AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.556

Vad tycker ni om dagens biltidningar?

Sida 2 av 2
Jag har slutat köpa biltidningar eftersom halva tidningen består oftast av reklam och där emellan några reportage som är allt mindre intressanta.

Kul tråd att läsa - och intressant att se vad som uppskattas i allmänhet.
Själv imponeras jag av CAR och deras sätt att göra vad som helst intressant, av Octane för att de lyckas samla ihop fantastiska bilar och plåta dem på ett makalöst sätt, av Racecar Engineering för att den är ingenjörsnördigt intressant - och av lite av varje, faktiskt. Av de svenska är Klassiker en favorit, inte minst för att Claes Johansson har en oändligt känslig näsa för att sniffa fram de allra märkligaste fenomen - och sedan skriva storslagna texter om dem.

Mvh,
Daniel Östlund
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Kraniel>
Ha, ha, jag trodde du gillade Automobil ;)
Måste vara kul att läsa tråden när du får beröm!
Håller med om att Klassiker är en höjdare, dock var det ett tag sedan jag läste den men jag den men kanske får den följa med mig hem efter nästa besök hos den lokala ICA-handlaren.

Det känns generellt som att reportagen går mer mot flashiga bilder och mindre krut på underhållande läsning (beror iofs på vilka preferenser man har). Jag kanske börjar bli gammal? :-)

Daniel: Kul att du också hänger här ibland och att du uppmärksammat tråden, det var verkligen en positiv överraskning. Jag ser fram emot nästa nummer!
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
joony: Vad gäller alla biltidningar man inhandlat så har jag aldrig slängt någon efter läsning, inte ens Teknikens värld. De hamnar i lådor på vinden, i några travar i en racklig bokhylla på övervåningen. Sängbordet upptas naturligtvis av en "best of" samling av diverse biltidningar, mest Automobil och Bilsport men även några nummer av Banzai då jag även när en fetish för japansk plåt.
Kraniel: Tack för artiklar och krönikor i Automobil, begreppet pre-scratched är inlemmat i min vokabulär för evigt.
Mmm jo, jag gillar Automobil. Också. Men det vågar jag väl inte skriva? Och visst är det kul att läsa att man gjort någonting som uppskattas, samtidigt är det tankeväckande att många uppskattade tidningen mer för några år sedan – någonting att ta fasta på.
Begreppet pre-scratched, förresten, myntades faktiskt av en M3 CSL-ägare som berättade om ett (betydligt blygsammare) nyförvärv i vagnparken.

Mvh,
Daniel Östlund
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
"Automobil" läste jag väldigt intensivt mellan 1987-1997 (ungefär) sedan hände något och mitt intresse för den försvann. Sedan några år tillbaka tycker däremot jag att den har hittat en stil och ett innehåll som passar mig väldigt bra.

"Klassiker" har jag också läst stadigt i några år sedan jag tog över min morfars SAAB 99 1970. Då fick jag även ett mer allmänt intresse för gamla fordon.

"AMS" har jag tröttnat på totalt. T ex skrev de i somras om den kommande 3-serien. Sedan kom ett nummer i höstas med en första sida som skvallrade om att även det numret hade uppgifter på den nya 3-serien. Vad besviken jag blev när jag upptäckte att det var samma uppgifter som i tidigare nummer. Inte nog med det utan texten var i princip plankad från det tidigare numret.

"Teknikens Värld" och "Vi bilägare" går mig oftast helt förbi.

Sedan läser jag en del engelska tidningar beroende på vilka jag kommer åt.

Tidningar jag saknar är "Fast Lane" och "Bil & Co". "Fast Lane" var väldigt underhållande med mycket bra bilder. De formulerade sig på ett roligt sätt i sina texter. Bl a har jag lånat min signatur (BMW six appeal) från ett test med E28 M5. "Bil & Co" fanns väl inte så länge men hade även den väldigt bra bilder till skillnad från de flesta biltidningar på den tiden.

"BMW six appeal"
Till Daniel Östlund > Jag är en av dem som föll pladask för "nya" Automobil som kom för 5-6 år sedan och där jag tror att första numret innehöll ett väldigt omfattande och intressant test av M5 e60. Även om efterföljande "A-test" inte var lika omfattande så var de under några års tid väldigt mycket intressanta fakta i testen men artiklarna innehöll också beskrivningar om rent kör- och upplevelsemässiga intryck. Det var just denna kombination som tilltalade mig.

Ta fram valfritt test ur en 3-4 år gammal tidning och jämför sen med det senaste A-testet av Audi Rs5. Skillnaden är avgrundslik. I artikeln om Rs5 finns inte mer än totalt en sidas löpande text, därefter testfakta på 2 sidor i snygg grafik men med rätt magert innehåll. Du läser igenom hela artikeln, inklusive testfakta, på max 7-8 min.

Till exempel; En av slutsatserna i artikeln är att Rs5an har märkligt vald utväxling men det går inte hitta några uppgifter om vilken utväxling Rs5 har och var växlingspunkterna ligger. Sammantaget känns det som att betydligt mindre energi och tid läggs ner på testerna och artiklarna i Automobil idag jämfört med för några år sedan. Klassiker-reportagen är dock fortfarande läsvärda och håller hög klass.

T5 -05
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sota M, spot on! Kan bara hålla med, en bil som Audi RS5 är väl perfekt för er att plocka ner i molekyler.

Det är ju när ni testar bilar som Mercedes CL500 som nån sida text och några schyssta bilder räcker.

Sen gillar jag de olika "resorna" ni gör. Det exempel jag som direkt kommer till mig är när två reportrar skulle köra igenom femton europeiska länder med en BMW 635d, på ett dygn.

