AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.143

Hur orkar ni?

Sida 6 av 6
Bjerser

Lägg ingen energi på Alex84 på detta forum.

Alex84: Jag skrev att vissa begagnade BMW är extremt prisvärda. Exemplen du drog upp var väl nya eller nästan nya bilar?

Det finns flera skäl till att man kan göra fynd på begagnade BMW.

Tex: De har lite skamfilat rykte på grund av mängden av tveksamma importerade skruvade exemplar, BMW körs ofta hårdare än genomsnittsbilen av personer som gillar bilkörning, ungdomar gillar bmw... kört dem stenhårt och modifierar dem ofta, samt den kanske allra tyngsta punkten att miljöhetsen samt det höga bensinpriset sänker värdet på stora motorstarka bilar.

Det jag nyss skrev förklarar även en hel del av de problem som folk drabbas av i sina BMW. (skruvade eller hårt körda exemplar)

De bästa fynden går väl att göra bland exempelvis E39, E46, E38. Men det gäller att hitta de bästa exen som inte är skruvade eller sönderkörda. Verkstadsbesök innan köp rekommenderas STARKT.

Jag drog själv nytta av detta när jag köpte min E39 540 2003 med inbyggd gps, bluetooth och webasto för 85 000 kr, hade gått drygt 15000 mil vid köpet. Jag tycker det är prisvärt för en fräsch E39 med en V8a på 286 hk.

En ny BMW är en H E L T annan sak och det är ytterst tveksamt att jag någonsin kommer köpa mig en splitt ny BMW även om jag tycker mig ha råd. Skulle vara som tjänstebil i så fall.
@redpower: Förklara gärna vad Du menar istället för person på-hopp nästa gång Du gör ett inlägg !!

@Bjerser: Du gillar Bmw,jag har lessnat på Bmw,kan det vara enklare än så?
Har poängterat ( för de som orkar läsa hela inlägg ) att Bmw´s körglädje är oslagbar,men Du verkar spåra ur när Du argumenterar ( Fukushima ).

@mats_epost: Jäpp det var nyare modeller,men som jämnförelse av problem som återkommer vad det meningen ;)

Visst finns det fynd bland beg Bmw-bilar på marknaden.
Håller med Dej i det Du skriver,nyare Bmw modeller och andra för den delen med har lite för högt pris för mej med.

Man får väldigt mycket bil för 100' idag bara man letar.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Det är tyvärr inte så enkelt, jag kallar Bmw en bra bil med flera källor och du kallar Bmw en dålig bil du lessnat på på grunder som både Bmw-entusiaster och annat folk som håller till här på Autopower skrattar åt.

Fukushima var ett så kallat skämt, känner du inte till sådana? Eller skämt och skämt, Volvo´s bilar hade hög strålning och Fukushima-argumentet var ett minst lika bra argument som de två knepigheter du lade fram...

//Bjersér
Läste för ett tag sedan ett beg-test i teknikens värld av kia rio , den modellen som kom i början av 2000 med de för små hjulen i förhållande till karossen - de sågade i stort sett allt utom pålitligheten då de menade att den visat sig hålla ihop bra.

/Peder
Vilka skrattar Bjerser?
Har Du uppgifter som jag inte har?
An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
BMW är nog det bilmärket som har den högsta andelen vars ägare är idioter.
De gånger jag råkar ut för bilister med road-rage beteende alternativt kryssningsrobotar på motorvägen är det påfallande ofta BMW förare.
Visst, en å annan tjänstebilsgubbe med VOLVO/AUDI som pilrrar på igång sin IFÅN och därmed vinglar mellan filerna förekommer oxå
Jag inbillar mig att idioterna samt misstroendet mot "tysk-importerade" bilar (de flesta BMW som säljs inom EU är faktiskt tillverkade i DE) gör att att andrahandsvärdet är otroligt lågt.
Lägg sedan till att de många vill ha det senaste modellen vilket gör att andrahandsvärdet är uselt.
Samtidigt är livet för kort att inte pröva andra fabrikat, Volvo och Kia är däremot något som jag persopnligen aldrig skulle överväga.
Alfa har gjort en del über-porriga modeller som jag skulle vilja ha, känsla och passion, alltså nåt som garanterat inte finns i VOlvo/Kia.
Andersk: Ja, E39 har fullkomligt rasat i pris, vilket beror på en massa olika faktorer.

