|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Ja ni 316-318 är nog inte intressant om jag känner grabben rätt. ser ju inte ut som en bmw. Visst volvo är ju aldrig fel, när det gäller reservdelar. men jag tror den drar mer än en bmw e36 320. och ser ut som en låda :-) visst kanske det är lättare att hitta en 520-525. men han gillar inte e34 modellen. smaken är ju som baken :-). vill nog ha ett nyare utseende antar jag.. men vad får man för 20-25 tusen blir nog att kika runt, det brinner inte ännu... Balder som gillar power |
|
|
Nu måste jag fråga hur du menar när du skriver att 316-318 inte ser ut som en BMW. Är det compakter du pratar om då? För det finns ju sedaner också, och de ser ut precis som 3-serien med 6or. 316: Länk 318: Länk 320: Länk 323: Länk 325: Länk Vad gäller 5-serien så finns det ju E39or: 520: Länk 523: Länk 528: Länk 528T: Länk Annars kanske en Alfa 156 skulle vara något? Länk Mitsubishi Eclipse? Länk Hehe, det är lite kul att leta bilar åt andra. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ja du , nu ser jag att det finns olika 316-318. alltid lär man sig något. hur blir en e39 520 blir den trött pga större kaross, gämfört med en e36 320 ? det verkar ju finnas mer 5-serie att få tag på. men som sagt tidigare det brinner inte, och budjeten måste hållas... Balder som gillar power |
|
| Klart grabben ska ha en 5-serie, speciellt om han ska åka längre sträckor. Mycket bekvämare. En 520 bör även vara billigare än en 320 att försäkra. Jag hade en 520 e34 92 med m50b20 och det räckte, motorn låter fint och drar inte speciellt mycket. Satsa på en med skinn-inredning och taklucka så kommer grabben glida runt som en kung i sommar sen! | |
|
Jag snubblade över en 318IS (140 Hk) som kanske kan vara något, lite starkare än standard 318 (115 Hk) om man nu vill ha en fyra. Länk Fast 320 med sexan kanske är roligare... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Åh, missade din fråga där... 520 tröttare än 320? Ja, 3 tiondelar långsammare 0-100 (9,9 mot 10,2). Du kan jämföra i modellguiden, de brukar stämma ganska bra. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Ska grabben ha en bra bil så köper han en 523 alt.528.. Pristaket(max 25 papp) kan evtl vara lite svårt att hålla(om man ska ha en som liknar någonting och utan allt för mycket skruvning på "studs" s.a.s.), men det är iaf värt att leta efter en dylik, betydligt bättre komfort och bättre ihopskruvad än e36:or. Helt enkelt en bra bil! Prova några E39:or och E36:or så märker ni skillnaderna själv.. Mvh Janne. |
|
|
Tjena, är själv under 20 och köpte min första bmw när jag var 16 typ. Tycker lätt man får betydligt mer bil för pengarna med en 5 serie hade en 525 e34 som första bil och den blev överfet efter m5 paket och dylikt. Men precis som folk har sagt satsa på antingen bmw e39 eller e36 el (e34), han kanske inte tycker om e34 nuu, men låt han köra en med t.ex. v8 som 530 (540 om han vill ha en riktig räser, dock dyrare i allt) Satsa på en 6:a tycker jag, finns mycket delar och de är hyfsat billiga i drift, samtidigt som de är starka och aggresiva i högre varv, möjligtvis 3,0l v8:an, visst fler cylindrar men även väldigt hållbar, och bensinförbrukning mellan sexan och den lilla åttan på motorväg är försumbar. Så modeller: bmw 320, 323, 325. bmw e34: 520, 525, 530. bmw e39: 523, 528. I en femma får du oftast allt i el och även skinn om du har tur, betydligt mer komfortabel och känns mer kvalitativ. I trean lite mer sport, men också sämre utrustning till oftast samma pris, och mindre plats. |
|
|
Har kikat lite på en E39 520 97-. för ett begärt pris på 29000. men utan skinn och lucka ska ha gått ca 20000 mil. är det ett Ok pris eller. finns på blocket . Balder som gillar power |
|
|
En annan 97 a med lite fix ..som har detta problem körförbud p.g.a. höga avgasvärden. Har bytt katalysator för 1-2 år sen men det hjälpte inte, och nu nyligen har jag fått lambdasonderna utbytta(kvitto finns) ´Kan det vara ett kostsamt fel att fixa till, är detta ett vanligt fel ? Balder som gillar power |
|
|
