AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
26.404

vilken modell kan va bra som första bil ekonomiskt sett

Sida 1 av 4
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Hade ett men intressant samtal min grabb som snart blir 18. angående bil,och vilken modell som kan vara ekonomisk att börja med i denna bil djungel av modeller. och BMW är ju ett intressant märke.
Så har ni därute några intressanta tips på någon modell som kan va bra att börja med. ex, låg bränsle förbrukning, skatt försäkring.bensin , diesel.
så är jag öppen för alla tips...så kom med förslag ..

Balder som gillar power
518i -95 E34 borde väl vara ett bra val. Låga ägarkostnader och mycket bil för pengarna.
Vad får det kosta då?
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Bra fråga angående vad det får kosta, ca 20 000 är nog vad plånboken förmår.

Balder som gillar power
Tror inte du vinner så mycket på att köpa en e34 518 jäntemot en 525, dock kan det skillja en hel del i försäkring.
Cr
1.095
Craile
BMW 520da Touring M-Sport -14
3-Serien E36 är ju en bra första bil. Tex 318. Billiga på alla sätt o vis.
För 20.000 borde man kunna hitta ganska fina ex.
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Ok ska kika runt på 3-Serien E36, tack för tippset.kom gärna med mera tipps

Balder som gillar power
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Jag vet ju inte så mycket om användningsområdet. Det är ju stor skillnad om man tänker köra mycket stadskörning (ex. raggarsvängen) eller om han ska köra många långkörningar med kompisar (typ köra till matcher om han sportar och så), om han är putsare, glidare eller rödljusrejsare...

Men om han är lite av varje kan jag tänka mig att denna E36 320 är ganska hyfsad. Länk Inte bäst på något men bra på mycket. Men är han mer glidare kanske en E34 520 Länk eller en MB C180 Länk kan vara något? För gubbigt med en Mitsubishi kombi? Länk En E34 535 Länk Peugeot 605 SR Länk Volvo V40 turbo Länk eller en MB 300CE Länk kanske är overkill men du gillar ju power. ;-)

Allt beror på användningsområdet. Hur billig i drift bilen blir är ju svårt att sia om eftersom det beror på så många faktorer. Framför allt åldern har ju en negativ effekt på försäkring om man väljer starkare motoralternativ, antar jag. Men det kan man ju kolla i förväg på nätet som tur är.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Sm
95
Smeagoll
BMW 523I -e39 Sedan -97
BMW 316I -e30 Touring -92
BMW 320I -e30 Touring -89
e36 318i 94 uppåt i den sitter m43 motorn mycke mer drift säker än den gamla knackspisen! eller en e36 318is 94 uppåt

-:¤Robban¤:-
ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Efter vidare diskutioner så verkar det vara mest intressant med E36 320
antagligen för sexan. 5 serien blir lite stort, "Enligt min mening då".
Grabben går på gymnasium och reser söndag kväll dit och fredag hem 12 mil i veckan. så visst är ekomomi viktig för hans del.

om man skulle rikta in sig på en E36 320 vad skall man då tänka på angående årsmodellerna. har någon modell mera bekymmer ?
eller fördelar ?
Finns ingen nackdel med en större bil typ ee34 5 serie, kan han han köra volvo 940 så kan han köra en 5 serie.

Bättre att vänja sig direkt vid stor bil, det kan inte hända nåt det är inge "farligt"
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Pendlar han längre sträckor i landsvägsfart eller däröver rekommenderar jag er att titta på 6cyl och undvika 316i/318i, dessa dricker minst lika mycket i de farterna om inte mer. Och när det gäller gångkultur och prestanda är de långt långt efter, en 323i E36 rekommenderar jag. Härlig maskin, vettig försäkring och förbrukning samt en bekväm och relativt säker bil.

328i går lika bra, men det är enklare att hitta 23i än 28i för 20.000:- tycker jag det verkar som. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Har ägt både 328 -97 och 318 E36 -94 och det är stor skillnad i driftskostnad. Bensinnotan är mycket riktigt försumbar på landsvägen men försäkringen är snuskigt dyr på en bil som 328, ca 3ggr så hög jmf med 318 för min del. Bensinförbrukningen i stan är mycket högre och sen är service klart dyrare. Totalt sett skulle jag rekommendera en 318 eller rent av 316 om nu ekonomi är en viktig faktor.

