AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.145

Hur orkar ni?

Sida 3 av 6
li
139
linoll
528IA steptronic -97

4. Vad är det som täcks av denna nybilsgaranti?
Vissa delar har en naturligt begränsad livstid och täcks därför ej av garantin i 7 år. Till dessa delar räknas torkarblad, bromsklossar, bromsskivor, kopplingsdetaljer etc.
Bilens batteri har en garantitid på 2 år. Radio och underhållningssystem har en garanti på 3 år och bilens lackgaranti är 5 år/15000 mil, det som först inträffar.
Rost garanti 12 år
För alla andra komponenter gäller 7-års nybilsgaranti .
Ser bra ut men om 7 år vet vi hur bra det verkligen var .
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
En fördel med den långa garantitiden är att du kan ha bilen i 4-5år och sedan sälja den med hygglig garanti kvar vilket borde borga för ett bra andrahandsvärde.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Läste för övrigt att Kia Ceed var Sveriges mest sålda bil till privatpersoner under 2010.

10 miljarder flugor kan inte ha fel.... eller hur var det?
li
139
linoll
528IA steptronic -97
japp det va därför vi slog till på en ny för det är knappt lönt att köpa en begagnad . Kikade även lite på subaru dessa verkade också ha högt andrahandsvärde .
Så jag valde mellan en ny kia med bibehållen garanti eller en fet subaru outback/legacy utan garanti med 7-10000 mil på mätarn för ungefär samma pengar
Som jag skrivit i andra trådar : BMW är en överskattad bil.
Helt ok på långfärd (5 Serien) men inget mer.......
Klumpig och trögare bil får man leta efter :-)
Tur det finns idioter som betalar en halv mille eller mer så vi dödliga kan köpa dom en bra bit under 100 på beggad marknaden.....................

An
516
Andersk
540-2001
E30 325 cab-1987
SAAB 9-5
Westfield
Ginetta G20
Det som gäller med gamla bilar, exempelvis då E39 är ett preventivt underhåll för att slippa bärgaren.
BMW är varken bättre eller sämre än bilar från samma tidsperiod.
När vi köpte vår pendelbil, en vanlig 318-E46a så lade jag 12 tkr på den för att slippa framtida problem.
Av erfarenhet vet jag att bilar går sönder vid sämst tänkbara tillfälle, skolavslutning, begravning, semester, dvs just vid de tillfällen då man absolut inte vill ha problem.
Jag har bytt alla remmar, vattenpump, alla stag i hjulupphängningen, bromsar, service bortanför stor, plugg+packning i bakaxeln (brorsans vittrade sönder och eländet rasade på väg till det där viktiga kundbesöket).
Det är väldigt naivt att köpa en gammal bil och sedan bara tanka och förvänta sig att den ska vara problemfri. Den inställningen kan man ha när man köper en ny KIA, inte en gammal E39.
Vi har haft vår E39a i 5 år, batteriet lade av förra vintern, viskofläkten förr-förra, ngn packning till styrservot, smågrejer som om dom åtgärdas på en gång medför att man slipper bärgaren.
Det som krävs är lite mekanisk känsla, hålla koll på sina grejer.
För vissa är KIA ett bättre val, tanka, glöm bort allt, tanka igen, sälj, köp nytt. Inget fel i det, men ett helt annat förhållningssätt som inte går att tillämpa om man har valt att köra en gammal bil.

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Andersk, ligger nog mycket i det du skriver.

Föredömlig genomgång av din e46:a. Den har nog goda förutsättningar att rulla skapligt problemfritt och visst åker man bättre i en välvårdad 318i e46 än i en Kia.

Dock kräver det ett visst mått av tekniskt kunnande och att man inte har tummen mitt i handen. Att låta BMW göra motsvarande förebyggande underhåll kostar en bra slant.

li
139
linoll
528IA steptronic -97
andersk jag både fixade själv och gjorde en hel del av det du skrev på verkstad . det var inspektion 2 osv täta oljebyten stift remmar visko ,sensorer,bränslepump mm .
Klart man kan ta det till absurdum och byta ut allt som kanske kan gå sönder men då är det ju helt plötsligt billigare att ha en ny bil vilket motsäger hela idén med att ha en lite äldre premium bil
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Om "hela iden" med att åka gammal premiumbil är att spara pengar så är det fler än du som blivit besvikna : )
li
139
linoll
528IA steptronic -97
hehe isåfall hade jag hellre åkt en ny premium bil .
Jag tror inte att äga bil i huvudtaget är att spara pengar :=) isåfall är åka pendeltåg ett bra spartips.
trot eller ej men jag älskar BMW och skulle gärna velat haft nån av era helt problemfria BMWs .
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
Antingen så gillar man Bmw och faller djupt eller så är det här med bilar lite mer ett fortskaffningsmedel för att ta sig från A till B. Kia eller liknande är ju inte något alternativt om man tillhör de förstnämnda. Sen om underhållskostnaderna för en äldre Bmw överstiger värdeminskning för en nyare kan nog de flesta tänka sig att byta upp sig inom märket. Men det ska nog till ett måndagsex för det. Betydligt roligare att serva, tvätta och putsa en Bmw än en billig Kia tycker iaf jag och inte så mkt dyrare än vilken Volvo som helst.
li
139
linoll
528IA steptronic -97
mecklarn för mig är det både och .. men jag överger passion för A till B ett tag framöver . Jag har många timmars putsande bakom mig tvivlar på att man kommer ha samma känsla för kian som för första E39 an.
Problemfritt är prio nu när jag ska frakta runt ett litet barn i bilen.
Visa användare
248
petrini1
318 Touring 98
Spartips Pendeltåg ja : )

