AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.402

vilken modell kan va bra som första bil ekonomiskt sett

Sida 3 av 4
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
Tjena, såg en fräsch 528 på blocket så tänkte att lika bra att länka den till dig:
Länk

ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Tack , jag ska kika på den,

Balder som gillar power
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Opps ,15 ägare tror jag står över, och en 528 är nog lite för mycket. 523 räcker väl till. men tack i alla fall. uppskattas mycket för all hjälp.

Balder som gillar power
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
528:an som Bmw e34 länkar till såg väl trevlig ut.

15 ägare skulle jag inte bekymra mig om ifall bilen är fin. Men använd det som prutargument.

Skillnaden mellan 523i och 528i är inte stor. Men kolla upp vad det skiljer i försäkring.

Tror också en fin e39 är ett bra val, hyffsat säker och tuffar på fint och bekvämt på landsvägen.
Blir billigare att åka e36 men säkerheten är viktig inte minst för en med nytaget körkort.
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
kikade på denna Länk verkar vara en tidig e-39a import intagen 2000 med 6 ägare..kan det vara något.
fick till svar...Import 2000 av med servicebok som går att följa.
Besiktad o skattad i höstas. Skakar lite i ratten när man bromsar. Stötdämpare o fjäder bytt vä sida (hö fjäder medföljer)

Blir lite fundersam...Vem f-n byter bara på en sida...och då bara efter 13000 mil..ok bilen är gammal.Men ändå...är det värt att kolla på denna tro ??

Balder som gillar power
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag resonerar i de banorna att om man kan byta fjäder och dämpare på en sida så är man sådan på andra områden också.
-Hur är det snålat med bromsarna?
-Är bara fyra stift bytta för att de två sista såg bra ut?
-Hur billig olja kan man köpa?
-Måste man byta oljefilter varje gång man byter motorolja?
Eller har det hänt något (mindre smäll?) på vänster sida så ett byte var tvunget? Det kanske är därför den ruskar lite i ratten? Nu är ju modellen iofs hyfsat känslig för sånt och det kan ju vara allt från glappa leder till skeva bromsskivor. Men kombinationen får mig att fundera lite.
Igen - dyr (tycker jag). Är det bara jag eller ligger de lite väl högt? För 28000 borde man väl få minst en -98? Eller vad säger alla ni andra?

Det lämnar för många fel sorts frågor för min smak. Men om du kollar bilen så ser du säkert hur den är omhändertagen och vad som är gjort... Fast jag tycker nog att den Bmw e34 länkade till är ett betydligt bättre alternativ.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Bm
69
Bmw e34
Bmw 540IA -98
Bmw 320I -95
kollade inte hur många ägare, men sånt är ju ganska oviktigt egentligen, varje gång bilen skrivs på någon annan så byts ägare, det kan ju betyda att bilen bara bytt ägare(inom en familj till exempel), jag hade kollat skicket istället och kört den och känt på den.
Mellan 523 och 528 skulle jag inte tveka, i stort sätt exakt samma motor men annan cylindervolym. Möjligen blir försäkringen lite dyrare, å andra sidan får du den kraft som behövs i en 1800kg bil, lite råare karaktär och ofta lite mer utrustning och om du har tur även mer entusiastiska ägare.
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Ja vad kan man säga,detta är ju en jungel :-). man får söka på, och förhoppningsviis dyker det nog upp en.

Balder som gillar power
er
15
erik_axzell
BMW E39 M5 -01
BMW E34 520i Touring -92
520i köpte jag för 13k, har repat+servat den för 5 papp (uppgraderat bussningar i bakvagn så nu har den awesome väghållning också! :) )

------------------
När M5an accar roterar jorden snabbare.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Du kan få min Audi A6 2,6E V6 194hk 1996, i stort sett fullsmetad med utr, fint skick, nyskattad (dec 10), nybesiktigad med blankt papper (dec 10) m.m. för de pengarna - den kommer att säljas snart...

---------
Over and out.
Visa användare
126
Blomster
318d Touring E91 -11

Glömde skriva att det endast har varit 4 ägare på den. Står fler i registret av mig kända anledningar...

---------
Over and out.
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Nu var det Bmw det gällde och inte Audi :-)....Nä jag kikar vidare efter en E39 520 eller 523. årsmodell 96-99. kanske någon här ska sälja sin . så hör av er

Balder som gillar power
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
själv gillade jag denna, Länk
kanske lite för dyr, vad skulle vara rätt pris för denna ? om man skulle ge ett bud

Balder som gillar power
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

balders:
Tja, för dyr är ju lite vanskligt att påstå, men visst...är det mycket "pyssel" som krävs för att den t.ex ska klara en besiktning så kanske den kan upplevas för dyr.

