AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.045

Rekordhögt bensinpris

Sida 7 av 8
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Sa de ngt om diesel-priset?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
20 kr litern i Frankrike?? Njaeee

Dagspriser i Frankrike:

Diesel: €1,52 (SEK: 13,57)
Blyfri 95: €1,69 (SEK: 15,09)
Det intressanta är att oftast blir priserna som högst när man minst anar det, när det spekuleras som bäst om höga priser till sommaren är det oftast tomma teorier och höjningarna kommer av sig. Så har det oftast varit - hittills :-)

För er som inte vågar tanka Jet utan väljer 98-oktan får skylla er själva. jet får sin bensin från exakt samma leverantörer och raffinaderier som Shell, Statoil, Preem mfl. Sen kan man också diskutera nyttan av 98-oktan men jag testade en längre period med V-power till min fd V70 T5 och märkte inte av någon minskning jmf med 95 så jag gick tillbaks och sparade 80öre per liter...
hi
40
hias
BMW X3 2.5Si -07
Problemet är ju inte att folk får betala en hundring extra eller så. Utan problemet blir att när bränslepriset går upp så går matpriset och allt annat i samhället upp också. Det är det värsta...
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Priserna i samhället måste gå upp, det kallas inflation och är en naturlig del av vår ekonomi.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
qsacage: Där har du helt fel.

Det naturliga är att priser borde gå ner generellt istället eftersom man blir mer och mer effektiv på att producera saker och ting. Nej, inflation är en effekt av att det trycks nya pengar i en allt högre takt och därför tappar de i värde när marknaden inser att det finns mycket mer pengar att tillgå än tidigare.

För att lära er mer om inflation och ekonomi, så föreslår jag en KTH kurs som heter Verklighetsekonomi som gick på KTH i samarbete med Svenska Ludwig von Mises institutet för nåt år sen. Alla föreläsningar finns tillgängliga på webben gratis här: Länk
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Då går vi off topic. :)

Jag har inte alls fel. Man "trycker" inte mycket pengar idag 2012. Endast en bråkdel av våra pengar finns i fysisk pappersform. Merparten finns endast elektroniskt. Det är inte heller naturligt att priser går ner, möjligen att de går ner i realpris kontra lön, men i pengar ska de gå upp något då man i en stabil ekonomi har en infaltion, dock en låg sådan. Inflationen är absolut INTE en effekt av att mer pengar trycks, utan av att mer lån tas i samhället. Lån i sig själv är själva grundbulten i vårt samhälles ekonomi och den enskilt största anledningen till att du går till jobbet på morgonen. Dock säger jag inte att det alltid av godo med allt högre belåningsgrad.

F.ö. kan du lägga ner snacket om ekonomikurser. Dags att vakna och känna lukten av napalm i luften.. Vill du verkligen lära dig något om vårt "moderna" samhälles ekonomi kan du kolla på Zeitgeist 1, 2 och 3. Ta dem med en skopa salt men med en ännu störra skopa verklighet.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Jag tror vi har ungefär liknande syn ändå, även om jag inte håller med om att det finns någon slags "naturlig" inflation som allt ska finnas där.

Det jag menar med att pengar trycks är förstås även elektroniska pengar. Vi har ju ca 3% kontanter i Sverige, resten är elektroniska ettor och nollor.
Nya pengar skapas genom att nya lån tas ut, helt korrekt, vilket också i slutändan blir till det som media och keyensianer kallar för inflation. Varför tycker du att det är naturligt att det hela tiden ska tas mer och mer lån i samhället? När ska lånen betalas tillbaka? Vad händer med penningmängden och inflationen då?

För att återgå till topic, det gör ont vid pumpen varje gång numera! Inte blir det bättre av att de har satt någon spärr på 800kr för en tankning (senast jag tankade på Preem). Det blir ca 52 liter i dagsläget. Min bil har en tank på 85 liter så jag är inte ens i närheten av att kunna tanka fullt på en tankning utan måste köra en omgång till för att få fullt! Riktigt irriterande...

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Tydligen har alla kortläsare som inte har en direktuppkoppling mot banken en spärr på 800 kr och det gäller de flesta mackar. Om man har konto hos bensinkedjan är det ingen spärr.
Nästa bil blir troligen en Polo 1,4 Tdi. Ca 0,4l/mil och 1400:- i skatt...
Q> du har huvudsakligen fel. Du rekommenderas läs om Mx samt utbud/efterfrågan.

S> kontakta din bank el kortutgivare så kan de häva spärren.
Stig: Behåll spärren och var glad åt att du inte påverkas av höjda priser - du tankar ju för 800kr fast pris varje gång :-D
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det konstiga är att när oljan kostade över 140 $ per fat sommaren 2008 så kostade aldrig soppan mer än 14,99...

Så nu när fatpriset ligger på "modesta" 125 $ så borde soppan ligga på runt 14,50??

Länk
Det beror ju på förhållandet USD/SEK men också vad priset på destillat som ju bensin och diesel är. Är tillgången på råolja god men utbudet av destillat lågt pga hög efterfrågan eller dålig raffinaderikapacitet blir priset på bensin högt trots ett modest oljepris.
Det är bara bluff och båg överallt, det är ett faktum att bensinpriserna är omotiverat höga kontra priset på råolja.

Brist på raffinaderikapacitet just det argumentet hördes även sommaren -08, trots det och ett högre pris på råolja, som rob_tj-72 påpekade, så var priset på bensin 1kr/l lägre än idag.
Nå som vet varför 98 oktan helt plötsligt är 50 öre dyrare än 95 oktan hos Jet?
Har alltid varit 30 öre dyrare tidigare.
Har för mig att jag har sett samma sak hos OK/Q8 men minns inte att det var just 50 öre där.
Fick till slut svar från deras kundtjänst. Anledningen till att dom höjt till 50 öres skillnad är att dom har så få stationer med 98 oktan kvar så det blir dyrare att transportera bensinen...
Bara 30 av deras 135 stationer har 98 oktan.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Länk

Då var karusellen igång igen angående soppan...

Undrar vilken kompetens man måste sitta på för att ha plats i KI?
Kan inte vara alltför komplicerat iaf med tanke på dessa galna idéer dem kläcker ur sig kan man tycka.....

BMW M-POWER
Tja, har man som mål att bensinen ska bort så måste ju priset upp rejält, det är väl inget konstigt.
GI
2.196
GINO
På jakt efter en ny pärla.
Med tanke på att lilla Sverige står för ca 0,2% av den totala koldioxidutsläpp i världen så borde man komma på något bättre om man verkligen vill göra någon nytta på riktigt....

BMW M-POWER
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Men artikeln i sig är väl egentligen ganska vettig? Hon avslutar mer följande paragraf "Eva Samakovlis hoppas att en diskussion ska uppstå om mer effektiva klimatmål, som inte bara fokuserar på de växthusgaser som släpps ut vid bilkörning. Hon menar att ett särskilt mål för transportsektorn inte är kostnadseffektivt, utan att nya mål krävs där risken för ekonomiska störningar inte är lika stor."

Hon menar, att om man ska uppnå dessa mål genom att enbart försöka straffa transportsektorn i allmänhet och privatbilister i synnerhet så kommer man aldrig kunna försvara, eller uppnå sina klimatmål. Att bensinen en vacker dag kan komma kosta 42 kr litern är väl kanske troligt, men då har switchen till andra bränslen redan skett.

Det är naivt och populistiskt att tro att bilkörning på något sätt är det stora problemet när det gäller utsläpp i detta land. Men det kommer inte hindra våra politiker att fortsätta straffa befolkningen med diverse skattehöjningar och nya skatter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.