någon inkompatibilitet mellan Hybridmodulen och bilens konfigurationsfil.

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Steaman:

Det är två system som BMW har, DIS/GT1 och ISTA/Progman/SSS.

DIS är för diagnos och service (har vissa sercice funktioer för div kodning) ISTA/ProgMan /SSS är Software Station.

Det går bra att använda DIS/GT1 för felsökning och för vissa service funktioer ÄVEN om man har okända moduler.

ISTA används för att programmera och flasha moduler t.ex. när man byter en modul, det finns det en del regelverk som kollar integrationsninvån på bilen vid uppkoplingen, hittar ISTA okända enheter så går inte att komma vidare. Det finns genvägar i ISTA men de är riskfulla. Det går att programmera om en modul via winKFP utan att använda ISTA men kräver kunskap och är riskfull.

/George
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
George:

Känner Du till någon som har kunskapen att programmera om moduler via winKFP? Det känns litet tröttsamt att nu tvingas skifta enheter när det är servicedags. Dessutom uppstår ju problemet att de utbytta modulerna aldrig blir uppdaterade.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
M.J. :

Du behöver inte vara orolig eftersom om din service bara innebär diagnos och felsökning + vissa kalibreringar och kodning så klarar BMW lång med DIS/GT1, men kommer du till en punkt där du behöver byta en modul t.ex DME så måste man köra ISTA. slutsats: Normal service så behöver inte BMW koppla in ISTA.

Ang. winKFP: Jag har pillat i den men den är lite lurig eftersom man måste veta exakt vad man gör, dessutom även om man lyckas att uppgradera de moduler som inte tillhör bilen, i ditt fall navi03/Hybridmodul efetsrom de tillhör en senare modell så kommer ISTA att klaga!

mvh
/George
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
George:

Tack för info!

Finns det ingen möjlighet att koda in andra, begagnade enheter/moduler till E65? På E38:n går ju detta utan några större problem.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
M.J. :

E38 är mycke enklare och har en plug and play funktion.

E65: Vissa beg. moduler som passar bilen går att koda in via ISTA, t.ex om din original monterad navi02 går sönder så går det att koda in en beg navi02 (ej navi03). Vissa BMW verkstäder vägrar att göra det eftersom det finns altid en liten risk att något går snett under programmeringen och återförsäljaren inte har någon gararanti.
Däremot, om återförsäljaren köper ny navi02 för kodning och något går snett så ersätter BMW (moder bolaget) skadan via en reklemation oavsätt hur stor skadan blir. dvs. andra enheter kan drabbas av den krashade programmeringen i värsta fall.
Jag förstår att vissa värkstäder accepterar att programmera in beg moduler dvs en beg DVD växlare som passar bilens integrationsnivå men oftast får man skriv under ett papper om att ägaren tar risken på egen hand.

Jag har lyckats att koda in en i-drive + monitor från facelift modellen 2007 (har den nyare gränssnittet /Operativsystemet) och en mp3 växlare med ID3 tag dessutom har jag en hybrid modul och navi03 eftermonterad allt utan problem, men skulle jag vilja använda ISTA så måste jag återställa allt innan programmeringen... l
Mvh
George

mvh
George

Det gåt att uppgradera i-Drive till facelift varianten (blir moderanare interface på den stora monitorn) , cd-xäxlaren till en mp3 växlare,
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hej igen,

Bortse de sista två raderna efter "mvh George", det blev lite fel när jag klippte och klistrade...
/George
In
355
Inot
745iA -02
Jag skall in till Perre den 6:e mars och få en DVD-växlare inkodad. Om det kommer att fungera eller inte får vi väl se. Skall fungera enligt utsago i alla fall, men som vi vet så är verkligheten lite annorlunda vissa gånger :)
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Inot:

Tittar man under "Accessories and retrofittings" Länk så finns ingen officiell uppgradering till en DVD växlare om man inte redan har, det kan gå trotts allt.
rapportera gärna om det gjick att uppgradera.

/George
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Är inte detta DVD retrofit?
Länk

Har är EBA för DVD advanced (för baksätet) kanske ett alternativ då det inte kräver kodning.
Länk

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Steaman:

Du söker utan årsmodell , det du hittar är för 2005.
Ange 2002 som årsmodell och där hittar du inte en DVD retroft för 2002.

Kan vara fel i ETK , inte ovanligt.

Vi får hoppas att det fungerar eftersom DVD fanns redan från 2002.

mvh
George
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Kollade ETK för 2005 Länk och det verkar vara så att retrofit skall fungera från 2002 September till 2005, March ! dvs. skall fungera för 2002!

/George
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Men enligt "ingår i" sökning så ska den ingå i E65 från 2002

Grattis samke!
välkommen till världens bästa bil :)

för att svara på din fråga ang navigatorn: du stänger av den genom att klicka på "route guide" igen, så slår den av navigeringen. du kan också klicka på destination list, så får du en lista med destinationer du lagt in, rensa bort allt där.

Mvh
//Ulf
samke
Man tackar d97ulm! :) Tack ska du ha än en gång, löste sig fint. Lite ovant i början med I-drive. Grundkurs nästa kanske?..

Du råkar inte veta om glasen till strålkastarna är i glas eller plast? Tänkte nämligen på om man skulle polera upp dem och till sin hjälp även ha 2000-sandpapper.. Länk Strålkastarna på videon blev som nya.
ArProPro-medlem
83
Armand
530xD Touring -17
Är det någon som provat denna typ av polering/slipning av strålkastarglas(plast)??

Verkade ju helt suveränt!

Jag är inne på att byta mina glas på min E38, efter 15000 mil börjar de bli lite matta och tråkiga.

Är det glas eller plast på E38? Någon som vet?

Vad använder killen på videon, är det våtslip-papper?

/Stefan

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Vet inte vad han använder men vet att Jörgen Sandell www.j-sandell.se fixar sånt. Han har visat mig hur han gör och resultatet är förbluffande.

Niklas

Fransosen
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag har läst på amerikanska forum att många använder 3m headlight lens restoration kit:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.