Det finns en del läsning om du söker på "avgasvärde". De som jag tycker känns mest relevanta kanske är dessa: Länk Länk Det ser ut som det KAN vara så enkelt som att bilen har varit fisljummen vid besiktningarna och att man behöver varmköra katalysatorn ordentligt eller ett avgasläckage som man kan täta, men det kan även vara katalysatorbyte som behövs. Jag läste någonstans att om lambdasonderna är trasiga så kan det ta kål på katalysatorn ganska fort, även om den nyss är bytt. Pruta hårt och utgå ifrån det värsta så ni har utrymme för att reparera. _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
sitter här och klurar hur man lägger in en länk ,någon som kan enkelt kan förklara lite enklare att förklara då Balder som gillar power |
|
|
Du kopierar länken , klistrar in URLen här (alt. skriver in hela URLen) och när du skickar inlägget görs den om till länk automatiskt. Hela URLen byts ut mot [LÄNK] och blir en länk. :-) _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Aha tack för hjälpen , ska försöka fixa till det. lite lättare att förklara vad saken gäller och vilket fordon jag menar. Länk ett objekt med lite fix, en -96a enligt transportstyrelsen import. kan det vara något sedan denna. Länk ser skaplig ut men inte så utrustad ...några synpunkter angående dessa mottages gärna Balder som gillar power |
|
|
Den svarta: För de 24 tkr de vill ha kan man hitta liknande utan de problem den har, t.o.m. en 523. Inte körd på två år innebär bl.a. stor risk för rostiga bromsar, det ska bytas framruta, ganska stora utgifter innan det är klart. Jag tycker att den är alldeles för dyr. Kanske 15 tkr som den står eller det pris de begär om de fixar den? Den blå: Känns också väldigt dyr. En bra utrustad 523 i fint skick borde väl ligga i den prisklassen. Tänk på att den även har gått i Sveriges blindtarm Karlskrona, som ligger på öar ute i saltvattnet, som året om blåser in över stan. Om de kan få i närheten av de där pengarna för så pass lite bil så borde jag kunna få 35 tkr för min. :-) Här är en röd 523 som inte verkar tokig. Länk Och får man en sådan för 27 tkr så borde en 520 kosta runt 20 tkr, kanske 23 tkr i fint skick - utan några problem eller körförbud. Det är mina 2 cent. Fast det kanske bara är jag - men jag tycker att många överskattar sina bilars värde ganska mycket. Eller så försöker man helt desperat få folk att tro att de är värda så mycket för att kunna kräma ur så mycket som möjligt... _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Åh, jag såg just en 523 i Göteborg för 19 tkr... Länk _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
har tittat på dem bägge. baksidan på den röda är att det är 12 ägare på den. och han har bytt in den som mellanskilland på en annan bil. Ok den andra har jag inte kollat på, men jag tror inte grabben är intresserad av en grön bil...jag spanar vidare :-).. uppskattar all hlälp jag får :-) Balder som gillar power |
|
|
Jag tycker att du ska koncentrera dig på 523:or, prisvärda och faktiskt märkbart piggare än 520 trots att det på papperet bara skiljer 20hk på första årsmodellerna, dvs innan 520 fick 2,2 liters motorn och 170hk(dock upplevs den slöare än 523 oavsett motor, skiljer trots allt lite i motorvolym). Visst, nog är en 520 E39 också en bra bil, men det skadar aldrig med lite mera motor..helst när pengarna är i princip lika. Bränsleförbrukningen skiljer inte(snarare tvärtom, dvs att 523 går snålare vid samma körning), möjligen kan försäkringen vara liiite dyrare på 523:orna.. Jag trivs mycket bra med min 523:a, billig att äga och inga driftstörningar/problem(annat än vissa slitagegrejor som bytts).. Handbromsen är en något svag punkt på E39:orna, kontrollera detta innan köp, det drar oftast iväg en smula om man ska börja byta handbromsbackar(OM det inte räcker med en justering av backarna), ty då är det ofta lite annat som bör bytas..dvs bromsskivor, klossar. Finns annars mycket tips här i begagnatguiden...kika där för "vanliga fel" på E39. Jaja...lycka till i sökandet. Mvh Janne. |
|
|
Tack för infon, kan hålla med dig angående att en 523 nog inte drar mer på långkörning. jag kikar vidare, såg faktiskt en Bmw 323 ti compact här på börsen som såg intressant ut. men det var ju jag förstås, vet ju inte vad grabben tycker ännu :-) Balder som gillar power |
|
|
323 compacten är en trevlig vagn helt klart.. Det som troligen saknas är asc+t. Just säkerhetsaspekten är betydligt sämre än en E39 såklart..Ok, nu ska jag inte "sabba" dina funderingar ty en 323ti är en otroligt rolig bil och skulle säkert gillas av grabben(med ett litet frågetecken för designen kanske). Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.