AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.144

Hur orkar ni?

Sida 4 av 6
li
139
linoll
528IA steptronic -97
hehe ja ville ju ha lite drag i den här tråden :=)
li
139
linoll
528IA steptronic -97
hehe ja jag ville ju ha lite drag i den här tråden :=)
Men en fullt utrustad E39 med M paket á 2003 kommer bli en riktigt klassiker .
Kanske blir ett återtåg en vacker dag (extra bil ) om man hittar rätt exemplar .
Angående rostgaratier så gäller inte dom ifall du kört på saltad väg. grym garanti klasul för oss i sverige.
Avtalet är sollat med denna typ av kryphål vilket tyvärr urhålkar värdet och trovärdigheten på just garantier utöver konsumentlagen. Själv litar jag inte ett dyft på detta utan tror mer på goodwill när åf vill vårda sitt varumärke.
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Decerto, helt rätt gällande rostskydd och saltade vägar.

Mitsubishi 8 års garanti om du ställer bilen i garaget och inte använder bilen så fungerar säkert garantin.

Länk

//Stefan

Mina bilar:Länk
J-
534
J-A
325i T -08
Jag orkar troligen inte med fler BMW efter denna första.
14 verkstadsbesök. Enorm tidsåtgång för buss, promenader och mail.

Ingen goodwill från BMW Sverige AB för fel som återkommer för 3:e gången inom och kort tid efter garantitiden.

BMW råder mig att gå till ARN. BMW vet bäst hur man får nöjda bilägare........

Antar att Du J-A menar Din 325i T -08 ?

Om så är fallet blir jag än mer fundersam på just BMW märket då jag läser trådar på AP som ganska ofta handlar om väldigt nya bilar med problem.

Både rost och allvarligare tekniska fel så som dyra el-komponenter mm.

Att BMW skulle ha de nöjdaste ägarna enl div media börjar jag starkt tvivla på.
J-A,
Motsvarar 14 verkstadsbesök 14 olika fel eller är det 14 försök (eller något därimellan) att reparera samma fel?

mvh/ Anders
J-
534
J-A
325i T -08
Alex84:
Ja, jag avser 325:an, uttagen april -08.

Har nog haft maximal otur? Om nu det är ett fåtal bilar som krånglar?
Varför tar BMW inte hand bilarna och vänder en negativ inställning till något positivt?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En liten synpunkt på detta med gamla och nya BMW och gamla och nya Koreaner:
En arbetskamrat stämplade just ut och ska köra in sin Hyundai Trajet med lite kexiga skärmkanter. Höger bakhjul skrapar i nånting och de har tydligen kallat till servicerep. utbyte av bärarmar bak. De rostar sönder inifrån.
Min E39:a är jämngammal och känns plötsligt rätt fräsch trots nån bubbla kring kittfogarna.
Ja koreanska bilar och dito mopeder är inte rostfria på långa vägar.

Min brors grabb köpte sej ett exemplar EU moppe som efter en vinter i princip rostat bort !!!

Och jag menar faktiskt rostat bort,för de detaljer som håller div platskåpor mm hade rostat av,spruckit eldyl på något sätt falerat helt varvid moppen såg strippad ut efter att den stått i kall förrådet över vintern !!!

Helt obegripligt !
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Alex84: Du sade det själv, du skrev att "Att BMW skulle ha de nöjdaste ägarna enl div media börjar jag starkt tvivla på.". Och detta med hänvisning till de fel och de historier du läst här på Autopower.se.

Men att Bmw har ligger utmärkt till är fakta som kan hänvisas till än en gång om du vill det, trots de fel och problem du läser om.

Förstår du nu vilka stora problem andra bilmärken har, hur otroligt mycket skit det är med Volvo, Saab, Mercedes, VAG med flera när Bmw som definitivt inte är helt felfria anses vara så här bra?

