AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
13.608

Bensin vs Bensin / Bensin vs Diesel

Sida 2 av 4
Dom är fina....men prova som sagt en diesel så kommer du kanske hem med en sådan;)

Mvh Mathias
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Är du nöjd med din ,hur känns motorn , knackar den mycket , låter det från motorn in i kupén
Jag är jättenöjd med den :) Motorn känns bra...tycker den drar iväg bra men jag har ju inte provkört ngn 120 bensinare. Knackar gör den men det hörs inte i kupèn..däremot så hörs dom där RTF däcken bra mycket inne i kupèn och tyvärr är det RTF på sommar däcken också :( Får byta dom ngngång. Annars är jag jättenöjd med den lille rackarn:)
Men åk och provkör en om du har chans till det vet ja.

Mvh Mathias
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Du skall ju naturligtvis be att få provköra en 120i och sedan en 120d. Jag har en 120d (cab) nämligen och draget på låga varv är helt underbart. Jag är en numbercruncher som alla andra här men min erfarenhet säger mig att en 143 hkr-diesel ger samma prestanda som 170 bensinhästkrafter, och 177 diesel-hästkrafter ger mer eller mindre samma prestanda som 218 bensin-hästkrafter.

I princip alla BMW-säljare håller med mig på den punkten också. Skillnaden är enorm på diesel-hästkrafter och bensinhästkrafter därför att dieselmotorn är stark redan på låga varv, och en bensinmotor är rätt svag på låga varv och får sedan bättre och bättre vrid på högre varv, medan en dieselmotors varv avtar brant efter ca 4000 varv/min. Det finns en rätt intressant artikel om det på Wikipedia, sök på dieselmotor. Sedan hör det ju till saken att du skall ställa dig frågan: Vad kommer du (typiskt sett) ha för motorvarv när du vill gasa hårt? Jo, du kommer sannolikt ha ganska lågt varv, eftersom du vill gasa upp farten från låg fart till hög... Och när var det nu dieselmotorn slår bensinmotorn... jo på låga varv... Smart va?

Testa och provkör - lek lite med kopplingen på tomgång så känner du vilken kraft den har redan på tomgång. Till det skall du lägga att du dessutom från lägre bränslekostnader. Motorljudet är något mindre imponerande men du kan inte få allt. :)

Lycka till!

Alexander
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Tackar så mycket för det utförliga svaret Alexander.

Ja ingen ide att snacka bättre åka och provköra båda 120i-120d.
Givetvis är jag mer ute efter bottendrag kör mycket stad vill i väg fort :)
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Även nya 116d har skapligt bottendrag 260nm.

Med ett chip så får man 151hk och hela 339 nm.

Länk

Kanske värt att tänka på.
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Tog en provtur med en 116d innan jag beställde min egna 116d och den är lika "körkorts ovänlig" som 118d och 120d på motorväg. Passerar du 2000 rpm i sexan så kör du med moms redan (120-130+ km/h) =)
Imponerad också av att 200 km/h passeras med drygt 3200 rpm. :P

Angående trim så har tanken slagit mig, KCR har en som ska ge 116d 133hk/305nm. Länk

Får se dock, ska först ha nycklarna i handen innan det kan bli något. =)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
AlexanderK, en dieselhästkraft och bensinhästkraft är lika mycket. 1 hk = 0,7355 kW

Att 143 "dieselhästkrafter" skulle motsvara 170 "bensinhästkrafter" stämmer inte. Det är möjligt att du upplever det så, men då handlar det nog mer om att du bara använder 65 % av bensinbilens effekt medan du kanske använder 80% av dieselbilens i samma situation.

Missförstå mig rätt, jag motsäger inte din poäng och jag tror mig förstå vad du menar och vill ha fram. Men det känns som du använder vissa begreppen lite mindre korrekt.

Långt ifrån alla bensinmotorer "får sedan bättre och bättre vrid på högre varv"
Jag tror faktiskt det är ganska ovanligt. Du får gärna visa ett diagram över effekt och vridmoments kurvan på den bilmotor du tänker på.

Du skriver även: "medan en dieselmotors varv avtar brant efter ca 4000 varv/min."
Antar du menar vridmoment här? Annars är det ju en minst sagt udda mening.

