AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
33.148

Hur orkar ni?

Sida 2 av 6
ri
699
riku
740iA -97
Tror nog att körglädjen i BMW får föraren att köra på ett sportigare sätt oftare
och därmed blir ju slitaget högre.
Har nu inte ägt V70 speciellt länge för att avgöra om den är av det rätta virket så att säga.

Försöker bara vara opartiskt objektiv,för vem vinner på att lura sej själv?

Jag menar att Volvo har brister och standard fel oxå,ex Länk

...som verkar vara en följetong på dessa modeller.

Men det jag sökte efter i mitt nya bilägande var en bil som klarar av det nordiska klimatet med den påverkan detta innebär.

Trött på VV problem samt dito rost som äter bort känslan av kvalitet mm.
När det gäller rosten så har man nog hittat en bra lösning hos Volvo och VV problemet finns såklart hos Volvo med,men korta körsträckor samt lite kass service får nog de flesta motorer/modeller att skapa ett problem.

Men jag har alltid gillat att pula med bilar på egen hand och därvid skapat mej ett intresse för detta.

Bmw har skänkt mej tonvis med körglädje som andra märken inte klarat av att matcha förutom den Mitsubishi Sigma jag en gång ägde som verkligen levererade allt utav detta både komfort,körglädjen och prestandan.
Den bil jag älskat mest i mitt bilägande solklart !!

Men tiderna ändras och plånboken gillar inte alltid de drömmar man har,så man anpassar ägandet efter ekonomin så att säga.

Har en slutlig dröm om att bygga mej en egen AC-Cobra replica.
En dröm jag skall uppfylla så småningom då bilmekandet i sej är min terapi för att funka i vardagen.

Rullar runt på 3st bilar som vanligt där jag hela tiden meckar med 1 för att stilla mitt behov av terapin ;)

Härnäst står E46an på tur för en genomgång.
Skall fixa all rost som kommit på framskärmen och bakluckan där.
Även regleringen av det högra lyset har pajat nyligen så detta behöver fixas.

Därefter är det Audins tur att få en genomgång innan äldsta sonen skall ha sin första bil nästa år är det tänkt.

Den yngsta kommer troligen att få åka en volvo om vi hittar ett bra objekt typ S40 eldyl.

Men men,glädjen till mekandet och intresset för bilar består och ger mej det behov av stimulans jag behöver :)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Köp ingen S40 av första modellen om du har tröttnat på rost bara. Som de rostar finns ingen BMW som kan hålla jämna steg!
Kanon och tack för tipset :)
Faktum är att jag kikar lite på en 318 el dito.

Problemet är kostnaden för en försäkring bara och därav tanken med Volvo som 1a bil för en 18åring.
Finns alternativ tydligen om Du lessnat på alla felen på bilen ;)

Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, vad ska man säga... Dom verkar inte bara ha problem med jordbävningen japanerna.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Qingdao ligger, iaf sist jag kollade efter, i Kina :)
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Har ägt min 525i E39 i 4år o 2mån=)
aldrig haft något problem med bilen,
Är så säker o trygg med bilen,så jag är nästan tveksam till om den nya bilen
jag kommer köpa kommer att hålla sig problemfri i 4år!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Aha! Ja, den asiatiska geografin är inte mitt paradnummer även om jag nog skulle gissat Kina om jag sett ortsnamnet. Men med den begränsade erfarenhet av kineser jag har ser det ändå inte så konstigt ut. Ungefär som när amerikaner köper Yamaha och Honda och tappar ur oljan och gasar ihjäl dom. Bara för att de själva bara kommer upp i en tredjedel i varvtal plus att de dessutom ramlar sönder även med olja ;)
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
riku,

"En Kia har väl inte mycket som kan gå sönder,några kugghjul,axlar som snurras runt av en moppemotor som alldrig spinner loss om det inte är halt."

En ny Kia med nåt utrustningspaket har nog lika mycket eller mer utrustning än en genomsnittlig e39:a.

Farsan har tex regnsensor, PDC, multiratt, USB-ingång till stereon, auto-klima, färddator mm. Och då har den paketutrustning för under 10.000:- om jag minns rätt.
Vill inte på nåt sätt kalla den maxutrustad men extremt lite prylar har den inte.
Han har en diesel och effekten är i samma storleksordning som en 118d, dvs ingen raket men det funkar.

Jag är mer imponerad av vad Kia fått till för 139' än vad BMW lyckas med för runt 260' som motsvarade 118d kostade 2009.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Svägernskan har en Hyundai i30 som är kusinbil med Ceed. Hon köpte den ny har på 2år haft mer problem med den än vad jag haft med BMW på 7år. Så det finns undantag från reglerna...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle nog tänkta "hur orkar jag" varje gång jag satte mig i en KIA. Ett mer ointressant transportmedel kan jag inte tänka mig. Förmågan att flytta arslet från A-B har de absolut, men åtminstone jag har högre krav än så.

