AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.349

E46 Vilken utrustning hade du inte kunnat leva utan?

Sida 1 av 2
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Tjena. Var ett tag sedan jag var inne här nu! Till saken:

Går i tankarna på att byta upp mig till en E46 touring någon gång det närmsta året, som det ser ut nu så blir det någon gång efter sommaren.

Än så länge har jag följande krav/önskemål:
Facelift
M-tech 2 paket
Avtagbar dragkrok

Men vilka andra utrustningsalternativ tycker ni man bara "måste" ha på en E46 av de senare årgångarna?

Lyssnar mycket på musik/radio och ljudbok när jag kör så största/bästa ljudpaketet vill jag nog ha. Vilket var det?

Vad med "borde" jag vilja ha? Lite felställd fråga egentligen eftersom tycke och smak spelar in, men jag hoppas ni förstår vad jag menar!

Tackar för tips! Har bara provkört en 320 touring -04 och kommer knappt ihåg vilken utrustning den hade...
Xenonstrålkastare, klimatautomatik, farthållare och sportstolar är det som finns högst upp på min lista.

Fast om du ställer krav som största högtalarpaketet med fler minskar utbudet. Personligen tycker jag du ska satsa på en E90 då den är bättre än E46:an på det mesta.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Blir nog en E46 ändå, lite mindre pengar än en E91.

Klimatautomatik ska jag ha, glömde den! Xenon var inte standard alltså? Sportstolarna vill jag också ha, och de ingår dessutom i M-tech 2 paketet. Farthållare blir ett plus men ej krav från min sida! Tack för dina föslag!

Jag är naturligtvis medveten om att utbudet blir mycket mindre om man är kräsen med utrustningen, men jag brukar ta god tid på mig att hitta rätt objekt så det ska nog gå bra!

Fler förslag tack!
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Som ovan + bränslevärmare (webasto). Ohyggligt underskattat de 8 månader om året då man har nytta av den!
Me
164
Mecklarn
320iM Touring -03
För min del behövs inte så mkt mer än det ni redan nämnt. M-paket det allra viktigaste, ljudet går ju att fixa hyfsat med baslåda, dragkrok är väl lite dyrare att göra i efterhand. Själv så gillar jag när bakdäcken är bredare än fram, så minst som original - 225/45 fram och 245/40 -17 bak tycker jag "hör till" för looken...
Xenonljus ingick i de svensksålda M-sportbilarna, de som såldes på kampanj i samband med faceliften när BMW Motorsport hade 30 års jubileum. Har för mig att detta endast var 320i 170hk och att man bara kunde välja mellan vissa färger och automat som tillägg.

På en E46 skulle jag aldrig vilja vara utan metallic, multiratt, sportstolar och xenonljus. Min fd E46 hade standardljusen och jag minns att de var fruktansvärt dåliga. Tänk på att 320i bara är 5-vxl och väldigt surrig på motorväg. Automaten sänker motorvarvet betydligt.
När jag letade efter min E46 hade jag väl i princip facelift, klima som krav förutom att jag hade bestämt mig för en 320. M-paketet blev ett trevligt plus. Xenon är också bra men det hade inte varit avgörande för mig. Jag tror det är bättre att uppgradera ljudet i bilen man köper om det låter för dåligt. Man begränsar sig nog lite väl mycket om man ska hänga upp sig på sånt. Fast det är ingen direkt brist på E46 så man kan nog kosta på sig att vara lite kräsen med. :-)

Billigaste E91 som motsvarar min 320, dvs minsta sexan, m-paket osv är ca 100tusen kr dyrare än vad jag gav för min bil. Inga pengar jag hade varit intresserad av att slänga ut iallafall.
320´n varvar helt klart en del i motorvägsfart men den är rätt så bra isolerad från motorljud så jag personligen tycker inte den är speciellt surrig. Fast jag har faktiskt bara kört mitt ex och ingen annan 320.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Högt värderade önskemål ur min synvinkel, skriver önskemål och inte krav då jag tycker E46 är en härlig vagn även med snikutrustning:

-M54B30, helt klart den trevligaste maskinen i en standard E46.
-Sportstolar och värme i dessa.
-Klimatanläggning. (Snudd på krav)
-Farthållare. (Snudd på krav)
-Om skinnklädsel, nappa-skinn och inte den svettiga standardvarianten.*
-Utökad skinnklädsel.*
-Harmann Kardon-ljud, Bmw kunde inte stereo så bästa möjliga är önskvärd.
-Navigation, aldrig fel att ha.
-Taklucka, härligt oavsett bil!
-Touring eller Coupé/Cabriolet, tycker dessa är snyggare än sedan.

