AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.557

Vad tycker ni om dagens biltidningar?

Sida 1 av 2
Jag prenumererar förnärvarande på Automobil, AM&S och Teknikens Värld och jag är ganska förbluffad över skillnaden mellan de olika skribenterna när samma bilar testas.

Daniel Östlund är i mitt tycke en fantastiskt duktig motorjournalist som besitter helt klart den vassaste pennan inom svensk motorjournalistik just nu. Det är både intressant och roligt att läsa hans skrifter, om det så handlar om racinghistoria eller vanliga biltester. Calle Carlquist är också en fantastisk duktig skribent, detta är i mitt tycke en otroligt kompetent duo inom motorjournalistik just nu.

Men vad har egentligen hänt med AM&S? Tidigare en av de bästa, ofta snygg layout och bilder men huga vad torrt skrivna många av testerna är. Och krönikören på slutet verkar främst ha ett starkt behov att förmedla sin statustörstande lyxångest i form av irreversibelt ordbajseri, vad har han där att göra? Hoppas AM&S tar sig i kragen och får till vassare pennor på redaktionen...

Däremot tycker jag Teknikens Värld har bättrat sig rejält. Visst finns det lite torftiga konsumentfokuset kvar men de finns några riktigt duktiga journalister bakom artiklarna de publicerar, vilket ofta gör dem till ett nöje att läsa.

Vad tycker ni andra på forumet? Vore kul att höra era åsikter!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
AM&S är den biltidning jag prenumererar på så det andra har jag inte mycket att säga om.
Teknikens Värld läste jag dock ett tag men den är bara föör seg för mig...

Håller med dig om att det är stor skillnad mellan de olika skribenterna, men din nedklankning på "krönikören i slutet" Fredrik Huldt håller jag inte med dig om. Visst de är väl händer väl att krönikan inte är helt klockren alltid men många gånger är den det. Sen gillar jag skarpt hans provkörningar och språket han använder i sina texter. Sen att han verkligen kan sin sak med att köra gör ju de hela så mycket bättre.
Ja menar hur många svenska journalister har pratat till sig att få köra en F1 bil...

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag prenumrerade länge på TV, men slutade någon gång i början av 2000-talet när tidningen i mitt tycke gick ner sig totalt, och de flesta kända namn inom motorjournalistiken försvann till konkurrener. Sedan dess har jag knappt tittat i ett enda nummer, men det lilla jag har sett har känts enormt sossigt och tråkigt.

Angående AMS håller jag med TS, vad har hänt? Jag prenumererade i ca 10 år men vid årsskiftet när betalningsavin kom beslutade jag mig för att avsluta, och det var på vippen att jag gjorde det redan året innan.
Jag tyckte de tidigare var riktigt vassa med snygg layout och välskrivna texter, men kvaliteten har tyvärr sjunkit kraftigt de senaste åren.

Det började irritera mig redan för några år sen när miljönojan tog överhanden över snart sagt alla artiklar, men sista 2 åren har knappt varit läsvärda alls.
Gunnar Dackevall sålde väl av hela verksamheten till Egmontförlaget för en tid sedan, och det var kanske i samband med att han släppte sitt engagemang som kvaliteten sjönk?

Automobil har jag egentligen aldrig bekantat mig med.

Just nu köper jag mest strönummer av tyska AMS för att hålla mig uppdaterad och Motorklassiks specialmagasin för 70- och 80-tals bilar Youngtimer vill jag inte missa något nummer av, kommer dock bara 4 per år

BMW CS #5139
Att krönikören i slutet är duktig på att köra bil och har fått äran att köra F1 är en sak, innebär inte detsamma som att man är en duglig journalist och kan förmedla en pricksäker krönika. Bara för att man är duktig jägare och fått skjuta med en 40mm Gatling gun betyder det långt ifrån att man per automatik är en duglig kock...

