AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.263

Lyxbilar och sportbilar med stor bränsletörst är obsolenta innom 6-7 år

Sida 2 av 2
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Varför stirra sig blind på sport eller muskelbilar, min sk muskelbil drar 0,70-75l/mil i 100-120 kmh, alltså i lugn och maklig landsvägskörning, ca 1 liter blandad körning. Sen kan jag naturligtvist få den att dra mycket mer, men det kan man med dom flesta bruksbilar.

Firmabilarna vi har, Volvos V70 drar väsentligt mer kan jag säga. Så det är inte musklerna som räknas, storlek, vikt och motor optimering spelar också stor roll i bränsleförbrukning.

Är alla bilar som drar ca en liter milen vid blandad körning muskel bilar, då får vi nog lägga in en hel del volvos Saab, ford...listan kan göras lång, under kategorin muskelbilar hehe.

Så nä jag tror inte på ditt resonemang där Beolab, med att just sportbilar kommer drabbas. Men håller med att soppan får vi nog vänja oss vid att den kommer bli dyrare.Men värdeminskningen kommer slå på alla bilmärken som ligger runt litern i soppaförbrukning...tror jag

//Stefux
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Kul att folk ska misstolka med flit. Tiden får utvisa, men ja det kommer bli mer svårsålt på begagnatmarknaden den dagen elbilarna har tagit över och soppan kostar 25-35:- litern, då elbilarna heter: Aston Martin, Bentely, Porsche mfl så kan dom nuvarande Super Bilarna bli svårsålda. Jag syftar inte på Volvo, saab o andra svenssonslädar.

BMW CS #07491
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Sålänge pengar = makt , dvs olja = pengar , pengar = makt

Så kommer det inte bli massa elbilar hit och dit , det händer inte helt enkelt , är alldeles för mycket politik bakom det som gör att vi får vänta bra mycket längre än 2020 för detta.
Elbilarna kommer aldrig att ta över. Man kommer snarare att få fram nåt alternativt bränsle som funkar i förbränningsmotorer eller så kommer det andra typer av motorer i framtiden. Elbilar är bara för miljöhuliganer som inbillar sig att det är räddningen för världen att köra med eldrift.
BCR
Ulf, hela världen håller andan av nyfikenhet;-)
Här kommer en kvalificerad gissning: 550iA med M-paket?

/Håkan
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Finns redan massor med projekt för att tillverka syntetiska ersättare till bensin och diesel eftersom det handlar om extremt stora pengar i framtiden till dom som lyckas. Här bara ett exempel på ett företag som försöker: Länk

Sedan går det ju att göra syntetiskt bränsle av kol även om det inte är miljövänligt som alternativet ovan. Bränsle av gamla förbrukade däck eller organiskt avfall. Det går ju också att konvertera bensinmotorer för att gå på gas osv

Elbilen slog inte igenom när bilen kom i bilhistoriens begynnelse. Jag tror inte den kommer slå igenom över 100 års senare heller. Jag tror snarare att det kommer företag som lyckas tillverka ren och miljövänligare bränsle som passar rakt ner i tanken på befintliga bilar som tankas från befintliga mackar.

Jag tycker det verkar mer miljövänligt än att skrota hela infrasktrukturen och alla befintliga förbränningsmotorer/bilar och ersätta dom med "giftiga" och dyra batteribilar i framtiden. Elbilarna kommer förbli ett komplement för "miljötalibanerna" som mistafrizz kallade elbilsfolket. :-)

BMW 4 Life
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
BCR/Håkan:

Antagligen en 550 med sportautomat?: Länk

Mvh /Robert
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Är det inte ganska uppenbart även för er bensintalibaner att vi inte kan köra bilar på fossila bränslen i all framtid? Klimatet råder det en viss osäkerhet om, men något som är säkert är att oljan inte kommer räcka till att förbrukas länge till, i den takt som vi gör nu. Förhoppningsvis kan vi bromsa utvecklingen och ha men mer sansad oljekonsumtion.

Personligen hoppas jag att elbilar och bensinbilar kan peacefully co-exist, så de få som fortfarande vill kan få köra bensinbil till ett marginellt högre pris.
StProPro-medlem
235
Stefux
Bmw 535d F11 Touring 14
BMW 325 cabriolet Msport2 02
Jag tror Beolab att det blir lika svårsålt för alla bensin och även diesel bilar i ditt scenario där soppan kostar 25-30 kr litern inom kort.

Tror du inte det också kommer elbilar som heter Volvo, Saab, Renault osv, eller är det bara dom finare muskel märkena som kommer satsa på elbilsmarknaden, och slå undan benen på som du säger superbilarna :-).

Men jag förstår dina farhågor ang fossila bränslen, det kommer ta slut en vacker dag, och vi lär hitta alternativ. Forskningen går på högvarv på alla områden på alternativa enegikällor för våra kära bilar, vilket batteridrift är ett område. Och som CTech antyder så ligger det en hel del pengar i denna branch.

Och JA bilar som går på fossila bränslen kommer att fasas ut, dvs ALLA bilar. Sen när eller hur lång tid det tar...får vi väl se. Så jag brummar på....en dag i taget och njuter hehe.

//Stefux
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.