AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.147

Hur orkar ni?

Sida 5 av 6
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Du frågade i tidigare inlägg om vad jag försökte försvara och det är självklart Bmw som enligt min erfarenhet hör till de bästa bilarna man kan äga. Sedan har jag aldrig påstått att Volvo är dåliga bilar för det är dem inte, allt jag skrev är att de idag är en medelmåtta: Inte utmärkande bra men absolut inte dåliga.

Svenskar är dock ett folk där avundsjukan är starkare än sexualdriften för att citera en inhemsk författare, det spelar ingen roll hur övertygande Bmw´s reklam skulle vara för många skulle aldrig köpa en Bmw. En Bmw på uppfarten är detsamma som att sätta upp en skylt med texten "Jag är rik, och därmed bättre än dig" i mångas ögon. Detsamma gäller Audi och Mercedes.

Sedan så klassas många andra märken, Opel, Renault, Kia, Fiat med flera som "skräp" och är heller inte aktuella. Kolla bara på just Fiat och Alfa Romeo; Avsevärt större tillverkare än Saab och Volvo med minst lika bra och ofta till och med bättre resultat i kvalitetsundersökningar men ändå säljer dessa i princip ingenting i Sverige. Det räcker med att åka över till Danmark för att det skall bli mycket vanliga bilar, men inte här hemma inte.

Det är inte särskilt konstigt att Volvo och Saab fortfarande säljer, för bortsett från att det är bra bilar som i en del fall är mycket vettiga att köpa som svensk (Som tjänstebil tex.) så finns det också en stor del som inte kommer köpa något annat om man så hotar dem till livet.

Däremot menar du att Volvo skulle vara utsatta för mindre fel i ditt senaste inlägg, för om det inte är det du säger vad är det då för problem med Bmw?

Saken är den att Volvo råkat ut för en hel del problem de med, mer än Bmw vågar jag påstå åter igen med diverse undersökningar som källa. Ett par snabba:

-Gasspjäll, min fars V70n led av detta helvete. Han körde i alla fall 7000/år då, efter drygt ett år såldes denna Volvo med 3000mil på mätaren: Resten stod den på verkstaden. Lite senare köpte ett par bekanta till min far en V70 som led av samma problem.

-Vevhusventilation som alla andra tillverkare, må så vara att Volvo löst det snabbare än Bmw gjort.

-Haverier på D5, drivrem med kort livslängd kunde plötsligt gå av och slå av den oskyddade kamremmen.

-Elfel, bilar som återkallas för omprogrammering som Volvo kallar det. Främst nyare V70 mk3, S80 etc. men alla jag känner med dessa modeller har fått åka till verkstaden flera gånger. Det tar visserligen inte lång tid, men ändå.

-Ryckig gång, spontana motorstopp. Främst etanolbilar, låg/ligger i motorelektroniken.

Jag kan några till, och det finns garanterat många fler exempel men jag som inte är särskilt insatt i Volvo kan dessa åtminstone.

Och Bmw är inte särskilt dyra i service heller, senast jag lämnade in bilen kostade en inspektion II 4000:- ink. bromsvätskebyte och detta på Bendt bil i Halmstad som bland mycket inte är kända för sina låga priser på varken underhåll/reparationer eller de begagnade bilar som står i hallen.

Och att du påstår dig vara opartisk är lite lustig, du är precis lika opartisk som jag är. För hade du varit opartisk hade du inte öppnat med "Bmw håller inte och är dyra i drift, min nya Volvo däremot" när konstaterat opartisk statistik talar emot dig. :)

//Bjersér
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Självklart finns det bilar som är billigare att äga än BMW.
Bryr man sig inte om saker som körglädje och kvalitetskänsla, så kanske man inte ska köpa en BMW..
Och ja, jag skrev kvalitetskänsla.. Även om en BMW kanske inte håller bättre än andra märken, så känns den stabilare så länge den är hel..
Från känslan i blinkersspaken till ljudet när man stänger dörren, den känslan hittar du inte i en Volvo. Och jag personligen är beredd att betala några kronor extra för det..
Annars är det nog bättre att köpa KIA...
li
139
linoll
528IA steptronic -97
vad är egentligen bra kvalité ? Personligen tycker jag att en bil som håller visst antal mil i bästa fall 20000 mil med bara byten av slitdetaljer och service enligt tillverkarens anvisningar är bra kvalité vad tycker ni?
@Bjerser: Visst gasspjällsproblemen är vida känt med Volvo V70 modellerna,och även de andra modellerna med ( motor relaterat ).