Kul att åsikterna går isär i alla fall :-)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Läser framförallt AMS och Klassiker. AMS för att de samlat ett bra gäng som skriver, det samma har Klassiker gjort plus att det är befriande att slippa läsa om bara det senaste. Lämnade Teknikens värld för ett 10-tal år sedan, möjligt att de ryckt upp sig. En köpvärd tidning för vardagsbilisten tycker jag Vi Bilägare är, den åker med från tidningshyllan.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tycker Automobil var en ren fröjd att läsa efter deras förändring runt 2005. Men för ca ett år sedan tappade jag intresset. Jag tyckte började testa allt mindre intressanta bilar och de förminskade även reportage om de som var det.

Jag instämmer med Grelle ovan! Jag undrar vad det var som hände??? Jag plockade fram några gamla Automobil-tidningar från 06-07 och fastän jag redan läst dem några gånger så var det fortfarande intressant att läsa dem. Artiklarna från den tiden var genomarbetade, innehöll både känslomässiga bedömningar och rent tekniknörderi. Men nu är det inte annat än bara tomt innehåll och jag har slutat köpa den.

Mina kommentarer:
Teknikens Värld - massor med artiklar men väldigt tunt innehåll. Jag prenumerar f.n. på TV men ska säga upp den. Jag läser igenom tidningen på 25 min och sen är den inte intressant att läsa.

Automobil - ungefär samma som TV. Väldigt tunna reportage och inget intressant innehåll. Många artiklar som de "lånar" från sin tyska modertidning, eller i vart fall så lånar de innehållet och test-fakta och slänger sen på lite egna bilder på bilar med svenska reg-nr.

Summa summarum: Generellt sett väldigt låg kvalitet och jag kan nästan lika gärna läsa tillverkarnas egna säljbroschyrer. Kvälls- och dagstidningarnas motorbilagor ger ungefär lika matnyttig information.

T5 -05
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag tycker Bilsport ger förbannat mycket om man jämför med andra.
Mycket hobbybyggen visst, men även en hel del med nyheter, provkörningar av nya bilar (som alltid är väldigt bra ihopskrivet) och välarbetade reportage. Dom går för det mesta på djupet med sina reportage och tar upp sådant som är intressant att läsa om, och kanske rent av ha nytta av.
Vidare är hobbybilsreportagen ganska roliga att läsa. Det blir mer som en berättelse och kräver inte så mycket ansträngning av mig som läsare.
Bilsport får min röst=)

Oftast är det ändå AMS som slinker ner i kundvagnen mest av gammal vana men Oj vad dom tappat dom senaste åren! Mer och mer tyskvänliga också. Det är ofta en BMW,Mercedes eller Audi på framsidan tycker jag. Känns som dom testar samma bilar gång på gång på något sätt!
Övriga svenska motortidningar vet jag inte mycket om.
Bästa utländska är Land Rover Owner International.
SotaM: Du blandar inte ihop Automobil och AM&S? Automobil har mig veterligen ingen tysk modertidning.
Kristoffer_L >> Visst gör jag det! Ska stå AMS istället för Automobil. En edit-funktion på detta forumet hade inte skadat ;)

T5 -05
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Prenumererade länge på AMS men slutade med det för ungefär 2 år sedan. Insåg att jag läste slut tidningen på 10-15 minuter och aldrig sedan öppnade den igen. Dessutom har jag alltid stört mig på deras fotografier. Alltid korniga, fula och snedskurna.

Prenumererar nu på Automobil istället och tycker jag får betydligt mera läsning för pengarna. Tar också gärna fram dem efter några månader och läser igenom igen.

-------
//Lövet
AMS - Audi Motor & Sport. Nej tack! Dock är Huldt OK.

Däremot så köper jag Total BMW, Performance BMW och vissa andra högkvalitativa brittiska mags.

