AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
21.123

Batteriproblem på X5 och X6. Erfarenheter?

Sida 1 av 2
hy
631
hybris
1-serie M Coupé (2012) - Såld
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Hejsan,

Är det någon som har problem med batteriet på sin X5 och X6? Speciellt intressant på 2010-2011. Har de löst problemet?

Jag hade det och fick ett nytt batteri. Varit ok i runt ett år fram till nu. Klockan nollas igen...

Vill förstå om problemet är kvar på nya kärror. Inser att jag inte tänker lägga 600-700000 på en ny bil där batteriet laddar ur och någon mupp säger att jag har en ofördelaktigt körstil igen! ;-) (dvs kör många korta sträckor)
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
AGM batteri?
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Vet inte...

Ingen som har eller har haft problem?
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Köpte en x5 40d i okt..
Först skar turbon påväg till ikea men det har väl kanske inte med saken att göra.
Bilen har vart inne 2 gånger (snart 3) pga vad jag tycker mej förstå batteriet.
Första gången körde jag med släp ett par timmar, kopplade av det och efter 2 dagars körning så slocknade idriven, stereon, telefon och elratten samt att den började varna för onormal elförbrukning. laddade batteriet ett par dygn och efter ytterligare några dagar kom idriven plötsligt igång igen.
Fick förklarat för mej att bilen släcker ner system som inte är nödvändiga för att kunna forsätta köras.
Sen förra vecka skulle jag hjälpa till med en flytt, kopplade på en hyrd kärra och körde några vändor. Sen kopplade jag av släpet och idriven och det andra var dött. Efter en vackas körning med död idrive och laddning av batteriet så bestämde jag mej för att inte ladda mer, dagen därpå så fick jag knappt igång bilen med varning för lågt batteri men då plötsligt fungerar idriven igen.
In med bilen till verkstaden för felsökning. Hämtade den igår med löfte om att den inte skulle krångla mer, dom hade nämligen ladda batteriet. Visst sa jag och körde hem..
Körde hem en fyhjuling på släpkärra igår kväll och nu så funkar inte elbakluckan och jag lyckas inte fälla in dragkroken som bara låter trött när jag trycker på knappen.
Gillar att bmw fixade biffen med att ladda batteriet, och fortsatte med att säga att problemet va löst trots att jag förklarat att jag laddat batteriet själv i en veckas tid..

Hasta la rödja
Tråkigt att höra om era problem!
Har inte märkt av något problem med mitt batteri och har kört 6000 snart med bilen. Har även kollegor som har X5 och dem har inte heller haft detta problem.
Är även det 2010 år modell. Så tror inte du skall oroa dig tror bmw har löst problemet. Men som sagt väldigt tråkigt för er som är drabbade.

When Batman takes a vacation he does the Gumball
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Det första som händer är att klockan nollar sig. För mig var det varje morgon. Fick höra att jag har en ofördelaktig körstil från BMW service. Kontaktade BMW Sverige och berättade att om jag köpt en bil för 600000+ SEK som jag inte kan köra korta sträckor med så kan de få tillbaka den och sedan gå ut med en tydlig varning om det innan man köper bilen... De tog in bilen och bytte batteri. Fungerat i ca 1-1.5 år tills jag fick nollade klocka igen nu för någon vecka sedan. Skall se om det börjar nu igen. Detta i en bil utan mycket extra lull lull och den körs 8 mil per dag i veckorna plus många korta i stan.

Vill bara höra då jag inte tänker sätta mig i en ny kärra med problem med batteri! Såg att det var en lång tråd på amerikanska forum...

