AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.733

Köptips: Ny 320i vs 320d?

Sida 1 av 4
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Tjena.
Jag är ny på forumet och skulle vilja få lite råd och tips inför ett kommande bilköp.

Jag har inte ägt BMW tidigare, men nu beslutat mig för en ny (år 2010 eller 2011) 320.

Jag har varit lite "fördomsfull" mot diesel, men min BMW-bilhandlare ger mig rådet att köpa en 320d istället för 320i.

Så vad säger ni som kan och kör BMW, vad är för- och/eller nackdelarna med att idag köpa antingen en ny 320i eller 320d? :-)

Mvh
Erik i Västerås
Du skall absolut ha en 320d framför en 320i alla dagar i veckan. Enda fördelen med en 320i är att du har fler pumpar att välja på vid bensinstationerna och att du slipper ha med plasthandskar varje gång du tankar :-)

Se till att välja en bil med comfortpaket och gärna dynamicpaket (sportstolar och xenonljus), så har du fått med det viktigaste.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Jag håller med Kristoffer, ALLA gånger en 320d. En sugmotor är riktigt tråkig att köra för det händer inget. Dieseln är riktigt pigg kan jag säga av egna erfarenheter, dessutom ligger skatten på en 320d på 1650kr med en bränsleförbrukning på ca 5,5l. Då är det siffror från vad jag hade och då körde jag den chippad, INTE med box.

Köp en 320d som minst har Comfort och Dynamic paket. Riktigt trevlig att äga och köra vill jag lova.

"Riktiga män kör diesel"
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Det finns en anledning att en Ferrari inte har en turbodiesel under huven, sugmotorer är trevligare. Men en måttligt stark sådan som 4an i 320i jämfört med en starkare och snålare 320d gör det till en enklare val, 20i är helt enkelt inte en tillräckligt rolig sugmotor för att väga upp dieselns nackdelar.

Klart du skall köpa en 320d i detta fallet, lägre förbrukning, lite mer effekt och troligen ett bättre andrahandsvärde!

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Som en 320i ägare är mitt råd - köp 320d. Inte för att det är något större fel på 320i, som Bayer påstår, utan för att det inte är en rättvis jämförelse. Bensinaren är en snål och rolig liten rackare som går fruktansvärt fint för att vara en fyrcylindrig motor, men mot en lika stor, överladdad diesel så har den inte en chans rent prestandamässigt. Det handlar då mer om vad du prioriterar.

Men gör som jag skulle ha gjort i ditt fall - testa bägge bilar under ett par dagar och alla förhållanden. Då vet DU själv bättre, för vad vi här säger är bara baserat på våra egna erfarenheter.

RBiH for life!
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Tackar för alla svar :-).

Tyvärr har inte stans BMW-handlare inne någon 320i (varken ny eller beg), därför har jag inte haft möjlighet att köra bensinvarianten. Dessutom tar butiken bara in dieselbilar till försäljningshallen, eftersom merparten av försäljningen är dieselbilar.

Några följdfrågor:
- Är det någon större skillnad på servicekostnader mellan bensin och diesel?
- Har 320d partikelfilter och när byts det i så fall samt till vilket pris?
- Någon nämnde dieselns nackdelar, vilka är dessa?
- Till sist, är det några (viktiga) skillnader mellan 320d från 2010 och 2011?

Mvh Erik
Dieselns nackdel är att den låter som en entrepenadmaskin på tomgång, gillar man mjuk gåmgkultur och varvvillighet är det bara bensin som gäller.

Partikelfilter skall egentligen inte behöva bytas eftersom det rengör sig regelbundet när bilen körs längre sträckor och avgastemeperaturen är tillräckligt varm. Men annars är föreskrifterna att byte skall ske vid 20,000 mil och det kostar i dagsläget mellan 15-20kkr. Dyrt, dvs 1kr milen.

Ingen skillnad mellan 2010 eller 2011 mer än kanske olika utrustningspaket, 320d fick 184hk fr o m 2010.

Kom på att jag nog hade valt en X-drive (4-hjulsdrift) om du hittar en, de är inte så värst dyra jmf med den bakhjulsdrivna versionen och är trygga vintertid.
st
26
stiffler10
325XiA Touring -06
320i vs 320d

Hade nog också valt en 320d. Men för att ge en lite mer nyanserad bild så kan man väl säga att rent underhållningsmässigt så ligger de båda på en ganska jämn nivå. Ingen av dessa motorer är väl så himla kul att köra direkt utan jag skulle säga att man väljer en 320 av den enkla anledning att det är en ganska ekonomisk bil för att vara en BMW.

320d låter, som någon skrev här ovanför, rätt så osexig på tomgång. Jag skulle nog också satsa på att hitta en X-drive vilket gör bilen väldigt mycket mer komplett vintertid. 320d har i tillägg ett mer användbart effektregister jäntemot 320i. Men tycker att du definitivt ska provköra dieseln först om du inte kört så mycket diesel förut.