Och svar ja,jag är opartisk då jag även äger Bmw fortfarande !!

Jag bara jämför bilarna emellan och vad skall jag skriva då om jag upplever att Volvon är bättre än Bmw´n som jag ägde tidigare ???

Att Bmw´n fortfarande är bäst bara för att få kompisar på AP eller??

Kvalitetskänslan i min T5a -01 är bättre än den -01 525 iT jag ägde tidigare.
Komforten är enorm o T5an i jämförelse,så skall jag inte skriva detta tycker Du?

Sedan räknade Du upp en rad problem med Volvo modellen vilket jag kan göra med för Bmw,det är bara att läsa det som står här på AP om alla fel som uppstår med rasade lådor på X-modellerna efter 10' mil eller kortare,eller de El-fel som uppstår samt de DME moduler som rasar dito tändspolar etc.

Frågan är vad in far fick betala för strulet med Volvon och hur snabbt det gick?

Var det lika som Solna bilteknik eller ?
Missade en grej Bjerser,Rosten !!

Ser att Du drabbats med på Din i mina ögon sett nya bil,och jag beklagar verkligen detta ärligt !

Men,på tal om kvaliteten Du nämde tidigare så är detta ännu ett av i raden exempel på Bmw´s dåliga kvalitet i jämförelse då de äldre modellerna hade problem och vad gör man åt detta då ?

Inte ett smack tydligen !
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex du missförstår mig! Och inget illa menat med det, det är ju jag som inte får fram vad jag menar ordentligt. Vad där stod är dock att visst finns det en diger lista med potentiella fel på Bmw, men en minst lika lång till Volvo (Och så ett par exempel på det).

Klart Bmw krånglar, och en sak jag skrev i jag tror det var mitt näst senaste inlägg var att även om Bmw (Efter min erfarenhet) hör till de bästa på marknaden är varken Bmw, Lexus eller andra märken idag så bra jag anser att man skall kunna förvänta sig av en modern bil. Inget märke lever upp till detta, medan effekt och utrustningen utvecklas enormt snabbt utvecklas kvalitén i snigelfart.

Angående hur vi upplever komfort, kvalité och så vidare är inget att diskutera då det är just individuella upplevelser: Men angående övriga exempel du nämner så kan knappast xDrive anses höra dit med två fall av ras på AP hittills. Hur många Volvo AWD-system har inte rasat genom åren? Ett hundratal gånger fler fall åtminstone, och att byta denna hylsa är minst lika dyrt som att byta ventilen på en xDrive med två kända fall...

Min far fick betala med sitt förtroende för Volvo, för även om han alltid trivts bättre med tex. Bmw så höll han tidigare märket högt och V70n var inte hans första Volvo. Efter dessa problem, bekantas problem och (för?) många mil i Bmw (=Bortskämd) är ingen Volvo längre ett alternativ. I pengar betalade han (Förstås!) inget, men vad du menar med Solna bilteknik vet jag inte?

Och visst, bakluckan skaver fortfarande av kablarna till bakluckan på E61 som E34, Bmw´s rostar fortfarande och så vidare. Men så som jag ser det är detta inget tyder på att Bmw skulle vara en sämre bil än statistiken visar, tvärt om är min och många andras erfarenhet fortfarande att Bmw är ett av de märken som bjuder på den minsta mängden irriterande fel om vi skall vrida på det.