RBiH for life!
B2
178
B2L
E30 318 Cabrio -92
Alfa Romeo GTV 3,0
Jag köper Automobil och Bilsport regelbundet. Automobil är trevlig, dock var den nog snäppet bättre för några år sedan. Kalle Carlqvists krönikor är mycket underhållande. Bra med mycket "känlomässiga" aspekter blandat med mätresultat och tester i de oftast välskrivna artiklarna. En tidning jag spara varsamt då många gammla nummer plockas fram ibland.
Bilsport är definitivt en bättre tidning nu än tidigare men de obligatoriska artiklarna om epa-byggen och vissa taffliga stylingbyggen drar ner intrycket. Annars ganska bra blandning och ok form. Brukar även ta en provrenumeration av Teknikens värld med jämna mellanrum och har därigenom fått ett antal T.v.-pennor, en och annan kniv, ett par trådlösa hörlurar med inbyggd radio samt en kombinerad väckarklocka och väderstation, men aldrig ett nummer av tidningen som tilltalat mig. Dålig papperskvalitét, tråkig layout och sååå tråkiga artiklar. Lastutrymme i senaste tjänstebilsfordkombin och Kias förmånsvärde, nej tack.
Torsk som man är klickade jag just på en popuplänk på Aftonbladet och beställde 8 nummer av pensionärstidningen Vi Bilägare för 99:-..=) Annars tycker jag Teknikens Värld är hyfsad.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej,
jag prenumererar på brittiska CAR och anser att den är bäst i högen. Välskrivet, engagerat, roligt och personligt. Räcker i flera veckor. Automobil är nog den enda svenska tidningen av jämförbar klass, tar ett par dagar att ta sig igenom.

TV, AMS, ViB etc är alldeles för ojämna men jag tycker nog ändå att TV är sämst, de lyckas nästan aldrig förmedla känslan av att "jag kör bilen" när jag läser deras texter. Testerna är mycket ambitiösa men texten faller igenom, blir platt, ickeinformativ. Jag antar att det måste få ta tid att skriva en bra, engagerande text, som sätter läsaren främst och denna tid/pengar verkar inte finnas på TV. Det tar under en timme att konsumera en TV.

ViB däremot får ofta till en bra konsumentvinkel i all sin torrhet. Man får en bra känsla för bilarna de kör. Samma sak i viss mån för AMS som verkar tycka att det är roligt med bil.

/M

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Teknikens värld på 70-talet

Gillaknapp
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Brittiska TopGear är iaf. en tidning som jag gärna köper. Tjocka nummer som inte tar slut på 10 min. Sen är det alltid intressant att läsa vad Clarkson, Hamond och May skriver. Tidningen kostar väl en slant mer än våra svenska alternativ, men det merpriset är motiverat anser jag.

Tidningen CAR som någon nämnde längre upp i tråden, den tidningen fanns även tidigare i Sverige. Då var det min moster och morbror som drev den tidningen. Var alltid lika roligt att som liten grabb få åka med i de senaste och, på den tiden, häftigaste bilarna :)

Mvh/ Niclas
Teknikens Värld är bäst!

Mvh
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Vintage är en ny, frisk fläkt. Gillade premiärnumret skarpt.
jo
75
joony
Porsche Turbo -03
800cc Suzuki Mc -96
Den viktiga frågan återstår? (Ursäkta om tråden tar en annan vändning)
Vad gör ni med era gamla motortidningar? Samlar hemma lådvis, säljer, tar med till arbetet, ger bort, kastar? Blir ju en ansenlig summa om man räknar på hur mycket man lagt på motortidningar. Går ju aldrig få tillbaka samma summa. Värdet är väl lika med noll när man läst färdigt. Mina tar jag med till jobbet, året efter. Fast vissa nr sparar jag.
TopGear är en mycket underhållande tidning att läsa. Efter att ha läst någon av skribenternas alster i denna tidning ställer man sig frågan vad Huldt och Co. har bakom ett tangentbord att göra. Ut och bränn däck istället.

Teknikens Värld på 90 talet var ruggigt bra och höll hög klass. Dag Hogsten, Dackevall, Carlquist mfl gjorde varje provkörning till en läsvärd novell som höll att läsa om flera gånger.

Jag sparar de tidningar som har vissa underhållande tester och sådant som jag tror jag kan få glädje av senare i livet (Porsche 911 etc). Men dessvärre blir det mycket av dagens tidningar som går till miljöstationen. Och det är lite synd men beror dessvärre i mitt fall på den dåliga kvaliteten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.