AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
32.732

Köptips: Ny 320i vs 320d?

Sida 2 av 4
Innan jag köpte min bil, som har sportchassi, testade jag även bilar utan detsamma, och skillnaden är faktiskt ganska påtaglig. Bilen utan sportchassit var så klart mjukare och mer "förlåtande", men den krängde betydligt mer, så jag tycker att det är faktiskt ett måste med sportchassit, trots att bilen känns hård på de kassa svenska vägarna, och i lägre hastighet dessutom. Väl uppe i fart så inser man hur pass bra sportchassit faktiskt är, hur tryggt det känns. Sedan ska det tilläggas att sportchassit är utvecklat för snabb körning på fina tyska vägar, inte för svenska förhållanden. Det inser man efter ett par snabba kilometer på tysk Autobahn.

RBiH for life!
Så farligt stötig är inte sportchassiet så länge du håller dig borta från 18-tummare och däröver. Kör du mestadels landsväg/motorväg är det inga problem, men är det mestadels stadskörning på gatsten kan det bli stötigt. Sportchassie är inget jag skulle dissa en E90 för, men provkör och bilda dig en uppfattning själv så ser du vad som passar dig bäst.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej. Jag hade valt en diesel alla dagar i veckan. Det finns hur många trådar som helst i ämnet.

Rekommenderar starkt 320d efficient dynamics, det är en miljöbil med en diesel-fyra på 163 hkr, ofta eller alltid välutrustad och de flesta har sportstolar, stora klimaten och ibland läder eller taklucka. Den kom 2010 och är som sagt miljö-klassad. Bensinförbrukningen på landsväg ligger på häpnadsväckande 0,37 l/mil. En BMW är aldrig några problem att köra enligt deklarationen eller under, men det förutsätter ju milt uttryckt väldigt mjuk körstil.

Sök på bytbil.com, på BMW 320 och bocka i miljöbil. Ingen fordonsskatt i fem år, därefter ca 1400 kr/år. Du kommer 110 mil på en tank... Whats there to think about.

Enda nackdelen är att diesel kanske är lite mindre sexigt och ljudet är mindre sexigt men du kommer älska bilen i övrigt, även när du tankar!

Alexander
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Enligt min uppfattning gör sig 320D bäst med automatlåda...

Surf Or Die!!!
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Håller med Janne, automaten är att föredra.
Sportchassiet är inte alls så långt som det påstås. Går att köra normalt med den och ändå få den sportigare känslan.

"Riktiga män kör diesel"
Jag tycker sportchassit blev lite mjukare i samband med faceliften. Tidigare så upplevdes E90 som stötig, men de ansiktslyfta känns betydligt mjukare och sväljer ojämnheter på ett bättre sätt. Så upplever jag det.
Stötigheten beror också mycket på vilka däck som sitter på. RFT däck har av naturliga skäl väldigt hårda stommar. Icke-RFT däck ger en helt annan komfort.
Självklart gör RFT-däck att det blir onödigt stötigt, jag kör med RFT året runt och det är ingen större skillnad mellan sommar och vinter hjul, trots olika dimensioner på hjulen. Ska bli spännande att se hur bilen beter sig med vanliga däck, för RFT ska jag aldrig mer köpa.

RBiH for life!
Jo
385
Jonas T
E61 535d M-sport
Själv kör jag manuell. Visst är automat bekvämare men den blir även dyrare i både inköp och drift. Lite trist dessutom att BMW envisas med den gamla automaten i 3-serien istället för de moderna grejor som sitter i 5-serien. Manuella lådan är dessutom en av bilvärldens bästa, finns egentligen inget att klaga på där överhuvudtaget.

Kör man mycket i stadstrafik (och inte prioriterar snålkörning) skulle jag välja aut men är det mest landsväg skulle jag ta absolut ta en manuell. Å andra sidan, har man nu råd med lite mer skulle jag förstås i så fall ta en 330d Aut istället ;)
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Här kommer mera feedback till era svar :-).

Just nu ligger inköps-planerna nere några dagar tills säljaren är tillbaka från sin ledighet.

Men lite kort så blir det inte en xDrive (kör för lite mil/år för att ta merkostnaden). Jag gissar även att en automat gör sig bättre i en dieselbil, men jag håller nog mig till manuell låda här.

Sportchassie eller inte kan bli svårt utvärdera själv, eftersom det det verkar svårt för BMW i stan att få fram olika demobilar. Dock så kommer den BMW jag köper vara till för mer "finåka" än busa på vägarna (jag kör sporthoj/GSXR-1000 istället när jag är på bus-humör ;-) ).

