AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.048

Rekordhögt bensinpris

Sida 1 av 8
Bensinpriset är rekordhögt, över 14 kronor litern. Som vanligt vid sådana här tillfällen kommer det fram domedagsprofeter som säger att det kommer att bli mycket värre. 18 kr litern eller mer. Själv tror jag inte det blir så högt. Ett högt oljepris under längre tid kommer att påverka konjunturen i hela världen.
Förr eller senare lär priset tangera 18kr. Men om det blir om 1, 2 eller 3 år får den som lever se.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller nog med. När jag föddes var bensinpriset under 1:-/lit, när jag åkte moped 3,90:- nu ca 14,30:-. Det gör att jag gissar att 18:-/lit inom nåt år inte är en omöjlighet.
Lätt att bli nostalgisk. Minns vilket rabalder det blev när den astronomiska 10kr-vallen sprängdes, pumparna inte var programmerade för ett så högt pris så det gick att tanka 98-oktan för samma pris som 95-oktan under en kortare period, dvs 9,99kr/L...
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Zündapp KS50 tankades vid sedelautomaten. 12,7 liter fick man för en femtiolapp och kunde, om man balanserade moppen försiktigt, toppfylla 13-literstanken med en 3dl-flaska tvåtaktsolja, på med locket och skaka om. :)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag kommer ihåg när mina föräldrar blev väldigt upprörda över chockhöjningen som tog priset från strax över 4 kr till över 6 kr.
En annan sak jag kommer ihåg är att när vi för 10 år sedan hamnade precis över 10 kr på 98 oktan var det en obemannad pump som under två hela dygn hade ett bensinpris på 0,20 kr - de hade gjort fel så det var 10 kr/l billigare. Man kunde tanka två bilar för en tjuga. :-D

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
18:- lär ju dröja ett tag om det nu skulle komma upp i sådana summor någon gång, men att det kommer kosta 15:- är högst troligt inom en väldigt snar framtid. Sen när det börjar vankas semestertider så är nog ett antal ören till inget omöjligt...
Så till sommaren skulle man ju inte bli direkt överraskad om det står 16:-/l på pumpen.
Arabernas fel :-)
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det är bara att vänta o se när kaoset kommer.
Snart får vi förvänta oss prishöjningar på alla varor!
Nu när diesel är dyrare än bensin o knappt någon svensk åkeri går med märkbar vinst så lär det inte dröja länge tills läget blir kritiskt. O då går transportpriser upp eller så går åkerier i konkurs.
Ingen vill ju driva ett företag som går med förlust...

Är det tillfälligt så kanske går det men politikerna vill minska på bilåkandet o för att kollektiv trafiken är inte tillräckligt bra så är man ju beroende av en bil.

BMW - Beroende Med Wilja
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Det kostar tyvärr redan mer än 15 kr om man vill ha riktig soppa i tanken utan etanolutspäddning och några oktan så att motorn mår bra. :-( tankade V-power på shell igår. 15,07 kr/liter. Helt jäkla sjukt med tanke på att det mesta är skatt...

BMW 4 Life
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
När jag började köra bil 1974 kostade bensinen runt kronan, men jämför man med andra varor på den tiden som låg på en krona, t.ex. Marabou 100g chokladkaka, den får man oftast betala 18:- för nu.

BMW CS #5206
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Christer pekar på en intressant sak. Hur har bensinpriset utvecklats i förhållande till konsumentprisindex?

-------
//Lövet
På Kreta kostar bensinen € 1,8(vilket borde motsvara 16-19kr/L)

Så det kan mycket väl komma att bli dyrare här med:(

tror inte att bensinpriset har följt KPI eftersom större delen av priset är skatter som lagts på själva "bensinen"...
Tidigare gällde devisen "1L mjölk kostar detsamma som 1L bensin". Handlade mjölk i förrgår och osäker på vad det kostade men uppskattningsvis får man väl numera 1,5L mjölk för samma pris som 1L bensin?

Kanske en blivande kassako för politerkerna, koldioxidskatt på laktoshaltig mjölk :-)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Mjölken är ju subventionerad och kostar egentligen mer än bensinen, som dessutom har extra skatt.

BMW CS #5206
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Som Christers säger så låg bensinen runt 1 krona litern 1974-75.
Dock var en arbetarlön mellan 2200-3000 kr i månaden ca. Och lönen har ju 10 dubblats i stort sett. Så soppan är nog ett par kronor dyrare litern just nu.
Dock var den under 12 kr för inte allt för länge sedan under 2010.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Skattekalkylator (Jet): Länk

mvh/ Anders
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Snart har bensinen sitt rätta värde det är ju skit roligt att köra iaf med en BMW :-)
Nä snart får vi väl starta ett uppror och ge f.. i att tanka eller ngt

Ha deT
Verdi
Gör som jag och köp aktier i oljebolag så tjänar ni pengar på att oljepriset går upp. :=)

Olja är en resurs som det inte finns hur mycket som helst av och den kommer bara att bli dyrare.

Tycker inte priset vid pumpen har ökat så mycket ändå. Kunde varit värre.
Visst, olja är en ändlig resurs men trots det så har mängden pumpar olja ökat för varje år i takt med att tekniken för att pumpa upp oljan ur marken blir allt bättre och bättre. Samtidigt görs det nya oljefynd.

Lite kuriosa är att det går att framställa bensin från kol. Finns ett företag vid namn Sasol som håller på med detta.
Verdi
Mängden ökar garanterat inte. :) Iaf inte den absoluta mängden.

Tror inte man upptäcker nya oljereserver i den takt vi pumpar upp olja heller.

Det finns dock tungolja, oljesand och andra fyndigheter som kräver ett, relativt, högt oljepris för att vara lönsamma att utvinna. Så man kan faktiskt säga att ett högt oljepris ökar oljereserverna. :)

Finns ju även en teori/myt som kallas Peak Oil. Länk
Men nu är det inte brist på olja som leder till högre priser, utan "oro". Saudi Arabien t ex kan lätt kompensera för andra länders bortfall, de håller igen efter överenskommelse. Det finns gott om olja, även om vi kanske har peakat redan, men det bör ge oss ett antal årtionden innan det börjar kännas. Sedan så har vi ju våra ökända skatter och moms, men det är en annan historia.

RBiH for life!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.