I övrigt otroligt nöjd med bilen. En av de bästa kärror jag haft.
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
När du laddar batteriet måste du ansluta laddaren på anslutningen i motorrummet som att IBS vet om att du laddat batteriet! IBS (Intelligent Battery Sensor) som håller reda på "saldot " i batteriet dvs. mäter insättning och uttag ut batteriet och med ledning av detta stänger av onödiga förbrukare då det beräknade innehållet i batteriet börjar ta slut.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Batteriproblem får man enbart om man inte sköter det och har man ogynnsam körprofil som det kallas på BMWspråk är det extra viktigt att man undehållsladdare det med jämna mellanrum över natten eller till det är fullt.
8 mil om dan är nån timmes körning och det räcker inte på långa vägar för att ladda upp ett batteri specillt om man startat bilen flera gånger under samma dag utan man får köra bilen lika länge som en battariladdare tar på sig för att fylla det. Är det sedan kallt ute så sänker det dåligt laddade batteriets kapacitet rejält. Så fort spänningen är nere i 12.2Volt krävs det laddning över natten.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
"Batteriproblem får man enbart om man inte sköter det och har man ogynnsam körprofil"

Faktum kvarstår att BMW inte informerar om att batteriet måste laddas med regelbundna mellanrum om man har ogynnsam körprofil. Dvs man tillhör målgruppen som har hög lön, bor i storstad åker några mil kökörning till kontoret morgon och kväll!

Varför inte bygga in batteriladdare i bilen och informera om laddningsbehovet vid försäljning?
Varför varnar inte bilen (IBS) om att den är i behov av batteriladdning?

hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Har kollegor med andra bilar från andra premiummärken som inte har problemet eller hört talas om det. De kör nästan enbart kort sträckor och bor i Stockholm.

Finns inte en chans att jag köper en bil som behöver kopplas på en laddare för att kunna användas normalt. Visst står den stilla längre tid eller liknande är det inga konstigheter med laddning. Tror inte det är många som köper en BMW som hela tiden ligger och kör länge sträckor än 8 mil per dag med sina kärror. Skulle vara mycket intressant att se hur många % som kör mer än så per dag! Om bilen inte klara detta kanske de skall ta och fundera om kring konstruktionen och minska saker som drar el rejält. Misstänker att 80% av alla BMW ägare inte kör mer än 8 mil per dag. Dvs då är det ju fel bil att köpa om man inte vill underhållsladda vilket är extremt messy att behöva öppna motorhuven, sätta i en laddare, komma ihåg att ta ur sladdar etc. Inte en chans att jag tänker göra detta i en lyxbil för 700K SEK! Det är ingen jäkla mobiltelefon! ;-)

Söker man på problemet på nätet dyker det upp massor av trådar och det handlar om X5 och X6. En slump? Sköter inte X5 och X6 ägare sin batterier och bilar? Är vi fel målgrupp för bilen då vi inte bor i Norrland och kör 50 mil per dag? Finns även en tråd som pratar om fel batteri monterat i fabrik i USA men det låter ju väldigt skumt... Konstaterar att det är massor av X5 och X6 ägare med problemet... Ser inte samma diskussioner för 3, 5, 7 serien tex!

Hur som helst så är det helt oacceptabelt oavsett "teknisk förklaring" och en dealbreaker för att köpa en ny X5 eller X6 för mig. Tänker inte stå i BMW service med hatten i handen och höra snacket om körstil i en ny bil för 700000 SEK! Vill jag ladda bilen varje dag köper jag en plugin hybrid! ;-)

Alla som funderar på en ny X5 eller X6 bör alltså fundera på om de vill underhållsladda sin bil om de inte kör 20 mil om dagen. Iofs sett att även de som kör långa sträckor får problem på forum i USA. Låter mer som konstruktionsfel där bilen drar för mycket el helt enkelt.

Alla andra BMW och andra bilar jag kört under åren har fungerat utan problem. Haft exakt samma körstil. Faktiskt kört betydligt kortare sträckor per dag i mina andra BMW och aldrig haft problem med batteri eller klockor som stängs av etc. Den enda gången det är frågan om laddning har varit när kärrorna stått en längre tid och det är ju inte konstigt.

BTW. Hur otroligt korkat är det att som första sak stänga av klockan i bilen? Typ det en ägare ser och störs sig enormt på varje gång. Klockan i sig kan inte dra mycket ström och gör den det kanske man skulle ha ett litet separat batteri till den... Snacka om korkad design.

