|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tack Alex84, såg inte din post medan jag skrev din förra :-) |
|
| Hmmm. Jag sänder ett inbetalningskort till förra ägaren och låter det bero med det. Lite retar det mig att han tror att jag inte vet att han kör en ful. Så får vi se vad som händer men släpper det där. Pengarna är inte det viktigaste, mer att han vet att jag vet :) | |
|
Har en gång köpt en avställd bil där jag vid påställningen fick reda på att förra ägaren hade obetalda skatter på bilen. Det gick således inte att ställa på bilen. Jag hade ingen lust alls att betala hans obetalda skatter så jag väntade med att ställa på bilen tills säljaren insåg att skulder betalar man. Det tog någon månad eller två så insåg säljaren att han inte skulle komma undan sin obetalda skatt. Per L |
|
|
Robert Lundberg. Menade med mitt inlägg att du har i "princip" rätt men svårt att få igen pengarna men lycka till. meddela hur det gick sedan. MVH P |
|
|
Råkade ut för detta när vi köpte Lexusen genom netbil. Skatten skulle betalas och den som gett dem uppdraget tyckte att vi som nya ägare skulle betala. Jag sa tioll netbil att vi inte tänkte betala gamla ägarns skatt och om tidigare ägarn ville ta upp frågan om vem som var skyldig så var han välkommen att slåss med transportstyrelsens jurister, men reglerna var ju rätt solklara. Ville han dessutom undvika betalningsanmärkningen och förseningsavgiften gjorde han bäst i att betala. Dagen efter var det betalt. Vi köpte som sagt bilen genom netbil som också hjälpte oss med hanteringen av ärendet och de var riktigt bra att ha och göra med! Jag hade som tur var optionen att inte nyttja bilen under den veckan diskussion pågick Men har man redan betalt skatten själv är det ju svårt attt komma med efterkrav om det inte är uppgjort sedan innan.. Prova kan man ju alltid! //Anders |
|
|
Robert har rätt både i sakfråga och att han rent teknisk kan kräva förra ägaren på skatt. Men hur jag själv hade gjort? Jag hade nog betalat in och inte orkat bry mig. Men jag gillar Abbes linje bättre. |
|
|
Fick ett brev från Transportstyrelsen i onsdags om att min bil inte fick brukas då tidigare ägare inte betalt fordonsskatten. Han (säljaren) hade ställt på bilen när han la ut den till försäljning så när jag köpte bilen ett par dagar efter påställningen så var ju bilen i trafik enl transportstyrelsen, men efter köpet betalade inte säljaren fakturan på skatten och inte heller påminnelsen, så i onsdags drygt en månad efter köpet fick bilen körförbud. Ringde transportstyrelsen och fick i princip två alternativ. 1. Betala skulden åt säljaren på 1296kr, DOCK skulle påminnelseavgiften på 100kr kvarstå säljaren och drivas till fogden. Risken är ju att denne då betalar hundralappen o slipper KFM. 2. Inte betala, så hela beloppet på 1396kr skulle gå till fogden men då får jag inte använda bilen innan ärendet är avslutat. Typ en månad. Klabb vilket som, jag kolla med transportstyrelsen hemsida innan jag köpte bilen o den var ju "skattad och besiktigad" allstå körklar i 7 mån framåt. Nästa bilköp ska jag ringa transportstyrelsen o höra så fakturan verkligen är betald. Köpte dessutom bilen 40 mil tor hemifrån så åka hem till honom är ju inget alternativ. /Martin |
|
| Går det till fogden tar det nog tyvärr längre tid än 1 månad innan bilen går att använda lagligt, Sen är det väl åxå så att låter säljaren det gå till fogden trots påminnelser så skiter han/hon antagligen i det mesta vad det gäller skulder. | |
|
Köpte en bil för 1,5 år sedan några dagar in på den månad som skatten skulle vara betald. Dvs säljaren var skyldig att betala. Jag sa ingenting om detta vid köpet tan tyckte det var säljarens sak att ta upp om han ansåg att vi skulle diskutera frågan. Inget sades, jag köpte bilen och körde därifrån. Dagen efter skickar säljaren ett sms i stil med "hej, du måste betala skatten annars körförbud 26 oktober" "Glöm det, det är du som ska betala, kolla upp det med transportstyrelsen." skickade jag tillbaka. Han återkom igen med lite tjat. Extremt fult då han uppenbarligen hade hoppats på att jag ej hade koll. Uppenbart då han ej valde att ta denna diskussion vid köpet. Jag meddelade bara att jag aldrig kommer betala oavsett körförbud. Han betalade efter nån vecka. Hade han inte gjort det hade jag kört med bilen ändå. Jag hade hellre betalat ev böter om polisen stoppat mig. Hade gjort samma sak nästa gång också. Klart säljaren måste diskutera saken om han ej vill betala skatten. Så får köparen ta med det i beräkningarna. |
|
|
Jag hade för det första kollat upp när skatten skall betalas, och därefter gjort upp med säljaren om att dra av motsvarande belopp på köpeskillingen. Alexander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.