Sedan skriver du: "Jo, du kommer sannolikt ha ganska lågt varv, eftersom du vill gasa upp farten från låg fart till hög... Och när var det nu dieselmotorn slår bensinmotorn... jo på låga varv... Smart va?"
Man kan ju använda det faktum att bilen har fler växlar än en... Vill man inte det så fine, men skyll inte det på bensinmotorn.

Sen verkar du utgå från att alla bensinmotorer är sugmotorer, men det går utmärkt att turboladda en bensinmotor och skapa i stort sett samma karaktär som en dieselmotor.

80–120 km/h i 4e resp. 5e växel:

120i 118d
7,4/9,5s 7,6/10,0s

I praktiken är dem mkt nära varandra i absoluta prestanda.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Onehp, sådana jämförelser kan vara ganska orättvisa. Ofta får bensinmotorn jobba i ett varvtalsområde som är under det optimala för bra prestanda.

Det är därför bättre att göra jämförelser där det är valfritt vilken växel som bilen ska köras på och istället välja ett hastighetsintervall, t.ex. 50-200km/h.

T.ex. skulle inte många dieselmotorer prestera så bra i en jämförelse där man ska köra från 4000rpm till 6500rpm på högsta växeln...

Men jag förstår ändå poängen att en dieselmotor har mer kraft i det varvtalsområde som majoriteten av pendlarna och vardagsförarna använder. Men att man inte använder bilens prestanda rätt, betyder inte att den inte finns.

50-200 skulle jag påstå är endast relevant för en försvinnande del människor, och dessa skulle aldrig på allvar kolla efter prestanda på dessa bilar.

Lite mer "bevis" att en dieselhäst är värt mer än en bensinhäst:
För 13år sen vann en E46 320d på 24h Nürburgring, inkl. snabbaste varv om jag minns rätt. 245hk/400Nm*. Motståndet var M3:or (350hk+) eller dylikt.
Även på senare tävlingar där de deltagit har de lämnat många bensinare bakom, bl.a. en hel drös GT3:or...

Hk är inte allt, det är bara en dimension av många.

Jag kör diesel för att jag vill, inte för att jag måste :-)
Troligtvis hade bilarna med det bredaste registret en fördel. Ingick dessutom tankning i tävlingen hade dielselbilarna säkerligen en stor fördel.

Effekten är intressant, inte növändigtvis toppeffekt utan tillräckligt med effekt inom ett brett register.

Effekt = Vridmoment * Vinkelfrekvens (rad/s)

Hjulens vridmomentet växlas upp/ner med utväxlingsförhållandet. Mycket bätre att använda effekten (kurvan) som måttstock då den är konstant (-förluster) genom drivlinan oavsett utväxling.

mvh/ Anders
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
Så om jag väljer mellan en 120i och 120d är mest ute efter bra bottendrag komma i väg fort är då 120d mitt val ?

Länk

Länk

Men om man tittar på prestandan så skiljer det ej så mycket 0-100 mellan dom båda.Då känns det som dieseln är ett bättre val som man sen kan få ut lite mer ur motorn när man vill (chip)

Dilemmat är att vi använder mest bilen till stadskörning lite längre sträckor ibland men i dagsläget funkar väl det med en diesel med.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, naturligtvis var det motoreffekten jag pratade om - som avtar markant efter 4000 var i en dieselmotor. Inte varvet - felskrivning.

Och ja, jag utgår ifrån att nästan alla bensinmotorer är sugmotorer - eftersom det i princip är så i BMW med få undantag.

Wikipedia har en rätt intressant artikel om det på Länk.

Naturligtvis är 1kw=1kw i alla motorer oavsett om de går på bensin eller legobitar, men i praktiken så får en dieselbil bättre prestanda ändå, det är ju det jag skriver hela inlägget om. Statistik om att dieselbilar med lägre hästkrafter kör ifrån bensinbilar med mer hästkrafter finns ju hur mycket som helst - fråga vilken BMW-säljare som helst. Jag kan tänka mig hur många vardagssituationer som helst där du märker skillnaden.

