|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Det är dags för mig att byta till nya bakdäck (255-35-18), de främre har 5mm kvar. Har i dagsläget Michelin PS2 RFT 18-tums och blev överraskad när den lokala däckverkstaden inte kan garantera leverans denna säsong, tydligen är det värsta rushen hos Michelin just nu på just RFTdäck. Har kollat med Däckonline Malmö men de kunde inte heller ge något direkt leveransdatum. Likaså Alven-Ingvarsson. Någon som kan tipsa om däckhandlare som har PS2 RFT inne? Alternativet är att köpa 4 nya däck (ej RFT) men det blir ca 4000kr dyrare än att bara köpa bakdäcken. Så innan jag gör det vill jag gärna kolla alternativen... :-) Tacksam för svar. | |
Roffa1 |
Sälj istället dina befintliga hjul på blocket, sedan köper du allt helt nytt, detta brukar bli betydligt billigare samt smidigare i och med att du slipper fula bändmärken på fälgen när däcken skall moteras av och på. Såg att "någon" annonserade ut nästan nya E90 hjul hos Powerbörsen till vrakriset 14,900:- |
|
Du skulle beställt bakdäcken genom BMW när de erbjöd 20% rabatt i början av december. Roffa1: Bändmärken? De befintliga däcken har ju krängts på fälgarna en gång i tiden utan märken. Jag ser inte detta som ett problem för anlitar man några som vet vad de gör blir det inga märken. |
|
| Eftersom jag har M-paketet vill jag helst behålla mina MKII fälgar. 7000kr för ett par bakdäck eller ett helt nytt kit för 25kkr...nja det blir kanske att överväga lämna RFT. | |
Roffa1 |
Chris: Kränga på däcken brukar ej vara något större problem, men när däckmojen skall kränga av däcken så brukar det ofta stöta på patrull, detta eftersom däckjärn då måste användas för att pressa upp däckkanten mot fälgen så att däcket sedan kan kavlas av. Jag har genom åren besökt ca 30-40 styck olika däckmojar och ingen av dessa har hitintills lyckats med att kränga av däck utan att skada fälgen på ett eller annat sätt. Så just därför har jag slutat med att köpa nya däck, istället så säljer jag det gamla när det är halvslitet och köper helt nytt. |
Roffa1 |
Kristoffer_L: Du får lätt ut 9.500 för dina beggade M-hjul på Blocket. Sedan handlar det bara om hur mkt du vill betala i mellanskillnad för att få helt nytt;-) Köper du de nya kompletta M-hjulen direkt från Tyskland så kan det nog nästan gå jämt upp. Vill minnas att en komplett sats med dina 18" 193M-fälgar inkl däck kostar ca 10-14k. (priserna varierar från vecka till vecka) Länk |
Roffa1 |
Jag kan varmt rekommendera denna säljaren Waldemar Mathey, han levererar enbart BMW originalhjul. Likaså mkt trevlig att ha att göra med. Mailar du till honom utanför e-bay så fixar han ett betydligt bättre pris åt dig. Sist jag beställde hjul så fick jag honom att bjussa på hela fraktkostnaden. Länk |
| Om alla däckverkstäder förstör fälgen när de ska kränga av däcket, då skulle det knappast finnas några däckverkstäder kvar efter som de får ersätta skadan, eller? | |
Roffa1 |
Urma: Förstöra är kanske att ta i en smula. snarare kosmetisk defekt. Jag har då aldrig fått någon ersättning när de bänder med däckjärnet så att lacken lossnar, det går ju ej heller att göra på annat sätt. |
|
Roffa, självklart kan man denmontera och montera däcket utan skador på fälgen Använder man däckjärn lägge rman helt enkelt en gummibit mellan fälg och järn, annars finns det bra maskiner som man kör helt utan däckjärn, exempelvis Quadrigan |
|
| Varför köper du inte bara 2st som inte är RFT? Finns inga lagar som säger att du måste ha RFT runt om. | |
Roffa1 |
Vilken intressant utmaning, då gäller det nog att hålla ordentligt i ratten;-) |
Roffa1 |
Hittade annars en komplett sats med M193 till fyndpris: Länk |
| Roffa1, vänd dig till pitstop.se i kista-sthlm och du skall se att han kränger av däck UTAN att skada fälgarna! | |
| obs. m6 fälgarna i 19" ligger på 8500:- (replica) med kvitto etc. | |
| Har aldrig ens tänkt tanken att man kan köpa däck på BMW. Kan man köpa bara däcken, vem lägger på dom? Pris? | |
Roffa1 |
Chansade med att annonsera ut mina 18" orig hjul på Blocket idag Söndag, redan efter 25 min vart de sålda, fick in totalt 12 st svar med olika intresserade köpare. Vilket drag det verkar vara efter fräscha BMW orig hjul;-) Sålde dem nog lite för billigt 13.900:- |
| Robert J: Både BMW samt två oberoende däckverkstäder avrådde mig starkt från detta eftersom det påverkar både körstabilitet och väghållning negativt. | |
| Det är ingen nyhet att BMW säljer däck men med tanke på den begränsade mängd lösa däck de har på lager gör du knappast ditt livs affär jämfört med däckonline eller den lokala däckverkstaden. Det som ibland kan vara intressant är i så fall att köpa kompletta hjulsatser när dessa är på kampanj. | |
|
255/35-18Y PS2 RFT 3405:- i dagsläget max 2 veckors levtid´ Detta hos den lokala däckfirman ;-) |
|
|
Att det skulle påverka körstabilitet och väghållning att ha RFt på en axel och vanliga på den andra var det fånigaste jag någonsin hört! Det enda som man kan säga om det resonemanget är att RFT däcken har klart sämre egenskaper än de som inte är RFT. Med det resonemanget så skulle det helt klart vara förbjudet att ha vinterdäck som inte är RFT på en bil som skeppats med RFT-sommar. Jag hade RFT fram på 535an en sommar och vanliga bak. Enda man märkte var att den gick mjukare bak och spårade fortfarande friskt fram. Med vanliga runt om gick den som en bil igen! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.