AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.735

Köptips: Ny 320i vs 320d?

Sida 3 av 4
Jag tycker N43 har bättre/trevligare karaktär än N46. Inte för att N46 är dålig på något sätt, men N43 är betydligt trevligare att köra samtidigt som den är mycket piggare.
Jag anser att 320i med N43 är en aning underskattad pga dieselhysterin som råder idag.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Vad kostar skatten på en realtiv "nyare" begagnad diesel? Skatten brukar vara ganska hög på begagnade diesels. Frågan är om det är värt pengarna om man inte kör mycket. Då är det billigare att äga en bensinare.

Men vad gäller just dagens 320 bensinare och 320d då hade även jag tagit en 320d. Dieseln är vassare!
Verdi
Jag betalar 1500:- för min 320d.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Men skatten är väl billigt de första 4 åren sen blir det väl runt 5000/år?
Som världen ser ut alltmer så skulle jag inte tveka att ta en 320d ED! Mycket trevlig bil med ett troligt bra andrahandsvärde! Som tillval skulle jag ta Webasto, även motorn får mycket snabbare uppvärmning pga spillvärme samt att den får värme direkt från värmepaketet efter start. De jag känner som kör 320d ED skryter alltid om otroligt låga verkliga förbrukningssiffror!
Ett tipps bara är att kolla försäkringspremien, för mig skulle en dieselmer än kosta mer än en bensinare i försäkring bara ett tipp om det har betydelse. Jag kan ha en 335i och det är billigare än att försäkra en 320D. Men det är ju väldigt individuellt.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Hej igen.

Här kommer ett "trådlyft" innan eventuellt inköp börjar närma sig.

Eftersom tråden innehållit en del köptips angående Efficient Dynamics-modellen, så undrar jag vilka skillnaderna är mellan vanliga 320d och 320d ED?

Dessutom, olika försäljare plockar på olika "Fabriksmonterad utrustning" i offerten, så vad behövs (eller ingår i 320d) av t.ex listan nedan:
------------------------------------------------------------------------
- Emissionkod (i alla offertar)
- Auto Start Stop Function (i alla offertar)
- Brake Energy Regeneration (i någon offert)
- Servotronic (i en offert)
- Rökarpaket (i en offert)
- Isofixfästen (i en offert)
- Teleservice (i en offert)

Dock så gick det inte att få motorvärmare till dieselmodellen, samt att det inte står något om LM V-ekerfälgar till ED:n med Advantage Edition-paket.

Blir nog en beställning snart, men jag försöker klura ut om jag ska köpa Efficient Dynamics-modell eller inte :-).

Mvh Erik
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Jodå, du kan då dieselvärmare till EDE, den heter kupévärmare dock och kostar ca 10.400 om du har den störfre stereon (ingår i paket).

Rattvärme är också nödvändigt.

Flera av dom grejerna du nämner är standardutrustning och rökarpaketet tror jag kostar 0 eller väldigt lite, om du vill slippa förvaringsplatsen som du får annars. Isofix lär vara standard. Teleservice vet jag inte vad det är. Servotronic är extrautrustning men jag tog det (varierar servokraften).

EDE finns vad jag vet inte med Advantage. Den har en egen sorts fälg som jag tycker är världens snyggaste 16-tumsfälg. Skulle varit otroligt snygg i 17-tumsstorlek med, om det fanns.

Nackdelen med EDE är att den inte går att utrusta lika fritt som vanliga 320d eftersom den ska klara 109 gram CO/km. Inget drag t ex.
Mi
1.167
Micleg
Miljöklassningen av EDE ger ju en direkt vinst i form av skattebefrielse i fem år (ca 1576 kr/år) men även fördelar på vissa platser där man kan få parkeringstillstånd gratis. Där jag jobbar finns det i princip bara plats där det är dyrt att stå och bara tillåtet för boende/miljöbilar. EDE:n gjorde det då möjligt att utnyttja den platsen och spara mycket kamp för en p-plats på morgonen.

Gissningsvis kommer EDE att hålla ett bättre värde än motsvarande icke-EDE eftersom den för en begagnatköpare bara har fördelar. En begagnatköpare kan ju ändå aldrig välja utrustning. Själv skulle jag gärna köpa begagnat om det inte var för att de flesta verkar göra så galna val när dom köper nytt :)

Snart kommer EDE som Touring också.
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Teleservice vete tusan, men man har ju 5 års stilleståndsgaranti så det kanske är den som avses. Man ringer BMW servicetel om man får stopp någonstans (har man BT ligger numret förprogrammerat i telefonboken). Om jag inte minns helt galet sa säljaren att den är kostnadsfri t.o.m. vid soppatorsk, men jag kan ha hört fel?

Rökarpaketet, 300 kr, föredrar jag eftersom man får ett lock framför växelspaken, det ser lite snyggare ut helt enkelt. Lättåtkomligt 12V-uttag dessutom. Fast förvaringsfacket är ju större och mer praktiskt än en liten askkopp så gillar man att ha tusen smågrejor i bilen är det bättre utan!

