|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ! Efter ha letat runt efter ett antal månader hittade jag en importerad bil från en seriös lyxbilsfirma i Norrköping vad jag trodde. De hade en perfekt bil 335 Cab - 07 som är först importerad av Bilmetropolen i GBG från Italien. Är de seriösa ? Hittade bara ngt om ev en skruvad bil här på sidan. kan någon hjälpa mig att försöka kontrollera ev mätarställningen mer än vad jag får hjälp av BMW själva för att försöka häva köpet. Läs historia nedan... Efter bara någon vecka upptäckte jag att på baksidan av servicehäftet kan man utläsa att häftet tillhör E60-serien och inte en E93 (med pytteliten text). Det kan vara ett misstag men om man slår ihop att bilens front samt skärm och dörrar är omlackad och att jag låtit BMW verkstad läsa av service via nyckeln som man nu kan göra uatn att få fram att den blivit servad av BMW, rimmar det illa att boken är stämplad av en stor BMW serviceverkstad i Milano. Jag har även låtit BMW kontrollerat mätarställningen men den verkar stämma om man nu inte bytit ljusmodulen (!?) Däremot fanns en del felkoder gällande belysningen om de nu beror på bytt ljusmodul (för att skruva) eller pga av omlackeringen vet jag inte. Vet ngn? Det jag lyckats få ut av handlaren i Norrköping som även själv handlar i Italien är att i Italien så betalar man ofta "svart" även hos vissa "seriösa privata" BMW-handlare och då lägger de inte in servicen i registret. Bilen ska även ha förlängd nybilsgaranti men det har jag inte fått något papper på. Vilket känns konstigt med att den inte har registrerad service. Handlaren har nu haft ett halvår på sig att försöka få fram bättre historik men jag har ju inte fått ett enda papper. Det enda som jag har för att försöka häva köpet är alla mail jag sparat samt en ej orginal servicebok som det verkar. Dessutom fick jag tag på första ägaren av bilen efter Bilmetropolen-firman . Han hade av ekonomiska skäl inte kvar bilen än någon vecka. Sen lyckades han försäga sig att det var en del stenskott på den och då frågade jag han om han hade omlackat den vilket gav en slingrande svar om han hade nog gjort det om han mindes rätt... Kan jag lyckas häva köpet eller hur kan jag kontrollera vidare? Det hela har blivit en jobbig process och jag vill bara få fram sanningen så jag ev kan få häva köpet. Dessutom handlar det om ganska mycket pengar. Tacksam för hjälp / Bad Guy, som inte gillar fifflare | |
|
Låt mig gissa: Handlaren i Norrköping är Europe Bil Center eller Ultimate Cars? ------- //Lövet |
|
|
Tilläggas bör att Bilmetropolen i GBG verkar vara nedlagd/kursad och namnbyten verkar har figurerat. |
|
|
Nej, dom känner jag till. ;) Så då kan du säkert gissa igen utan att jag svarar. |
|
|
Rent spontant tycker jag, att har du haft bilen ett halvår och tycker den känns OK, är det väl bara att gilla läget och behålla bilen. BMW CS #5206 |
|
|
>Christer Silen Jag har haft den avställd ett i 5mån och jag tycker inte det känns ok. Jag har bara väntat på att handlaren skall verifiera allt vilket han misslyckats med och jag vill få ett avslut på det. Jag kollade i oljelocket på den och den var rejält smetig i locket med mkt kondens vilket även det känns underligt efter 4500mil? |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
I styrelsen för Bilmetropolen i Göteborg avreggad F-skatt dock är bolaget aktivt 2010, sitter samma person som styrelsen för Nya Bilhuset i Eskilstuna. Har svårt att tänka mig att någon av handlarna lyfter två fingar för att hjälpa dig att få fram några uppgifter. Du skulle nog inte dragit ut så länge på tiden gissar jag på. Sedan är det som vanligt tyvärr att vara efterklok, man ska kontrollera historiken innan man handlar en bil av vimpelhandlare. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ja, fast nu köpte jag inte av någon vimpelhandlare (omsätter stora summor med exklusiva bilar) som i sin tur har också blivit lurad av Bilmetropolen i så fall. Tack för reserch Hasso ! Är det någon som vet om man kan se om ljusmodulen blivit utbytt, tex med något tillverknings nummer el liknande. |
|
|
