|
Sida 8 av 8
|
|
|---|---|
|
Acey, vad är den stora problematiken gällande utsläpp i detta land, förutom transportsektorn? Livsmedel? __________ Mvh Grelle |
|
|
Visst är de väl sant att de måste höjas så pass mycket för att de ska svida ordentligt hos folk och man väljer att ställa bilen hemma. Innan man gör det måste de ju finnas fler alternativ, samt att kollektivtrafiken skall vara mer utbyggd, och framför allt billigare! Där har man misslyckats totalt som de ser ut idag. För många är det billigare att ta bilen än att välja det kollektiva alternativet. Som nämnts tidigare så är ju Sverige "en fis i rymden" för det totala utsläppen. Så länge övriga världen inte är med på samma mål inom samma tid så är de ingen idé. Sen har vi ju flyget. Så länge flygtrafiken ser ut som den gör är de nästan skrattretande att ens ge sig på fordonsindustrin. |
|
| och bostädernas Co2-utsläpp? Bilar = 0 i jämförelse. Energianvändningen i sverige är till 40 % för bostäder/hus/byggnader. Börja där! (men det är väl kanske inte politiskt möjligt). | |
|
Grelle: Energisektorn och industrisektorn men även den kommersiell transport. De utsläpp som privattrafiken står för är mindre än den mängd Sveriges bönder släpper ut. Utsläppen för privatbilismen är också de som snabbast sjunker. Men bilen har på något sätt blivit en symbol för miljötalibanerna. Dessutom så drabbar dessa omotiverade skattehöjningarna de som behöver bilen mest. Familjer i glesbygd, ensamstående och människor som inte kan ta sig till jobb på annat sätt än med bilen. Bilindustrin kommer växla över och bli grön bra mycket snabbare än övriga sektorer, men det pratas det väldigt lite om. |
|
|
42 kr litern för bensin ska nog ses som ett inlägg i debatten där t.o.m. KI vill visa hur orealistiskt det är att ha som mål att all biltrafik ska vara fossilfri 2030. Kan tänka mig att inte ens Miljöpartiet hartänkt så långt. Diskussionen har ju mest gällt en 40-öring i höjning av bränslepriset (eller om det var CO2 skatten). Simma lugnt. |
|
Verdi |
För att sätta saker i perspektiv. Stora Ensos pappersbruk i Kvarnsveden i Dalarna förbrukar lika mycket el som Malmö stad. Länk "Idag [2008] står SSAB för elva procent av Sveriges koldioxidutsläpp. Det skulle kunna minskas till nära noll, om den avskilda koloxiden slutförvarades." Länk Hittar inga bra siffror på privatbilismen. Men visst, sätt åt bilisterna. Sen kan alla flytta in till Södermalm, skaffa helskägg och stoppa egen korv på heltid. |
|
Länk Transport är den enskilt största sektorn i Sverige, gällande CO2-utsläpp. Men detta är inte endast personbilstransport. Verdi, den energin som Kvarnsveden förbrukar är i stort sett fri från CO2-utsläpp så det påverkar inte klimatet negativt. Svensk kärnkraft och vattenkraft orsakar väldigt små utsläpp av CO2 i ett makroperspektiv. Groggyfroggy, bostäderna står för ganska liten andel och det beror på att oljeeldning inte är så vanligt. Annars är det fjärrvärme, el eller annan biomassa som står för uppvärmningen och den orsakar endast små CO2-utsläpp med svensk energimix. __________ Mvh Grelle |
|
Karl-Hilding |
Bygg ut järnvägen. Fler kärnreaktorer. Stoppa all import av el! Stoppa alla utländska tradare i Ystad/Trelleborg/Malmö! Låt allt gods gå via räls som drivs av kärnkrafstel. Bygg ut järnvägsnätet till östra delen av landet. Som det är nu är det ett litet h-e att åka kollektivt till Kalmar/Oskarhamn osv. |
|
Enligt preliminära siffror för 2012 från Naturvårdsverket står personbilar för 19% av Sveriges utsläpp. Lastbilar och bussar står för 12%. Utsläppen har totalt minskat med 15% sedan 1990. |
|
|
Karl-Hilding: jag kan delvis hålla med dig. I övrigt för övrigt som ett generellt inlägg i tråden så varför gnälla om priset på bensin ökar med 30 öre per liter? Det är variationen vi lever med just nu. Folk köper BMW:s som kostar femtio gånger mer i värdetapp eller underhåll(med undantag såklart) men gryr om tio kronor hit eller dit.... Mvh Asken |
|
Verdi |
Grelle, Det stämmer inte riktigt. Hade inte Kvarnsveden och de andra energislukarna funnits hade vi kunnat sälja elen till Danmark/Tyskland där det hade ersatt el från kolkraftverk. Miljönissarna gillar inte kärnkraft heller. Och även vattenkraft gör stora ingrepp i naturen, om än lokala. Kärnkraft: "Kärnkraften producerar ett normalår mellan 65 och 70 TWh el. I Sverige produceras el totalt sett under ett år, som jämförelse, normalt mellan 140 och 150 TWh." Vattenkraft: "År med lite nederbörd, så kallade torrår, kan produktionen bli nedåt 50 TWh, medan våtår kan ge över 75 TWh." Länk Det är basen. Tror vindkraft ligger kring 7 TWh. Är inte heller förtjust i vindsnurror. De förstör stora naturvärden. Plus att de bullrar. acey, Då släpper SSAB själva ut nästan lika mycket CO2 som alla lastbilar och bussar tillsammans. Och inte så långt ifrån alla privatbilar. Det är rätt intressant. |