Exceptionellt fina köplägen, men väldigt surt för de som säljer.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Andersk:
Kanske att andelen road rage-bilister skulle vara procentuellt större hos BMW, men det största antalet hittar man definitivt hos Volvo och saab. Speciellt om de ser någon som kör BMW. Men det är bara sådan den svenska mentaliteten är.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
BMW är ju kalasbilar, jag har då aldrig blivit stående. Finns inget bättre. Däremot finns det många kompetenslösa kretiner som köper fifflat skrot i sin jakt på sista kronan. Dom blir nog inte lika nöjda. BMW har ju dessutom så hög kvalitet att man kan få en 40000 milare att passera som 10000 milare. Sen kommer torsken, handlar och blir missnöjd.
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

Har inte haft någon bmw på 3 år men brukar fortfarande vara här och läsa.

Ska inte säga att bmw är bättre eller sämre än någon annan bil...smaken är ju delad som man brukar säga och alla får bilda sin egen uppfattning.

Själv hade jag en 530 -93 under 7år.

Bilen köptes -00 och såldes 2008 om jag kommer ihåg rätt. hade gått 17000,på mätaren :) vid köp och 24000 då vi gjorde oss av med den för en struntsumma efter att den började krångla. Bilen var vid köp bland dom billigare och var nog inte vad en entusiast skulle kallat toppskick...

Förutom att vattenpumpen skar efter några år(bara 2km hemifrån) så hade vi aldrig några problem med bilen, egentligen ren tur med tanke på att vi i stort sätt bara bytte olja och stift.

4-5st utlandsresor gjordes på minst 700mil under den tiden vi hade bilen och aldrig nått som som krånglade förutom en punktering i en liten by i ungern(aldrig bytt ett hjul så fort). Det va tur att man va ung (och dum) och inte brydde sig så mkt om bensinpriset/förbrukningen på den tiden, med tanke på att bilen drog en bit över litern/mil under dessa långresor.

Bilen såldes -08 efter att jag började kolla runt på lite billigare bilar, v8an var inget som längre prioriterades. Sen hade det börjat komma en hel del rost på bilen, bl a hade domkraften åkt rakt upp genom ena tröskeln vid byte till vinterdäck. svetsa är inget jag kan och bilen var då för gammal och sliten för att jag skulle lägga ut 800kr/timmen på en verkstad för att lappa ihop den. Det hjälpte inte heller att en kabel till vevaxelgivaren hade halvt gått av så att bilen tappade all ork ibland. I samma veva sprack även termostathuset och gjorde att man blev bra less på meka bmw.

Bilen såldes mer eller mindre som ett repobjekt för ett 4siffrigt belopp och jag köpte mig en liten 80talare för 8000kr. körde den bilen i över 2000mil, la ut 1500kr och sålde den senare för 6000kr. Efter att ha ägt 530n kändes den nästan som man fick pengar för att köra bilen :)

Har sen dess inte köpt någon "dyr" bil. Den dyraste jag haft har kostat 20 000kr och AC var enda kravet. Hästkrafter och körglädje är inget som prioriteras just nu då jag bara kör korta sträckor till och från jobbet.

