AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.482

320d xdrive - världens bästa vinterbil?

Sida 1 av 2
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Tjena

Var och provkörde nya 320d xdrive 184hk igår. Måste säga att jag blev grymt imponerad. Hittade en skogsväg med ljuvliga kurvor och driftade i varenda kurva (snö).

Denna typ av Kombination: rolig,körglad,snål,praktisk,bekväm,ekonomisk kan jag inte finna i någon annan bilmodell (4wd).

Men jag frågar er på forumet om jag kanske har glömt bort nån modell? Kan ni komma på någon annan bil (inte nödvändigtvis BMW) som skänker mig denna typ av körglädje och ekonomi? (låg skatt, snål förbrukning).

Den enda jag kan komma på är Subaru Legacy, men jag tror motorn är för trött. Måste testa.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Prova en 335xi.. där pratar vi optimal vinterbil.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Givetvis är 335xi roligare, kan rabbla upp flera roligare bilar på vintern, typ EVO, Impreza, RS4 osv. Men dessa är inte ekonomiskt försvarsbara om man ska penda med bilen 10-11mil om dagen.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Med tanke på att 335orna visat sig stå ganska bra i värde + att de har relativt låg förbrukning, så tror jag nog att man kan få en kalkyl att stå sig snarlik mot en 320xd. Väger man in den extra körglädjen så är nog 335an ett bättre val.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Vad är det för skilnad på 177 och 184hk motorerna? annan mjukvara bara eller är det andra uppdateringar?
Såg en riktigt fin m-sport på blocket men verkar vara 177hk versionen.
16.557
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Audi A4 2.0TDi Quattro är närmaste konkurrent kan jag tänka mig. Den är lite mindre körglad (men inte alls lika mycket som tidigare) men å andra sidan rymligare.

-------
//Lövet
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Personligen föredrar jag sugmotorer vintertid. Ska man drifta så är det underbart med vass gasrespons, tyvärr finns det en minimal fördröjning i överladdade bilar och det förtar känslan lite.

//Stenback
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Stenback: Jo jag håller med dig. Visst är sugmotor något bättre, men man vänjer sig, måste ha lite framförhållning med gasen :)

Andreas_lofgren: Ja Audi har ryckt upp sig, tom gjort fyrhjulsdriften mer överstyrd, men ännu långt kvar till BMW känslan. Har förövrigt VAG:s 170 hästars diesel i form av en Golf GT TDI -07. Helt okej motor men efter jag kört 320d så föredrar jag den.

Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Håller med Stenback. Diesel går bort för min del.

335an har man ju provat en hel del men en 997a med fulldubbat kan nog vara ett riktigt roligt alternativ.
Eller vad säger du Andreas.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
997an med friktionsdäck är ett sant nöje att ratta vintertid - men något överjävligt var när jag åkte med i svågerns Gt3 cup bil (med rallydubb) på sjöis, jävlar vad det gick.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Faan va gött, Själv åkte jag med polarens Evo 10 med 485hk några ggr på vår rallyslinga.
Det är något visst med 4-hjulsdrift, det skjuter på riktigt bra med riktig bra rallydubbat.

//Stefan

Mina bilar:Länk
Verdi
Som forumets professor kalkyl kan jag direkt förkasta Mistafrizz idé om att en 335i nästan kan vara lika billig att ha som en 320d om man kör mycket. Långt ifrån.

Så, sorry. :)
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Verdi: Kan tilläggas att 335:an blir betydligt dyrare att äga än en 320d, även om man inte skulle köra en endaste meter ;)

Till grundfrågan, jag tror den enda riktiga konkurrenten till 320xd i dagsläget är A4:an, om man ser till både kostnad och köregenskaper. Audis nya commonrailmotor är riktigt bra även den, och körmässigt är det ganska små skillnader. Jag hade nog trivts lika bra i en sådan som i min bil, däremot blir BMW:n något billigare i totalkostnad tack vare lägre skatt och servicekostnad (och i mitt fall åtminstone aningens lägre inköpspris).

En jobbarkompis köpte nya Subaru Legacy. Motorn går riktigt snålt, den är otroligt rymlig och 4wd:n är bra, men inte är det någon BMW när det gäller förarupplevelse.
Du
100
Dudda
325d e92 M-sport ESS S2
184 hk motorn sprutar in bränsle med 2 bar istället för 1,8 om jag inte minns fel.
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Tror du menade 2000 bar? ;)
BM
207
BMWM_4ever
997 Turbo -07
530 XD M-Sport -07
Var på BMW och räknade på en 320d xdrive med det nödvändigaste samt m-sport. Hamnade på ca 440 tusen. mkt pengar för en 4cyl diesel. hmm....kanske blir en demobil eller lätt beggad istället. Är ju inte i behov än av en, men nästa vinter ska jag ha en!

16.557
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Intressant, min kollega köpte precis en ny för 331' inklusive halvskinn, xenon, sportstolar, 17", HiFi dvs det mesta nödvändigt förutom M-sport. Du använde väl dig av Advantage Edition / Bavaria?

-------
//Lövet
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag ska snart sälja min fars 320xd - det mesta i utr utom PDC fram, värmare och M-sport. 5900mil. Vad kan jag begära för den tror ni?
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
BMWM_4ever: Det lät osannolikt dyrt, om nu inte "det nödvändigaste" innefattar en massa onödigt :D

Om jag specar min bil + M-pkt landar jag på 449k brutto, men då har jag bl.a. värmare, drag och blåtand. Och touring förstås. På det borde man kunna få omkring 10% med alla erbjudanden tycker jag.

Andreas: 331k låter å andra sidan som ett osannolikt bra pris, åtminstone om man är privatköpare och inte handlar typ minst 10-20 bilar om året. Eller förresten, det kanske var en sedan och inget särskilt utöver det du räknade upp ovan, då kan man nog landa i de regionerna.
Verdi
Mistafrizz, vad är det för årsmodell? Automatisk? Färg?
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
2009, auto, Bluewatermetallic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.