Svårt att sätta ett pris på psykiskt lidande dock !
li
139
linoll
528IA steptronic -97
det skönaste hade varit att ta ut en ny premium tjänstebil som man bara tankar och kör utan att tvätta eller ens orka lämna in på service sen få en ny efter 3 år :=)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jag kan förstå att någon startar en tråd som denna på tex. ett Alfa Romeo-forum, för det skall först sägas att jag älskar deras modeller men ingen kan säga annat än att det är ett känslostyrt val och inte det vettigaste man kan köpa.

Men nu hoppar TS på Bmw, som tillsammans med Subaru och Toyota har Sveriges nöjdaste kunder och som tidigare nämnts i denna tråd toppresultat i diverse undersökningar. Dessutom just E39 som har den största andelen nöjda ägare som någonsin uppmätts i en oberoende undersökning vilket de var snabba att nämna i reklamen för modellen.

Att då starta en tråd som denna och påstå att Bmw inte är den kvalitetsbil den verkar vara utan att presentera en enda källa eller argument för detta är tyvärr detsamma som att idiotförklara sig själv i mina ögon. Inget illa menat TS, men problem med din E39 är inte detsamma som att Bmw är dåliga bilar.

De enda områden där Bmw inte ligger i framkant är rostskydd, detta är något alla bilar har problem med oavset om de heter Audi, Bmw, Volvo eller Lexus men även om jag menar att Bmw inte är sämre än medelbilen ligger de som sagt definitivt inte i framkant här heller.

Dock har jag eller de i min närhet aldrig haft problem med rost på Bmw, inte ens min far som kört 60.000mil i två E46 bland annat. Inte förens nu när min drygt två år gamla X3 E83 har ett gångjärn till bakluckan som rostat, det är förstås för djävligt men satt i jämförelse med all den goda erfarenhet jag har av dels min pärla till stadsjeep och dels Bmw generellt så kan jag faktiskt inte se detta som mer än en liten miss hur jag än vänder det.

Jag vänder på frågan, hur orkar ni med att inte köra Bmw? Utan istället:

-Volvo som enbart är en överprisad Ford, nej snacka inte mot utan ut och provkör Mondeo, Kuga med flera. Det är verkligen exakt samma grund med ett mindre exklusivt emblem i grillen och detsamma gäller förra generationen V70 etc. Dessutom är Volvo allt annat än den vettiga bil den var på 80-talet utan en statistisk medelmåtta på området med dyra ägandekostnader.

-Kia, som är grymt bra vardagsprodukter men trots allt en nytillverkad 90-talsbil. Ingen illa menat med det då det byggdes bra bilar då med, men det är lite bil för lite pengar och inget annat.

Etc. Bmw är allt annat än perfekta bilar men bättre (Med syfte på kvalité, driftsäkerhet och bil/krona) bilar än dessa hittar man inte idag, det finns ett par exempel på lika bra märken men inget som är bättre.

Det är den erfarenhet jag och många andra har, och till skillnad från TS så stryker åtminstone diverse statistik det vi upplever.

//Bjersér
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Länk
li
139
linoll
528IA steptronic -97
Bjerser Jag hoppar inte på BMW . Stöttar mig inte på nån statistik det är bara min helt egna "känslostyrda" upplevelse som en mångårig BMW ägare och jag undrar bara hur ni andra haft det med liknande bil och kan konstatera att jag önskar att jag hade haft ett annat exemplar .
Missförstå mig inte jag älskar känslan som BMW har .
Och ja KIA kommer alltid att vara en tråkigare bil än BMW
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har haft 6 BMW:ar och den enda jag har haft problem med var den första som var en 52 -76:a som toplocket sprack på. Det var för övrigt 1994.

Sedan har jag faktiskt inte haft några problem med mina bilar så jag har väl haft tur, eller så har jag bara inte varit dum-snål och slarvat med servicen när det har varit dags utan gett dem den kärlek som bör tillkomma en BMW.

Dessutom har jag köpt 2 importbilar varav minst den ena eller båda varit mätarskruvade.

Jag tror jag fick byta vevhusventilationen på min förra 318 - oj vem har inte det, så jag tycker jag har varit rätt så förskonad faktiskt.

Alexander
mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
Om man ser till just e39 verkar det vara en stor skillnad på tidiga respektive sena e39or. Den känslan har jag fått efter ha läst många trådar här, högst ovetenskapligt men min uppfattning säger att mycket blev bättre till facelift 01.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Linoll: Du måste haft en aning om hur andra, i det har fallet till och med Bmw-ägare, skulle tolka "Hur orkar ni (Underförstått: Äga Bmw)" och "ack så mycket underhåll (de behöver)". :)

//Bjersér
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.