|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Bara den släcks efter ett tag så är det ok. Det är en gammal bil, min 528i -83 lös lampan i 10 sek vid kallstart. Det var aldrig något problem. | |
|
Kamel2: Nja, det där skulle jag inte säga... Oljetryckslampan ska slockna helst inom max 2-3 sekunder för att jag ska vara hyfsat nöjd. Inget oljetryck, ingen tillfredställande smörjning. Oftast är oljetrycksgivaren inställd på att lysa under eller lika med 0,5 bars tryck och ju längre tid det tar för lampan att slockna desto sämre smörjning får man såklart.. Givaren sitter oftast högt upp i motorn och det är väl främst kamaxeln/axlarna etc som "tar stryk" iom att oljan tar tid på sig att komma dit och lampan inte slocknar direkt i princip.. Sedan att man som ägare inte märker av det är ju en sak, men sliter i onödan det gör det i vilket fall. "Gammal bil snacket" tycker jag var en dålig "bortförklaring" kamelen.. Jag förstår absolut trådskaparens funderingar... Mvh Janne. |
|
|
Det sämsta är väl om man har ett stort lagerglapp på ett ställe. Är motorn jämnsliten skulle man ju teoretiskt kunna ha bra smörjning ändå, pga högt flöde och lågt tryckfall. Om felet dykit upp i samband med oljebyte är det väl troligen någon tätning som felar som Håkan säger. Om motorn är sliten borde det visa sig genom att lampan lyser längre vid varm motor (mer lättflytande olja). Vid kall motor borde den då slockna direkt vid start. Med en bra syntetolja ligger fimen kvar en stund, så 10 sek innan tryck uppnås betyder inte att motorn skär, men det är ju en bra indikation på att någonting håller på att ta slut ordentligt. Gjorde en gång en packningsrenovering på f.d. svärmors gamla Saab. Vid montering av bröstkåpan styrde inte oljepickup-röret i sitt säte. Startade den 3-4 gånger i 10-15 sek. och fyllde upp med olja från filterhållaren m.m. Den klarade sig åtminstone totalt en minut utan oljetryck. Lite tråkigt att tömma kylsystemet, ur med drivaxlar, wirar, länkage och elkopplingar o lyfta motorn igen och fixa felet. Men man lär så länge man lever. :) |
|
|
Anders-72: Ja...skära torde den inte göra, men kontentan av mitt svar är att "det inte är bra" att oljetryckslampan lyser längre än vad den brukar göra vid t.ex en kallstart. Slitaget förmodas öka oavsett vilken olja och vilka tillsatser du hällt i när oljetryckslampan inte slocknar "direkt"(och naturligtvis att det inte är ett givarfel etc.) som den då brukar göra i vanliga fall om man säger.. Men som ägare kanske man inte märker av slitaget under sin ägandetid ändå.. Varje kallstart sliter dock oavsett :) Mvh Janne. |
|
|
Jag har monterat av oljefiltret och kontrollerat de tre packningar jag kan se. Två små och sen den stora tätningsringen upptill. Alla verkar hela och OK. Jag torkade ur översta kanten av insidan av oljefilterbehållaren och insatsen och dess gängor likadant. Smörjde även på lite ny olja på den stora o-ringen. Utifall det var det som var boven i dramat. Imorgon bitti ska jag provstarta och se om det givit någon effekt. Vad kan annars vara på tok? Taskig oljepump? |
|
| Du lär ha en backventil i botten på oljefilter-huset, kan vara den som inte tätar tillräckligt bra. Ventilen är en fjäderbelastad historia, dess uppgift är att släppa ner oljan i tråget om trycket blir för högt. Att oljelampan lyser liiite längre (4-5 sek) om bilen har stått i en månad eller så är acceptabelt, men om man använder bilen typ var tredje dag så skall man inte märka att lampan lyser längre... | |
|
Den lyser 2-3 sekunder kanske. När den stått en längre stund. Ibland inbillar jag mig att det påverkar om den står i lutning eller ej. Jag tror jag dragit åt oljefilterinsatsen tillräckligt för att den ska vara tät. Har dock ingen momentnyckel. Det kanske är backventilen som spökar eller givaren. Tyvärr blev det alltså ingen förbättring trots min åtgärd. Lite ledsamt att se den röda lampan vid varje start... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.