Du har ju helt rätt annars i att en bensinmotor ofta får arbeta i ett annat varvtal än det opitmala - och en bensinmotors optimala varvtal ligger ju kanske på 5000 varv - och hur ofta kör man i det registret? Mycket sällan, eller hur? Hur ofta ökar man från 4000 varv till 6500? Är det när man kör på Autobahn och sedan skall hoppa över Alperna för att flyga till Italien? I praktiken väldigt sällan.

50-200 km/h - jag minns nog inte ens när jag körde i 200 senast. Jo, det var när jag pressade upp en 318i i 220 (max var 209 km/h) tror jag. Ett par månader senare fick jag byta något cirkulationsrör i kylningen. Inte billigt!

Med andra ord: I de relevanta hastigheterna/varvtalen så vinner en dieselbil och i de irrelevanta hastigheterna vinner en bensinmotor. Men de hasigheterna är ju som sagt irrelevanta. Jag tror jag skall skapa en ny tråd om det här!

Alexander
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vet ni förresten om att dieselbils-köpare (åtminstone på BMW) rätt ofta kommer in och klagar till säljaren med att "F-n, jag bromsar vid rödljus med då GASAR min bil". Är det någon som känner igen det?

Det beror på att motorn är så stark på låg-varv så att den vill fortsätta trots bromstryck. Jag märkte direkt vad säljaren pratade om när han berättade det för mig och jag lärde mig jobba lite mer med kopplingen. Det roliga var bara att min tjej sa samma sak första gången hon provkörde min bil.

Och nej (så ingen kommenterar det) naturligtvis så tvärdör motorn om du ställer dig på bromsen.

Med andra ord Flash: Prokör en manuell 120i och en manuell 120d - så får du uppleva skillnaden. Var bor du? Åk till BMW i Solna om det inte är för långt

Alexander
En 2 liters diesel är inte överdrivet stark vid tomgång Länk ,lite mer varv och det bär det iväg förstås.

mvh/ Anders
AKN: helt rätt, det är precis grejen, det är inte för att en viss motor varvar högre, att den har bäst register.

T.ex. en klassiskt dieselfemma som har bra effekt endast medan 2000 och 3000 varv och en ettrig bensinare som har bra effekt mellan 6000 och 9000 varv. Man skulle kunna tro att dieseln har ett mycket smalare register än bensinaren. Men effektregister är lika stor
(3000-2000) * 100 /3000 = 33%.
(9000-6000) * 100 /9000 = 33%.

Man kan alltså öka varven 33% och därmed öka farten 33% innan man behöver växla. Har bägge samma snitteffekt under dessa 33% och har dem väl anpassad utväxling, så är dem likvärdiga.

Många moderna dieslar har en ganska plan effektkurva mellan 2000 och 4000 varv. Och den ligger så pass högt, att de går bra i lägre varv också om man inte är ute efter max effekt hela tiden.
Mao, ett brett register, trots begränsade toppvarv.

PS: klart att tankningen spelar in. Jag tankar också i det verkliga livet, dessutom betalar jag själv notan, så det är en del av upplevelsen, särskilt när ägarskapet varar längre än 24 timmar ;-)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Onehp, var det Hans-Joachim Stück som körde 320d som vann Nürburgring? I sånna fall har vi väl hela förklaringen där... =)

AlexanderK, att det upplevs som att dieselbilar skulle gasa är ingenting jag märkt av, speciellt inte på en manuell bil.

AlexanderK skriver: "Hur ofta ökar man från 4000 varv till 6500? Är det när man kör på Autobahn och sedan skall hoppa över Alperna för att flyga till Italien? I praktiken väldigt sällan."

Ibland händer det ofta, det räcker med en vanlig omkörning på landsvägen för att den situationen ska uppstå. I med treans växel och ge lite gas.

Sen så finns det flera BMW-motorer med turbo och bensin. Alla i 7-serien, alla i X5/6-serien, alla i 6-serien, hälften av 5-serien och sen finns det fler. I de modeller som är nyare så är bensinmotorerna med turbo inte ovanliga, snarare tvärtom.

Sen att fråga bil-försäljare om bilar känns som inte som en bra idé, lite som att fråga en McDonalds anställd om matlagningstips. Deras yrke ger dem ytterst sällan någon extra kunskap i frågan utan det beror helt på andra anledningar om de kan något om ämnet.

Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.