AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
21.121

Batteriproblem på X5 och X6. Erfarenheter?

Sida 2 av 2
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Som sagt jag laddar inte min X5. Men den har inte så mycket lull lull heller. Helt enig med dig Benke! Något är fel! Dags att lite journalister tar tag och undersöker detta!
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Har aldrig laddat min bil på 2 år, men som jag skrev tidigare:

Nästa bil har dieselvärmare.
Om man kör den ofta är det klart att batteriet dras ut.
En fläkt samt cirkpump m.m. som drar ström när motorn är av kan ingen premiumbil trolla ström till btterie.

Sen om man inte kör så långt mellan användning av värmaren kommer batteriet gå ner.

Generatorn behöver många timmars drift för att ladda fullt.

Därav att jag ska köpa en bra laddare så när jag väl lddar vill jag att batteriet blir fullt.

Kanske kommer behöva ladda 2-3 ggr per vinter.

/G
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Jaha, Då ringde bmw och sa att dom inte kunde hitta något speciellt fel på bilen. Dom hade lyckats se att cic´n (det hårddiskbaserade systemet) i bilen hade låst sig vid tillfälle, om det va i en gammal logg eller vid en av deras körningar med sin lilla simulerings-elkoppling vet jag inte.
Dom hade kollat efter fukt där reservhjulet normalt ska ligga för tydligen sitter lis systemet där som reglerar all ström i bilen. Ingen fukt där. Tog isär kopplingar där oxå lät det som utan att hitta fel.
Kollade så inte generatorn laddade för mycket men så var inte fallet.
Dom pratade om att byta batteriet men det behövdes visst inte i slutändan.
Bad dom även kolla på ett ljud som finns när motorn är varm vid stillastående och långsam körning. Ett hummande ljud som låter typ som man kan tänka sig en rem som varierar i varvtal. (försökt ignorera det men till slut frågade min sambo mej om bilen verkligen ska låta så:)
Fick ju en exakt likadan bil i lånebil och den låter inte så det är inget ljud som skall va, inte med den prislappen iaf.
Ska hämta bilen imorrn och ska köra ved på kvällen med släp så jag återkommer igen med en rapport om hur mycket av bilen som slocknade denna gång.

ps. Nån som vet om turboras är brukligt i 40d, eller är jag ensam?
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Bilen hämtad, inget gjort på den förutom omprogramering av cic´n.
På väg hem från verkstaden så vart klmatanläggningen svart, fungerade igen efter omstart av bilen.
Bakluckan och dragkroken strejkade.
Idriven är än så länge i fungerande skick.
Trött...
ehhh ja
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Lämna tillbaka bilen! Skriv till BMW Sverige och berätta hela storyn. Inte ok med en ny bil!!! Återköp! Går det inte med på det driv det via Arn och kontakta Plus/pressen om de inte bryr sig. Blir arg när jag hör om problemet. Gissar att du betalade en stor slant för kärran!
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
BTW. Dokumentar allt. Datum, problem, åtgärder från handlaren etc etc...
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Kommer de med förslaget om laddar gå till pressen! Köpa en bil för 700000 SEK som behöver laddar för att du inte kör 100 mil om dagen? Helt orimligt! Förhoppningsvis har du fått ett Söndagsex.

Kolla även forumet på xoutpost.com. Du är inte ensam om problem med batteri och X5/X6...
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Min klocka har inte nollats. Så det verkar som denna gång var det kylan som ställde till det och inte dåligt batteri. Efter bytet av batteri har jag inte haft problem. Det gjordes för runt 2 år sedan.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Sitter det AGM-batteri i våra e70?
Den ctek jag ska köpa har ett agm-mode.
Laddar med högre volt på agm.

