AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.717

545 - ekonomiskt svart hål?

Sida 2 av 3
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Men det här med viktfördelningen, är det relevant? Är ni ute och kör era storkombis på ställ med avslagen dsc?

För min del handlar det om två saker: jag sitter i bilen minst 10h/v och har ett genuint motorintresse, så antingen kan jag köpa en ny seat ibiza sc för 175 slängar och får då en bil med tre års garanti som kommer att tappa 30-40% av nyvärdet pga min körsträcka/år...

Eller exempelvis 545:an, som har högre driftskostnader men där värdeminskningen planat ut ordentligt.

Risken är väl att Khadaffi-tomten bidrar till att höja bränslepriset ytterligare, tyvärr. Det är trist. Men få av de riktigt snåla bilarna som jag tittat på erbjuder komfort och prestanda samt stuvmöjligheter för vårt barn med vagnar etc..

Naturligtvis vill jag ha en så "rolig" bil som möjligt och eftersom vi bor mitt i city med en p-plats i garage är inte två bilar ngt vettigt alternativ.

Så viktfördelningens eventuellt negativa påverkan på driftingegenskaperna kommer ganska långt ner på min lista. Kanske är detta en insikt som växer fram med tiden och vana av modellen, men som sagt... :-)

Jag är mycket tacksam för att ni hjälper mig med detta, så det är verkligen ingen kritik mot någon, bara mitt sätt att säga att viktfördelningsfrågan av mig upplevs som lite perifier ;-)
10 mil arbetsresor/dag = 50 mil/vecka = 2500 mil/år, och säg 3dl/mil högre förbrukning jämfört med ett tråkigare motoralt. blir bara 750 liter/år gånger 15kr/lit = 11000kr i bränslemerkostnad? En liten reparation på nästan vilken bil som helst från 2000-talet utan garanti kvar kan ju kosta det då och då...
Manuella lågmila 545kombis växer väl inte på träd heller, om allt i annonsen håller för granskning så köööp:)
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Letar själv 545:a och bilen känns prisvärd men att den saknar Navi stör mig...
Kanske inte så mycket för själva Navin utan mer för att jag vill ha den stora skärmen.

Ett M-paket vore också på sin plats men sällsynt på 545:orna eftersom det kom 2005.

ma
75
maxax
BMW 125d sportauto-15
Volvo 142 -70
VW Karmann Ghia -62
Ford Mustang cab -70
BMW 120d M-sport -09
Cheva C20 Custom Camper -70
Jag kör E61 525 sedan två år tillbaks, utrustad med komfortstolar, dynamik drive, aktiv styrning m.m. Det enda som saknas när takboxen sitter på och hela bilen är fullpackad inför semesterresan är motoreffekt, annars tycker jag att det är en milslukare av rang. Jag har kört dagsetapper på som längst upp mot 150 mil och trivs bara mer ju längre jag kör.
Som sagt, med lite mer vrid i motorn borde det vara en av de bästa bilar som finns att tillgå!
Köp!!

/Maxax
Pr
1.031
Profossen
F*n! Suttit med patienter hela dagen och när man äntligen ringer herr Geber så sitter han och skriver kontrakt på bilen! ¤%&/¤%/(¤%#¤%

Surt! Jag som hade fixat hela helgen för att kunna slå till idag :-(

Lär väl få vänta i minst 5 år till innan nästa motsvarande 545:a säljs med manuell och den utrustningen. Majoriteten av de på blocket är importer, bl.a. en viss silverfärgad som ägaren haft i hela 3 veckor... :-(
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Den hade ju inte ens PDC den bilen, samt den verkar lite halv sunkig. Kromslutrören saknas på bilderna etc.

Här har du en fin manuell 545i med M-paket. Dock inte med komfortstolar, men med navigation business, aktiv styrning, bränslevärmare, samt aut backlucke öppning/stängning (mycket tufft). Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Sim: den är inte M-sportutrustad från fabrik utan det är eftermonterat.

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Tyckte annars den såg ganska fabriks M-utrustad ut, med M-ratten (inte bara sport ratten) och de riktiga M-fälgarna.
;-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jo, men den saknar M-fotsteg och den har vitt innertak. Den är också Safirsvart som inte är en M-sportfärg.

___
//Ulf
Nån som vet från vilket chassinr m-paketet var tillgängligt på dessa, eller var det från modellår 05?
Pr
1.031
Profossen
Man kanske får boka in en tripp till das vaterland under påsken då, för nu var det dött i sverige på manuella 545:or... :-) tack för tipset btw!

Hoppas den svenska köptes av någon här som får njuta av den och kanske skriva om den framöver...
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Ska ju givetvis vara M-fotstöd som den saknar...

___
//Ulf
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Ulf:

Så sant så sant - Nu när jag tittar närmare ser jag det också. Men den var faktisk ganska snygg - org M-sport eller inte ;-)
Hej, kanske prutläge på denna?

Länk

Mvh,
Hej igen, en sökning på mobile.de hittar jag denna oxfordgröna BMW 545i, manuell, med beige interiör och det mesta i utrutningsväg så som Komfortstolar Navi professional och Glastak. 11000 mil och ett års europa garanti (vad nu det kan innebära) för 18000€. Så med en prutning och schysst valutakurs kan denna vara ett nice val... :) :)

Länk

Mvh,
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Såg också den igår, men valde bort den pga färgen. Men den är ju helt ok i den färgkombon. Fin utrustning också :-)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Gröna bilar värderas ju lägre av alla men jag tycker Oxfordgrön är snygg. Utrustning och pris känns helt ok. Med lite prut kan du ha den hemma reggad och klar för ca. 170'

Blir inte riktigt klok på handlaren...På hemsidan så finns flera BMW-bilder men det verkar inte vara en auktoriserad BMW-handlare.

Europagarantin är det nog inga konstigheter med då det finns ett flertal försäkringsbolag som har liknande upplägg som t ex BMW EuroPlus. Brukar fungera som så att du anmäler skadan till försäkringsbolaget och faxar ett kostnadsförslag från din verkstad. Försäkringsbolaget godkänner hela eller delar av reperationen. Du låter bilen bli lagad och betalar. Sedan skickar du kvittot till försäkringsbolaget och inom en vecka får du pengar överförda.

___
//Ulf
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Den oxfordgröna var ju riktigt snygg. Helrätt kombo.
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Jag har besökt handlaren Länk för ca 5 år sen. De är inte auktoriserad BMW-handlare vad jag förstod, men ligger i anslutning till auktoriserad BMW-verkstad, och de flesta bilar är inbytesbilar från främst BMW Niederlassung Frankfurt och Mannheim.
Säljaren som jag förstod var ägare till verksamheten var trevlig och serviceinriktad och pratade bra engelska. De är vana att sälja mycket på export så det var inga problem att lösa.

Tyvärr uppfyllde inte objektet jag tittade på den gången riktigt förväntningarna, men min uppfattning är ändå att dom har bra bilar, och priserna är ofta attraktiva

BMW CS #5139
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Bilen har dessutom ventilation i framstolarna, och har testats av Dekra också, ett ytterligare +. Om Dekra har kryssmätt karossen så borde bilen vara okrockad eller mycket bra reparerad.

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.