AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.262

Lyxbilar och sportbilar med stor bränsletörst är obsolenta innom 6-7 år

Sida 1 av 2
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag har dom senaste veckorna fått den magkänslan och säkert många fler än jag att den dagen Tesla runt 2013 släpper sin linjesköna coupe för 377.000:- som har prestanda i klass med en Porsche 997 S, så kommer samtliga bilar med V8 eller större bli obsolenta innom en ansenlig tid och bli mycket svårsålda! Detta kommer ske snabbare än vad vi tror då allt går i den riktningen. Självklart kommer bensin/dieselmotorer mfl leva kvar i symbios med elbilarna en längre tid. Det jag syftar på är att staten kommer gör allt för att slippa våra kära bensinbilar, och kommer sålledes höja bensin/diesel skatten, och sätta alla käppar i hjulet för att det ej ska vara lönt att bruka och framföra våra kära ägodelar. Detta frambringar att samtliga bränsleslukande sport/lyxbilar kommer drabbas hårdast på begagnatmarknaden med stora motorer. Dessa bilar kommer troligen vara nästintill osäljbara 2020 i mina ögon tyvärr. Detta är enbart en tankeställare till oss alla. Tolka detta som ni vill. My 50 cent

BMW CS #07491
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
...så för att snabba på omställningen till den nya sköna gröna världen där vindkraftdrivna Teslor dominerar vägnätet, kan ni som sitter med svarte petter i form av en bmw 545 manuell, med M-paket skicka ett PM till mig, så kanske jag kan lyfta klimatoket från era axlar ;-)

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Desto större skäl att njuta medan tid är! Snart ställer jag på bilen, ser fram emot att åka V12 i sommar.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tvärt om tror jag inte alls staten kommer göra allt för få bort bensin- och dieselbilar med tanke på vilka enorma skatteintäkter man i så fall går miste om. Vad gör man den dagen alla kör elbilar?
Efter reaktionerna på kärnkraftskatastrofen måste jag även ställa mig frågan, var skall all el produceras?

BMW CS #5139
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Jag kommer aldrig lämna mina sköna bensinmotorer till förmån av en elbil.
Det jag hoppas på är att min drömbil ska komma ner på en sådan nivå att jag har råd att införskaffa besten.

//Stefan

Mina bilar:Länk
ar
457
argungu
118i -20
"Vad gör man den dagen alla kör elbilar?" -Beskattar dem.

/Erik
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Vi hade en bensinransonering 1974 och genast var muskelbilshysterin slut, under en tid.
Själv passade jag som 17 åring, på att köpa min första bil, en Pontiac LeMans med V8, den var extra billig just då, men steg fort i pris igen.

BMW CS #5206
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gamla jänkebilar som drar 2,5-3 liter milen har väl aldrig varit värde så mycket som nu? Men det är ju inte många av dom som rullar som bruksbilar.

Själv byter jag R6 mot V8 men då tekniken gått framåt så är ändå angiven förbrukning vid blandad körning något lägre på den nya...trots rejält mycket mer motor...

___
//Ulf
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Jag tror samtliga kommer ha en annan åsikt om vi lyfter denna tråd 2020. Om AP finns kvar vill säga

BMW CS #07491
Bensinransoneringen på sjuttiotalet var ett megaskämt eftersom bensin inte var en bristvara såldes det mer bensin än nånsin under den tiden pga hamstring. Kommer att bli en helt annan situation när tillgången på bensin kommer att bli akut liten. Men ju fler som åker elbil till jobbet, desto mer bensin blir över till våra V12or och 8or, för att busa med på helgerna. / V12forever.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Nja det tror jag inte alls, särskilt inte i vår kalla del av världen.

Elbilar hade sin storhetstid kring sekelskiftet 1800/1900 sedan blev de utkonkurrerade av förbränningsmotorn - helt enkelt för det är ett mer genialiskt koncept.

Elbilens akilleshäll är och tycks förbli energilagringsfrågan, dvs. batterierna. Att sedan bensin (exkl. skatten på idag 8,30kr/l *) nu är billigare, relativt sett, än under början av 80-talet gör det inte lättare för elbilsentusiasterna.

* Ingen tror väl heller att statens behov av inkomster plötsligt kommer att upphöra.

Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Ser fram emot och hoppas att fler ger upp sina "bränsleslukande" och miljöfarliga :-) bilar så att värdet rasar. Liksom Profossen vill jag också ha lite mer power i min bilpark. M5 E60, M5 E39 och en maxutrustad 760 står högst på min önskelista över framtida bilinköp oavsätt bensinpris.

BMW 4 Life
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Programmer hur många gamla jänkare har du kört som dricker det vid normalkörning ?
Kanske 1,7 liter med en Buick -58 med husvagn men vad är det ?
Och skulle de dricka 3 liter milen så kör man som en idiot

Ha deT
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har man provat en stor elmotor vill man ha mer:)
Så jag tror Beolab är inne på en intressant väg,rätt för vissa men inte för andra.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Jag tror att det kan komma effektiva och roliga alternativ till dagens motorer.

Men jag tror att politikerna inom något år har hittat något annat som de kan ta ut straffskatt på - så då kommer miljöhysterin ha lagt sig.

Just nu blir vi lurade att tro att klimatet är hotat - så att de kan motivera skattehöjningar. När det sedan visar sig att detta är en naturlig livscykel för klimatet, då hittar de något nytt.

Den vanliga människan kommer alltid att vara grundlurad av myndigheterna.

Jag kommer att köra mina bilar som vanligt även om bensinpriset skulle vara 50kr+/liter.

Äckliga miljötalibaner.

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag håller nog med trådstartaren - muskelbilar kommer få det svårare i framtiden men då kommer å andra sidan muskelbilsköparna vara fler och deras inkomster förmodligen högre även i reala termer räknat.

Däremot kan jag inte tänka mig något osexigare än en förbrukningsnål som står på 1,4 l/mil när jag kan ha en som står under hälften med lite mindre motor.

Bensinmotorn kommer dock vara kvar under ett antal år jämsides med elmotorn - dinosaurierna dog inte på 25 minuter de dog under ett antal år.

Alexander
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Säger bara: Walking to the shop's damages the planet more than going by car - Länk

:-D
Jag blir väldigt nyfiken på om du precis köpt en 550 M-Sport E61 Programmer? *OT*.

Mvh Philip
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
De som vill och har råd kommer i lång tid framöver att kunna köra med stora motorer, och som sagt, myndigheterna hittar nya sätt att beskatta oss. Elen är ju inte heller direkt billig idag.

BMW CS #5206
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Håller med mistafrizz 100%
Jag tror snarare att bruks bensinare kommer försvinna inte sportåk. A till B åkare vill ta sig fram så billigt som möjligt medans prestanda bil kör man för att det är jävligt kul och då kan det kosta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.