I övrigt är BMW:s 3-serie en väldigt trevlig bil. Hoppas du blir nöjd oavsett val.
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
320d bör väl ha ett betydligt högra andrahandsvärde?
K1
86
K1M
330e -20
Enda tråkiga md 320d är kopplingsproblemet man kan råka ut för om man väljer manuell.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Åter igen, tack för all feedback :-).

Mera följdfrågor:
- För- eller nackdelar med modellen Efficient Dynamics jmf vanlig diesel (förutom skattebefriad i 5 år)?
- Välja M Sportchassi eller inte, dvs blir komforten för "vanlig bilåkning" lidande (som mestadels kommer att ske)?

En koll på BMW's hemsida visar att så gott som alla innestående butiksbilar inte är kommer med sportchassi, vilket får mig att undra över detta tillval.

Mvh Erik
M-sportchassie ingår i M-sportpaketet och Dynamicpaketet. Det är inte så särskilt stötigt om man väljer att hålla sig till 17-tums standardhjul. Det ger i gengäld en riktigt fin körglädje.

M-sport och Dynamicbilarna med X-drivebilarna har inte sportchassie eftersom det av någon anledning inte går att kombinera, troligen beror det på att däcken har olika dimensioner fram/bak.

Inga nackdelar med ED mer än att den finns bara som sedan. Motorn verkar uppge mer effekt än utlovat enligt de tester som gjorts.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Notera: även om diesel har högre andrahandsvärde är de också dyrare att inhandla vilket ger, mot bensinaren, ett närmare nollsummespel (OK, mot det positiva givet nuvarande dieseltrend).

Du ligger ute med mer pengar och då får tillbaks lite mer av dessa vid försäljning. Men det är inga stora summor i sammanhanget.
Edit: Naturligtvis finns 320d ED numera som Touring också.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Jag köpte en beg 320d xdrive Touring -10 i januari och är mycket nöjd. xDrive-modellen känns fortfarande bakhjulsdriven. Trygg och bra i halkan. Drar ca 1 dl mer per mil. Min är uttagen 2009-10 och har 177hk. 184hk kom i mars tror jag. Samtidigt kom integrerade rails på Touring.

Men som flera har skrivit. Provkör diesel innan köp. Jag har kört 320i (bensin) tidigare och den är också trevlig att köra. xDrive finns bara som 320d Touring (och som 325i och 330i tror jag).

Verdi
330d finns som xDrive också...
16.556
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du ska köpa någon variant just nu så är det ju Advantage Edition som gäller. Mycket mera prisvärt än att köpa Dynamic + Comfort.

-------
//Lövet
Diesel kommer bli mer attraktiv ju mer bränslepriserna stiger. Starkare än bensinaren. Om du kör i snö kan det bli problem med M-chassi. Tar i överallt!
Har det men skulle kunna leva utan
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Jag har en av de allra första 184 hk bilarna som kom, tillverkad april-10 och lev maj-10, tror bilar tillverkade mars-10 fortfarande har 177 hk men är inte säker, gränsen går där någonstans. 184 hk modellen med touring har dessutom slimline takrails så de är lätta att identifiera. Nya motorn är en riktig pärla, går snålt och är stark. Trots 4wd och tyngre bil går 320xd:n t.o.m. snålare än den 120d jag hade tidigare, både i stad och på landsväg.

xdrive saknar sportchassi, det har dock inte med hjulstorlekar att göra för väljer man M-paket och 18" fälgar får man olika storlek fram/bak. Troligen beror det istället bara på att tyskarna vill att xd:n ska vara högre av någon outgrundlig anledning. I vilket fall som helst är fjädringen kanonbra, sväljer potthål och gupp men är ändå någorlunda fast när det svänger. Enda fördelen jag ser med sportchassi är att bilen blir lite lägre och därmed lite snyggare...
Verdi
Jag tycker faktiskt att standardchassit är bättre än M-sport som iofs är trevligt när det svänger men till vardags kan det vara lite stötigt, särskilt om vägen är lite gropig.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Hej igen.
Här kommer lite återkoppling till alla svar:

Jag var in till BMW idag. Ville att de ordnar fram en 320i att provköra, så jag får jämföra med den 320d jag tidigare kört (dvs trots att det lutar mot en 320d är jag dum om jag inte testar en 320i innan köp).

Dock var säljaren jag dealat med ledig en vecka, så ev provkörning av en 320i får vänta tills säljaren är tillbaka och fixar/letar fram en bil (eftersom ingen annan på M-Bilar ville ta tag i saken).

Jag är även lite skeptisk till sprotchassit för "vardagsbehov". Dock är det svårt veta hur små eller stora skillnaderna är utan att bättre provkört de olika setup:arna (vilket verkar vara svårt få till hos BMW-handlaren i stan).

Lite spontant borde 20 mm(?) sänkt bil samt hårdare fjädringssetup göra en stötigare bil, eftersom en normal BMW verkar vara allt annat än "svampig" i std-utförande.

Även lite trist att den -10:as 320d som finns i leveransklar bilhallen har sportchassit, för annars hade jag funderat på att slå till på den (för snabbare leverans samt troligtvis lägre försäljningspris jmf en nybeställd bil).

Mvh Erik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.