|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
Verdi |
Det här med bensinpris är en sån sak som jag är fascinerad över. Säg att en medeltankning är på 50 liter. Höjs priset med 20 öre litern så handlar det om 10 spänn. Samma människa som oroar sig över prishöjningen kan sen utan att tveka köpa en chokladbit eller en kvällstidning för mer pengar än så. Eller snusa/röka. Fast det dummaste är ju att ta en omväg för att "tanka billigt". Säg att du har en bil som drar 0.80 liter per mil och priset är 50 öre litern lägre (säg 15:- ist för 15.50:-) på en mack som ligger lite utanför din ordinarie rutt. Efter en omväg på lite drygt en mil enkel väg (två mil totalt) så har du tappat hela vinsten. Redan efter 5 km enkel väg har du alltså minskat vinsten från 25:- till 13:-. |
|
Jo , känner folk som kör omvägar för att hitta "billig bensin" . Det brukar heta "vi körde runt en halvtimme o letade" , men då försvinner ju som föregående inlägg se vinsten med det hela... /Peder |
|
|
Som föregående sa ska det stå /Peder |
|
|
Varför har priset på bensin dragit iväg så kraftigt dom senaste två månaderna i Sverige men inte i övriga EU? Länk Är det månne kartellbildning på gång mellan oljebolagen i Sverige? Den här plötsliga prisaccelerationen gentemot övriga EU känns omotiverad |
|
Karl-Hilding |
Första gånen jag håller med dig Henke Toyota... |
|
Bensinpriset är högt, men bara en del av kostnaden. Finns folk som byter till snålare bilar och tar en förlust i den affären på belopp som hade täckt merkostnaden för bensinpriset tills bilen varit skrotfärdig. Det finns även folk som överförsäkrar sina bilar till stora summor utan att reflektera nämnvärt. MVH Robert |
|
|
Robert: Just det här är intressant: "Finns folk som byter till snålare bilar och tar en förlust i den affären på belopp som hade täckt merkostnaden för bensinpriset tills bilen varit skrotfärdig." I gårdagens Plus, så hade de räknat ut att det kostar nästan lika mycket att drifta en ny bil nu per mil, som det kostade att drifta en ny bil per mil för 5 år sedan. Ju mer folk luras att köpa snålare bilar, ju mer höjs bensinpriset - ett nollsummespel för konsumenten i drift, men ökad vinst för staten. Och då har man inte räknat med det som du skriver Robert, att folk lånar pengar osv för att köpa en ny bil och vara politiskt korrekt.. Man borde lokalisera de lobbyister som tar fram alla dessa förslag, och se till så att de får se hur botten i Värtahamnen ser ut. Jag klimatkompenserar för 8 miljöbilar. /Andreas |
|
Verdi |
Tror inte staten har sån kontroll på bensinpriset. Ogillar konspirationsteorier rätt hårt. |
|
Jag köper inte en ny bil då det är för dyrt. De måste servas hos återförsäljaren för att deras garantier ska gälla osv. Då köper jag hellre en 2-3 år gammal bil och lämnar till en Mek eller byter oljan själv. Där finns det mycket att spara. Sen kör jag så lite... |
|
|
Verdi: Jag förstår din poäng, jag vet inte hur många gånger bensinprisets impact på bilägandet diskuterats. Grejen är väl att om bensinpriset går upp 2 kr över en relativt kort period (14 - 16 kr) så är det 120 kr per tank (räknat på 60 liter). Räknar man på en tank i veckan så blir det 480 kr i månaden eller 5700 kr per år. Visst, räknat på en ny dyr bil är det kostnaden kanske inte speciellt kännbar på totalen. Men för många människor är det här en smärtsam ökning. Ökningen motsvarar en dubbel försäkringspremie, mer än vad de flesta lägger på service ett helt år osv. Nog tror jag att bensinpriset är smärtsamt och påverkar många människor. Och visst en isolerad ökning på 10 öre kanske inte gör varken till eller från. Men jag tror man blundar för verkligheten om man inte tror att ett bensinpris på 16 kr faktiskt gör att människor måste åka mindre bil, eller överväga andra (mindre bekväma) transportsätt. |
|
|
Det handlar om så mycket mer än kostnaderna på sin privatbil när soppapriset höjs. Allt som är beroende av att tanka bränsle får högra kostnader, kolektivtrafiken, taxi, åkerierna som kör ut maten du handlar i affären m.m. Så man påverkas mer än abra 5700 kr per år. Själv åker jag mycket kommunalt till jobbet och där sparar jag en hel del pengar då jag har bra kommunikationer. Vilket i sin tur resulterat i få mil på bilen, knappt 1500 mil på 2 år. |
|
| Den stora frågan är varför priset på bensin har stigit så kraftigt i Sverige men inte i andra länder dom sista två månaderna. För lite drygt två månader var bensinen 1:45 kr/l billigare, 15:63 - 14:18 | |
|
Nu har jag inte superkoll på alla EU länder men priset har gått upp kraftigt i Danmark där jag jobbar och brukar tanka. I höstas låg ordinare bensinen på ca 11,50 DKK men nu är den uppe på drygt 13,50DKK. Så visst är det fler EU-länder än Sverige som blivit drabbade. |
|
|
Jämför med tex Finland som alltid har haft dyrare bensin än i Sverige så länge jag kan minnas. Länk Det kanske är eurons lägre värde gentemot kronan som gör Sverige till ett högkostnadsland |
