|
Sida 1 av 6
|
|
|---|---|
|
Har haft 2st E39 or i 6 år fått vänta på bergare ungefär 1-2 ggr per år i snitt . Kungliga bilar när det fungerar men ack så mycket problem och underhåll som man ser i forumet så händer det ju en hel del med BMW bilarna. Det finns alltid nåt att fixa nåt som krånglar . Köpte mig en splitter ny Kia precis mina bilfixar dagar är över närmsta 7 åren. Hur känner ni är det verkligen så roligt att äga en BMW? Jag kan förstår ni hobby bil ägare som har garage och verktyg osv men vi som bara vill ha en häftig bruksbil är det verkligen värt det? | |
|
Hur vi orkar med vad? Det du läser här är forum där man diskuterar om olika ämnen. Oftast och mest är det diverse problem som man tar upp och det är inte konstigt att du ser det som "dålig" kvalitétsbil när du enbart läser negativt. Men medlemmarna här är bara en fis i rymden av antalet BMW ägare som kör mer eller mindre problemfria bilar. Det existerar inga ideala bilar på något märke i hela världen. Gå bara in på Audi, VW eller andra forum så får du se vilka problem dem har med sina bilar. Och jag kan personligen intyga om att VAG koncernen är bra dyrare än BMW. Att du fått vänta på bergare 1-2 ggr i snitt per år och per bil är ju verkligen otur till max. Jag har haft 4 BMW bilar och aldrig ens fått stopp på någon av mina bilar (peppar peppar ta i...). Det låter inte ens i närheten av normalt med så många bergningar som du nämner. Men hur är en 8 år gammal KIA förresten? Dem håller bra och är underhållsfria? Du får jämföra äpplen med äpplen och inte äpplen med päron ;) Jag kan sätta allt jag äger och har att en 8 år gammal KIA inte är i närheten av hur en BMW är bruksmässigt. Sen bör du tänka på att BMW enbart förra året tillverkade 1,46 MILJONER bilar på ett enda år! Du kan gissa att dina två E39or är bara en droppe i havet. Hur många tillverkade KIA? Inte ens 10 gånger färre bilar mot BMW. Så du må ha dina 7 år i nybilsgaranti. Men du vet att du kan även få nybilsgaranti vid köp av ny BMW också istället för över 8 år gammal 5-serie?. Det ska nog komma ut att BMW ger 5 års nybilsgaranti när som helst. men det är skillnad på att ratta en KIA som är tillverkad i budget material framför att ratta en BMW med onekerligen mycket bättre material. För att inte tala om skillnad på komfort, förbrukningar, prestanda, karaktäristik, väghållning mm. Lycka till med din KIA! "Riktiga män kör diesel" |
|
|
linoll: Jag förstår ditt resonemang och visst blir man lite less när bilen strular men säg vilken bil som inte strular? Körupplevelsen i en Bmw har jag fortfarande inte hittat i ngn annan bil i liknande prisklass och då har jag kört en o annan bil under dem åren jag har haft körkort. Det är ngt speciellt med Bmw, man blir beroende helt enkelt (det blev jag iaf för 9 år sen) Lycka till med ditt nya köp och hoppas att du får ha många bekymmers fria mil men körupplevelsen kan du inte räkna med :) BMW M-POWER |
|
| Kört en o samma E39:a i snart 6 år och aldrig blivit stående. Före det en Merca W123 i 9 år. F.d. smbon blev stående en gång med innan jag hann montera motorvärmare i den. Diesel och -26°C. Småfel mest att delar i hjulupphängningen slits fort på BMW:n. Första spindelleden gick vid 36´mil på Mercan :) | |
|
Självklart är BMW mer premium och jag är också fäst vid den oslagbara känslan att köra en BMW.. jag jämför med bekantas bilar i samma ålder Volvo , Saab osv ingen har haft så mycket krångel som jag .. fick även höra inför första köpet att jaha du ska köpa en sån BMW lycka till gosse du kommer få många problem och under resans gång så fick man såklart höra "ja vi sa ju det" Min far ägde också en E46 02 i 6-7år som även den hade mycket fel . 3 års garanti vs 7 år är ju en jävla skillnad du kan ju räkna ut hur det slår på andra hands värdet i % . |
|
|
Bilar krånglar punkt, Oavsett märke, en del har tur andra inte. Min har funkat i 9 år utan större krångel eller bärgning, ska vi då ha min bil som rå-modell för hur en BMW? Förmodligen inte. Lätt att tro BMW är en skitbil när man läser här. Eller om vi går in på ex ett KIA forum och läser den här tråden: Länk Ska vi ha den tråden som bevis för att KIA är skitbil? |
|
|
Just det exemplaret var kanske en "skitbil" om nu trådskaparen inte var ett troll . Finns oändliga inlägg om Kia som säger tvärtom. Ska bli intressant att se hur kian står sig om 7-8 år . Helt säkert är att ingen leverantör skulle slänga iväg 7 års garanti om dem inte tror på sig själva och produkten . |
