AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.993

Vilka 19" fälgar till 335an i sommar?

Sida 2 av 3
Roffa1
Sevak: Var du ute tidigare idag och körde i en splitt ny Porsche Cayenne i Tornby?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På BM Autosport så verkar det vara slut på privatköp då han redan nått årets kvot han kan sälja till Sverige utan att behöva momsregistrera sig här vilket han inte är intresserad av. Har man däremot företag i Sverige man kan kan handla via så går det bra.

När det gäller höga priser på begagnade i Sverige är det väl så att många inte har koll på att det finns helt nya set lika billigt i t ex Tyskland. De flesta originalfälgar i 19" finns att hitta för strax under eller strax över 20' inkl kvalitetsdäck. Funderade själv på ett par M172 + Conti som nya på BMW kostar ca. 32.000kr. Går att köpa i Tyskland för 17.700kr, bl a är det en aukt handlare som säljer på eBay. För samma pengar kan man också köpa t ex style 128. M5/M6-fälgar med däck går att hitta för 23.500kr.
Detta var ju mest 5-serie men det förvånar mig om det skiljer sig mot 3-seriefälgar.

___
//Ulf
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Soundguy: åker en svart sedan. Har länge också varit riktigt sugen på BBS ch dom är bra snygga.

Jonas T: Jo, var faktiskt lite chokad att jag sålde dom på 1 dag för det priset, helst med tanke på att jag gav 9000kr vilket jag tyckte va ett normalt pris.

Har funderat lite och känns nästan som jag också går på replica fälgarna. För känns svårt att motivera att lägga 900euro extra.
Någon som köpt fälgar av dom och passar do helt utan spacers? Skrapar i när man svänger fullt?

/Tobias

To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Någon som vet om csl fälgarna kommer passa rätt på min e90?
Personligen tycker jag 225 M är snyggast på en 3 serie om man vill ha 19", finns ju till bra priser på ex vis Alloy Wheels, sen avråder jag att köpa Dunlop Sport Maxx då dessa däck har väldigt mycket vägljud. Skulle varmt rek Kumho istället, billigare, komfortablare och mycket tystare. Har haft dem på tre bilar nu sista året och är jättenöjd,

/Anders
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har SportMaxx i 235/40-18 på 530 och upplever inte dom som högljudda. Betydligt tystare än dom Hankook Ventus K104 jag hade tidigare.

När jag pratade däck med min däckhandlare igår om 19" däck så sa han så här om Kumho KU31 "Jag vägrar att sälja dom till dig, det är ett j-a skitdäck". Däremot har han tidigare sagt att KU19 (som inte är så vanligt) är ett bra däck. Jag har anlitat honom i många år och vet att han säger vad han tycker och inte vad som för tillfället lönar sig bäst för honom.

Bästa däck för pengarna ansåg han vara Hankook S1 Evo K107. Michelin och Conti är för mycket dyrare men bara marginellt bättre. Andrahandsvalet var i stället GY F1 Assymetric.

Sen är det ju så med däck att dom funkar olika bra på olika bilar eller i olika dimensioner. Det visar ju inte minst alla olika tester med olika testvinnare...

___
//Ulf
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Någon mer som har erfarenhet av dunlop däcken?
Verkar luta åt orginal fälgarna med tillhörande dunlop däck.

Roffa1
Jag kör också på Dunlop sport Maxx i storl 19" måste nog tyvärr erkänna att de ej är så tysta som jag önskade. Mina tidigare 18" Bridgestone Potenza RFT var betydligt tystare. Rekommendera dig ej att köpa 19"Dunlop Maxx om du vill ha en tyst bil.
Sn
80
Snorken
335iA E90 M-sport -07
Måste hålla med de som gillar 313 fälgarna, gör sig inte jättebra på bild men är sjukt fina på riktigt.
Roffa: Nej det va inte jag som körde en cayenne.
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Tycker personligen att 313 kan sitta riktigt bra på e92 och e91 men ej på e90 av någon anledning.

Roffa1: Hur ät köregenskaperna på dunlop däcken? motsvarar dom bridgestone potenza? Lite ljud kanske man kan leva med, bara dom inte upplevs vara sladdriga. Vissa däck har en förmåga att få bilen att kännas sladdrig i baken vid små snabba svängningar, vilket är en sånn sak som gör att man bara vill slänga däcken.
Roffa1
Tobba: Upplever dem ej alls som sladdriga. Stadiga och fina med utmärkta köregenskaper, dock lite bullriga som redan nämnts. Ett annat däck som jag tidigare vart väldigt nöjd med är Toyo R Proxes ett av de absolut bästa däck jag kört på. Dessutom extremt tystgående.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Fram : Länk
Bak : Länk
Jävligt snygga prisvärda. Köp sedan BMW centermärken 58mm. (finns hos BMW eller schmiedmann) och limma fast med lite silikon.
/J

Surf Or Die!!!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Tänkte bara nämna att jag beställde CSL replicor från DGT Wheels i UK. Höll ungefär samma priser som BM Autosport, men tack och lov inget hinder för svenska privatpersoner.

Nu har jag ju inte fått grejorna ännu så vi får väl se hur det funkar (eller om man åkt på en blåsning, ta i trä!), men 10600 kr för 8+8,5x18 med Falken FK452, monterat och fraktat hem till dörren tyckte jag lät väldigt bra (de kunde lev Conti och Michelin oxo till vettiga pengar men jag var snål, och Falken är rätt OK...). Stod Hyperblack på annonsen, får väl se om det är så eller om de är silver. Vilket som funkar dock fint på min Alpinvita E91.

Återkommer väl när jag fått hjulen om jag blev nöjd eller om man ska undvika företaget!
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Jonas T: Låter mycket intressant, återkom gärna med komentar och bilder!
Buspelle
313 måste vara en av de absolut snyggaste fälgar BMW tillverkat alla kategorier. En "clean" sportig design som verkligen ger ett "maffigt" intryck utan att vara för mycket. Anknyter dessutom till ett antal klassiska BMW-fälgar. Passar alla E9X som handsken. Inte billig dock.
Är också på jakt efter fälgar och däck, helst då VB3 fälgen. Ni får gärna kommentera här hur era beställningar från UK går, och posta bilder.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
@Tobba_ Du sålde dina 193M, vad fick du för dem? Nyfiken då jag också har en uppsättning som jag tänkte sälja av (känns lite overkill att ha 12 originalfälgar till bilen...)
Fina och bra pris !

Länk
köps väl billigare på BM Autosport

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.