AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
40.050

Rekordhögt bensinpris

Sida 2 av 8
Statistik över bensinpriset med hänsyn till KPI...
Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej alla som har funderat på bensinpris och konsumentprisindex. Jag har ett litet tankeexperiment som ni skall få fundera på. Funder och fundera förresten... Det är inte så mycket att fundera på. Så här ligger det till:

Bensinpriset i Sverige sprängde 10-kr-vallen för första gången under sommaren 1998. (95-oktan alltså). Nu kostar soppan ca 14 kr. Det var då 13 år sedan, 10^14, under 13 perioder.... Som alla med lite matematisk begåvning inser så blir det 40% uppgång under 13 år, alltså ganska när 2,5% per år. Under de senaste 13 år så har väl inflationen också legat på ca 2,5% eller i alla fall ganska när. Dvs bensinpriset har väl alltså utvecklats i nästan exakt samma takt som inflationen. (Man får ge lite plus och minus för skattesänkningar ena veckan som tas tillbaka veckan efter och så vidare)

En BMW utvecklas ju som bekant en smula för varje år - varje år så drar en ny BMW lite lite mindre än den föregående. Utvecklingstakten på förbrukningen kanske är 2,5% fast i minskande takt, år för år ca. Jag vet inte exakt men på ett ungefär.

Det här innebär faktiskt att en BMW-förare (alla andra förare också för den delen) köper 40% dyrare bensin/diesel, med en lön som är 40% högre (status quo alltså) men kör en bil som drar 25-40% mindre drivmedel idag än för 13 år sedan. Föraren kommer alltså ca 35% längre för varje krona han lägger på bensin eller framförallt diesel.

Ni som var med på 1980-talet (eller som åtminstone kört bilar som byggde på 1980-talet) vet att det fanns en ganska fin bil som hette 528i, med 184 hkr med en rak sexa. Ni som minns den/kört den vet att det var på den tiden på en "maxutrustad" bil hade hissar fram OCH hissar bak och eltacklucka OCH elspeglar OCH katalysator. Vad drog den här bilen? Den drog väl gott och väl 1 liter bensin på motorväg i maklig hastighet - 100-110 km/h? Nu har ju BMW kommit med en 530d som också har 184 hkr (eller var det 530d:n eller var det någon annan, minns ej exakt) och den bilen drar ju ca 0,5 på motorväg. Med andra ord, 25 år - halverad förbrukning!
Inflation sedan 2000:
år 2000: 1,0 %
år 2001: 2,4 %
år 2002: 2,2 %
år 2003: 1,9 %
år 2004: 0,4 %
år 2005: 0,5 %
år 2006: 1,4 %
år 2007: 2,2 %
år 2008: 3,4 %
år 2009: -0,3 %
år 2010: 1,3 %

Ger snarare 1.5% i snitt.

Vad gäller förbrukningen så bör man jämföra verklig förbrukning vilket komplicerar det en aning. Officiella siffror ger lite drygt 20% minskning på 13 år (jmf 528/530).

Att jämföra förbrukning för en diesel och en bensinare är för mig ganska märkligt resonemang!

Skulle även vara intressant att se en tabell över bensinpriset i Sverige (har inte hittat någon). Man bör kanske räkna på medelpris under ett år.

Men visst, bränslekostnaden överdrivs nog en del. Tycker det ger lite perspektiv när spolarvätskan nästan kostar dubbel i pumpen bredvid...
Såg precis att DavidT86 länkar till en tabell/graf över bensinpriset!
Visa användare
ProPro-medlem
627
CTech
Alpina B5-2006 #033
BMW 750ial -90
BMWCS#7034
Exemplet som AlexanderK skrev var ett bra försök men det är inte speciellt relistiskt. Det förutsätter att alla köper nyare och snålare bil varje gång det kommer ut en snålare model. Annars sjunker inte förbrukningen. Hur många vill och har råd att göra det ?

Min personliga bilpark har tex bara blivit törstigare med varje år när jag fått råd att köpa finare och bättre bil med trevligare motor.

Något vinklade procentsatser som Keiser skrev och jämförelsen, en törstig hyffsat stor bensinmotor för den tiden kontra en liten snål diesel är inte rättvis även om effekten är likvärdig.

BMW 4 Life
Här är en lista på prisutvecklingen för drivmedel från 2001-2011 gjord av Statoil.
Länk
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, det är väl inte alls konstigt att jämföra en bensinförbrukning och dieselförbrukning ? Alla köpare av modernare BMW:ar gör det - och nästan alla (ca 75% av ny-BMW-bilsköparna) väljer diesel, eftersom du får en bil med samma eller bättre prestanda i de relevanta varvtalsregistren med en lägre förbrukning. Och nej, naturligtvis köper inte alla mindre/snålare bilar varje gång de byter, men motsvarande bilar hos BMW blir så gott som ALLTID snålare för varje år som går. En 100-hkr BMW idag drar mindre än en 100-hkr bil för tio år sedan, som drog mindre än en sådan bil för 20 år sedan.

Det är ju liksom inget självändamål att köra en bensinbil eller en diesel, om man inte är brutalt förälskad i just bensin. Det det handlar om är ju vilken körglädje och körupplevelse och tillryggalagd sträcka för varje krona drivmedel. Det är ju heller inget självändamål att ha en stor eller en liten motor, det handlar ju som sagt om hur långt du kan köra på 1 kr drivmedel.
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
bensinen ligger väll fortfarande på ca 3.50 kr/litern? bara europa som har höga skatter
Bensinen kostar i USA mellan 5,50 - 7kr/l beroende på kvalité och delstat.
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
Bensinen i venezuela är billigare än dricksvatten
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
1/2 liter bubbelvatten kostar 19:- på macken.

BMW CS #5206
Visa användare
60
jacktharippares
E34 525iA -93
e60 525ia - 06
hahahahahaha klockren Christer!
mindre än 2kr / liter när jag gör den hemme i min "Sådastreemer"

Synd att jag inte kan göra samma sak med bensin, köpa en patron och portitionera ut.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Christer har onekligen en poäng där :-)

MEN, hur ofta köper man 80 liter bubbelvatten?? Eller bara 1 liten bensin ;-)

Niklas

Fransosen
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Precis som Niklas säger, vad skulle bensinen kosta om alla bara tankade 1-2 liter varje gång? :-)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Köper man istället en flaska med 1 1/2 liter, samma innehåll kostar den 24:-
Ja, det är svårt att jämföra med bensinen.

BMW CS #5206
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om jag inte hade bil och bodde i villa bredvid en mack skulle jag tanka min motorgräsklippare varje gång jag använde den med 1,5 lit :)
Minsta tankvolym är väll 5 liter? Så står de på okq8 macken som jag tankar på iaf =)
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Oskarr:
Det är för att de vet att du är så snål att du bara tankar ett par liter åt gången annars, och sedan betalar med kort så hela deras förtjänst går åt. ;-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Hahaha, och när jag pantar burkar så pantar jag bara 1 åt gången. så jag får ut 1kr på varje kvitto.. blir en fin bunt till kassörskan ;) kamprad släng dig i väggen...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.