Vad gäller de olika tillbehörspaketen Comfort + Dynamic eller Advantage Edition, så har jag inte full koll på vad som ingår (eller skillnaderna) i respektive. Men sportstolar, klimatanläggning, xenon, lättmetallfälgar m.m ska såklart ingå i den nya bilen.

Så efter helgen blir det att ta tag i säljaren och se hur vi kan gå vidare med provkörning av de olika modellerna samt om vi kan komma överens prismässigt.

Mvh Erik

Jag fick låna en 320d ED och måste säga att förbrukningen är häpnadsväckande låg - 0.3 lit/mil på landsväg (körde ca 20 mil på 90-väg). Finns ju nu även som Touring. Tillval skulle för mig vara Webastovärmare. Extremt bra i vårt klimat!
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Jag tycker std chassit är utmärkt stabilt och sportigt, på kurviga vägar och även i högfart rakt fram, men har iofs inte provat någon med sportchassi...

Hade en 320d auto 06 tidigare, och kör en manuell 06a nu... självklart är det mkt skönare med automaten, men förbrukningen ligger ca 20% över i genomsnitt vid mina tankningar. Då kör jag generellt rätt korta sträckor (1-2 mil), endel köer - essingeleden m.m
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Är själv på väg att byta bilval från en tänkt 5-serie 2012 till nya 3-serien 2012 pga.att jag nyss fick veta att den kommer med den nya N20-motorn.
Då jag värderar landsvägsprestanda högt och den här maskinen bör ge omkörningsacc. i närheten av M3 till ett förmodat pris som en 320, så är den väldigt intressant för mig.
Motorn finns snart till försäljning i X1, (där den med fyrhjulsdrift gör 0-100 på 6,1sek)med bakhjulsdrift i 3-serien på landsvägen borde den bli ruskigt snabb. Om någon har info om nya 3:an med N20-motorn så mottages den tacksamt.
Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Z3M: Vad menar du med "landsvägsprestanda"? Är det segdragning eller maximal acceleration? För förstnämna brukar maxvrid vara en bra indikator, för sistnämnda max effekt.

Mvh
Arese
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Hej Arese, du har också flyttat över hit.
Det jag menar är omkörningsprestanda som tex anges i BMWs fakta blad acc. 80-120 där M3:an får om jag minns rätt 5,5 sek. om 4:an läggs i och fullgas. Skulle tro utan att veta att din 335i faktiskt borde vara ännu snabbare då du har högre vrid tidigare i varvregistret och lättare motor.
N20 har nästan lika högt vrid (350vs400Nm)men betydligt lättare motor, vad siffrorna i verkligheten blir vet vi ännu inte, ska bli intressant när faktabladet uppdateras.
bm
363
bmwkungen
Mercedes E klass 2018

Jag tycker att du skall testa 320i innan du bestämmer dig. Prestandan helt ok dock sämre än 320d. men faktiskt en ganska trevlig motor om du gillar sportig körning men en rödmarkering vid 7000. du slipper också ett störande dieselknatter och diesellukt som för mig inte skall finnas hos en premiumbil från BMW. Annars skulle jag rekomendera en 325i med härlig bensin 6a.

Bilda dig en egen uppfattning genom provkörning.
Visa användare
306
Remo
320d Touring -11
Var idag och dealade lite hos BMW. Ska få en bensinare på provkörning någon dag.

Fick dock höra att den allmänt kan ha lite ryckig gång omkring 120km/h pga dess "snålställdhet", men tycker detta låter lite underligt?

Räknade även pris på en 320d med Advantage Edition, men den blir såklart dyrare än den 320d med sportchassi jag tidigare fått pris på (dvs som fanns inne i bilhallen).

Dessutom en följdfråga, det nämndes idag att 320d Efficient Dynamics-modellen oxå är sänkt. Så hur är ED:ns sänkning och hårdhet jämfört sportchassiet?

Mvh Erik

Kan inte bekräfta att den rycker vid 120 km/h, den drar fint hela vägen bortom 220 km/h. Säljaren vill bara kränga en diesel på dig, dels för att han tjänar mer och dels för att alla verkar ha fått dieselfeber.

Själv är jag också lite intresserad av den nya N20 motorn, låter helt fantastiskt med sådana effektsiffror kontra förbrukning! En nackdel är väl att sexorna håller på att försvinna från 3-serien. Men så länge bilen rör sig duktigt och inte drivs på diesel så...

RBiH for life!
Jasko76; Du har väl den äldre 150hk N46 motorn i din 320i och inte den nyare 170hk N43 motorn va? Ska tydligen vara stor skillnad mellan dessa två olika motorer.
Helt rätt, men är det skillnad i karaktär på dessa två? Har N43 högre effekt men sämre karaktär än den äldre motorn?

RBiH for life!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.