Intressant läsning..
En sak som nämns ovan, och som poppar upp ibland är nåt om "strålning" och att Volvo hade detta problem (pga batteriet bak osv), och dessutom tvingades till åtgärder.
Man ser vad felaktigheter i media osv kan ställa till med, det är (var) inte bra alls.
Låt oss reda ut: Bilar har ett likströmssystem, kablar som för likström ger inget växlande magnetfält (och framför allt ingen strålning), dessutom är fältet från en mängd andra magneter mångfalt starkare än från batterikabeln i bilen, t.ex magneterna i högtalare, i alla småmotorer, i telefonens hörlur osv.
Vi lever dessutom som bekant ständigt i jordens naturliga magnetfält som får alla kompasser att fungera... Om statiska magnetfält vore farligt så skulle alla som någonsin kommit nära en magnetscanner på sjukhuset dött på fläcken... Där kan vi snacka om ett liiite starkare fält än vad många någonsin upplevt.
Tillbaka till bilen, Volvo fick alltså dra om sin batterikabel (lägga dubbel matning) för att medierna blåste upp ett problem som inte fanns och dessutom kallades för strålning som ju förvisso är ett laddat ord.
Att jämföra ett statiskt magnetfält med joniserande strålning från en kärnkraftsreaktion är inte snällt...)
Tilläggas kan kanske att vi är rätt många som kör med batteriet baktill och med enkel plusmatning... huaaa, tänkte inte på det..

FP
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
folke: Om inget annat bär nästan varje svensk, med säkerhet de journalister som skrev kvällstidningarnas vanliga smörja, en mobiltelefon som sänder ut hundrafalt starkare strålning på ett betydligt kortare avstånd (Byxficka etc.) än Volvo´s kabel...

//Bjersér
Så är det säkert. Man skulle kunna säga 43877945 ggr mer strålning eller vad som helst, eftersom kablar i ett batterisystem har noll i strålning...

FP
Med all respekt men pluskabeln kommer alltid att innehålla rippelstöm från generatorn. Strålningen kan inte per definition inte anges som noll.

mvh/ Anders
Jepp, visst kan det finnas några % rippel, och med frekvens upp till någon kHz osv. Fortfarande är det ett magnetfält, ingen strålning, och fortfarande är det en rak kabel om man nu vill jämföra med spolar eller magneter som är avsiktligt gjorda för att skapa ett magnetfält. Styrkan på fältet bestäms som bekant av antalet varv i spolen x strömmen, dvs amperevarvtalet. I en rak kabel är det inte ens ett varv, och man får då ta till en hög ström för att få ett fält osv.
Då måste man fråga sig: Går det nån högre ström i batterikabeln, annat än just under start, och en kort stund efter? Det beror så klart på hur bilens elsystem är byggt, men normalt matar generatorn (via förgrening) till en samlingsskena framme vid säkringsgruppen och vidare ut till bilens system. Många tror att den grova batterikabeln alltid för en hög ström, men det är normalt endast vid start.
När batteriet väl är uppladdat är strömmen allt från några få A till nästan noll, och rippelströmmen är som sagt bara några % av denna ström. Kraftigt magnetfält...? Knappast.

FP
Nej, inget kraftigt magnetfält men det är inte noll per definiton ;-)
Även om det handlar om en pulserande likström så kommer det resulterande fältet att vara växlande. Jag kan tänka mig pluskabeln i en modern bil innehåller ström från generatorn till batteriet (varierande som du beskriver folke) samt övriga förbrukare bak i bilen (förutsatt att dessa switchas lokalt från en busledning). Elbakrutan är antagligen den största strömförbrukaren.

mvh/ Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
AKN: Visst en liten mängd strålning förekommer alltid, men som jag resonerade ovan vad är den mängden någon timme per dag jämfört med den mångfalt högre strålning en mobiltelefon 90% av oss har i byxfickan hela dagen och på sängbordet hela natten avger?

Det är där kvällspressen var ute och cyklade, som vanligt. :)

//Bjersér
Uhh, nu skrev jag nog en groda :-)

Fältet kommer naturligtvis inte att växla polaritet. Jag menade snarare att derivatan på fältets förändring kommer att ( i mån om omfattning) påverka oss likt ett växlande fält.

Men visst , det är troligen frågan om låga nivåer.

mvh/ Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.