AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.208

varför lyser röda oljetryckslampan några sekunder vid start?

Sida 1 av 2
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Började för någon vecka sedan. Vid start av bilen lyser den röda oljetryckslampan några som det upplevs långa sekunder. Sedan slocknar den och lyser inte förrän man startar bilen på nytt. När jag hade bilen garagerad i ett dygn och sedan startade den lyste inte lampan, mer än ögonblicket då man sätter på tändningen. Kör man en sträcka, stannar den, och startar den strax igen lyser lampan inte. Men får den stå ca 5 minuter så lyser den ett par sekunder vid start.

Vad kan vara fel? Dåligt oljetryck eller taskig givare? Undrar väl mest om det kan vara skadligt för motorn.

Tacksam för alla tips.

Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vilken modell/motor rör det sig som?
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Har du "dragit upp oljestickan"?

Detta "fenomen" sker på de flesta motorer som kräver smörjning.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Sorry glömde skriva vad det är för bil: E39, 523i, -97

Onestorm: Hur menar du då?
Kan vara igensatt smörjoljefilter.

1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Oljefiltret är bytt för några hundra mil sedan så borde vara ok. Om det är samma sak som smörjoljefilter.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej! Om packningarna/o-ringarna hamnat fel vid byte av oljefiltret så kan detta hända. Demontera filtret och kontrollera så att allt är helt, och sitter på plats.

Mvh H
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack för tips! Fortsätter det så här även när det är lite varmarna om dagarna så ser jag över det här.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Detta är inget som "lagar" sig med stigande temperatur. Är lika bra att ta ur filtret och kontrollera o-ringarna så snart som möjligt.

Mvh H
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Vid start efter ett dygns garagering i varmgarage varnade inte lampan. Annars har den varnat både före och efter vid varje kallstart.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Vad har du för olja? Det kan hända att den är lite väl tjock och trög när den är kall så oljepumpen får svårt att få upp trycket direkt. Eller så börjar kanske oljepumpen bli dålig?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Jag fasar över dålig oljepump. :) Kör med Biltemas helsyntetolja, 5W30? Minns inte vad den heter, men den variant som är godkänd för bilen i alla fall. Tror inte den är speciellt tjock. Direkt efter oljebytet och en tid efter var allt ok.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
På äldre bilar med M30 motor är detta en klassiker, då är det backventilen i oljefilterhuset som börjat strula. Den kan då ganska lätt petas ur, justeras till och återmonteras med några körnslag i godset runt så den sitter igen.

Detta låter som precis samma fel men troligen får man byta halva motorn på en modernare plastmotor ;) Men du kan ju ha tur att det bara är en dåliga o-ring som tidigare skribent skrev. Hur som, se till att fixa det för motorn tar stryk av att gå utan tryck från start.

//Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
13.407
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det verkar precis som Håkan Hsson och 944_Driver säger att oljan rinner ut från oljefilterbehållaren och då tar det lite tid att fylla upp det igen och få oljetryck.

5W30 är ok. Det är första siffran som anger hur tjock oljan är vid låga temperaturer. Finns ju 0W30 annars som kan vara bra om det är riktigt kallt där man bor. En tanke jag hade var att oljan kunde vara extra trögflytande om den inte bytts på länge och man har kört enbart korta sträckor när det är kallt - då kan det vara lite mer vatten i oljan än normalt eftersom denna inte förångas eftersom oljans temperatur aldrig kommer över 100 grader Celsius någon längre stund. Men det passar inte riktigt in på din felbeskrivning och det verkar som du bytte olja för inte så länge sedan.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack för ytterligare tips. Det låter som logiska förklaringar. Fast eftersom lampan inte lyste efter garageringen låter det inte logiskt att det är det felet. Jag ska pröva idag att starta den, sen stänga av den några sekunder och sen starta den igen. Ska även pröva garagering igen. Det kanske bara är givaren som strular?
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Har du provat det enklaste först?

Dra upp oljestickan och kolla hur mycket nivån ligger på.
Är den för låg tar det ju en stund innan oljetrycket byggs upp så lampan slocknar.

Jag skulle börja med det och sedan gräva djupare i problemet.

Felet Håkan Hsson beskriver har jag på min bil.
Oljefilterbehållaren dräglar olja mer eller mindre, men det fixar jag när jag ändå ska byta olja och oljefilter. Byter o-ringar alltså.

Hoppas det löser sig.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det låter som det är felet Håkan beskriver. Oljenivån har inget att göra med trycket. Så länge oljan når oljesilen på pickupen får pumpen olja.
On
205
Onestorm
540iA Touring -01
525i -92
Nänä, så om man har för lite olja i motorn tar det alltså inte längre tid att bygga upp trycket?

Vad vet jag som byggde trimpannkakor till bubblor när jag var yngre...
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack för nya svar! Oljenivån är kollad sedan tidigare och ligger strax under över markering, så den är OK. Idag har jag prövat start efter 2 timmars stillestånd, då lös ej lampan. Fast efter 5 timmars stillestånd lös den. Skulle kunna vara packningen i så fall om jag dragit åt filtret för hårt. För den bör sitta rätt och jag oljade in den innan jag förde på den.
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
O-ringarna som menas är nr 5 i bild: Länk

Tips: Ta loss filtret och kontrollera så att allt är helt, och sitter som det skall.

/H
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oljan rinner inte ur oljepickupen vid varje stopp, därför är det ingen tidsskillnad innan trycket byggs upp beroende på nivå då systemet är fyllt konstant om de packningar som Håkan nämner är intakta. Hur påkostat det var med backventiler o.s.v. på Adolfs mobila gaskammare vet jag inte, men de liknar föga en BMW-motor ändå ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.