|
| Jag har just nu en e39, en volvo och en ford. e39:an har strulat minst med råge. | |
|
Jag kan också intyga att BMW är bättre än genomsnittet. Nu har jag endast ägt bilar som varit är 2 år eller yngre. Ett bra råd är att köpa en ny bil som har kommit halvvägs i livscykeln, då kan man undvika en del småproblem. Jag läste någonstans att både Audi och BMW har upp till 5 års garanti i andra länder. Lycka till med din KIA! //Stefan Mina bilar:Länk |
|
| Du svarar själv på din fråga då du skriver "häftig bruksbil". Just därför kör man inte KIA. ;) | |
|
Alla bilar krånglar, skillnaden är att ingen har speciellt höga förväntningar på en ford, saab eller vilket annat skräp som helst. Därför höjer ingen på ögonbrynen när de får problem på dessa bilar och ska till verkstan hela tiden. Sånt snack som "vi sa ju det" från ägare av icke BMW bilar till folk som köper en riktig bil som BMW är bara ren avundsjuka. De har helt enkelt inte vad som krävs för att köpa en snygg, bra och rolig bil. Man kan ta dom med en stor nypa salt och ignorera helt. :-) Vi som äger BMW däremot har helt andra krav och varje litet fel eller skavank upphöjs ofta till stora proportioner på tex entusiastforum som detta. Jag har ägt min E34 ca 8 år. Aldrig blivit stående än så länge. Min första bil Saab fick jag bogsera 1 gång och hade massor med strul hela tiden. Samma med två audi bilar och en Saab till... sedan tröttnade jag och köpte en riktig bil istället. Kan också tillägga att jag aldrig skrivit något alls på något forum om alla mina problem med mina första bilar...tycker inte det finns något riktigt stort bra forum som kan jämföras med autopowers, därför kändes det inte lönt. BMW 4 Life |
|
|
Jag skulle gärna vilja ha en ny BMW men jag har inte 500 tusen att lägga på bil tyvärr. Min erfarenhet av "premium" är ombesiktning varje år med tillhörande rep emellan . Alltså är det premium att inte kunna konstruera en kylare eller parkeringsbroms? Det är sant att BMW folket har högra krav än tex ford ägarna . Jag tror inte att jag har haft sån jävla otur och att alla andra bara kör 9 år utan några större problem . Jag hävdar att ni som kört i åratal utan bekymmer har haft tur . Hade jag och min far haft lika mycket "tur" hade vi gärna haft kvar våra BMWs . |
|
|
Vill man få en större insikt hur det ligger till i verkligheten kan man ju alltid kolla olika "krångelindex" baserat på faktiska händelser (och inte vad folk rappoterat in - en stor felkälla). Tänker främst på ADACs årliga sammanställningar där BMW kommer högt upp för alla modeller. 5:an hamnar alltid topp 5, så även om den inte vann senast (det gjorde A6:an) så kom den tillräckligt högt upp för att man skall kunna säga att BMW gör bra bilar. Att bilar krånglar är ju intet nytt - min gamla E61 530i 2007 är väl ett utmärkt exempel på det... ---- BMW CS #6212 |
|
|
Håller med Dej linoll i det Du beskriver. Har ägt 5st bimmers ( E30 323,E36 325,E39 525Tds,E39 525iT samt E46 320i ). Har 1st Bmw kvar,nämligen E46an. Den mest problemfria av dessa var helt klart E30in -85. Visserligen ägde jag den enbart 1½år enbart,men inga problem alls med denna:) Sen med E36an -94 så var det inga stora problem heller förutom att jag tvingades byta alla dämpare samt fjädrar på den,men det visste jag om när jag köpte den hos bilhandlaren. Däremot den första E39an -98 ( Dieseln ) var nog en av de värsta måndagsexemplaren jag någonsin ägt !! Notan slutade runt 60' i reparationer på en 4års period. Den nästa E39an -01 klarade sej bra utan större fel under de 4a åren jag ägde den. Och nu till E46an -01 som inte kostat skjortan den heller. VV byte är det enda som varit utanför normal driftskostnad. MEN.... Den rostar som de flesta Bmw modeller på alla ställen.. Undantaget E30in så har de övriga modellerna rostat bedrövligt mycket trots omvårdnad från min sida !! Tycker man kan börja ändra den gamla stämpeln som Opel haft i många decennium nu till Bmw istället,för detta märke står för körglädje i massor och dito ROST i massor !! Bedrövligt tycker jag. Har även jag räknat på kostnader utav mitt bilägande vs intresse och den nya kärran bär inte namnet Bmw längre som tidigare när jag bytt bil,utan valet blev en V70 denna gång. Sosse container i mångas ögon här på AP,men i mina ögon en förträfflig konstruktion som utan problem hävdar sej långt över Bmw gällande kvalitet och trygghet ! Vi skall vara stolta över de ingenjörs konster som skapas i Hissinge. Bmw mfl skulle lära sej en hel del där om dom inte bara slog sej på bröstet i Old American style i tron att man är bäst på allt !! Visst Volvon har inte alls den körglädje som V70in ger,men komforten är likvärdig om inte bättre i Volvon och beträffande prestandan så är alla de modeller jag ägt långt efter även där... Ja just ja, jag äger en V70 T5 ;) |