Konklusion: Var medveten om detta innan du köper en bil och är du inte Norrlänning eller gillar att underhållsladda? Köp inte...
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
BTW extra komiskt att BMW har en grön profil men vi som köper bilarna måste köra 20 mil om dagen för att slippa underhållsladdning! *skrattar*

Låter som ett scope!
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jo min BMW 118i cab har ännu sämre körprofil. Används året om. Körs ofta och korta sträckor. Problem med batteri? Nope...

På sommaren åker dessutom cabben upp och ned ganska ofta.

Inga som helst problem med den och batteri. Den kan faktiskt stå i veckor utan att jag behöver ladda den. Har inte underhållsladdat den en enda gång... ;-)

118i har givetvis mindre elektronik än X5 men jag har en ganska ren X5, laddar inte mobilen i den, ingen nav, ingen BT, ingen USB. Tänker jag så är skillnaden klima, skärm, elstolar i det som jag som förare kan se. Å andra sidan fäller jag inte taket på sommaren i X5 med el... ;-)

Efter jag ställde in klockan för några veckor sedan så har den inte nollats igen. Så kanske bara var kallt väder som gjorde det. Misstänker att det nya batteri jag fick vid återkallningen säkerligen lösta problemet. Pingar till om det inte verkar vara så. Tänker jag efter var det nog när det var -27 grader och jag hade X5an ute de dagarna.

Hoppas att ryktet om felmonterade batterier i USA i många X5 är sant. Någon som kan se återkallningsinfo gällande X5?
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
@frod: Vad gör BMW? Har du fått nytt batteri? Skrämmer mig att höra att en 2011 X5 har problem!
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Bilen ska in på torsdag igen till en annan bmw verkstad som ska göra en ordentlig felsökning.
Just nu fungerar bilen förutom att dragkroken fortfarande är utfälld.
Återkommer när jag har något att rapportera:)
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Kan säga att klockan inte nollats så verkar varit kylan som slog till. Som sagt grymt nöjd med bilen och misstänker något fel på batteriet jag hade i den från början...
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Har nån gång fått symbolen upplyft bil samt nollad dator och klocka.
Samma svar som alla av bmw. Körstil samt behov av underhållsladdning.

Min nästa bil har dieselvärmare vilket kommer leda till ytterligare laddbehov.

Kommer därför köpa ctek Mxs 10.
En ny bra laddare på 10A.
Tror många har för klen laddare vilket leder till att en natts laddning inte fyller hela batteriet.

Mvh gustaf
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Har nån gång fått symbolen upplyft bil samt nollad dator och klocka.
Samma svar som alla av bmw. Körstil samt behov av underhållsladdning.

Min nästa bil har dieselvärmare vilket kommer leda till ytterligare laddbehov.

Kommer därför köpa ctek Mxs 10.
En ny bra laddare på 10A.
Tror många har för klen laddare vilket leder till att en natts laddning inte fyller hela batteriet.

Mvh gustaf
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Dubbelinlägg näR man trycker på besvaraknappen 2 ggr p.g.a slött 3g samt ipad.

Sorry

G
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Dubbelinlägg näR man trycker på besvaraknappen 2 ggr p.g.a slött 3g samt ipad.

Sorry

G
hy
631
hybris
X5 3.0d (E70) - såld
Tesla model S P85+
Jag laddar inte min bil på natten! Den dagen jag måste göra det lämnar jag tillbaka bilen! Accepterar inte en sådan sak om det inte är en elbil med pluginladdning. ;-)

Om det är fler som underhållsladdar sin X5/X6 på natten skulle jag vilja veta det. För då kommer jag definitivt hoppas över att köpa en ny kärra! Det är en total dealbreaker för mig!
be
361
benke_berguv
I3s- 18
Mitsubishi Outlander PHEV
En allmän fundering ang BMW och allt laddande: Vad är det som gör att man måste ladda just BMW och inga andra "premiummärken"? De kräver väl inge mer ström än andra nya bilar...? Nåt feltänk måste det ju vara?!

//RX300-03 och framför allt: 323i e21!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.