AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.127

Dieseltickande vid tomgång/låg last (325 e92 -08)

Sida 1 av 2
Tjena,

Bil: BMW 325Ci E92 -08
9000 mil

Jag har under en längre tid stört mig på det här tickandet/knackandet som uppstår vid tomgång och vid låg last. Låter nästan som en diesel. Jag har hela tiden tänkt att ta upp detta med BMW vid nästa service men nu vid kallare årstider är det värre än någonsin.

Det är normalt min sambo som kör bilen så jag har inte tänkt så mycket på det. I morse när jag skulle ta bilen (efter att ha stått still i 2 dygn) var det värre än någonsin tidigare. Till och med tomgången gick aningen orent och vandrade upp och ner 2-300 rpm.

När jag kom hem gjorde jag ett oljebyte men det gjorde ingen skillnad.

Om jag från tomgång trycker gaspedalen i botten så slutar tickandet. Inget tickande tills dess att varvet har åkt ner till 1500 rpm. Alltid samma varje gång, tyst tills den har sjunkit till 1500 rpm.

Det är även alltid värre när det är kallt ute vid kallstart. Låter väldigt tydligt när den är varm också men inte riktigt lika mycket.

Jag har läst lite om detta här på forumet och spekulationer om dålig konstruktion av topplocket dyker upp titt som tätt. Är det verkligen så illa?

Om det nu är topplocket som är problemet, vad kan jag själv göra åt saken?
Om topplocket måste bytas, gäller maskinskadan på försäkringen (Folksam) eller täcker BMW upp för detta?
Om jag måste betala själv, hur mycket kan jag räkna med?

Tacksam för idéer och funderingar!
J-
534
J-A
325i T -08
All form av tickande, oavsett om det kommer från ventillyftare, spridare mm försvinner eller är svårt att höra vid högre varvtal. Vandrande tomgång har jag aldrig upplevt, bara oren gång på 5 cyl när spridare pajade.

Vad jag vet finns inga problem med topplocken på N53 motorn vilken du har i bilen om den inte är importerad från vissa länder. Länk

Kolla med BMW vad som har gjorts med bilen och red ut problemen innan bilen har gått för långt. Har själv haft återkommande elektronik och kopplingsvibrationer efter att garantin har gått ut men BMW bryr sig inte.

Jag tror min är tillverkad 2007 men årsmodell 2008. Har jag fortfarande N53 motorn?
J-
534
J-A
325i T -08
Ja, det är N53.
Du kan även uppge reg.nr på transportstyrelsen. Är förbrukningen ca 0,71 blandat är det N53 motorn. N52 ligger ca 0,15 över N53.
Vid sökning med reg.nr på t ex Autoexperten.se får du också upp motorbeteckning.

Jag skrev in reg.nr på autoexperten och fick fram detta:

BMW 3 Coupé 325i KUPÉ (24)
Tillv: 2007.11
Reg.datum: 2008-01-09
Chassinr: WBAWE31050PV89370
Växellåda: Manuell
Motortyp: 160 kW, 2996 cc
Motorkod/er: N52B25A
Cylindrar: 6
Bränsle: Bensin
Däck bak: 225/45 R17 91W
Helfordonsgodk: Ja

Tyvärr verkar det som att jag har N52 iaf.
Sökte hos VV och där ligger förbrukningen på 7,1 l. Frågan är vad som stämmer? Var i bilen kan jag se detta?
Om du öppnar förardörren borde det sitta en lapp på dörrpelaren med en del information på (inte den med olika värden för däcktryck). På den borde motormodellen stå.
Har oxå fått det tickande ljudet på våran BMW -08, lämnades in iveckan till BMW, får se vad de säger.

Eric: Din beskrivning utav ljudet låter exakt som på våran!
Kom precis hem från Autopartner i Växjö. Han var helt övertygad om att det var spridarna som rasslade och det var helt normalt.

Nägon gång vid kallt väder har jag haft problem med ryckig gång och därför ska den in igen nästa vecka för felsökning.
Eric: Du har PM!
Japp, det är samma ljud som jag har. Men när jag öppnar huven så tycker jag faktiskt det låter mer från sidan av blocket där spridarna sitter, och inte vid topplocket. Men man kanske förvillar sig...
Har ni ingen ljudfil på ljudet?
Eric: Japp samma här, du ser i klippet när jag filmar från sidan och det låter ännu mer. Jag har testat koppla bort spridarna en efter en utan att ljudet försvann.
Berra: Det låter identiskt med ljudet i klippet på denna sida.
Länk
Det låter som en diesel, du får byta ut emblemet mot 325d (skämt å sido) det är något galet helt klart.
Berra: Skämt åsido, jobbigast är nog när man står till Macdriven, vilket diesel ljud som ekar!
Hej!

Jag har läst lite om detta, då jag planerar att köpa en e90-series cabriolet.
Följande länk gav bra info:

Länk

Jag hoppas ni har garanti kvar..
//m
Jag har nu kollat upp vad jag har för motor, och i dörröppningen står det faktiskt N53.

Jag har också haft inne min på verkstaden för felsökning och de bytte en tändspole och en spridare. Totalt 5800:- inkl. felsökning och arbete.

Däremot är det här tickandet kvar och BMW-meken påstår att det är spridarna och alla N52/N53 låter så...

Vem har rätt? Ska jag åka till en annan mek?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Eric Sigurdsson:

Tidiga N52 kunde ha för trånga oljekanaler i toppen, det är troligare typiskt sett att N53 får problem med spridarna pga den skiktade insprutningen vid låg last.

Låter det så här?:

Länk

Eller så här?:

Länk

Mvh /Robert J
Jättesvårt att urskilja faktiskt.

Låter lite mer som film #1. Jag tycker att mina missljud försvinner när jag gasar på och kommer tillbaka först på vägen ner till 1500 rpm någonstans...

Vad är det för problem som är vanligt angående insprutningen? Hur låter N53 när de är nya?
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm, du borde inte ha några större problem med spridarna om bilen inte rycker eller tänder motorlampan... men när du trampar gasen i botten så avbryts spridarnas skiktade drift (magergång) och motorn slutar ticka.

Antagligen skulle fullgas oftare och spridar-rengöring som tillsätts i bränslet kunna hjälpa lite...

Grundproblemet är att spridarna beckar igen pga den skiktade driften vid lugn körning, flera har fått större problem:

Länk Länk

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.