AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
31.092

Nybliven ägare till världens bästa bil - E65!

Sida 1 av 3
samke
Hejsan allihopa!

Efter en tids frånvaro från BMW-träsket är man äntligen tillbaka. Denna gång stolt ägare till en 745-02:a, i oerhört bra skick. "Fullutrustad" dessutom, eller nja, väl utrustad iaf :D Köptes dessutom från en BMW fanatisk familj, varav en av familjemedlemmarna håller till här hos oss på Autopower. Min första e65:a och de mil som avklarats hittills har varit helt underbara, som förväntat helt enkelt. Bilder kommer snart upp på min sida. Pro medlem från och med snart.

Det som står på listan är nu en polering samt invändig rekond. Bilen står nytvättad i varmgarage i väntan på mer sol och fler plusgrader.

Sedan trodde man att man hade koll på alla funktioner i bilen men efter en närmare titt i I-driven och manualen så är det i princip omöjligt att lära sig allt. Därför ställer jag en fråga till er e65 kunniga:

HUR fungerar Tv'n?! "Klickar" ned till entertainment fliken och scrollar sedan ned till video. Då man klickat på Video kommer tv'n upp men inga kanaler hittas. Autolagrar men kommer fortfarande inte upp något annat än "myrornas krig". Någon som vet? Kanske saknas antenn?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Förmodligen så att du har en analog TV-mottagare vilket var standard 2002 och då det inte finns några analoga kanaler längre så hittas således inga. Har själv en TV i min 530 men det var länge sedan man kunde titta på något. Danmark (som ligger nära här) körde analogt lite längre än Sverige så dessa fick man in ett tag men numera har dom också gått över till digitalt.

Du kan byta ut din mottagare mot en digital, antingen en original som på tyska eBay brukar ligga på en 6-700€ eller installera en vanlig digitalbox som kan köra på 12V. Det sistnämnda kräver lite mer fix och trix men det är flera här på forumet som gjort denna operation.

___
//Ulf
samke
Det var ju mindra bra. Ja ja, man får väl leva utan tv i bilen, vore dock skönt då det kan behövas ibland. Men denna då? Länk Kanske inte passar e65?
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Visst är det så att tv-bolagen ändrade standen för några år sedan.
DVD växlare är lösningen.
"
Bra surround du har i bilen brukar jag få höra.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Om man vill se film ja, men det löser ju inte TV-mottagningen...

___
//Ulf
samke
Jo, nog ändrade dem allt, men de hindrar inte mig. Blir ett besök hos BMW imorrn... Kosta vad det vill men TV ska jag ha! Nästa fråga är om röststryrningen kan ändras till svenska?
In
355
Inot
745iA -02
det kostar minst 20-25 att uppgradera till digital från analog då jag kollade med BMW. Ett alternativ är att köpa beggat på ebay, då kommer du säkert ner till 10-15k

Det är inte bara att byta modul rätt av, kablar, mjukvara, antenn mm måste också bytas/uppgraderas

Jag eftermonterade BMWs egen DVD-växlare, köpte en beggad för 1500 sen tillkom kablar för ca 1500:- Kodning av bilens mjukvara skall göras om några dagar, och jag har fått ett pris på max 4000:- för det.

Som en parentes kan jag säga att BMW skulle ha ca 8k för att koda in min dvdväxlare

Nu monterade jag allt själv annars så tillkommer ca 2-3 timmar på kabelmontaget.

Det jag menar är att hur man än vänder och vrider på det så är det hutlöst dyrt om man inte gör det själv och använder sig av begagnade delar och installerar själv.

Och röststyrningen kan endast ändras till engelska, och det är en ny modul a 8k och sen tillkommer som vanligt en omkodning

Här finns lite eftermarknads prylar som kan funka,Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Inot: tror säkert du har kollat upp allt men det finns ju flera digitalboxar på tyska eBay som ska funka till E65. Till E39 är det ju plug-and-play dvs bara att byta box men det kanske är annorlunda till E65. Bilen borde ju inte bry sig om vad som händer i boxen. dvs kommer det ut bild och ljud från boxen så vet ju inte bilen om ursprunget är analogt eller digitalt?

Här är några exempel:
Länk
Länk
Länk

___
//Ulf
Rätta mig om jag har fel, men i e65 och nyare bilar som har iDrive kan man inte koppla in något själv, utan det måste "kodas in" av BMW? Dvs, dom kopplar in en Laptop och klickar på en knapp - den så kallade "kodningen" - och skickar sen en faktura på 5000 kr. :)

Men vore jag du skulle jag följa Programmers råd, skaffa en beggad BMW digital-TV-mottagare från eBay (ca 2000) eller en vanlig digital-box för 12 volt på teknikmagasinet för några hundra. Dom flesta BMW med TV har en ingång för Aux, kanske kan man koppla en extern digitalbox via den? Då kan du inte välja kanal via iDrive, utan får använda fjärrkontrollen till digitalboxen, men det kan man ju leva med om prisskillnaden är 8000.

TV-bilden blir nämligen inte ett dugg bättre av en svindyr mottagare, eftersom signalen är digital blir det antingen bild eller bara en soppa. Och bilden blir exakt lika på alla mottagare. Sen att TV-bild kan upplevas bättre på vissa (stora) TV-apparater beror på chips och mjukvara som skalar om och jämnar ut bilden/ökar kontrasten för att ge en behagligare bild. Men sånt märks kanske på en 50" TV, inte på en liten skärm i bilen...

In
355
Inot
745iA -02
Precis som Lasse-SL500 skriver så måste den kodas in och det tillkommer kablage och monteringsramar mm. Kablaget ligger nånstans på 1000-1500 + 2-3 tim arbete så bara det är hutlöst dyrt. Det är tyvärr inte plug and play i bilen. Det som tillkommer är ju beroende på vad man har monterat innan.