/g
St
1
Sten99
520d -10 (F11) 3000 mil
Jag har en 520d -10 F11, gått 3000 mil och har börjat bete sig konstigt, handbromsen gick ej lägga ur(displayen sa att jag skulle åka till verkstad :-)...efter omstart av bilen gick den ur...vågade inte använda den på ett par dagar. STARKT brummande ljud ur bakre högtalare...som inte slutade om jag stängde av stereon, gick ur bilen och låste....fortsatte bara att brumma. efter en timma slutade det. Dragkroken klagar ibland på att den in kan låsa. Berättade sådeles detta när jag lämnade in bilen på 3000 mila. De kollade i loggen och som tidigare talare skev "en mupp säger att jag har en ofördelaktig körstil (dvs kör många korta sträckor)"och att jag ska underhållsladda BMW:n ibland. Jag kör 2x3,5 mil= 7 mil/dag, samt vanligt "barnfamiljåkande" korta sträckor till affär, skola, träningar. Tycker det känns sådär att ha en BMW på uppfarten med en laddarkabel under huven..hahaha grannarna med Skoda skulle garva läppen av sig. Jag berättade även att jag hittat detta forum och att massor av folk ha problemet och då säger "Teknikern" på Bavaria sthlm att "han med brukade läsa forum för att får sig ett skratt" bra kundvård där..not! Har tagit upp detta med Leasingbolaget och de blev ”mållösa” när jag berättade att jag ska behöva underhållsladda bilen. Leasingbolaget skulle ta upp frågan intern och återkomma till mig. Gillar bilen i övrigt.
Teknikern på Bavaria borde passa sig innan han säger för mycket. Tror nog att flera tekniker skulle kunna lära sig ett och annat om BMW genom att läsa om alla problem folk har haft här och lösningarna.

BMW Sverige generellt har ju ganska uselt rykte här på forumet även om det finns bra BMW återförsäljare också. Brister på kompetens, dyra reparationer, missnöjda verkstadskunder samt det mest störande att BMW Sverige ofta är sjukt snåla med goodwill reparationer om inte bilen är i stort sett sprillans.

Bavaria i Stockholm borde anställa Per Larsson som chefsmekaniker så att det blir lite ordning och reda samt för att få tillbaka förtroendet.

Det här med batteriproblemen tycker jag ändå verkar lite mystiskt i dessa fall när ni ändå kör relativt mycket, skriver om 2x3,5 mil / dag och 8 mil / dag osv. Om inte batteriet redan är i taskigt skick tycker jag att en sådana körprofiler bör räcka för att att hålla batteriet i tillräckligt gott skick. Sedan är det väl tyvärr så att det finns större risk för konstigheter när det är extremt kallt och om man varken sig har kupé och motorvärmare.

Kanske en lösning att köpa ett "overkill" batteri, viss över kapacitet och kanske något nyare agm/gel batteri?

Intressant också att ni som har problem i denna tråd har dieslar, kan det finnas något samband?
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Men ett större batteri hjälper inte då den tydligen inte orkar hålla orginalet laddat!
Jag har alltid kört kortsträckor med många olika Oplar och Asconan från 76 gillade inte att extraljus användes till jobbet (8km enkel resa) men annars har jag ALDRIG varit ute för att bilarna inte orkar hålla sig laddade.

Får hoppas inte min E70 tänkt göra nåt annat för då blir mitt BMW ägande kort.

Hasso har skrivit ett långt intressant inlägg i denna tråd.
Länk
Förnyar denna. Är det någon som har Ctek laddare på sin E70?? Vilken ska man ha? Grejen är att det blir mycket korta resor och är beredd att ladda nån gång i veckan..
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
@ Iggeman

Jag har en CTEK 7000 och med den laddar jag både originalbatteriet och "servicebatteriet" som kopplats parallellt. Dock blir den rätt så varm under "bulkladdningen" då det trots allt är 180 Ah timmar totalt.. För ett originalbatteri på 90 Ah räcker räcker det gott och väl med en 7000 (fast den heter väl 7.0 numera)

Har dock inte gjort någon fast installtion än, men det kommer. Tänker montera ett Defa-intag som kopplas till ett uttag i batteri-baljan.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
CTEK MXS 10 är kanon.

10 A
AGM-läge
Temperaturgivare (som man inte måste använda)
Rekonditioneringsfunktion

Har ännu inte laddat min 40d trots 3000 mil och mycket dieselvärme på i vintras.

/G
Ok, tack för tips! Nån som vet nåt bra (o billigt) ställe i Sthlm som kan göra en snygg montering?
-M
257
-Martin-
2010 X5 35d M-sport
Dialect Ringvägen kan jag rekommendera. Prata med Fredrik och försök få Jocke som montör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.