|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
| Billigare än sodasteamvatten i hos mig. :D | |
|
Kriget i Libyen är väl den största orsaken till det höga oljepriset idag. Om/när Khadaffi blir bortpetad borde priset på olja/bensin sjunka. I USA gnälls det mycket på högt bensinpris, så det vore väl troligt att Khadaffi inom en snar framtid går samma öde till mötes som Usama Bin Laden. |
|
|
Nu får man väl ändå säga att det är rekordhögt pris på soppan om man ser till årstiden. Undrar hur den kommer se ut i sommar..? Pendlar man dagligen så är det ett ganska intressant ämne. Det verkar ju som vi får leva med dessa priser om man ser till detta Länk |
|
|
Nej nu börjar det bli lite för dyrt. 14.50kr/l vintertid, då kan jag bara tänka mig hur dyrt det blir i sommar. Tur att man rattar en 335d så man får åka snabbt lite billigare. Inte för att man inte har råd med 16-17kr/l men det känns bara inte värt längre. |
|
| Jag vet inte om jag tycker det har blivit så dyrt, jag tankar alltid för en hundring ;) | |
Verdi |
Jag nöjeskör egentligen aldrig och jag är allergisk mot buss och tåg så det spelar inte så stor roll för min del. Det kostar vad det kostar, och jämfört med mycket annat skulle inte ens en ökning på 5:-/litern vara särskilt kännbar. |
|
Hur mycket var skattehöjningen på bensin resp diesel vid årsskiftet, är det någon som vet? |
|
| EDIT: 18.75 öre /litern var det visst. Länk | |
|
Det är inte så konstigt att bränslepriserna höjs med tanke på att den genomsnittliga bränsleförbrukningen räknat på alla bilar i Sverige sjunker, då nya bilar är mer bränslesnåla jämfört med föregångarna. Staten vill fortfarande få in minst lika mycket pengar som tidigare och förbrukas det en mindre mängd bränsle måste de höja skatten för att kompensera. |
|
|
Börjar bli lite väl mycket skatter på drivmedlet nu, men det stannar inte där utan man höjer även reseavdraget med 1000:- Det tycker jag är de värsta med det hela, att för alla oss som verkligen behöver bilen. Årets skämt måste ju ändå vara sänkningen av restaurangmomsen. Visst kanske det fungerar i början, nyhetens behag ungefär. Men sen då, kommer folk äta ute flera dagar i veckan bara för att rätterna blir några kronor billigare? |
|
|
Klart att våra politiker fortsätter att höja skatten med argumentet: "vi måste sänka våra koldioxidutsläpp!"....men faktum är att vi är ganska grundlurade om vi går på det argumentet: Länk Det handlar bara om att få in skattekronor - annars hade man lagstiftat om många års skattebefrielse för "miljöbilar"...men om man gör det är risken stor att åtgärden blir "för effektiv" genom att "allt för många" bilister då växlar över till den typen av fordon och vips får staten inte in tillräckligt från bilisterna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| sluta snaka skit dags för samla folk skrik sänk bensin skatten. snart allt vi känner rånar staten 14.50 när det är vintter va skulle det kosta när det är smester dags. Vi måste göra nått för deta annars tycket då vi är duma och nöja oss med va som hällst och börja höja pris på allt som de gör redan. | |
|
Haas: Tror du att sänkningen av restaurangmomsen är till för att vi ska äta billigare? Sanningen är att nästan alla lunchrestauranger säljer lunchen för mycket mindre än vad skatteverket rekommendation säger. Sänkningen av restaurangmomsen är till för att anställa mer personal, dock lär det kanske inte riktigt bli som Fredde&Borg tänkte sig. Nu höjer i princip alla leverantörer sina priser.. |
|
|
Att restaurangmomsen sänks innebär ju inte automatiskt att priserna sänks - tvärtom ligger de kvar på samma nivå som innan på många håll (i mitt företags personalrestaurang t.ex., morr!) men det blir mer slantar över till ägaren. I Sverige pratar vi ju alltid om att bränslet är så dyrt, men jämfört med många andra europeiska länder är det ju inte så stor skillnad. Hur är skatterna på bränsle i Tyskland t.ex.? /Masten |
|
|
Det är lite märkligt att milersättnigns som skatteverket rekommenderar inte höjs då bränslepriset stiget - har väderminskning och annat slitage minskat då bänslepriset stiger? Eller staten tycker det ska bli dyrare att köra egen bil i tjänsten? @Haas: Avdragsgränsen är troligen avpassad så att de som köper ett stort SLkort året runt för pendling inte ska få göra avdrag men strax däröver ger avdrag. På så sätt minskar man mängden arbete på skatteverket då väldigt många av Sveriges yerksarbetande bor inom SLs upptagningsområde. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Man minskar på arbetet hos skatteverket, men man sparar även många hundralappar hit å dit som folk annars kanske kunde krama ut på deklarationen, och känner man skatteverket så lär de väga tyngst :-) Hur det än blir eller vad som är tanken med den så känns det som man kunde hitta på ett vettigare alternativ. Som tur är får ju iaf merparten av oss en liten årlig påökning på lönen så allt går väl jämt ut till slut... |
|
|
Så det är detta som är arbetslinjen,höjning av bensinskatten samt höjning av gränsen för att kunna dra av resor till o från jobbet? Stör mig på att det inte stod i någon tidning att höjningen skulle komma. Vet ju att det sker en indexreglering varje år men om jag minns rätt så höjdes inte priset förra årsskiftet. |
|
|
Besnin/Diesel kostar en slant men jag tycker man får mycket för pengarna. I vissa fall. För 15 kronor kan man, med en modern dieselbil, förflytta 5 personer och packning varmt och komfortabelt i två mil. 1,50 per person och mil i bränslekostnad. Det är enormt billigt. För 15kr kan jag också kallstarta en gammal förgasarvolvo och köra 5km till jobbet. 30kr per person och mil. Inte så billigt. Så länge vi inte har mycket dyrare bränsle än övriga europa kan vi bara glömma att det ska bli billigare. |
|
|
Det intressanta är inte vad det kostade igår utan vad det kommer att kosta imorgon. Tänk så billigt bränslet är idag, om 5-10 år kommer det säkert kosta mer än det dubbla! |
|
| Helt rätt steaman. Samtidigt kan man fråga sig om lönerna kommer stiga i takt med bensinpriset, eller om vi kommer ha fortsatt ekonomisk tillväxt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.