Har en del erfarenhet av Lexus, bland annat av min egen (Förstås) och kan berätta att det enda som de gör bättre än Bmw är kundmottagandet. De rostar precis som Bmw, krånglar precis som Bmw och verkar dessutom vara byggda av papp invändigt då inredningsdetaljer går sönder på löpande band.

Men skulle jag startat en tråd eller ett samtal och sagt att "Lexus är marknadens bästa bil" så hade ingen sagt emot, för här finns inget märkesforum att beklaga sig på och det är inte så många bilintresserade som äger Lexus; Dessa är alltså inte lika upprörda eller snabba på att beklaga sig.

Bmw är mer avancerade men minst lika bra som Lexus, ändå får man alltid mothugg när man påstår att det är bra bilar...

//Bjersér
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Ska bli kul att se hur dagens kia ser ut om 8 år ... tycker det ser ut som koreanerna har ryckt upp sig rejält mot förra generationens bilar dock .
Tex Kia Ceed är ju designad och producerad i Europa
Toyota hade riktigt risiga bilar en gång i tiden men idag är det ju inte så får se om kia går samma väg
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Har kört Kia Ceed och det är ingen tokig bil. Tror nog som linoll att koreanerna kommer gå samma väg som Japanerna.
J-
534
J-A
325i T -08
AKN:
Aldrig samma fel mer än 2 ggr förutom fotrumsmodul FRM med nu 3 besök.

Motor: 8 besök. Mängder av olika fel och 5 uppdateringar. Några spridare och tändspolar bytta 2 ggr. Googla "BMW N53" .........
Drivlina: 2 besök 3 olika fel
Övrig elektronik förutom DME: 4 besök, 2 olika fel.

@Bjerser: Vet inte vad Du försöker försvara?
Betänk att 25% av all nybilsförsäljning i Sverige är av märket Volvo.

Om nu Volvo skulle vara den rishög med fel Du försöker beskriva så innebär det att 25% av Sveriges befolkning inte lär av sina misstag.

Parallellt i jämnförelse mot Volvos motsvarighet till AP Länk så innebär det att den %tuella andelen med fel på märket är betydligt mindre till Volvos fördel ;)

Snick snack,oavsett vid jämnförelse eller ej så motsvarar inte Bmw´s reklam av bilen som "state of the art" den bild jag får med den erfarenhet jag har personligen av märket samt det jag dagligen läser/läst här på AP.

Att nyare modeller kostar ägarna skjortan med dyra fel etc samt den ohörsamhet Bmw har inför kunderna i sig är katastrofalt dåligt !

Detta är min bild och den står jag för !

Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Att äga en Volvo V70 är väl drömmen för en stor del av svenska folket? För många är det väl en sådan som gäller vid val av tjänstebil t.ex. Dom är mig veterligen inte behäftade med några stora fel förutom rasade fördelningslådor på awd-modellerna. Men att påstå att en gammal s80 är körglad går över mitt lilla förstånd. Att 25% av folket åker Volvo beror väl mycket på att så ska det vara?

You can call me Bon
Har tidigare påpekat att körglädjen i en BMW är i stort sett oslagbar :)
Frånsett detta och med tanke på TS start av tråden som berör tillförlitligheten ang Bmw som märke så är saken en annan dessvärre enl mej själv.

Men detta är min åsikt utav mitt ägande,och om Volvo är bättre??...ja det återstår för mej att uppleva som nybliven V70 ägare ;)

Som tur är har jag frugans E46a som back up :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Alex84:
"Om nu Volvo skulle vara den rishög med fel Du försöker beskriva så innebär det att 25% av Sveriges befolkning inte lär av sina misstag."
Nej, det innebär att de har haft Volvo på den tiden de var skottsäkra, och med en dåres envishet försöker klänga sig fast vid illusionen att de fortfarande är det. Och de tror även att de fortfarande är billiga i drift, trots att ingen Volvo under Fords inflytande har varit det. Dessutom tycker de ju att de är så patriotiska när de kör "svenskt". :-)

"Att nyare modeller kostar ägarna skjortan med dyra fel etc samt den ohörsamhet Bmw har inför kunderna i sig är katastrofalt dåligt !"
Absolut. De gånger det är så är det mer eller mindre skandal. Hur är det hos andra märken tror du?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag gillar BMW men även nyare Volvo, men jag undrar i vilken värld man lever i om man hävdar att Volvo skulle vara en mer problemfri bil än BMW?Det tror jag inte ens användarna på jagullar-forumet skulle skriva under på.

