AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.937

Leveranstider nya sommardäck (RFT) Michelin

Sida 2 av 2
E36: vilken däckfirma är det?

Robert J: fånigt eller ej så är det knappast orimligt att däck med olika stommar (RFT har klart rigidare) ger olika egenskaper. Till hur stor del detta påverkar IRL är fritt till var och en att bedöma, dock föredrar jag att ha samma typ av däck runt om eftersom det är denna set-up bilen är anpassad för.

Jag har inte upplevt de senare versionerna av RFT som lika spårkänsliga som de första generationerna, men detta beror i sin tur på en rad olika faktorer som ger olika upplevelser.
E3
1.828
E36
USA bilar
Länk
E36: Det är du som driver/äger den däckfirman antar jag?
E3
1.828
E36
USA bilar
Chris: Nej men har blivit väl bekant med han som äger den. Jag är och har varit i branschen i många år, men numer med betydligt "större" arbetsuppgifter än verkstadsnivå

Märkligt förresten, man svarar på en fråga och plötsligt äger man företaget. Isåfall är det många här som har ägarintressen i Däckonline, Mekonomen, Schmiedmann m.fl

Kanske någon admin kan radera mitt inlägg med länken till företaget som har däck? Plz
st
3.456
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tänkte informera om att min lokala däcksverkstad har införskaffat en ny däcksmaskin som både monterar och demonterar utan däcksjärn. Maskinen har armar som beröringsfritt driver gummit förbi kanten då maskinen snurrar. Perfekt resultat utan ett enda märke på fälgen!

Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Men med luft i hjulen är det belastningsindex som avgör hur styva sidorna är och det är samma med eller utan RFT egenskaper. Att bilen skulle vara anpassad för enbart RFT är jag tveksam till då det inte är något de är typade med och angivet i typgodkännandet. Dessutom säljer BMW originalhjul till E9x med däck utan RFT. Enda på bilen som är anpassat för RFT är att du inte har plats för något reservhjul.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Att bilen klarar både RFT och vanliga däck är det väl ingen som ifrågasätter det var väl att köra med en mixad uppsättning som Kristoffer var tveksam till.

___
//Ulf
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Finns inget i typgodkännandet eller trafikförordningen som säger att inte få blanda, inte ens på axlarna.
E36: Anledningen till att jag frågar är att du alltid hänvisar till aktuella priser enligt listan hos just den däckverkstaden oavsett tid på dygnet och veckodag. Det finns ju ingen prislista på hemsidan, vilket får mig att tro att du på något sätt är involverad i den.
Sådär, fixat och beställt via min lokala gummigubbe! Leverens om en vecka till närapå samma pris som däckonline. För er som söker 255-35-18 PS2 RFT så är de slut hos generalagenten men det finns alltså firmor som kan leverera trots allt.

Precis som Ulf menar har jag aldrig ifrågasatt att byta helt till icke-RFT runt om men efter de rekomendationer jag fått väljer jag att vara konsekvent, när dessutom de går att få tag på.
E3
1.828
E36
USA bilar
Chris: Hört talas om mail? Man kan maila företaget och få svar, oavsett dag. Testat ringa? Man får svar, oavsett dag
För övrigt är det oerhört sällan jag nämner företaget vid namn, detta gjordes denna gång på en direkt fråga.

Kristoffer: Precis som jag sa, fast på annat håll då
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.