Rost, spindelleder, hjullager, bakvagnsbussningar och att all eventuell elektronik funkar skulle jag börjat med att kolla.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Kristoffer: Nu var det landsvägskörning som var aktuellt som jag förstod det, eftersom jag trycker på lite dricker en 4a märkbart mer i mitt fall. Nackdel ekonomiskt för en 4a till och med!

Sedan är det inga nya bilar, service gör man själv åtminstone på dessa där det är så enkelt. Det krävs 1.5L olja och två tändstift mer till en sexa om jag inte minns fel, det bör bli 300:- på närmre 2000mil? Många ungdomar lägger hundralappar i månaden på sådana där internetspel, jag tror inte ovanstående summa är något problem.

Försäkring kan förstås vara svindyrt, men då bör TS son undvika Bmw helt och hållet. Står bilen på en förälder är dock skillnaden inte så stor, vilket förstår varierar det med.

Han får mycket mer bil till en något marginellt kostnad, jag tycker som sagt en större sexa är ett utmärkt alternativ när han för det mesta kör där förbrukningen dessutom är densamma eller lägre. :)

//Bjersér

BMW - over 200 (s)miles/hour
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Orsaken till att 5-serien blir för stort är att de är tyngre och därmed drar mer bränsle och är slöare. Knappast för att den är för stor att hantera, antar jag.

Att det är dyrare att trycka på lite mer under landsvägskörning med en fyra är nog snarare ett argument FÖR än emot att köpa en fyra när det gäller ungdomar. ;-)
Men den lilla sexan är ju både snål och stark i det här sammanhanget. För svag för att vara törstig när man trycker på gasen och för vridstark för att vara törstig på landsväg.

Om man tror att det bara blir landsvägskörning och hävdar att en större motor blir lika eller mer snål än en liten lurar man nog bara sig själv. Ungdomar gillar att köra bil och kör garanterat ett antal mil stadskörning så de blandade siffrorna är nog mer rättvisande än landsvägssiffrorna. Där är fyrorna bättre. Intressant nog är den lilla sexan inte mycket snålare än den stora - i alla fall inte när det gäller förbrukningen. Där är det nog försäkringen som skiljer mest.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
18 år, 10 mil att pendla.. Jag hade nog satt min grabb i något säkrare än en e36, trots att hjärtat klappar för BMW... Vissa saker får gärna kosta!

Om budgeten var 20-30" hade nog jag valt en nyare v40 eller ägt bilen själv och satsat på en billig e46, de är väl betydligt säkrare med antispinn som standard på alla motorer mm?

ba
127
balders
Volvo S60 D5 -07
Morgon grabbar, intressant läsning det här..Anledningen till en 3serie var nog mest därför att det är en lite mindre bil för hans del. varför dra runt på en större om man är själv. han utbildrar sig till lastbil chaufför,så han är inte rädd för storleken :-)...tanken var mest att 3serien är billigare att äga samt då lite snålare i bensin. Och jag vet att sexan är pålitlig,men tyvär så finns det ingen sjö att ösa pengar ur.så ca 20-25 tusen måste vi hålla oss inom.
service och all mek fixas hemma i garaget.så det är det minsta bekymmret.
Men jag gillar alla era synpunkter,
det syns ju verkligen vad olika folk tänker och tycker.Vilket är bra i denna situation. Tack ska ni ha

Balder som gillar power
re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
Jag skulle föreslå en 316 ti.
Den går rätt bra och drar lite soppa.
Dessutom kan den lätt uppgraderas med tex fjäderben från en M3 och blir då som en liten gokart.
dom kan man få från mellan 10-25 tusen.

re
200
reddanger
Alpina D3 2006
318ti 1996
M 635 Csi - 88
635 Csi Race bil - 88
318 ti har en lite roligare motor och drar lite den med.
Den har kan man säkert få för 18 tusen.
Länk

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Volvo 940/945. Mycket bil för pengarna i den prisklassen. Driftsäker, lättmekad och lite som att köra lastbil :)
Det känns som att man får mer för pengarna på en 5 serie och att det är lättare att hitta ett bättre objekt än e36.
Men det är bara en känsla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.