|
|
Tur att du inte kör Volvo då..... Att vara S80-ägare är VÄLDIGT "spännande". Elektroniska fel på bromsar, ljusmoduler, och styrenheter till att den helt plötsligt inte vill "godkänna" startnyckeln. Vistt hade fil på E39:an också men inte på långa vägar som detta... Snart dax för BMW igen! Kia? Neeeeej, då väntar jag nog hellre på bärgningsbilen ;-) |
|
|
Herr Bayer:"Sen bör du tänka på att BMW enbart förra året tillverkade 1,46 MILJONER bilar på ett enda år! Du kan gissa att dina två E39or är bara en droppe i havet. Hur många tillverkade KIA? Inte ens 10 gånger färre bilar mot BMW." Kia tillverkade faktiskt 2009 något fler bilar än BMW, runt 1.6 miljoner ex! Från Wikipedia "The Hyundai Kia Automotive Group is South Korea's largest automobile manufacturer, the second largest automaker in Asia after Toyota and the world's fourth largest automaker after Toyota, GM, and Volkswagen …" Följer på nära håll farsans Kia Ceed som är runt 2år gammal och inte en glödlampa är bytt hittils. I stort sett ingen värdeminskning om man tittar beg priser på blocket. Tror faktiskt kvaliten på en modern Kia är väl så bra som BMW's om vi med kvalite menar driftsäkerhet. Klart en 2-3 ggr dyarare BMW är bättre på de flesta sätt men som bruksbil tycker jag en Kia eller Hyundai ger en hel del för lite pengar. En Kia Ceed är klart jämförbar med en betydligt dyrare Golf. Den dagen de kommer med en snygg och körglad modell skulle jag inte tveka. |
|
|
En Kia har väl inte mycket som kan gå sönder,några kugghjul,axlar som snurras runt av en moppemotor som alldrig spinner loss om det inte är halt. Men visst förflytta sig från A till B funkar väl, hade jag bott i stan skulle jag nog ha en Smart + 7:an. |
|
|
Till skillnad från många här har jag kört BMW i många år och även kört KIA några hundra mill . Tycker det är lite lustigt att folk uttalar sig illa om Kia när man inte ens har provat . Kian har sämre säten lite mer buller men annars helt okej att köra riktigt bra förarmiljö stark och jävligt snål dieselmotor , bra ratt trevlig styrkänsla överlag . Alltså lägg ihop detta med det löjligt låga priset och den långa garantin valet för mig var iaf inte svårt . |
|
| V70 av förra modellen är nog ingen tokig bil kvalitétsmässigt med några få undantag. Men tvärställt drivpaket i en stor bil känns bara fel när man kört välbalanserat så länge ;) | |
| Det är bara att gratulera om du är nöjd, det är ju trots allt du som ska ratta den. | |
|
Vad gäller garantitiden säger det i detta fallet inte mycket om själva produkten, utan används mest i marknadsföringssyfte. Det känns som om många köpare av KIA och liknande märken främst inte köper en bil, utan snarare ett garantipaket. Det började med Hyundai som såldes med långa garantier som främsta försäljningargument, sedan följde KIA efter och införde 7 års garanti, nyligen började Mitsubishi lämna 8 år. Även Renault och Opel som aldrig gjort sig kända för att hålla hög kvalitet eller driftsäkerhet har idag 5 år för att hänga med i konkurrensen. BMW, MB, Audi och Volvo lämnar i Sverige bara 2 års fabriksgaranti, men säljer fler bilar ändå. Som tidigare nämnt har BMW och MB 5 år nybilsgaranti i tex. Norge, jag är övertygad om att det snart skulle bli samma sak i Sverige om tex. Audi började lämna 5 år här. Kvalitesmässigt är KIA, på sedvanligt asiatiskt manér ingen dålig bil. I familjen finns en Sorento 2010 som har rullat 3000 problemfria. BMW vill jag defintivt också hålla över genomsnittet. Dock tändes motorlampan på min 4 månader gamla 320d häromdagen och därmed bröts en lång svit av felfritt BMW-ägande. Tidigare har jag haft 5 nya eller nästan nya BMW som körts 3-4000 mil om året utan några som helst åtgärder utöver vanlig service. Att en 14 år gammal E39 som i TS fall löper större risk att gå sönder än en nu KIA är nog självklart för de flesta, men att det automatisk skulle innebära att BMW är en dålig bil känns inte speciellt relevant... BMW CS #5139 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.