Isofix och Servotronic är också extratillbehör, övriga är standard. Lägg till Isofix även om du inte har barn, bilen kan nog bli mer svårsåld utan och det kostar bara 900. Jag har inte servotronic och kan inte påstå att jag saknar det, styrningen är ändå kanon, men vissa vill absolut ha det.

Micleg: Rattvärme "nödvändigt"? Nja, jag vet inte, det finns ju handskar...
Hårdrar man det hela finns nog inget nödvändigt extra tillbehör, man klarar sig rätt bra även med en helt grundutrustad 3-serie. Ganska välutrustad i jämförelse med min första Volvo 140 :D

EDE:n kommer säkert att hålla andrahandsvärdet riktigt bra, förutom att den inte blir något direkt alternativ till folk som vill ha drag (som jag), om man nu inte eftermonterar förstås, men BMW's elektriskt infällbara är väl rätt dyrt.

Angående skatten som Grodan frågade om, den är numera väldigt behaglig på dieslar. Jag tror min ligger på 2100-2200 kr/år efter senaste sänkningen. Och då är det ju ändå en xdrive. För bara ett par-tre år sedan var det rena utopin att hamna på de nivåerna för en 4wd diesel, då låg man snarare på minst det dubbla!
Verdi
Rattvärme kan inte kombineras med sportratt tror jag. Så då går rattvärmen bort.

Har man kupévärmare så behövs rattvärme ändå inte då ju ratten är varm ändå.
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
@Micleg

Kan ärligt talat inte se varför en EDE skulle ha ett bättre andrahandsvärde än den vanliga 320d:n? I min värld är det precis tvärt om. Det finns ingen fördel med en 3-5 år gammal EDE.

Visst är det så att vägskatten är 0 kr på EDE:n men vad är det värt för andrahandsköparen om subventionen bara gäller de första 5 åren? Därtill får du 21 hk mindre än standardmodellen, 16" fälgar istället för 17", ingen möjlighet till dragkrok etc.

Visst är den snäppet mer miljövänlig men det är ju inga enorma skillnader för den uppoffringen i mina ögon...
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
En sista uppdatering innan jag slår till på en ny bil:

Nu kört 320i (som kombi), 320d (som 4wd kombi) samt 320d ED i lördags.

Spontant så går 320i modellen bort direkt, för det är precis som ni skrivit en jämförelsevis trött bil jämfört dieselturbon.

Vad gäller skillnader/skillnader mellan vanlig 320d och 320d ED så vann faktiskt ED:n på vissa punkter under provkörningen. Det kändes som att ED:n drog iväg bättre från från låga varv samt generellat accacde bättre (trots 21 hk mindre). Dessutom så fick jag intrycket av att ED:n gick lite jämnare eller mjukare i motorn (men det kan vara inbillning eller skillnader från fordon till fordon).

Vad gäller körkomfort så var vanliga chassit helt Ok. ED:n med aningen sänkt chassi och fastare setup kändes också mycket bra. Så liknar ED:n tidigare diskuterade sportchassie i setup så funkar även sportchassit bra för relativt "vanlig körning".

Dock så ger ED-modellen lite begränsningar i utrustning vid inköp (t.ex ej dragkrog eller möjlighet att välja fälgar), men den kändes faktiskt piggare att köra.

Så lite kort och gott:
- Det blir en 320d (och ingen 320i)
- Ej ännu bestämt vilken diesel, dvs ED eller inte
- Ska kolla bästa pris på ny bil hos handlare i närområdet innan jag slår till

Tack för all feedback jag fått i denna tråd, det uppskattas jättemycket :-).

Mvh Erik
Jag har kört de bilar du nämner (samt alla andra motorval i E90 inklusive M3) och håller helt med dig, ED går lite jämnare, framförallt på låga varv. Jag tror du ångrar dig om du inte tar en ED, om du nu inte behöver xDrive vilken ju i sig är mycket bra, men det beror ju hur svåra vinterförhållanden du brukar möta.

Lycka till!
Mi
1.167
Micleg
Någon som vet om sänkningen på 320d EDE motsvarar sportchassie? Den är stum men inte slamrig. Definitivt hårdare än normalfjädring.
Verdi
EDE:n är ju specialgjord för att klara låga varv. Mest med tanke på förbrukningen...

Tycker dock att den EDE jag hade som hyrbil ett par veckor var klart råare i motorgången och vibrerade mer på tomgång osv än min gamla -08:a. Kanske för att den var ny och inte riktigt inkörd?
Mi
1.167
Micleg
Ja den vibrerar ordentligt, inget som känns i bilen (chassie, säten, ratt etc) men däremot i växelspak, koppling och i viss mån gaspedal.
Mi
1.167
Micleg
EDE:n har rent magiska lågvarvsegenskaper. Femman på tomgång går till och med vid motlut. Lite som att ha en automat bara för att man växlar så sällan, men den har inga racingegenskaper.
Verdi
Tror inte det är sportchassit rakt av. Skulle tro att det ligger nånstans mitt emellan vanliga chassit och sportchassit.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Kort följdfråga:

- Får man typ in en ihopfälld barnvagn i skuffen på en sedan, eller krävs det en kombi till detta?

Angående diskussion i tråden angående för- eller nackdelar med 320d ED, så såg jag 2 st svenska tester som ansåg följande:

Länk
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.