Tyvärr finns det endast ett mycket litet antal riktigt seriösa importfirmor i Sverige, i stort sett går de att räkna på ena handens fingrar. Resten sysslar med att bottenskrapa billiga "drömbilar" från marknader där det går att göra stor förtjänst genom att "fixa" till dem innan de säljs i Sverige. Ta det som en läxa och gör bakgrundschecken av bilen innan köpet nästa gång. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det enda som kan verifiera mätarställningen är BMWs service databas eller de som servat den enligt stämplarna i boken om bilen överhuvudtaget varit där. vad man kan läsa ur bilen är ovesäntligt oavsett om man bytt ljusmodul eller ej. Dessa parametrar ändrar man på utan att det upptäcks. Vimpelhandlare under den kategorin ingår 95% av alla icke auktoriserade märkeshandlare med mina ögen sett :) sedan hur mycket dom omsätter har ingen större betydelse ju mera ju flera har dom lurat :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Uteslutningsmetoden lämnar endast kvar Platinumcars Jag har inte tidigare hört att dom skulle ha skumma bilar. I ditt fall är det tveklöst att serviceboken inte är orginal, men att bevisa vem som har fixat den är svårt. |
|
|
Efter att ha varit här(AP) ett tag så har man bildat sig en uppfattning om vissa användare som ofta brukar skriva här trots att man inte har sett de. med detta sagt: hasso> menar du verkligen att de(bilfirmor) som tjänar mer har lurat folk ännu bättre? Jag förväntade mig INTE ALLS att läsa detta från dig. går det verkligen att lura folk så bra och tjäna 100 tals miljoner? Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
Alla bilhandlare är skojare "läs hästhandlare" det är bara fråga hur mycket de skinnar eller lurar dig på. Alla ska dom tjäna så mycket pengar som möjligt på dig som kund, dom sysslar inte med välgörenhet. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Du borde vända dig till firman i N-köping som du köpt bilen av. Det är ju de som har lurat dig, även om de kanske inte vetat om det. Om du inte får hjälp där så hade jag vänt mig till ARN. | |
|
Är det någon verksamhet som över huvud taget sysslar med välgörenhet? köpte häromdan en rakapparat från coop för 1295:- några dagar senare såg jag samma apparat hos elgiganten för 695:-. Är det möjligen så att coop bara sysslar med lurendrejeri eller är det så att elgigantens ledning struntar i om de tjänar några pengar, det viktigaste för de är att folket för billiga grejer. Går det inte med våld så går det med mer våld och går det sönder var det trasigt från början. |
|
|
Hasso Jag håller inte med dig alls. JAg skulle vilja definiera det så här: Skojare = bedragare Seriös bilhandlare = biznisman Handel är ju det som får världsekonomin att gå runt. Euromant bedriver inte heller nån välgörenhet ;-) |
|
|
Om det är Platinumcars så skulle jag vända mig till firma och försöka få dem att kompensera dig. De är "normalt sett" i alla fall seriösa. ------- //Lövet |
|
Marin. ena dagen är en inbytesbil i perfekt skick bara att ställa ut den i försäljningahallen inte värd en spänn mer än 200tkr, dagen efter så har den en prislapp som är 60 tusen högre. Det är i mina ögon hästhandlare ovsett om det är en märkeshandlare eller ej sedan om du vill kalla dom biznizman så är det upp till dig :) ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det är ett påslag på 30%, det är ungefär samma som jag lägger på mina produkter som jag säljer. Sen är ju bilhandlare speciella, men jag tycker att står de för det de säljer så måste de ändå anses seriösa. BMW CS #5206 |
|
|
Hassos generaliseringar tycker jag är ganska omdömeslösa om bilhandlare. Det är STOR skillnad mellan bilhandlare och bilhandlare. Att de tjänar pengar, so? Är du arg varje gång du går på ICA också? Det är betydligt mera lönsamt att vara ICA handlare än bilhandlare. ------- //Lövet |
|
|
Ja ok, vi vet ju ändå vad hasso menar och det är ju för intet bilhandlare har det ryktet de fått. Liksom hantverkare finns det alltid nya kunder när det handlar om "sällanköpsvaror" sen finns det ju givetvis många seriösa. Men till ämnet... Kan man på något sätt luska ut om ljusmodulen är bytt? Var sitter den? Hur tycker ni att jag ska gå vidare? En saknad service bok så handlar det ett avdrag om 20-30tkr. Men om har en som inte ens tillhör bilmodellen men ändå är stämplad kanske pga av "svartservice" är ju lite knepigare... BMW firman i Italien vägrar bekräfta servicen via mail trots att jag översatt det på Italienska. Bilens front omlackad o dörrar omlackade. Inredningen ser välbevarad ut men det kan den ju vara som ev långmilare. Plåtcabbar kan ju gå allt från 500mil-5000mil per år... Oljelocket är smetigt som ljusvit sirap, luftfiltret är -07 original (byts inte det på 3år?) Vad tycker ni jag ska försöka göra mot handlaren som gärna vill behålla sitt fina rykte? Bilen är fin men eftersom serviveboken inte är original så borde man kunna utkräva rabatt eller att han byter in bilen mot en motsvarande. I vart fall blir det ju väldigt svårt för mig att sälja vidare den privat den dagen.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.