Jag brukar själv läsa om nya Volvo-modeller, och det brukar finnas gott om trådar om problem med bland annat nya bilar tex

Länk Länk Länk
Länk

Man får lätt uppfattningen på det forumet att det skulle vara mer problem med nyare Volvo-bilar än med nyare BMW. Med det resonemanget som förs av vissa så skulle jag troligen aldrig våga köpa en Volvo, när man baserar sin uppfattning på forum-läsande.

Är då Volvo en så dålig bil? Knappast, sanningen ligger som tidigare konstaterat troligen i att endast en väldigt liten del av alla bilägare huserar på forum som detta eller jagrullar, och anledningen ofta till att det skrivs är när problem uppkommer, 95% av alla bilägare loggar inte och berättar att deras bil går perfekt idag också...

BMW CS #5139
Försvarar varken märket Volvo eller Bmw i detta sammanhang,men till saken hör detta med VV problematiken som driftsstörning och ständigt återkommande för Bmw.

Att detta skulle vara enskilda händelser för Bmw kan jag bortförklara genom att återförsäljare ( läs verkstäder ) haft slut på leveranser den föregående (2009/2010) vintern pga de åtskilligt många fallen med detta problem.
Hur denna vinters (2010/2011) påverkan på tillgängliga reservdelar varit vet jag inte?

När det gäller då Volvo...from 00 så har inga större problem märkts med den sk oljefällan,utan den senare 8-serien varit den som drabbats mest av detta fel enl en mek jag känner samt den lokala Volvo butikens anställda.
Problemen observerades utav Volvo som byggde om funktionen till det bättre.

Det finns andra aspekter med som jag upptäckt,och detta är reservdelspriserna samt tillgängligheten på dessa.

Kan dra en parallell på detta...
*Renovering av samtliga bromsok (V70) = 218:-

Sedan detta med servicekostnader etc..
I mitt lokala område kostar den stora servicen som innefattar samtliga servicepunker inkl stiften samt kamremsbyte dito vattenpumpen ca 6000:-

Tillgängligheten är nog lika bra för Bmw i Tyskland där Volvo skulle vara svindyr i förhållande till Bmw,men jag bor inte i Berlin utan i Dalarna/Sverige.

Sen detta med körglädjen igen då..
Självklart är Bmw det märke som skänker mest av detta,utan tvekan!
Men jag har liksom tröttnat på detta enskilda argument för att äga/köra Bmw.

Det jag har upplevt av mitt bilägande av just Bmw märket är att plånboken får jobba hårdare för att säkerställa att bilen fungerar till och från jobbet samt på längre resor inkl semester.

Därför testar jag nu Volvo,som förövrigt är relativt nytt för mej och jag saknar erfarenheten av ägandet av nyare modeller ( V70 mm ).
Att på rak arm döma ut Bmw som sämre mot Volvon gör jag inte alls,men i den första ronden vid jämnförelser mot servicekostnader samt reservdelar och dito tillgänglighet så talar mycket för just Volvon som märke.

-Det intressanta är att jag inte startade denna tråd.
-Jag är objektiv till min bedömning till skillnad av vissa inlägg i tråden.
-Jag inte ännu tagit ställning i frågan Bmw vs Volvo mer än reservdelar/service etc.

Bara för att detta är ett märkesforum (Bmw entusiaster) så behöver inte detta betyda att hjärna kopplas bort när man talar om/jämnför mot andra märken?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.