Klart det rostiga gångjärnet inte är roligt, men det stör mig egentligen inte och satt i jämförelse med all god erfarenhet av Bmw noterar jag det knappt. Det som gör mig riktigt irriterad är Bmw´s kundmottagande och påståenden om att en del bultad i bakluckan inte hör till karossen (Men bakluckan i sig är en del av karossen). :)

//Bjersér
Kollade inte på AP när det gällde havererade lådor på X-serien skall Du veta ;)

Det står ganska ofta i annonser att lådan utbytt vid 10xxx mil !

Har även läst att lådor rasat vid 7xxx mil så man undrar vad felet är?

De modeller jag läst dessa i ( annonser ) är 4,4 resp 4,6.

Vet inte på rak arm om någon 6a varit drabbad?

När det gäller Solna bilteknik var detta ämnat som ett skämt då de flesta i solna trakten inte har något gott att berätta om detta ställe allmänt ;)

Men kul att se Volvos verkstad som avhjälpte felen utan större kostnad,och det var detta jag ville veta då Bmw Sverige själva inte alltid levererar trygghet i sina påstådda garantier !

Anledningen till mitt senaste bilval är just precis detta som Du faktiskt själv medgett i Ditt senaste inlägg,nämligen de brister som återkommer på varje ny modell Bmw introducerar på marknaden.

Att andra märken också har fel är ingen ursäkt för Bmw att gömma sej bakom,tvärtom skulle man bry sej och fixa skiten till nästa modell,och detta har faktiskt Volvo lyckat bra med anser jag mfl.

Ex med VV-problemet som även Volvo hade i stor skala på 8-serien samt de första V70 modellerna är i stora drag åtgärdat from 00/01 års modeller.

At det tillkomer nya fel kan varken Vi eller tillverkarna lastas för,men att dessa fel inte eliminerats på ex 1 decennium eller mera av en tillverkare är inget annat än en skandal !!

Feltar tid att åtgärda såklart,men när nu Bmw är innne på den 3e generationens modeller och samma saker kvarstår som rost,vv-problem etc jadå undrar man om man bryr sej överhuvudtaget?

Att sedan läsa/höra andras försök att få garantier eller ekonomiskt stöd vid dessa åtgärder att fixa felen men Bmw Sveriges förnekande samt ohörsamhet mot kund är rent sagt beklämmande.

Så mitt val består utav ett märkesbyte kortfattat.
Detta är det enda jag som enskild person kan bemöta Bmw´s ohösramhet med,och då har jag försökt via dialog med Bmw Sverige att lösa detta i sk "fairplay" anda utan att lyckas.

Flera med mej har provat och erhållit samma svar/åtgärd så jag är knappast ensam och olyckligt drabbad utav detta heller.

Det är just detta jag tagit strid för och då ex VV problematiken samt rosten.
När nu Bmw Sverige hörsammat andra kunder i andra länder och då även grannländer till Sverige så blir jag trött på den behandling jag/vi får i Sverige som kunder.

Detta retar mej då det Vi begär inte är så att säga för mycket begärt då Vi är många som drabbats av samma fel hela tiden.

Tror att marknaden kommer vända mot Bmw snart då ägare snart inser att garantier etc är värdelösa hos Bmw när bilen är äldre än 2-3år och kunden beskylls för att div saker som han/hon borde gjort för att motverka bla bla inte skulle hända är det enda svaret man som kund erhåller vid ett försök till hjälp!

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Tröttsam fundamentalistisk taliban inställning.
Vi pratar bruksbil, något som har registreringsskylt och inte får framföras fortare än 120 km/h.
En nya KIA är en bra bil, uppfyller baskriterierna på ett transportmedel.
Alla moderna bilar har dessutom sin andel av problem, BMW är inte sämre, eller bättre.
Kolla den bil som jag tänkte skaffa nästa år, Porsche 996, där är det rätt vanligt med utbytesmotor och bristfälliga packboxar.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag som kund bryr mig väl inte om det är samma fel om och om igen eller konstant nya fel? Det viktiga är att Bmw inte krånglar lika mycket som andra bilar?