Verdi |
Asken, Personligen hade jag nog kunnat acceptera en fördubbling av bensinkostnaden. Däremot diesel? :-) Nej, skämt åsido. Kör inte så mycket och en fördubbling av kostnaden hade inte rört mig i ryggen. Vore trist såklart. Finns roligare sätt att spendera pengar men på det stora hela är det ingen större kostnad i mitt liv. |
|
Verdi, det är inte heller helt sant. Kvarnsveden förbrukar stabilt ungefär samma effekt, vilket gör det till en trevlig och "enkel" förbrukare av baskraft. Det gör för det första att Sverige skulle behövt ungefär samma mängd CO2 från fossilkraft med eller utan kvarnsveden för den lilla fossildrivna elproduktionen i Sverige startar vid speciella lägen av hög belastning, mycket kopplat till kall väderlek i samband med andra toppar. Exporten av el från Sverige, som år 2012 uppgick till ca 10 % av produktionen är inte heller att jämföra med att exportera lastbilar eller annan klassisk produkt. Kablarna har begränsningar som gör att det tillfället som det önskas kraft från Sverige inte kanske är det tillfälle vi har kraft att skicka. Att stänga kvarnsveden leder alltså inte automatiskt till att all den elen kan exporteras. Redan idag finns begränsningar att transportera el till område 4 (Skåne) så att då tro att det bara är att skicka allt till utlandet är naivt och inkorrekt. Tyskland och Danmark har ibland nollpriser eller negativa priser p.g.a. subventioner, fasta inmatningspriser och en volatil kraftproduktion. Sånt påverkar, med vårt system så är inte negativa priser än aktuellt så då exporterar vi ju inte, trots överskott. Ditt svar är en förenklad bild av hur ett kraftsystem fungerar. Men du har rätt i att minst en kWh från ett avstängt kvarnsveden skulle förbrukas någon annanstans, men skulle den då ersätta vind eller kolproducerad kraft i Danmark eller Tyskland? Det kan man inte ge ett generellt rakt svar på. Därför varierar synen på om man ska räkna konsumtion av fossilfriproduceradel som fossilekvivalent eller inte. Men det tvistar nationalekonomerna om, dessutom saknar vissa av dem fundamentala kunskaper om den underliggande tekniken för att ge korrekta svar. Med vad är då slutsatsen? Jag tycker att vi i Sverige inte ska angripa den del som är elberoende i vårt land, där gör vi inte den stora vinsten att minska CO2. Kvar blir då transport (lastbilar och personbilar) viss industri och vår föda. Speciellt kött. Men som bil-, motorcykel- och kött-entusiast är jag inte direkt positiv till extra skatter där, men samtidigt vet jag för mycket för att tro att det är andra områden som är de verkliga bovarna. __________ Mvh Grelle |
|
thekinglives |
Karlhilding: Nu får du förklara hur du tänker? Bygga ut järnvägen köper jag men resten låter märkligt. Kärnkraftel är ingen "ren" el? Bortser man från konsekvenser vid allvarlig olycka så har du slutförvaring kvar att lösa samt det viktigaste, brytningen av uran,Den är energikrävande samt ger stora utsläpp av bla CO2. Att stoppa all import av el? vad ger detta? Måste ju vara bättre att elen gör nytta där den behövs för stunden, alltså att både importera(då vi har brist och våra grannar överflöd) samt exportera när det är omvänt. Att slippa importera smutsig el måste lösas globalt. Att stoppa utlänska lastbilar vid gränsen finns nog många fördelar med, men med miljöaspekten i tanke hur menar du? Vidare även om jag gillar bilar motorcyklar båtar och flygplan så inser jag att om vi ska kunna fortsätta leva på denna planet så är det bara att bita i det sura äpplet och börja betala betydligt mer för bränslet. När uländerna med indien o kina i spetsen uppnått samma välstånd som vi i Ivärlden kan vi börja ställa krav på dem att hantera miljöfrågor. |
Karl-Hilding |
"Att stoppa utlänska lastbilar vid gränsen finns nog många fördelar med, men med miljöaspekten i tanke hur menar du?" Bla med järnväg. |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Lyfter tråden... Är just nu i Oman... tankade bilen, och man kan ju bara skratta... 2.25 kr/litern.... Har haft körkort sedan 1988, och då tror jag mig att jag betalade 4.75 kr/litern... men det är ju några år sedan... 2.25kr/l... haha.. |
| Som det ska vara alltså, inte konstigare än att man blir rånad i Sverige vad man än köper. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.