|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Grodan: Har läst tråden men kan inte se vad denna stöld har att göra med att dölja regnumret vid försäljning. Men du har övertygat mig, jag skall genast ut och skruva av båda regskyltarna på bilen så ingen kan spåra mig. Därmed borde bilen vara safe. Äntligen kan jag säga upp alla dyra stöldförsäkringar och sova gott på natten! :-) |
|
|
Om någon vill stjäla en 325a så är det ju bara att ringa till Transportstyrelsen och fråga vart det finns ett par stycken. De svarar tyvärr rakt av på en sådan fråga. Man behöver inte ens gå omvägen via Blocket. I länken med extrabilderna är bilderna tydligt medvetet dolda, det var dessa jag reagerade på, inte den första i lite sned vinkel. Länk ------- //Lövet |
|
|
Jag blir ofta också tveksam till personer som döljer regnummret och ofta är det ju för att göra det svårare för folk att kolla historiken innan man åker och kollar på bilen eller att man har mängder med annonser inne men inte vill att detta ska synas officiellt. Det fallet jag kan se med stöldrisk är väl främst om man har något ovanligt men stöldbegärligt tillbehör. Dock blir det ju svårt att vara anonym i längden. Dels måste man ha ett oregistrerat kontantkortsnummer för annanrs skiter det sig i alla fall. Och sen måste man ju välja ut de tilltänkta köparna som man bestämmer träff med omsorgsfullt. |
|
| Förstår inte riktigt problemet. Är man seriöst intresserad av bilen är det väl bara att maila eller ringa och fråga efter regnr om det inte finns i annonsen? | |
|
simon_en// Du har lite fel angående blocket eftersom man kan som säljare välja en tjänst där säljaren egentligen inte ens behöver ha med sitt telenr med i annonsen. Man kan i stället välja blockets teletjänst där alla spekulanter kan ringa ett nummer som man blir utdelad av blocket och sedan kopplas samtalen till säljarens nummer. Och den tjänsten är till för att minska oväntade besök av ligister som vill åt folks bilar/reservdelar/utrustning/motor etc. Hade det varit 80 talet hade jag köpt resonemanget med att visa reg.nur i annons, men det är 2011 och Sverige är inte samma Sverige som 1987 eller 1978. Risken är större nu att nån anlitar smptjuvar för att komma just åt din motor, eller dina airbag, xenon läderklädsel etc. I övrigt kan diskussionen följas här som jag hittade via autopower googlande. :) Länk |
|
|
Grodan: Simon_en menar en annan sak. Blocket gör en koll med regnumret för att plocka in extrauppgifter samt placera bilen i rätt märke/modell fack i sin linkshelf, inte telefonnumret. Ni pratar om olika saker. Tjänsten tillfälligt nummer ger också lite andra funktioner än att bara vara anonym, exempelvis slås numret av mellan 23-07: Länk ------- //Lövet |
|
|
Visst behöver man inte ens ha med sitt telefonnummer i blocketannonser, har aldrig hävdat något annat. Faktum kvarstår att man som potentiell köpare inte kan kolla upp historiken innan utan regnummer. Visst kan det vara surt att få bilen stulen, men iallafall jag har stöldförsäkring på bägge mina bilar och förstår inte oron över det. Dock är det naturligtvis upp till var och en hur tillmötesgående man vill vara mot köpare. Kan köpa resonemanget om man har en Ferrari, men en 325 05:a hittas enkelt på en stormarknadsparkering eller om man går runt i tätbebyggt område. Visst är Sverige annorlunda nu är på 80talet. Dock har jag aldrig sett några 'bevis för att det skulle vara mer riskabelt nu att sätta ut regnr än nu. |
|
|
simon_en// Det hör mer till vanligheterna att vanliga svenssons bilar stjäls (BMW, Audi, Volvo, Saab, Skoda, Toyota, Mazda...) årligen än Ferrari. :) |
|
|
andreas_lofgren// Precis, blocket erbjuder tjänsten och det går att använda sig av tjänsten även för att annonsera ut sin bil. Simon_en// Jag ger alltid ut reg.nr till blocket för att de ska lätt kunna få ut fakta om bilen via carfax, men i samma steg kan man välja om man vill att reg.nr ska synas i annonsen eller inte. |
|
|
Grodan, precis min poäng, de vanliga bilarna är så tillgängliga att oroa sig för att just ens egen stjäls pga annonsering är ej relevant. Med det resonemanget ska man ta av skyltarna i trafik. |
|
|
Kristoffer_L// Att jag länkade till det tråden beror på att du skrev tidigare att en 325-06 är inget unikt entusiastfordon, visst men som bekant, tjuven har inte gräns. Stjäl de en 325 diesel från 05 då kan de även stjäla en 325 från 06. simon_en// Ja, det hade jag gjort, men nu går det inte annars hade jag fått farbror blå på mig. :) Skämt åsido en bil kan studeras nogrannare av fler i en annons än på gatan. |
|
|
jag har sålt mina bilar utan regnr men skrivit att REGnr lämnas vid kontakt. inte dessförinnan. har aldrig vart problem och sista bilen såldes osedd till en privatperson som är idag ännu nöjd med bilen (volvo s60) |
|
|
Jag visar eller döljer mitt reg.nr beroende på vilken målgrupp bilen ifråga attraherar. Jag vill inleda via mail och därmed slippa massan som ger skambud på telefon. Skambudarna orkar oftast inte maila och skambud på mail stör mindre. Är man seriöst intresserad av min bil så tar man sig tid att få iväg ett mail och är det seriöst så får man reg.nr och tel.nr för vidare diskussioner. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.