Ett sånt reportage är samlar en stor del av mitt bilintresse. Det får in resdelen (gärna i mer exotisk miljö), en fräck bil (behöver inte vara nysläppt men resan blir mer intressant med en M3 istället för Audi A3) och tillsammans med lite välskriven text blir det perfekt. (Dessutom riktigt roligt som journalist att göra dessa resor)

Lite som top gear's big trips. De är inte 100 % fokus på bilarna men de är en avgörande del ändå.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har prenumererat på Teknikens Värld sedan 1976 och det beror väl en hel del på gammal vana då jag får den i julklapp varje år av min far. Gillar tidningen även om den under vissa perioder hållt lite lägre kvalitet. Har under perioder hoppat på olika erbjudanden från t ex Bilsport och Automobil och det är ju båda två läsvärda tidningar men något förlängning av provprenumerationerna blev det inte.

Min far prenumererar på ViBilägare samt att han får Motormännens tidning så dessa får jag en kasse med då och då. Båda två gansksa trista men innehåller en del nyttig konsumentupplysning.

Jag sparade länge mina TV i lådor på vinden och det blev många lådor till slut. För en två år sedan så satte jag in en säljesannons men då det var noll intresse så slängdes en stor del. Sparade ett 50-tal tidningar med instressanta artiklar...

___
//Ulf
jo
75
joony
Porsche Turbo -03
800cc Suzuki Mc -96
Inhandlade idag första numret av nya tidningen "Vinatage". Mycket bra!
Stort tack för feedback! Det är någonting vi ofta saknar, att veta vad läsarna verkligen tycker om det vi gör, vad som uppskattas och vad som inte gör det. Mer sånt! Gärna till vår egen brevsida också, post at automobil punkt se.

Mvh,
Daniel Östlund
Dr
296
Dr Bilfåne
Varierar ständigt.
Jag tycker AMS biltester är omogna och förutsägbara. De är mer reportage än tester då de innehåller en massa subjektivt, ofta juvenilt tyckande. EQ-konceptet var nog lågvattenmärket.
De kan dilla om styrkänsla (vilket man ändå märker själv när man provkör) och vikta det högt samtidigt som de helt missar att bilen saknar viktiga säkerhetsdetaljer, att rostskyddet är kaazzz eller att effekten är lägre/högre än uppgiven. Inte mycket till konsumentupplysning på det hela taget.
Deras andra tester (strålkastarlampor, däck etc.) brukar vara bra dock. Då har de lättare att hålla sig till objektiva fakta.
Och apropå objektivitet känns deras förhållande till BMW lite småunket. Rabatt på prenumeration om man är med i BMW-klubben etc...

De skriver ofta som krattor också, men är numera tyvärr i gott sällskap här. TV's skribenter var suveräna här tidigare men de har dalat duktigt på senare år. Jag håller dock TV främst ändå. (ViB och M är torftiga men helt klart sansade och förnuftiga.)

-------------------
//Dr Bilfåne
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Den enda tidning jag köper lösnummer av är Automobil. Tveksamt om det blir en prenumeration igen, som många sagt tidigare, för en fem år sedan var den ännu bättre!

För att få en chans att kasta frugans tidningar måste jag också kasta mina biltidningar, därför skulle jag hemskt gärna vilja ha en digital Automobil som man kunde spara för all framtid, det vore något det och skulle resultera i en prenumeration direkt!

//Stenback
Stenback: Automobil liksom AMS och VB finns att köpa digitalt via qiozk-appen.
Slutade läsa AMS för 10 år sen. Pubertal och intetsägande tidning. Deras tester är tunnsådda och ger väldigt lite information.

Teknikens Värld har ryckt upp sig och gör en riktigt bra tidning igen. Deras tester är utan motsvarighet i Sverige (ViB:s långtester är också bra). Teknikens Värld är den enda jag prenumererar på numera.

Eftersom jag gillar gammelbilar så har jag köpt både TV:s Klassiska Bilar och AMS Vintage. Där är det inget snack om saken. Klassiska Bilar kör över Vintage. Vintage känns som dom slängt ihop på 2 timmar bara för att göra en konkurrerande tidning till Klassiska Bilar. Riktigt läsvärda artiklar i Klassiska Bilar. Underbara vinklar både i text och bilder.

Såg också att Teknikens Värld kommit med en ny bok som heter Stora guiden om Volvo. Har inte läst den än men ska köpa den. Snyggt omslag iaf och roligt med text o bild om ett märkes alla bilmodeller nånsin.
Tror Stora guiden om Saab kommer snart och jag skulle tro att Stora guiden om BMW ligger på lut hos Teknikens Värld. Då blir det köpa.
Länk
TV:s Klassiska Bilar känns som en blåkopia på Klassiker, fast utan kärleken till bilar som finns i Klassiker. Klassiska Bilar kan man bläddra igenom på några minuter, Klassiker läses på en helkväll.
Bläddrar i TV hos däckhandlarn eller någon gång när jag faller för frestelsen i ett 59kr:s erbjudande, dock inte alls samma tidning som på nittiotalet eller tidigare. Konstiga däcktester där de inte visar mätdata eller ignorerar blankis, okritiska till allt som Trafik/Vägverket och politiker får för sig när det gäller hastighetskameror, trängselavgifter och dubbdäck. Inget eget kritiskt tänkande utan bara ett upprepande av pressreleaser. Frodin passade bättre på Frida än på TV. Blir bara arg när jag läser TV...
När det gäller fakta läser jag Vi Bilägare, Automobil för roligare bilar och Klassiker för att det bara är roligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.