Nu får jag tänka "hur orkar jag" när min BMW blir stående. Det har dock inte hänt än trots -25 och allt tal om VV som går "alltid" går sönder.

-------
//Lövet
ri
699
riku
740iA -97
Asiater och japanare har väl alltid hängt på mycket elektronik sen begynnelsen det kostar inte mycket i jämförelse med mekanik.
ri
699
riku
740iA -97
Ska tillägga att jag hade en Toyta Camry -89 i 11 år utan några problem, bara serva.
Men ack vad tråkig i jämförelse mot BMW.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Jag skulle nog tänkta "hur orkar jag" varje gång jag satte mig i en KIA. Ett mer ointressant transportmedel kan jag inte tänka mig. Förmågan att flytta arslet från A-B har de absolut, men åtminstone jag har högre krav än så."

Jo visst är det så. För en bilintresserad som gillar att köra bil så är det inte det optimala bilvalet.
Men jag tror många här aldrig suttit i en nyare Kia och har förutfattade meningar precis som jag själv hade när jag idiotförklarade farsan som bytte från Merca till Kia.
Jag blev i alla fall positivt överraskad. Den är inte tråkigare än en standard Volvo s40 eller vilken Svensson småbil som helst bara billigare och något tristare design.

Jag tycker också att de allra flesta BMW är roligare att sätta sig i än en Kia, helt klart.
Men jag åker hellre en fungerande Kia Ceed än en ständigt strulande e39 som TS råkar ut för. Var rätt less på min egen e39 när jag sålde den också då den strulade med elhissar, krävde byte avh alva framvagnen för att gå vibrationsfritt och begynnande rost i kittskarvar (Välvårdad, 12000 mil och 5år gammal).

Å andra sidan har de flesta BMW jag haft funkat ganska bra, men inte klockrent. Men visst är de trevligare att köra än de flesta andra märken och det är mkt viktigt för mig.

mi
321
millerone
BMW X3 G01 -19
linoll: Vilka årsmodeller hade de e39or du ägt?
Ofta tycker jag att det är överdrivet försvarande av bmw i form av körglädje. Det är liksom att en del är redo att gå i graven för att hålla bmw på pallplats 1 i sin värld. Visst är väl en bmw en bra bil men tyvärr måste jag säga att det är bra mycket mer körglädje i våran s80 t6 från sent 90tal än vad min tidgare 320i-06 levererade(ok ganska olika bilar men endå). Och tyvärr måste jag säga att även en rs6 som jag provkörde spöade upp min m5:a också... skit också. Nu är ju det här totalt orelevent för det är som man säger "in the eye of the beholder".

Så varför kör jag då fortfarande BMW? Vet inte riktigt men tror det beror på att jag är jävligt nöjd och gjort mig hemvan med märket.
Le
431
Lelle
520d touring -15
118d -08
325i cab. -02
http://www.garaget.org/bmwlelle
Har kört bmw sedan 1996 när jag tog körkort och haft 8 BMWs hittils, e21 320i, e28i M535, e36 328, e46 328, e39 540iM, e34 520, e39 523iM, e39 525iM T. Har aldrig behövt ringa bärgaren (peppar peppar), men fick bogsera e36an en gång när vattenpumpen skar. Annars har jag i stort sett bara servat och kört och varit jäkligt nöjd! Blir mest förvånad när Bmwn går sönder än att jag tänker inte nu igen =) Så länge jag förblir lika nöjd som jag är kommer jag inte byta märke och om jag mot all förmodan skulle tröttna, absolut inte till en KIA.

Länk
li
139
linoll
528IA steptronic -97
millerone det var 96:a och 97:a den första bilen hade pedantisk ägare .
Fanns kvitton på rep för 80 tusen från 2000-2005 vad jag sen la på den i rep vill jag inte ens räkna ut .
Apropå kia ceed tycker den ser riktigt bra ut tyckte jag även innan .
Den "förra" generationen kia är en annan femma ser inge vidare ut .
Nya Sportage är ju förbluffande lik XC60 som jag tycker ser mycket bra ut .
Jag har lärt mig mycket om bilar under den här tiden kommer att sakna bakhjuls driften helt klart , men det är fan inte premium att blockera infarten till ett köpcentrum i -15 väntandes på bärgning .
Appropå garantin ... inget företag skulle ge en sån lång garanti om dem gick back på det i långa loppet det är simpel ekonomi.
Försäljnings bluff? att sälja bilar billigt och garanti repa dem i 7 år framöver knappast
linoll: 7 års garanti i all ära, men frågan är vad garantin egentligen täcker efter ett par år. Jag har en känsla av att de blir riktigt restriktiva då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.