Jag köper de bilar som jag trivs i och håller bäst, men dit kan knappast Volvo anses höra? Hade du köpt tex. en Lexus hade jag förstått dig då märket har ett genuint rykte (Och bra kundmottagande, vilket kanske du är intresserad av?) men nu köper du en Volvo av alla märken vars rykte (Både märkets och återförsäljarnas) inte är i topp.

X5 4.4/4.6 har väl för övrigt inget xDrive utan det kom först med facelift och nya 4.4/4.8 om jag inte minns fel. Inte för att det är bättre att detta rasar, men jag vet inte om jag litar på Blocket som källa? Hade haveri varit vanligt känns det som att det hade varit känt här, "Finns det inte på Autopower har det inte hänt" ungefär.

Jag tvivlar på att marknaden kommer vända mot Bmw, de har på tok för många nöjda kunder samtidigt som garantierna knappast är dåliga jämfört med många märken. Ta Mitsubishi som exempel vars rostskyddsgaranti blir ogiltig om man kör bilen i salt. Nej dåligt bemötande har bayrarna, men de är långt ifrån sämst på varken bemötande eller garantier.

//Bjersér
Hoppas att du slipper bärga din nya Kia så ofta. Men 7års nybilsgaranti innebär inte att bilen inte kan gå sönder på 7år, lika lite som en rostskyddsgaranti innebär att bilen inte rostar. Sannolikt är en ny BMW minst lika felfri som Kian, kanske ännu mer?/ Freude am fahren!
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Det blir ganska dyrt att ge 7års garanti om bilen inte visar sig hålla ihop skapligt.

Visst kommer Kian också att krångla men jag tycker det är en ganska stor skillnad om man får betala kalaset själv eller om det går på garantin.

Sen har man rätt att ställa större krav på en 2-4ggr så dyr bil tycker jag.

"Sannolikt är en ny BMW minst lika felfri som Kian"
Vad grundar du det på?

Jag är ingen Kia fantast bilen är alldeles för grå och tråkig för en bilentusiast men det hindrar inte att jag är imponerad av vad Koreanerna får ihop för 150'.
Visst har de producerat dåliga bilar precis som japsen gjorde i början men jag tror det är ett passerat kapitel.
Trådskaparen är glad och lycklig över sin nya underhållsfria Kia och passar på att kasta lite smuts på BMW.

Jag får gratulera till din nya Kia men jag tror att du själv förstår att man inte kan generalisera som du gör? Det är helt enkelt inte seriöst. Bara för att du haft problem med E39 att alla andra skulle ha det? Skrattretande.

VV problematiken i vissa av motorerna är en irriterande brist som gör sig påmind vid extremt kallt klimat och som tex BMW Sverige hanterat rent katastrofalt illa. Alla BMW ägare drabbas dock inte av detta men denna punkt håller jag med om. Man ska dock inte glömma att BMW är ensamma med vv problematik även om det ser ut som att det är de som drabbats allra hårdast av detta.

Även rosten är ett känsligt område på E39 och gäller att ha koll på.

Själv valde jag BMW pga detta:

Vissa BMW är extremt prisvärda begagnade, man får helt enkelt en jäkla massa hästkrafter och körglädje för pengarna. Vilka andra begagnade bruksbilar matchar detta??? Please answer me.

Att en BMW upplevs som roligare att köra än många andra är trots allt inte så mycket hockus pockus. En bra drivlina (fin kontakt med vägbanan), finfina motorer, DSC systemet är utmärkt samt sist men inte minst bakhjulsdriften (en tung faktor).

Sett till antal hk är BMWs motorer kanske snålast i världen med undantag för stadstrafik då det rinner i väg. Väldigt många bilmärken/modeller lider dock av smärtsamt hög förbrukning i stadstrafik. BMW är dessutom ofta mycket tunga pjäser vilket man straffas för i stadstrafik.

Vissa modeller som tex E39 är förbannat bra bruksbilar/familjebilar. Lite av den optimala storleken för en familj med 4. Dessutom med körglädje, bilen passar för olika körstilar.