Kodningen beror på vilken version du har på din mjukvara i bilen, men den måste uppdateras. Exempelvis kan jag säga att då jag pluggade in min DVD-växlare, så slutade allt "stereo/navi/onboard comp" att fungera för att bilen inte fattar att det sitter en ny enhet, eftersom man "seriekopplar och då bryts hela "slingan"

Jag har den senaste programvaran i min bil, och ändå kostar det mig ett par lappar att mjukvaruuppgradera och koda in min DVD.

Jag skulle som ni säger också köpa en tredjeparts digitalbox och skita i orginalet. Den billigaste orginal-digitalboxen som jag sett kostade ca 3500 på ebay. Kontentan där för mig skulle blivit 3500+monteringsram 1200+kablage 1500+inkodning 4000 + antenn 1000. Totalt 11200:- Lägg till "ett par" tusenlappar om du inte monterar själv

Värt pengarna för att få digital tv, knappast.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag bytte ut den Analoga videomodulen till en original Hybridmodul i min E65 -02. Ingen kodning och med de befintliga antennerna. Fungerade perfekt.

samke
Hur man än gör verkar det bli dyrt och omständigt.
steaman, jag förmodar att det inte bara var plug-and-play? vad gick ditt kalas på?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nu var det många år sedan men jag är nästa säker på att jag bara bytte ut videomodulen. Jag hadet tänkt att byta ut antennfärstärkare och att byta ut de två befintilga antennerna mot tre för digitaltv men det behövdes inte.

Jag köpte min på Ebay och pris är väl 5000-7000 sek. Länk

M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Jag bytte ut den analoga videomodulen mot en hybridmodul och allt fungerade perfekt bildmässigt. Problem uppstår däremot vid service av bilen då bilen kopplas upp för att bl.a. kontrollera status på mjukvaruversionerna. Är det då inte den enhet som en gång är kodad för bilen så säger systemet ifrån.

På tidigare modeller (t.ex. E38) kunde man koda om andra, begagnade moduler för det egna fordonet, men det verkar inte vara möjligt när det gäller E65/E66. Lösningen blir därför att skifta moduler innan service och sedan skifta tillbaka. Effekten av detta blir då att de "nya" modulerna aldrig får ev. ny mjukvarversion och att övriga uppdateringar kanske inte är fullt kompatibla med de ouppdaterade enheter man stoppar tillbaka.
Tänkte precis som du att jag skulle ha tv i bilen för det kommer användas flitigt. nu har jag visserligen en e39-01 så det kanske är enklare.
Men i alla fall så slängde jag in en vanlig digitalbox och kopplade om antennerna som sitter till en analoga boxen. skaffade en kabel som även tar bort fartspärren(altså den som stänger av tv:n vid körning).
Allt funkar prima men har nog använt tv:n en knapp handfull gånger och vid dom flesta tillfällen bara för att visa någon polare.. wow jag har tv i bilen, kolla:D
Sen vet jag inte finns någon bil/box som klarar av att ta imot digitala signaler på ett tillfredsställande sätt när man kör snabbare än 50?
samke
Misstänkte att problem skulle kunna uppstå vid mjukvarukontroll. Ringde BMW och prisbilden som Inot ger stämmer väldigt bra. Inte värt det m.a.o.

TV är väl inte prio ett men vore trevligt att "flasha" för kompisar. Trots att TV i bil fanns i e38 1994...

En annan fråga. Hur stänger jag av navigatorn?! Så fort en ny destination sätts in försvinner den inte från systemet. Hur stänger jag av så navigatorn så den blir "blank"? Lyckas endast stänga ljudet. Läst i manualen men framgår inget..
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Problemet med mjukvaruuppdateringar är inte så stort. BMW uppgraderar inte några mjukvaror i E65 om det inte föreligger ett problem som kan lösas med uppgradering, tvärtom måste man som ägare av bilen insistera på att få sin mjukvara i bilen uppgraderad om man så önskar. Orsaken är att BMW inte kan garantera att all SW är bakåtkompatibel med äldre HW-moduler och att tvister har uppkommit då kunder krävt att BMW bekostar HW-utbyte. För egen del vägrade BMW i Solna att uppgradera bilen så jag fick vända mig till Borgs Bil i Vällingby.
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
steaman: jag har uppfattat det som att om en enhet/modul i bilen (E65/E66)är utbytt mot en annan (begegnad) så uppstår det problem när bilen kopplas upp för mjukvarustatus, då systemet känner av att det inte är "rätt" modul/enhet som sitter i. I det läget så är det inte möjligt att uppdatera någon mjukvara då systemet ej kan aktiveras.

Jag har eftermonterat DVD-växlaren i min E65 och när den skulle kodas in så fick jag detta besked från både Per Larsson och Borgs Bil. Först när "rätt" moduler satt i gick det att koda in DVD-växlaren. Efter det så bytte jag tillbaka till de "nya" och allt fungerade då som jag önskade.
grattis.. vill med ha en e65:a men som student är det dyrt med bensin hehe
In
355
Inot
745iA -02
Jag testade med att "låna" en bekants digtalmodul och pluggade in den i min 02:a Och icke sa nicke.

Skulle jag spekulera så kan jag tro att det beror på version av modul och vilken mjukvaruversion man har i bilen.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är möjligt att bli problem i vissa fall, men bevisligen har jag bytt utan problem. Jag uppgraderade all SW det första jag gjorde då jag köpt bilen. När jag sedan monterade hybridmodul fungerade allt problemfritt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.