* Är på gång att byta min E46 mot en nyare bil, har varit runt och provkört olika alternativ som inte är Bmw och det svider i hjärtat. Att komma från en 2011 Skoda, VW eller Volvo in i en 10år gammal Bmw och uppleva denna som rejält mycket bättre byggd i allt säger en hel del om hur bra bil E46 är. Dessutom är sportstolarna underbara, man njuter efter att ha åkt annat. Nappa och utökad skinnklädsel gör en del för denna känsla! Blir dock Bmw igen, förstås, men nu har man i alla fall än en gång prövat annat åtminstone.

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Minns när jag testade en E90 325i första gången, måste ha varit våren 2005 i samband med lanseringen. Hade vid tillfället en 320 E46 och jag slogs av hur spinkig och pappig E90 kändes i jämförelse. Dock skall det tilläggas att E90 blev rejält uppfiffad kvalitetsmässigt redan under hösten när touringen lanserades.

Jag hade själv en hel del bekymmer med surrande kring 110-120km/h i min 320 -04. En massa delar till avgassystemet byttes på garantin men det blev aldrig riktigt bra och långt ifrån tyst. Tyvärr lite Toyotavarning på surrandet (ni som kört en Corolla med 3300rpm i 110 vet vad jag snackar om).

Givetvis är klima, farthållare krav på en E46, dvs det som motsvarar komfortpaketet. M-sport är som sagt trevligt då även alcantaraklädseln, sportstolar och xenonljusen ingår.
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Bra snack här nu.

Vad tycker ni om annat lulllull tex:

Backsensorer
Regnsensor
Det där tillvalet som fäller ner ytterbackspegeln när man backar
Minne i förarstolen

Ingick automatiskt avbländande spegel/ar i något paket?
Vad ingick i komfortpaketet?
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Regnsensorn är trevlig att ha men inget måste, baksensorer på E46 är rejält störande eftersom man inte kan stänga av dem. När en givare till PDC la av på min E46 avaktiverades hela systemet och äntligen kunde man backa med släp eller med cykelhållare på kroken utan att få huvudvärk. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
krav:
Farthållare
ACC
Business CD
Sportstolar

Snudd på krav
Regnsensor
Automatlåda (jag åkte 320d, lite astmatisk med vanliga lådan)

Kort och gott så nöjde jag mig med komfortpaketet.. Lull-lull utöver detta kändes "kul" men inte nödvändigt.

//Anders
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Viktigast för mig är iaf

1: M54b30
2: Klima
3: Läder
4: Multiratt

Har kört e46 med och utan xenon och tycker xenon är överreklamerat, visst är det snyggare men de har ingen prio för mig. PDC kan väl vara skönt men är inte heller jätteviktigt med tanke på att jag i prinsip aldrig behöver fickparkera.
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Just det ja.. Glömde sport multifunktionsratt.. Tre-ekrade alltså. Avsevärt mycket snyggare och skönare än den 4-ekrade.

Multifunktionsratten på E46:an är förövrigt bra j*vla mycket bättre än E90 tycker jag.. Saknar att ha farthållaren på ratten istället för den klart amerikanskinspirerade "extra" blinkersspaken.

//Anders
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
4wd är ett abslout måste som finns på 325Xi och 330Xi

sportstolar,klima och multiratt ett annat gärna ha.

Manuell låda, motorvärmare med kupeuttag är bra.

HN

Regnsensorn ingår i komfortpaketet som i princip "alla" svensksålda bilar har.

Om man inte hittar en fin M-sport bil så finns också bilar med Lifestyle-paketet. Där ingår sportstolar i halvskinn, antrazit innertak, dimljus fram, alufälgar mm.
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
12 års rostskydd skulle jag säga är viktigast på E46 ;)
Visa användare
230
Sigvardsson
330Ci M-sport II Individual
Jag håller med dom föregående talarna.

Xenon, Klima, multiratt, farthållare, sportstolar, taklucka = bra grejjer!

Och har du inte haft backsensor innan, skaffa det! Sjukt underskattat! Fan vilket problem jag har med fickparkeringarna med min volvo740 under vinterhalvåret :P

Ska bli skönt att få tillbaka det snart :) !
Je
1.159
Jens Ek
Mini Cab -11
318dT -09
320dxT -09
520dxT -15
Summerar vad jag tror jag ska leta efter då:

M-paket
Drag
Klima
Xenon (ingår ev i M-pak?)
Multiratt (verkar vara omtyckt)
Business Radio ev Harman Kardon, tycker det är lite oklart med de olika ljudpaketen. Vill gärna ha Aux in till tex ipod...

Övriga utrustning känns inte som något jag behöver hänga upp mig för mycket på!
Tackar för alla svar.
AUX finns inte till E46, däremot finns ett IPOD interface att köpa till med kabelanslutning till handskfacket på BMW. Kostar ca 3000kr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.