Jag tycker inte att den är så fruktansvärt "felprissatt", med infon jag har nu iaf..
Kanske finns några anledningar till varför den inte är så dyr(ja, i mitt tycke då) :)

MEN !>>>>Kontrollera om v-pumpen och termostaten o termostathuset är bytt, stötdämparna kan nog beräknas vara i utbytesläge nu(om det inte är gjort nyligt naturligtvis)..
Kolla om kylaren är bytt.
Inga vibrationer eller skrammelljud "what so ever" ska kännas av vid din obligatoriska provkörning innan evtl köp.
Multirem byter man i samband med t.ex v-pumpsbytet + kontrollerar huruvida rullarna är i ett bra och glapp/gnissel fritt skick...t.ex.

Finns det ingen dokumentation över gjorda reparationer etc. så får man räkna med att det blir en direkt kostnad på "några tusenlappar" för att få den att gå som en BMW E39 ska göra...dvs tyst och skrammelfritt och med väghållning och tillförlitlighet :)

Jag TROR att det finns "en del att göra" på denna vagn och att JAG tyckte priset var "ganska lågt" för att vara från en bilfirma.
Som sagt>>>Det finns kanske en del att göra på denna bil i "reparationshänseende"..
Men ok, vet du bara om att det inte är en ny bil och reparationerna (som du förhoppningsvis kan identifiera) inte blir så dyra så är det en bra bil, men det gäller att skilja agnarna från vetet..

Ska tillägga att jag vet absolut ingenting om denna handlare eller bil så det jag skrev är bara egna funderingar i spörsmålet..

Mvh Janne.
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Ja, för att vara bilhandlare så är den kanske inte så dyr, även om det finns lite prutmån. Men då förutsätter det att du får några garantier och att det är en reko handlare. Den såg ju inte alls tokig ut...

En sak jag har funderat på när det gäller grabben; är han väldigt musikintresserad och gillar att ha en fet bilstereo? Det är nämligen lite halvtrist att byta/utöka stereon på just E39 då det är en hög enhet som är ganska grund. Och inte alltför sällan är det utan CD-spelare till förmån för kassettbandspelare. Det går att komma runt med en extern spelare (MP3, laptop, Ipod) och FM-sändare (eller kassettadapter) men det känns lite "low life" i en BMW...

_
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Ja du där sa du något som man inte tänkt på, CD :-) upps....

Balder som gillar power
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Kikade på denna Länk!
lite långt bort för att bara åka och titta, Och "konstigt det snöar".
Finns det någo här på Autopower som bor i Malmö som kan titta på den åt mig ?
...Fråga kan man ju :-)...annars får man väl ta tåget tll veckan.
verka ju vara bra utrustning i den om det fungerar förstås....

Balder som gillar power
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag ska till Malmö idag och försöker klämma in en titt under resans gång. Lokalen ligger ju bara några minuter från Malmö C med buss.

_
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Wow, vad säger man.detta är ju helt otroligt. kan du fixa detta så är jag dig skyldig en tjänst...om du skulle vilja ha hjälp från mina trakter..
väntar med spänning på resultatet. Om du nu hinner med ett besök :-)

Balder som gillar power
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Så var det då dags för redovisning av Länk .

-"Åretruntdäck" som han kallade det (=dubbfria vinterdäck) 195/65-15 iofs fräscha men ändå, inga andra hjul medföljer
-Två paneler behöver lackas om p.g.a. repor efter nycklar eller liknande - bakre nedre panel mellan hjulhus och bakljus samt förardörr. Färgen är borta ned till grundfärgen. Jag tog ett par bilder ifall ni vill se.
-Höger dimljusglas sprucket och såg ut att kunna ramla sönder när som helst.
-Något skakig i ratten. Detta är dock vanligt på den här modellen vad jag har förstått, och kan bero på många olika faktorer. Bussningar, stag, m.m.
-Motortvättad. Det gick inte att se om det fanns några läckage eller annat skumt under huven.

+Kanonfräsch inredning för att vara så pass gammal och ljus.
+Delbart baksäte, ryggstöden går att fälla fram.
+Motor och låda verkar fungera bra. Grenröret var kallt innan jag startade så den var inte förvärmd. Den stod dock inomhus.
+Kändes stabil och fast när man rattar (typ köra slalom mellan strecken i gatan).
+Jag kunde inte höra några missljud.

Totalt sett tror jag personligen inte att det är tillräckligt mycket bil för pengarna. Men jag är inte säker på att jag bedömer prisbilden korrekt för jag tycker visst att precis alla är för dyra. Någon annan kanske kan ge ett utlåtande ang. priset vs för- och nackdelar?

_
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.