|
| Jag undrar vad sjömackarna kommer ta för att tanka i år? Minns inte vad det låg på förra året, men det brukar väl ligga någon krona mer än på vanliga mackar? Tror nog att sjösoppan kostar runt 17 kr litern för 95 oktan i sommar. | |
| Tyvärr kan vi inte köra runt i med olja i tanken för all framtid, bara att inse det. Oljan kommer inte räcka i all framtid, och den dagen det blir för dyrt att tanka bilarna med olja så kommer ett land som länge har haft höga bensinpriser vara bättre förberett, och inte drabbas lika hårt. Bensinbilens fantastiska 100 år i rampljuset är på väg att ta slut, och en långsam avveckling blir nog mindre smärtsam än en oljekris. | |
|
Elfving1; bara som balans - förbränningsmotorn har utvecklats enormt, så framtiden kommer säkerligen att utnyttja denna framgångssaga, men kanske inte med fissila bränslen i tanken. "Olja" kan man få ut många processer: DMR, naturgas, biogas, tallbarr, alger, ... ... Undertiden göder jag min V8a med 95 oktan bensin. Men snart måste man inse att det är dags att tänka nytt - men bara när plånboksincitament fungerar... Sådan är jag. |
|
|
Nu måste man ju faktiskt ta med i beräkningarna att priserna ligger där dom gör mycket beroende på att läget är som det är nere i arabländerna. Lugnar det ner sig inom kort så kommer prisnivån gå tillbaka lite igen. Oljan kommer ta slut en vacker dag,ingen som påstår nåt annat. Stora frågan är väl när då det verkar råda en del delade meningar om detta enligt experterna. I vissa källor finns det ju tydligen mer kvar än man tidigare trott och tvärtom. Det som förvånar lite är att man inte kommit längre med alternativa drivmedel. Man har ju forskat i detta i massvis med år nu,men varför har man inte kommit längre? andra typer av branscher har ju utvecklingen exploderat senaste tiden. Känns nästan lite i bland så att tillverkare/forskare sitter på mer kunskap/utveckling än vad som sägs?! Nu är jag långt ifrån någon ingenjör, men varför jobbar man inte hårdare med tex bränsleceller som är ruskigt mycket effektivare än dags batterier? |
|
|
Haas: "Nu måste man ju faktiskt ta med i beräkningarna att priserna ligger där dom gör mycket beroende på att läget är som det är nere i arabländerna. Lugnar det ner sig inom kort så kommer prisnivån gå tillbaka lite igen." Det kommer alltid att finnas oroligheter där nere i mellanöstern för att USA´s ekonomi skall rulla runt. Utan krig o elände i områden som mellanöstern så blir det misär i USA. Libyen, Egypten, Tunisien mfl har lagt in stora ordrar för att förnya sitt vapenarsenal= Klirr i kassan för jänkarna. "Det som förvånar lite är att man inte kommit längre med alternativa drivmedel. Man har ju forskat i detta i massvis med år nu,men varför har man inte kommit längre? andra typer av branscher har ju utvecklingen exploderat senaste tiden. Känns nästan lite i bland så att tillverkare/forskare sitter på mer kunskap/utveckling än vad som sägs?!" Det har forskats fram olika alternativa lösningar genom åren för att göra oss mindre oljeberoende men rätt vad det är, så köper oljebolagen upp samtliga patent och rättigheter för sådana lösningar. Dels för att dem har enorma resurser samt kapital och dels för att dem har ett skrämmande stark lobbygrupp som sätter vilken press som helst för att få sin vilja genom. BMW M-POWER |
|
|
GINO, konspirationsteorier. Om det finns patent, är patentet PUBLIKT, sökbart och helt öppet. Jag är ingenjör, jobbar med utveckling inom fordonskoncept. Dock på "tunga sidan". Allt under 600 hk och 2000 Nm är ju för barn ;) Det FINNS alternativa lösningar. Massvis. MEN de blir ju inte kommersiellt gångbara, så lätt. Etanol, bra första exempel. Alla sade halleluja, men när det var mat som blev sprit, som tog oss till IKEA, tystnade ropen. Bränsleceller - fungerar ypperligt, bara man får ned divätet i cellen. Hur får man det? Var kommer vätet från? Det kostar massa energi, att få fram vätet. Hur blev räckvidden? Raps, biogas, mm. Tar för stor plats. Solceller - fungerar bra, blir bättre. Men solen skiner inte alltid. Hur lagrar man energi, som man kan ta med sig i ett fordon? Lös denna Heliga Graal, och du kommer att få ett nobelt pris. INGEN kan köpa upp patent och gömma. Till oljans (bensinens) fantastiska fördel är just förbränningsmotorn, det utbyggda distributionssystemet, energitätheten och "den billiga uppumpningen och tillverkningen". 1) övergångsfasen måste vara en vätska, som utnyttjar diesel/ottocykeln 2) incitament - dvs skatten på oljan måste finansiera introduktionen av alternativa bränslen. Vilka politiker gör en "all in" på detta? Kommer oljan att ta slut? Jag tvivlar. Den kommer att bli sällsynt och dyr. Kommer framtiden vara algodling i vatten, som renas till bränsle? Ett koldioxidnollsummespel? Bara mina tankar, åter till 90 ton och 800 hk. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.