Haft BMW E39 sedan början av 2006 nu och aldrig haft någon form av driftsstopp. Jag drabbades av en lindrig variant av frusen vv förra vintern i min gamla 530 men kunde köra vidare.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Mats_epost: Kan inte låta bli :-) ("Vilka andra bruksbilar matchar det.."):

För 5000:- köper du en skattad och besad Saab 900S 90-93 som med ytterst små medel (IC från Saab 9000 + större spridare och lite pys) ramlar upp i 190-200 hästar PLUS att du kan köpa reservdelarna till den på den lokala macken. Inget större fel på körglädjen heller, nackdelen är väl växellådan och rosten på de bilarna... Jo en sak till, du byter kopplingen på under 2 timmar på parkeringen, då du inte behöver lyfta ur motorn...

Om du lägger 25000:- till så kanske du kan komma över en halvskaplig 540 automat eller en 328:a automat. Trevligare bilar på alla sätt och vis, men med en klart mer ohälsosam effekt på din plånbok :-)

Säkerhetsmässigt tvivlar jag på att en e36:a är så mycket krocksäkrare än en 900, snarare tvärtom skulle jag gissa. Skatten är myycket billigare. försäkringen är myycket billigare. Allting är mycket billigare och det enda du inte kan är att spotta snö med bakhjulen på vintern (eller rödljusrace:a, av samma anledning).

Så, nu kan vi gå tillbaka till topic igen

;-)

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En chiptrimmad og900 är nog den bil som har bjudit på den mest skrämmande körupplevelser jag träffat på. Bilen är ju styv som mjukost och med 300 hästar på framhjulen var den en best. På ett dåligt sätt.

Men visst, billig effekt är det ju.

-------
//Lövet
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har åkt -74:ans Saab 99 med 300hk. Bärarmsfästet bröts loss (rost). Spännande :)
Ur-Saab 900 fanns ju som cab också. Måste ha varit som en lastbilsram i vridstyvhet, d.v.s. den vrider sig 30-40° innan den lyfter ett hjul...
Hehe... jaja...

Prisvärt...hmm
Länk
Länk
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Volvo finns inte ens som tänkbart alternativ för mig, aldrig i livet jag skulle byta bort en underbar e39 mot något så tråkigt att ratta som en Volvo. Har kört v70 av förra modellen, tyckte jag kände mig lätt illamående av den helt obefintliga vägkänslan och väghållningen. sen har jag aldrig gillat utseendet vilket är en smaksak, sidan ser ju påkörd ut med den där inbuktningen tycker jag. Har även haft en ny v70 2,0 d som lånebil en vecka när min gamla 523 hade blivit på backad, Tråkigare bil får man ju leta efter att köra, så gott det var att få tillbaka min mycket äldre BMW efter en vecka i en ny v70,
Vi har både en BMW och min sambos Volvo v40 ingen tvekan vilken av bilarna som håller högst klass där. Nä jag är inget Volvo fan direkt, finns nog direkt inget i en Volvo som jag saknar i en BMW men tvärtom finns det desto mer.
Volvo= A-B bil och inget kul mellan dom punkterna.
Finns många andra bilar jag hellre hade valt framför en Volvo. Varför ska det vara tråkigt att köra?

Länk
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Herregud, hur orkar DU? Ett exempel på någon som blivit blåst av sin verkstad (Bilia har ett kanonrykte, eller hur?) och ett exempel på en skadad klädsel i en E87 när det rullar hundratals 118d som pendlarbilar med 10-20.000mil på mätaren.

Menar du på fullaste allvar att dessa två länkar skulle bevisa att Bmw är dåliga bilar?

*Ironi*
Då måste Volvo vara en särskilt värdelös bil, på exakt samma grunder:

-En Volvo har inga bromsar utan riskerar att bli bromslös och köra ihjäl skolbarn.
Källa: Olycka i Frankrike Volvo blev ersättningskyldiga för.

-Att åka i en Volvo är som att ta ett bad på Fukushima.
Källa: Larmet från 2001 om att Volvo har hög strålning i sina modeller.
.
.
.

*Ironi*

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.