AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.480

320d xdrive - världens bästa vinterbil?

Sida 2 av 2
Verdi
Har den helskinn, navi, comfort, dynamic alltså?

260-280'? Dvs, sätt ut den för 299' eller så...
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
något Advantage paket blev jag aldrig presenterat. M-sport paket med dragkrok, motorvärmare, vinterdäck. Samt det nödvändigaste såsom pdc farthållare xenon skisack, bluetooth, iphone hamnade på 440k. känns som att det är 50k för dyrt för vad man får.

ex
91
exolon
325i E93 2012
En liten anekdot...

tidigt i vintras hade jag feta problem att ens ta mig ut från min parkeringsplats med min gamla 325'a med dubbfria halvslitna allweatherdäck. Mycket is, lutande plan.. Så jag fick skjuts till BMW i Malmö och provkörde två 320 touring, en med xdrive och en utan, båda dubbfria. Det var en av de värsta vinterdagarna så det var optimalt för test. Den 2-hjulsdrivna sladdade i varenda kurva i princip även när man svängde ut på vägar, den 4-hjulsdrivna höll sig väldigt fint på mattan. Jag var grymt imponerad, framförallt för att min vanliga 325'a inte ens har diffspärr (så den är 1-hjulsdriven i praktiken ;).

Sen när vi skulle köra därifrån, så provade jag att sätta mig bakom ratten på bilen jag fick skjuts med, min tjejkompis framhjulsdrivna Golf med dubbdäck och ta mig fan om inte den kändes lika stabil som BMW 4-hjulsdriften gjort nyss...

Så då gjorde jag det näst bästa och gick och beställde och monterade 4 nya vinterdäck med de fetaste dubbarna som fanns och hade inga problem med fastkörning nånstans under hela vintern även med min 1-hjulsdrivna 325a.

Min slutsats - det är bakhjulsdriften och dåliga däck som helt enkelt suger vintertid, det är inte 4-hjulsdriften i sig som var lösningen för mig (i Skåne). 4-hjulsoptionen väger ju 100 kg till också väl.

Såg ett test på youtube också där de kör en hel del 4-hjulsdrivna bilar uppför en skidbacke och ser hur långt de kommer. Visst, lite orealistiskt test (eftersom det egentligen mest testar däckmönstret misstänker jag :) men ändå. Tror BMW 3-serien xdrive fastnar först, sen volvo, typ på 1/3 av backen eller nåt sånt. Sist kör de Audin och den bara bränner upp till toppen av backen direkt.. men som sagt det testet känns som det egentligen testar däcken bara eftersom de bara kör rakt fram och uppför.

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Teknikens Värld gjorde ett ganska bra test ganska nyligen. De tog två BMW 320d, en med och en utan xdrive. Sen tog de två Saab 9-5, en med och en utan xwd.

Testerna gick inte ut på att starta snabbast eller liknande, utan de provade vardagliga situationer som en vanlig bilist garanterat hamnar i under en normal vinter.

Jag rekommenderar alla att läsa testet, för det ger en liten inblick i hur olika egenskaper en fyrhjulsdriven bil kan ha.

Resultatet blev så här:

1) Saab 9-5 XWD
2) BMW 320d X-drive
3) Saab 9-5
4) BMW 320d

Mvh/ Niclas
16.556
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
JonasT: Det är en Touring och köpt med ramavtal. Innehåller Advantage Edition plus HiFi, motorvärmare, och vinterdäck.

-------
//Lövet
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
BMWM_4ever: Då är det ingen handlare jag skulle gå till i fortsättningen. Uppenbart har han inte brytt sig ett smack om att räkna ut den bästa möjliga dealen för din del. En latmask helt enkelt.

Noterar att du bor i Norrbotten, som jag. Kan tipsa om att jag köpte min bil i en stad aningens söder om länsgränsen p.g.a. ett otroligt mycket bättre bemötande (och pris) än det jag fick lokalt!
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Verdi: japp, plus blåtand, panorama, drag, s&v på original 17"
Sv
175
Svärre
E91 325d M-sport Touring -11
E91 325d M-sport Touring
-07

E36 M3 3,2 Cabrio -96
Fyll gärna på med mer erfarenheter om modellen, har inte hunnit köra så mycket med min än.

Hur är det med bränsleförbrukningen? Hur mycket sjunker den sen bilen är inkörd?
16.556
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Mycket mindre än vad säljarna påstår. Tiden är förbi när bilar behövde "slitas in". Tänk dig själv, BMW godkänner första oljebytet efter 3000 mil, då lär det inte finnas utrymme för att någon metall ska skavas om den ska snurra runt med oljan sen i 3.000 mil.

Framförallt är mantrat "det blir bättre när bilen är inkörd efter 3000 mil" något som Volvohandeln har kört hårt på. Förbrukningen på 2.4D och D5 har gjort många kunder besvikna och när de återkommit har de fått svaret ovan. Detta är givetvis rent strunt för praktiska erfarenheter (finns massor på jagrullar.se) visar att förbrukningen sjunker nån procent eller två.

-------
//Lövet
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag har kört 2000 mil nu med min (184 hk), och förbrukningen sjönk markant efter att jag bytte till vinterdäck, men det har förstås mest med däcken att göra. Sedan har det nog inte hänt något särskilt, vi får väl se när jag byter till sommardäck igen om det går tillbaka till ursprunglig förbrukning. Men jag skulle tro man som mest ska hoppas på en halvdeciliter/mil, om ens det.
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
JonasT: Ja jag vet vad du menar om det där med bemötande. Håller fullständigt med. De är mycket bättre att göra med söder om norrbotten.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.